Står Hi-Fi i stampe,eller går den i ring?

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
1882 Edison kom med lyspæren,1906 trioderøret kom. Hva har skjedd videre ......Sån i grove trekk bare,takk!
8)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Som alt annet med noe teknisk innhold, så går det framover.
Historien er vel kjent i grove trekk for de fleste med en smule interesse.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
hehe- av og til kan en lure.
Her spilles det med stor fryd på ett par gamle Hitachi HMA-7500 MKII MosFet forsterkere.

(beklager blåstikket i bildet- det er tatt nattestid)

Vedlegg

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.272
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Flott oppsett Emotikon :)
Hva er det du har på toppen av preen din?

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Som alt annet med noe teknisk innhold, så går det framover.
Historien er vel kjent i grove trekk for de fleste med en smule interesse.
Det er dessverre ikke det samme som at markedet beveger seg i samme «retning» ...

Dvs markedet har mange ulike og tildels motstridende oppfatninger av «framskritt» på begge sider. Med unntak av enkelte segmenter går de teknologiske framskrittene i HiFi-bransjen i slow motion, men ganske mange skritt til bake, til siden og rundt-om-kring. Tidvis virker det som utviklingen i HiFi-markedet er «retningsløst» (spesielt høi-ræv-delen). IMHO som det heter på nettspråk.

mvh
KJ

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
KJ skrev:
Med unntak av enkelte segmenter går de teknologiske framskrittene i HiFi-bransjen i slow motion, men ganske mange skritt til bake, til siden og rundt-om-kring.
Det skal jo tjenes noen kroner underveis.

En selvfølgelighet, men verdt å minne om i et forum hvor enkelte synes å tro at idealisme og god lyd er eneste drivkraft.

Mvh

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Tja,,,fremover?? hm... ser ut som de fleste på omkring neste generasjon e såre fornøyd med å spille fra iphone, pc direkte uten mere dikkedarium. Om det er fremmover blir jeg her på 70-tallet jeg....utenom internet og mobil self... ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Delle skrev:
...
Det skal jo tjenes noen kroner underveis.

En selvfølgelighet, men verdt å minne om i et forum hvor enkelte synes å tro at idealisme og god lyd er eneste drivkraft.
...
Selvfølgelig - inntjening + produktdifferensiering - to sider av samme sak. Dersom ytelse & teknisk «framskritt» var det eneste saliggjørende vil det bli for «kjedelig».

mvh
KJ

M

Mr-T

Gjest
eposhansen skrev:
Tja,,,fremover?? hm... ser ut som de fleste på omkring neste generasjon e såre fornøyd med å spille fra iphone, pc direkte uten mere dikkedarium. Om det er fremmover blir jeg her på 70-tallet jeg....utenom internet og mobil self... ;D
Bah... det som ungdommen var såre fornøyd med på 60 og 70-tallet låt MYE dårligere enn en iPod. Jeg husker med gru slike bærbare platespillere med 4 kg nåletrykk og høyttaler av typen "ultra-skrallete-skurr". Yikes.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
motoren skrev:
Flott oppsett Emotikon :)
Hva er det du har på toppen av preen din?

mvh
Takker. Trives når musikker blir spillt på dette.

Dingsen som står oppe på preampen er en Aqvox Phono 2 CI. Så her kjøres det balansert vei fra PU og ut til høytalerkabel. En riia som blir stående hos meg til jeg finner noe vesentlig bedre i prisklassen.

Oppsettet består av en salig og fin miks av gammel og ny teknologi.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Segmentet for bærbart og forbrukerutstyr går definitivt fremover, store fremskritt innen effektivitet/strømforbruk og masseproduksjon av integrerte kretser gjør at hifi-lyd er langt mer tilgjengelig nå enn før, avanserte løsninger kan gå på batterier i lang tid og høykvalitets audio kan overføres trådløst. Innen "high-end hifi" er det vanskeligere å se noen entydige teknologiske fremskritt. Dette skyldes nok at det i stor grad dreier seg om nisjeprodusenter med begrensede ressurser for R&D, men også at markedsføring og inntjeningsmarginer i dette segmentet i stor grad baseres på kvasivitenskap og en sjargong som dreier seg om ikke-kvantifiserbare og ikke-verifiserbare størrelser. Når kvalitetsbegrepet er så diffust som det har blitt i high-end hifi, så kan det i liten grad relateres til teknologisk know-how som sådan. Teknologisk fremskritt betinger at kvalitetsbegrepet er noe reelt og målbart, så det faktisk kan forbedres.

Hifi-lyd er mer tilgjengelig enn før, det er et fremskritt. High-end hifi er mer ekstravagant enn før, det er en utvikling.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
Emotikon.
De der var jo dritlekkre da ! ;D
Ble ikke så dumme disse forsterkerne serr`u. Den blanke overflaten fanger opp fargene i rommet slik at de nesten forsvinner i hyllene. Bildet lyver en del. Lysene i meterne blir forsterket på bildet og er grønnere og svakere enn bildet viser. Dette med lakk kan du :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
eposhansen skrev:
Bah... det som ungdommen var såre fornøyd med på 60 og 70-tallet låt MYE dårligere enn en iPod. Jeg husker med gru slike bærbare platespillere med 4 kg nåletrykk og høyttaler av typen "ultra-skrallete-skurr". Yikes.
Hadde du også en sånn rød sammenklappbar batteridrevet Philips med arm i ekte plast og én integrert pappmembran bak alle hullene? Min står et sted på loftet ennå. Det nærmeste vi kom iPod i 1975.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Synes det står i stampe på høyttalersiden. Her regjerer WAF og slanke høyttalere med dårlig polarrespons og en spredning som ikke passer normale stuer. Her er det også mest å hente lydmessig.

På kildesiden med DACer har det vært fremskritt innenfor hifi, men de kommer egentlig bare etter proutstyr som har vært glimrende i mange år. Det nye er bare at man tar i bruk andre overføringsprotokoller. Men jeg tror det er riktig å si at man generelt får mer for pengene nå. Man skal ikke betale mye for en DAC i dag som er på høyde med kostbare CD spillere.

Av forsterkere mener jeg klasse D er det mest spennende som har skjedd. Mye effekt, lite varmeutvikling og høy lydkvalitet til en meget betalbar pris. Kombinasjonen klasse A og D som Devialet har gjort er også spennende da det gir null crossover forvrengning og tar lite plass. Regner med klasse D vil overta mer og mer.

Inntog av DSP med aktiv deling har gitt en del klare fordeler. Dog er det foreløpig lite brukt og de gode løsningene koster ganske mye. Her vil det nok skje en del fremover. Rimeligere løsninger med god kvalitet. Spørsmålet er om det vil bli først og fremst brukt blant DIYer og i custom anlegg. Slike systemer krever jo kunnskap.

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Kvantitet er ikke lik KVALITETSTID med stereoen!!! Om det bare blir 3 timer dagen eller uka så er den tiden viktig :p
men liker også at flere har lettere tilgang og glede av musikk. Ang anlegg har jeg rør i pre,mosfet i effekt og digital forsterker i subb. Så er ikke fastlåst på noen måte, ville bare høre med dere om det egentlig betyr noe? den beste musikken har jeg hørt på kassetter i min ungdom på 80-tallet,og tilfeldige radio/nett stubber i voksen alder.
"off -topic" Samtidig som det å komponere et stereoanlegg,eller surrerundt lyd er givende samt øker lysten på mere god musikk.

Topp Bunn