Støperør/papprør som diffusorer

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sitter og tenker på en lettvint måte å lage noen diffusorer som skal på bakveggen. Tenkte på at kanskje det ville gå an å bruke støperør/papprør i ulike dimensjoner. Og lime de på en plate i ulike mønster. Jeg ønsker å lage noe som ikke veier formye.

Muligens så kan jeg borre hull i dem og fylle tomrommet med glava eller lignende isolasjon. For da å få kombinasjon av diffusering og absorbering.

Hvordan vil det bli? Vil det være nyttig eller er det bortkastet tid og kroner. Jeg har funnet rør med diameter fra 20mm opp i 200mm,

Synspunkt?

Tenkte på å da lage noe som ligner på de her, men i mindre format.

Geometrix_half.png
Geometrix_half_profile.png
studiosos03diffusors_l.jpg

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Lik meg du Peter, tenker på mye.
har lest på en eller annen side om dette, mener at buene skal være under halvparten av radien.
tror det er lette er å gå inn på det vi snakket om tidligere om å kappe styreform for å lage difusor.
men lange rør med litt diameter er jo fine som bassfeller da.
har 4 papprør stående fra Biltema med dia 250 mm.
har stablet de på hverandre 2 og 2 det er da en klaring til taket på ca 3,5 cm.
men dette er jo bare for å ta bass.

Steinar.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.074
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hvis du finner noen tynnveggede firkant rør som du kan tette i den ene enden og som har samme dimensjon som Osten bruker, kan kanskje det være et alternativ. Jeg har lest at styrofoam ikke er like godt egnet som treverk.
Her er en kalkulator du kan bruke: Calculate a Two-Dimensional Primitive Root Diffuser

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg tenker ikke på bassfeller nå, men på diffusorer på bakveggen. Har ikke penger til å kjøpe slike ferdige da de er sinnsykt dyre. Tenker mye om dagen, har tid til det. Langtidssykmeldt.....

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Men når vi er inne på dette, Vidar er det lurt å fylle rørene med noe.
de står jo bare rett på gulvet nå uten noe fyll.
Har en følelse att det er blitt bedre i bassen.
Nå er det jeg som sporer av Peter, men det er jo sånn i vår lille klubb.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Avsporingsklubben.....

S

Syncrolux

Gjest
Det burde nok funke, men så vidt jeg kan skjønne bør du ha en slakere kurve på overflaten enn det et halvt rør vil gi. Noe ala dette:

S

Syncrolux

Gjest
Jeg tenker ikke på bassfeller nå, men på diffusorer på bakveggen. Har ikke penger til å kjøpe slike ferdige da de er sinnsykt dyre. Tenker mye om dagen, har tid til det. Langtidssykmeldt.....
Har du god tid kan du snekre skyline diffusorer..... du trenger en god kappsag, men ellers er det en enkel jobb å lage sånne. Det går an å bruke 48x48 mm lekter.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hvis du tar utgangspunkt. I det vi kaller "normal" difusor går det ca 20 meter pr stk, ca 200.- på Byggmax.
du kan få låne den jeg lagde.

Vedlegg

S

Syncrolux

Gjest
Jepp, noe sånt kan man lett bygge sjøl.

Og snart starter debatten rundt hva som låter best av gran eller furu... :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har du god tid kan du snekre skyline diffusorer..... du trenger en god kappsag, men ellers er det en enkel jobb å lage sånne. Det går an å bruke 48x48 mm lekter.

Jepp, det var føste ideen. Problemet med de er vekt. Tenke å få laga noe som veier langt mindre. Det er slike på bildet i inlegg 8 jeg tenker på å kopiere på nærmest mulig måte. Men så er det å finne den formen... Da trenger men virkelig store ( rør med sinnsyk diameter ) rør. For så å dele de i 6-7

Skal forske litt mer på det, finner noen oppskrifter på nett faktisk.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.074
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Det var pga vekten jeg tenkte at tynnveggede firkantrør av PVC kunne brukes, hvis man lukker endene?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Trenger ikke rør for å lage dette Peter.
tynn finer eller mdf, så "skyver" du den til ønsket bue.
Tror du forstår hva jeg mener. Det går ann å prøve seg frem med papp først.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jepp, noe sånt kan man lett bygge sjøl.

Og snart starter debatten rundt hva som låter best av gran eller furu... :)
Hehe... Jeg skal da ikke stå å slå på dem... :p

Nei tenker vi ikke GIDDER å diskutere det.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jepp skjønner. Må da bare lage en plate med et forankringspunkt slik at de holder seg på plass i ønska bue...

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Jepp skjønner. Må da bare lage en plate med et forankringspunkt slik at de holder seg på plass i ønska bue...
På sløyden for himla lenge siden la vi plater i vann og bøyde de etterpå. Når de hadde ligget lenge nok i press, forble de bøyde.
Husker ikke hva slags tremateriale som ble brukt, men prosessen var veldig enkel.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
helt korrekt unge mann, til det trengs ikke rare greiene, en liten list er det som skal til.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.409
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dette gjorde jeg i min forrige leilighet. Hele prosjektet var basert på masse slurv, nødløsninger og manglende kunnskap om enmet, men jeg endte opp med en løsning som faktisk gjorde enkelte ting veldig bra.
Siden jeg var klar over at jeg ikke helt visste hva jeg drev med, så lagde jeg ganske mange og sørget for å gjøre det enkelt å flytte de rundt, eller fjerne de helt om det var mislykket. Lagde derfor en ramme rundt de som forankringspunkt for å sørge for at kurven ble som jeg ønsket, og samtidig hadde mulighet til å bare henge den opp som et bilde på veggen. Mine var basert på restematerialer jeg fant i kjellerboden, og ville uansett ikke tålt trykket fra en finerplate (med mindre den hadde vært ekstremt tynn), men tanken er det samme selv for skikkelige gjennomførte produkter.
Om du har -veldig- mye ledig tid, kan du jo lage en variant med finerplater men uten å bruke ramme rundt. Men da må du lage deg en presse for å forme plata til ønsket kurve, på samme måte som man former skateboardplater til ønsket fasong.

Sånt krever gjerne litt mer innsats enn hva det muligens er verdt...

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Dette gjorde jeg i min forrige leilighet. Hele prosjektet var basert på masse slurv, nødløsninger og manglende kunnskap om enmet, men jeg endte opp med en løsning som faktisk gjorde enkelte ting veldig bra.
Siden jeg var klar over at jeg ikke helt visste hva jeg drev med, så lagde jeg ganske mange og sørget for å gjøre det enkelt å flytte de rundt, eller fjerne de helt om det var mislykket. Lagde derfor en ramme rundt de som forankringspunkt for å sørge for at kurven ble som jeg ønsket, og samtidig hadde mulighet til å bare henge den opp som et bilde på veggen. Mine var basert på restematerialer jeg fant i kjellerboden, og ville uansett ikke tålt trykket fra en finerplate (med mindre den hadde vært ekstremt tynn), men tanken er det samme selv for skikkelige gjennomførte produkter.
Om du har -veldig- mye ledig tid, kan du jo lage en variant med finerplater men uten å bruke ramme rundt. Men da må du lage deg en presse for å forme plata til ønsket kurve, på samme måte som man former skateboardplater til ønsket fasong.

Sånt krever gjerne litt mer innsats enn hva det muligens er verdt...
@AndersR Snakker du her om en slik bua diffusor? Eller kappa papprør?

Ser ut som om det er en del delte meniger her. Så tenker nok jeg bare tester dette ut selv... Har noen ideer jeg har lysst å prøve... Om jeg går for en slik bua type. Så blir det nok å finne sånne typiske plater som man finner på baksiden av tv benker.

Prøve og feile metoden er ofte en fin metode på å lære seg nye ting. Ikke er det skadelig denne gangen heller;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hei.

Det var litt andre priseer ja, Har sendt de mail for å høre på pris på frakt. Så må man legge til toll osv.

Mvh de var nesten billige i forhold til andre jeg har funnet.

Takker
Hadde heller valgt f.eks VersiFusor framfor skyline 2D diffusorer til bakvegg. 2D diffisorer kaster energien unødvendig i den vertikale retningen som ikke er psykoakustisk fordelaktig. 1D er bedre når du har avstanden til det.
Poly diffusorer har også sine begrensninger og ikke på nivå med QRD.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
På Ikea finner du sikkert slike bakplater i billigkroken.
Dette blir ikke dyrt :)
når man skal bruke prøve feile metoden, er dette en god løsning tror jeg.

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
5.031
Torget vurderinger
0
Støperør fungerer fint!
Bruk de hele og ha litt avstand til veggen bak. Evt dempe veggen med akustikkplate og sette røret foran. Biltema har billige rør i flere str.
Fordelen er at du kan lage bassfeller av de også.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.499
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har tenkt mer på dette i natt og tegnet opp litt og fundert videre.
Så siden jeg får såpass gode svar her ( takk til alle som bidrar ) så prøver jeg meg videre. Jeg har bestemt meg for å prøve ut dette med støperør. Tanken min er:

30cm støperør delt i tre. (Etter hva mr Winer mener) De tre ønsker jeg å henge opp på bakveggen i midten av rommet. jeg har ca 240cm til bakvegg fra sofarygg. Men så merker jeg meg på videoen at han snakker om avstand mellom rørene. Spørsmåla er da:

1, Hvor stor bør avstanden være mellom rørene.
2. Bør de henges på veggen loddrett eller vannrett?
3. Hva skjer med egenskapene til rørene om jeg fester (limer på) skumgummi og stoff, evnt bare stoff?

Jeg planlegger også å prøve å lage noen mindre diffusorer. Tenker da utgabgspunt i 20cm rør som jeg deler i tre, og i 60cm lengde. Jeg vil da lage meg en plate på 120x120cm og dele de inn i 4 like kvadrat. På de kvadrata så tenker jeg å sette rørene både loddrett og vannrett. ( diagonalt )

Uten navn.jpg

Spørsmåla blir da som over.
Bør jeg ha avstand mellom røra? Evnt hvor stor?
Kan jeg kle den med stoff (limes intill= eller mister den da egenskapene?
Bør jeg fylle tomrommet i røa med med noe eller skal der være lutf?
Skal jeg tette endene på røra?

Tenker også på å lage noen rør (30cm i diameter, delt i tre ) der jeg borrer hull med ulik diameter i, fyller røret med tynnt stoff og rockwool. For å se om den både kan reflektere og absorbere på frontvegg, rett bak HT altså ikke i førsterefleksjonspunktet. Har en ide om at det vil gjøre rommet mitt bedre enn det er idag. Førsterefleksjonspunkt på frontvegg er desverre i vinduet.

Har dere troen på at det vil ha noe å si? Og hva skjer når jeg borrer hull i røra, i mitt hode vil det føre til at den diffuserer mindre, men samtidig absorberer noe.

Håper på svar her....;)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kanskje ikke så greit å svare på, men håper fortsatt....

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.409
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
@AndersR Snakker du her om en slik bua diffusor? Eller kappa papprør?
En stor bua diffusor. Hadde en stor en rett bak lytteposisjonen som sørget for å spre den reflekterte lyden vekk fra meg.

Ser ut som om det er en del delte meniger her. Så tenker nok jeg bare tester dette ut selv... Har noen ideer jeg har lysst å prøve... Om jeg går for en slik bua type. Så blir det nok å finne sånne typiske plater som man finner på baksiden av tv benker.
Dette er vel det som ofte omtales som huntonitplater. (eller er det huntonitt?) Kan fås ferdig perforerte, så om du vil kan du bygge opp en med dempemateriale inni som du har nevnt andre steder i tråden. Det vil nok fremdeles hovedsaklig være en diffusor, men det skader jo ikke å ha litt sånt. Mindre fare for skrangling ihvertfall.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ingen som har noen peiling på avstanden jeg burde ha mellom de ulike rørene?
Og noen som vet om jeg skal fylle de diffusorene, eller om jeg bare skal ha absorberende plate bak?
Kan jeg kla difusorene med stoff, eller burde jeg male dem for å få de i rett farge?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.409
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Desto nærmere du sitter bakveggen (og dermed også diffusoren/deflektoren), desto mindre bør du tenke på å ha mange rør som kan fokusere lyden inn mot deg (ref tipset i videoen). Kjør heller på med en stor plate i bue dersom du sitter tett på veggen. Jeg satt 80 cm fra bakvegg og hadde en deflektor i bue som strakk 30 cm ut fra veggen og var ca en meter bred. Brukte ikke et voldsomt absorberende materiale i forhold til rockwool etc, men mer absorberende enn en finerplate. Kan muligens sammenlignes med en perforert huntonitplate trukket med bilstereo-style teppe. Med andre ord ikke mye å skryte av, men det ga stor effekt.

Legg gjerne til fyll, men jeg er usikker på effekten selv om du bruker perforert plate. Den største forskjellen er nok at du unngår resonans inni boksen din (dersom du lager den som en boks i det heletatt).

Jeg tok dessverre ingen målinger før og etter mitt makkverk/byggverk var på plass. Jeg baserte meg kun på flaks og synsing.
Om du trekker en tett plate med stoff vil du ikke endre veldig mye annet enn litt demping helt øverst i frekvensområdet. Hovedfunksjonen forblir den samme.
Gjør det du synes ser best ut.

Topp Bunn