SRPP brum og litt til

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg kom over en gammel Audion preamp som jeg kjøpte. Det var enkelt og greit en lite gjennomtenkt handling for da jeg fikk lokket av så jeg at det hadde vært minst en amatør inni der. Loddingene falt fra hverandre bare jeg kikka på de. Etter at ergrelsen hadde lagt seg tenkte jeg at det er sikkert noe å lære her ved å sette den i stand og selge den.
Så jeg tegnet skjema.

Det ser sånn ut:



Det er en liten trykkleif i RIAA filteret, det skal være 68nF ikke 60nF.

Veldig merkelig, er det ikke? ECC81 i første gaintrinn og ECC83 i andre. Burde vel vært omvendt, eller to ECC83.
Og to katodefølgere etter hverandre på utgangen.

Høyspenningen er 420V ut fra en regulert forsyning, den brummer ikke, men spiller skikkelig dårlig.

For å prøve meg litt frem, laget jeg et SRPP trinn på utgangen isteden for to katodefølgere etter hverandre. Det er likt til de to andre og med ECC81 minus katode bypass kondis. For ordens skyld har jeg kobla ut riaa trinnet. Det spiller mye bedre. Problemet er at jeg har fått en merkelig brum. Når volumkontrollen er skrudd helt ned brummer det litt, skrur jeg opp, forsvinner brummet for så å øke kraftig med volumøkning.

Noen som har noen forslag til brummets årsak?
Det andre er at det ville kanskje vært enda bedre med ECC82 i utgangstrinnet, men hvordan regner jeg ut verdien på motstandene?
Andre gode ideer og forslag er hjertelig velkommen. Poenget er å få den til å spille best mulig uten å bytte ut strømforsyning. Ellers er printet tilrettelagt så det er gode muligheter for å endre på kretsen.

Asbjørn
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Ren gjetning vedr brummet Asbjørn, men;

Brummet kan relateres til jording i volumpot (eller dårlig jording rettere sagt).
Når du skrur helt ned går den mest sannsynlig i en slags "mute" - dersom denne ikke jorder skikkelig, får du brum.

Etterhvert som du skrur på volum, vil dårlig jording komme tilbake.....

Men som sagt ren gjetning....
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.045
Antall liker
2.796
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Skulle vært interessent om noen kan gi en forklaring på denne kretsen .spesielt de to siste trinnene ser ved første øyekast litt merkelig ut: altså 2 k følgere etterhverandre kan det stemme ?
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
Ren gjetning vedr brummet Asbjørn, men;

Brummet kan relateres til jording i volumpot (eller dårlig jording rettere sagt).
Når du skrur helt ned går den mest sannsynlig i en slags "mute" - dersom denne ikke jorder skikkelig, får du brum.

Etterhvert som du skrur på volum, vil dårlig jording komme tilbake.....

Men som sagt ren gjetning....
Du kan være inne på noe, for når jeg tar på potmeteret så blir det litt mindre brum. Det er stjernejord som er kobla til chassis, og alle ledingene ser ut til åvære på plass. Jeg kan ikke se noen feil akkurat nå.

Asbjørn
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Nightpuma skrev:
Du kan være inne på noe, for når jeg tar på potmeteret så blir det litt mindre brum. Det er stjernejord som er kobla til chassis, og alle ledingene ser ut til åvære på plass. Jeg kan ikke se noen feil akkurat nå.

Asbjørn
Du kan ha koblet om inn/ ut/ jord på potmeteret?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Nightpuma skrev:
Erland skrev:
Ren gjetning vedr brummet Asbjørn, men;

Brummet kan relateres til jording i volumpot (eller dårlig jording rettere sagt).
Når du skrur helt ned går den mest sannsynlig i en slags "mute" - dersom denne ikke jorder skikkelig, får du brum.

Etterhvert som du skrur på volum, vil dårlig jording komme tilbake.....

Men som sagt ren gjetning....
Du kan være inne på noe, for når jeg tar på potmeteret så blir det litt mindre brum. Det er stjernejord som er kobla til chassis, og alle ledingene ser ut til åvære på plass. Jeg kan ikke se noen feil akkurat nå.

Asbjørn
Gamle potmetre blir slitt!
Skal ikke antyde noen ekspertise her, men mon tro om det ikke er en form for sleperinger i dem. Blir de slitt-irret etc. kan det gi dårligere kontakt.

Et nytt OK Alps pot koster ikke stort, og kan være løsningen, men sikkert greit å prøve å jorde om det er mulig å legge en jording med krokodilleklemme?
F.eks å "mute" +leder fra pot til jord.
Blir det stille - har du funnet roten til dette problemet.

Vedr. rør konfigurasjon, er ikke komboen ECC81 og ECC83 ukjent i UK-komponenter.
Jeg har en gammel Strathclyde forsterker stående. Drivertrinnet i den er 2xECC83 og 1xECC81 pr kanal.
Husker ikke komponentkonfigurasjonen forøvrig, men har et skjema på papir liggende et sted.

Kan scanne og sende om interessant.

EDIT: Hadde skrevet "IK-komponenter" - Skulle være UK (som i Storbritania)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Andreas skrev:
Nightpuma skrev:
Du kan være inne på noe, for når jeg tar på potmeteret så blir det litt mindre brum. Det er stjernejord som er kobla til chassis, og alle ledingene ser ut til åvære på plass. Jeg kan ikke se noen feil akkurat nå.

Asbjørn
Du kan ha koblet om inn/ ut/ jord på potmeteret?
Godt forslag, men det har jeg ikke.

A
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
Nightpuma skrev:
Erland skrev:
Ren gjetning vedr brummet Asbjørn, men;

Brummet kan relateres til jording i volumpot (eller dårlig jording rettere sagt).
Når du skrur helt ned går den mest sannsynlig i en slags "mute" - dersom denne ikke jorder skikkelig, får du brum.

Etterhvert som du skrur på volum, vil dårlig jording komme tilbake.....

Men som sagt ren gjetning....
Du kan være inne på noe, for når jeg tar på potmeteret så blir det litt mindre brum. Det er stjernejord som er kobla til chassis, og alle ledingene ser ut til åvære på plass. Jeg kan ikke se noen feil akkurat nå.

Asbjørn
Gamle potmetre blir slitt!
Skal ikke antyde noen ekspertise her, men mon tro om det ikke er en form for sleperinger i dem. Blir de slitt-irret etc. kan det gi dårligere kontakt.

Et nytt OK Alps pot koster ikke stort, og kan være løsningen, men sikkert greit å prøve å jorde om det er mulig å legge en jording med krokodilleklemme?
F.eks å "mute" +leder fra pot til jord.
Blir det stille - har du funnet roten til dette problemet.

Vedr. rør konfigurasjon, er ikke komboen ECC81 og ECC83 ukjent i IK-komponenter.
Jeg har en gammel Strathclyde forsterker stående. Drivertrinnet i den er 2xECC83 og 1xECC81 pr kanal.
Husker ikke komponentkonfigurasjonen forøvrig, men har et skjema på papir liggende et sted.

Kan scanne og sende om interessant.
Også et godt forslag, men jeg har prøvd to forskjellige.
Jeg prøvde som du sa og mute poten. Resultatet var at grunnbrummet som er der når potmeteret er skrudd helt ned forble, men brummet som kommer ned volumøkning forsvant.
Hva det betyr vet jeg ikke, men vi kan utelukke at det er noe galt med potmeteret.

Hvis du har tid og lyst må du gjerne scane skjemaet ditt :)

Asbjørn
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Nightpuma skrev:
Hvis du har tid og lyst må du gjerne scane skjemaet ditt :)

Asbjørn
Send meg et PM med en mailadresse, så skal jeg roted det frem og scanne i morgen formiddag.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
12AT7 blir brukt først fordi det kan være mer støysvakt enn 12AX7, men mest fordi utgangsimpedansen er lavere, og kan drive selve riaa-filtreringen mer effektivt.
Og er derfor også bedre som utgangs-driver.

Arne K
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg forstår, så når det gjelder riaa trinnet kan det fungere med begge deler. Nå har jeg funnet ut at den originale forsterker hadde 2xECCC83 og 1xECC82. Men det spiller igrunnen ikke så stor rolle siden det ser ut som alt sammen er bygd om.

Mens jeg har prøvd å finne kilden til brummet, som jeg ikke har lykkes med, har jeg puslet med å regne meg frem til et passende SRPP utgangstrinn med ECC82.



Jeg har jo en regulert HT på 420V, og så vidt jeg kan forstå så tar man så utgangspunkt i omtrent det halve for velge arbeidspunkt i en SRPP krets. Jeg har ikke så mye erfaring med hvor det er best å plassere arbeidspunkt, men jeg valgte å legge meg på 6mA som gir
RK1=RK2=8V/6mA
RK1/2=1K3



Så simulerte jeg det i tubcad og det så fint ut med Zout=1,7K

For å regne ut max input før klipping har jeg funnet en formel som sier at det er 2Iq*Rk
dvs: (2*6mA)*1K3=16Vp-p

Ser det riktig ut? Og er det noe mer jeg skal ta i betraktning?

Asbjørn
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Nightpuma skrev:
For å regne ut max input før klipping har jeg funnet en formel som sier at det er 2Iq*Rk
dvs: (2*6mA)*1K3=16Vp-p
Ser det riktig ut?
Det får jeg ikke til å stemme, maks sving (pp) blir nærmere 2Iq*Rk*µ enn bare 2Iq*Rk.

Nightpuma skrev:
Og er det noe mer jeg skal ta i betraktning?
Hvordan er glødingen din arrangert?
Siden katoden på den øverste SRPP-delen ligger 200V høyere enn den nederste og de har felles gløding bør potensialet på glødingen være et tema.

Jan E Veiset
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Jane

Det er her jeg fant utregningen: http://www.freewebs.com/valvewizard1/srpp.html

Men det skulle i så fall bli:

(2*6mA)*1K3*17=271Vp-p

Det hørtes voldsomt ut som maks input.

Jeg har tenkt på det med glødearrangementet. Grunnen til at jeg så litt bort fra det var at riaa trinnet brummet ikke og det har jo to SRPP trinn med samme arrangement.
De er kobla sånn her:

+ >---rør1---rør2---rør3

12V reg.

jord fra hvert rør til stjerne.

Men Vkf max = 180V på ecc82/83 og 90V på ECC81 så det sier vel sitt.

Hvilke alternativer har jeg? Løfte gløden til den er innenfor margin eller dele øvre og nedre del på to rør? Andre muligheter?

Asbjørn
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.063
Antall liker
1.054
Sted
'
Nightpuma skrev:
Det hørtes voldsomt ut som maks input.
Ok, når jeg leser det du skriver så ser jeg det står max input før klipping og ikke max output som jeg tenkte på..
Max input er også det samme som arbeidspunktet (Vgk), i ditt tilfelle 8Vp.

Nightpuma skrev:
Hvilke alternativer har jeg? Løfte gløden til den er innenfor margin eller dele øvre og nedre del på to rør?
Det beste er egentlig det siste, altså to rør og to ulike forsyninger til glød. Siden kretsen er stereo så må du jo bruke to rør uansett og da kan du arrangere dette mhp Vfk (hvis du har to separate glødekretser).

Jan E Veiset
 
Topp Bunn