Støvdeksel?

B

bamsemann

Gjest

Fra gammelt av var det slik at man skulle fjerne støvdekselet når man spillte LP plater fordi det spillte bedre.

Støvdekselet fungerer som en resonanskasse og gjør at lyden ikke slipper helt fri?

Det kommer vel flest platespillere i dag uten støvdeksel.

Jeg syns det spiller best uten støvdeksel...

Hva mener vinylfolket? Er lyden bedre uten støvdeksel?

bamsemann.. :)

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Det er min erfaring, ihvertfall på mitt komfortvolum, at støvdekselet av gir feedback og støy fra høyttalerne. Men lyden skal vel ikke slippes fri fra PU'en? Den skal vel gå elektrisk til riaa'en. Dessuten er vel det akustike nivået PU'en skaper neppe nok til å "resonere" med dekselet? :D

Mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Det kommer an på designen.

På min Hydraulic Reference med et tungt plexiglassdeksel skal dekselet være på. Spilleren kommer faktisk ut av vater om det står oppe og hele avfjæringen blir feil.

I manualen for min STD som den gang den kom ble lansert som en spiller helt uten akustisk tilbakekopling, står det også at dekselet skal være på under spilling. Selv om det er et ganske ordinært, gjennomsiktig, brunt deksel.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du spelar skikkeleg høgt, fangar LP12 opp litt "bassduring" med loket på, som forsvinn om du tek det av. Eller om du skrur volumet litt ned...

På mine gamle Technics SL1500 og SL 1000MKII var loket eit problem. Det er også problem på ein del andre spelarar, og eg slengjer fram teorien:
Er dette eit større problem på fast opphengte spelarar enn på spelarar som har flytande oppheng?

B

bamsemann

Gjest
Dersom du spelar skikkeleg høgt, fangar LP12 opp litt "bassduring" med loket på, som forsvinn om du tek det av. Eller om du skrur volumet litt ned...

På mine gamle Technics SL1500 og SL 1000MKII var loket eit problem. Det er også problem på ein del andre spelarar, og eg slengjer fram teorien:
Er dette eit større problem på fast opphengte spelarar enn på spelarar som har flytande oppheng?
Min Luxman 441 er stiv, og direktedreven?

O

om.s

Gjest
Min SME 10 har mykt deksel, dvs som en slags kappe el pressening man trer over hele comboen ved lengre perioder uten anvendelse, meget praktisk og estetisk!

mvh

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
og eg slengjer fram teorien:
Nei, den teorien holder neppe. STDen har flytende oppheng og Hydraulicen er fast. Begge skal ha dekselet på under spilling. Men på begge disse spillerne er dekselet betraktet som en del av konstruksjonen og det er nok et poeng. I tillegg er det ikke akkurat noen flimsete deksel heller. STDens deksel veier 1kg og Hydraulicens veier hele 1,6kg.

Ja. Jeg måtte jo finne fram kjøkkenvekta da ;)

B

bamsemann

Gjest
OK, Michell, der ser ut som spelaren din er laga alik at han er laga for å vere "lukka" under avspeling.
Men det er iallfall variasjon i kva grad lyden vert påverka av deksel, iallfall når det spelast høgt.
Eller....?
Hos meg spiller det best uten, så her blir det bare stående på når spilleren ikke er i bruk..

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1

Fra gammelt av var det slik at man skulle fjerne støvdekselet når man spillte LP plater fordi det spillte bedre.

Støvdekselet fungerer som en resonanskasse og gjør at lyden ikke slipper helt fri?

Det kommer vel flest platespillere i dag uten støvdeksel.

Jeg syns det spiller best uten støvdeksel...

Hva mener vinylfolket? Er lyden bedre uten støvdeksel?

En del nyere og dyrere platespillere har en noe mykere plastkvalitet i støvdekselet, i motsetning til den sprø kvaliteten som var mer vanlig før. Muligens er dette gunstigere lydmessig.

Min erfaring er i hvert fall at platespilleren faktisk er mindre utsatt for akustisk tilbakekobling hvis lokket er nede under avspilling. I tillegg er plate, arm og pickup vesentlig mer beskyttet mot barn, dyr og eventuelt voksne under påvirkning av rusgift. Det faller heller ikke støv ned på plata under avspilling, noe som for så vidt er den viktigste funksjonen til støvdekselet, derav navnet.

Avspilling av musikk på høyt volum med støvdekselet oppe er i hvert fall ikke gunstig, det virker da som et lydseil som overfører vibrasjoner til spilleren.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Torget vurderinger
0
Etter kvart som eg har fått mindre behov for å spele skikkeleg høgt, har eg i grunnen latt støvdekselet på LP12en stå på heile tida. Ei periode hadde eg loket lukka også, men i praksis vert det sjeldan til at eg gjer dette før eg er ferdig med avspelinga. Merkar lite skilnad på om lokket er ope eller ei, men andre hevdar at sporinga merkvart vart betre med ope lokk....

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
, men andre hevdar at sporinga merkvart vart betre med ope lokk....
Det kan vel skyldes statisk elektrisitet. Enkelte plasttyper skal ikke ha mye gnikking før de blir ganske så ladet. Særlig i en tørr stue på vinteren. Og da vil faktisk dekselet kunne bidra til å redusere sporingskrafta.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Torget vurderinger
0
Ja, dette er ei forklaring eg har høyrt før. Sjølv vart eg kvitt statisk-elektrisitet-problemet då eg flytta. Trehus, masse plantar, og frisk sjøluft kan vere forklaringa. Så eg skal ta ein sporingstest med og utan loket nede når eg får anden over meg....

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
1
Er nok best med dekselet lukket. Pu blir påvirket av lydvibrasjoner og dessuten kan du høre nåla ved svake volum spesiellt i klassisk musikk med stor dynamikk. Og det er ikke så gunstig.

Ang statisk elektrisitet. Hjelper veldig å jorde kursen(e) som blir brukt ute med kraftig dimensjonert jordspyd og kabel.

B

bamsemann

Gjest
Er nok best med dekselet lukket. Pu blir påvirket av lydvibrasjoner og dessuten kan du høre nåla ved svake volum spesiellt i klassisk musikk med stor dynamikk. Og det er ikke så gunstig.

Ang statisk elektrisitet. Hjelper veldig å jorde kursen(e) som blir brukt ute med kraftig dimensjonert jordspyd og kabel.
Hvorfor kommer da nesten alle spillere i dag uten støvdeksel????

Her hos meg blir lyden mer åpen og energisk, mer kraft og kropp uten støvdeksel..

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Ja, det hjelper. Men det er vanligvis ikke tillatt! ;)

En luftfukter kan forøvrig også gjøre en god jobb.

Topp Bunn