SRM's tumletråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Vel, jeg var litt lei av hifikjøret og begynte å se litt film med mitt nyinnkjøpte anlegg fra finn. Var faktisk så jeg kunne kose meg litt med dette. Men, hva om jeg hadde hatt en litt bedre receiver? Koser meg sikkert mer da? Kjøpte en delvis defekt Onkyo receiver av pahf som jeg fikk reparert. Det ble en solid oppgradering, og det var vel det som forsiktig satte i gang interessen på ny. Etter kort tid var det satt opp en liten minikino som jeg brukte til både film og musikk. Onkyo receiveren ble byttet ut til fordel for en Yamaha. Høyttalerene er OB og bygget av HEL her på forumet. De ble drevet av en MI forsterker. AV-Bass ble drevet av 400W Hypex.

    023.jpg
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Var det du som kjøpte Onkyoen? Den hadde jeg helt glemt i all byttingen :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ja, det var nok meg som kjøpte den. :)

    I dette rommet hadde jeg ikke fått noe annet til å spille brukbart, men disse OB høyttalerne fungerte veldig bra her. De fungerte bra til både film og musikk. Skikkelig dynamiske og med bra drag i bassen. Delefilteret på de var ikke ferdig, og det var meningen at jeg skulle lage et nytt. Siden jeg var mye mer glad i å spille musikk enn å fikle med delefiltere ble det aldri noe av. Jeg fikk rettet opp frekvensgangen litt med EQ i receiveren, og det fungerte relativt bra. Testet disse høyttalerne nede på stua som er ca 40kvm, men det fungerte ikke i det hele tatt. Låt veldig slankt i bunnen og skrikete i toppen.

    Jeg fikk laget delefilterbokser og lagt opp nye kabler på disse høyttalerne før jeg solgte de. Hadde lyst til å teste noe annet..

    002.jpg



    Magnepan 2.6P kom så inn. Veldig store i hvert fall. :)

    IMG_0519.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Etter å ha spilt musikk via PC i flere år begynte jeg å savne de fysiske formatene. Spørsmålet ble da CD eller vinyl? Har en del cd'r, og de fleste er rippet til en NAS disk. Å kjøpe nye cd-plater føltes ikke veldig aktuelt for meg. Mer spennende med vinylplater. Føler på en måte at jeg får mer for pengene ved å kjøpe vinyl, og det gjør man jo også rent fysisk. ;) Ellers virker det som en del musikk blir mastret litt anderledes på vinyl og det låter ofte bedre sies det. Spilleren i seg selv er i mine øyne mer fasinerende, og da var det vel ikke stort mer å lure på? Annet enn hvilken spiller man burde gå for selvfølgelig. Som ganske blank på det området så fikk jeg litt hjelp fra forumet og andre. Endte opp med en Project 2Xperience Superpack. Hatt spilleren i ca 10 mnd nå, og har brukt den veldig mye. Den overgikk mine forventninger med god margin og jeg er meget fornøyd med valget.

    DSC_0075.jpg


    Magnepan gikk ut igjen siden det viste seg at panelene begynte å bli dårlige. Jeg fikk etter litt diskusjon hevet kjøpet. På lydrommet ble det da litt diverse DIY. First Watt F5 forsterker på TB fulltoner.




    Ble litt lei av å hele tiden måtte gå opp på det rommet for å lytte til musikk. Hadde et lite system på stua, men ikke noe som egentlig var brukbart.
    Kjøpte så først et par Monitor Audio GS20 som ganske raskt ble byttet ut til XTZ 99.26/W10.17P satt opp som en tre-veis høyttaler med eksternt delefilter.
    Bestilte en Yamaha RX-A3040 fra Stereofil for bruk til film og musikk.

    DSC_0106.jpg


    DSC_0122.jpg


    Lyden var ikke så mye å skryte av hvis man sammenligner med noe virkelig bra, men forsåvidt helt greit. Hadde enda ikke kommet 100% tilbake til hifi-galskapen. :)
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Lydrommet oppe ble bestemt avviklet. Mest fordi junior trenger et større rom nå som han har blitt skolegutt. Det blir da anlegg kun i stua. Jeg tenker da at jeg bør ha et par høyttalere som ser pene ut, og siden det blir det eneste oppsettet må det være noe som i hvert fall har litt potensiale lydmessig. Jeg ser et par høyttalere som jeg i flere år har vært nysgjerrig på dukke opp på bruktbørsen, og etter litt kommunikasjon med selger ble vi enige.

    IMG_0882.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    spennende tråd å følge,mye flott utstyr du har hatt opp gjennom tidene :)

    mvh
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Synes det er veldig hyggelig at du liker å følge med. Jeg er vel enda ung, men likevel har det vært en ganske lang reise. Det er mye som ikke har fått plass her. Jeg har ikke bilder av alt, og det blir kanskje litt i overkant hvis jeg skal skrive om hver eneste komponent. Det har definitivt vært mye flott utstyr, og det ville vært vanskelig å hele tiden overgå det gamle. Heldigvis er det ikke nødvendigvis det flotteste utstyret som gir den beste lyden. :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Artig og se hvordan vei du har gått. Får mange av oss er jo veien frem til godlyden en del av gleden☺
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Synes det er veldig hyggelig at du liker å følge med. Jeg er vel enda ung, men likevel har det vært en ganske lang reise. Det er mye som ikke har fått plass her. Jeg har ikke bilder av alt, og det blir kanskje litt i overkant hvis jeg skal skrive om hver eneste komponent. Det har definitivt vært mye flott utstyr, og det ville vært vanskelig å hele tiden overgå det gamle. Heldigvis er det ikke nødvendigvis det flotteste utstyret som gir den beste lyden. :)
    helt sant SRM,du kan oppnå lydnirvana med rimelig utstyr bare en setter det sammen riktig :)
    følger med og lykke til videre i søken på bra lyd

    mvh
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Artig og se hvordan vei du har gått. Får mange av oss er jo veien frem til godlyden en del av gleden☺
    Ja, slik er det nok for meg også. Liker veldig godt å teste forskjellige komponenter. For meg er det ikke nødvendigvis en type lyd som gjelder.

    Synes det er veldig hyggelig at du liker å følge med. Jeg er vel enda ung, men likevel har det vært en ganske lang reise. Det er mye som ikke har fått plass her. Jeg har ikke bilder av alt, og det blir kanskje litt i overkant hvis jeg skal skrive om hver eneste komponent. Det har definitivt vært mye flott utstyr, og det ville vært vanskelig å hele tiden overgå det gamle. Heldigvis er det ikke nødvendigvis det flotteste utstyret som gir den beste lyden. :)
    helt sant SRM,du kan oppnå lydnirvana med rimelig utstyr bare en setter det sammen riktig :)
    følger med og lykke til videre i søken på bra lyd

    mvh
    Kombinasjonen rom og høyttalere er kritisk etter min erfaring, men med mindre man er ekspert på området blir det ofte vanskelig. Man må bare prøve seg frem. Om du har forsterker til 10 eller 30K spiller ofte en mindre rolle om det kun er god lyd man er ute etter.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.427
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Flott tråd @SRM, men se nå å få dratt trekkene av SF´ne så vi også får se:)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha spilt musikk via PC i flere år begynte jeg å savne de fysiske formatene. Spørsmålet ble da CD eller vinyl? Har en del cd'r, og de fleste er rippet til en NAS disk. Å kjøpe nye cd-plater føltes ikke veldig aktuelt for meg. Mer spennende med vinylplater. Føler på en måte at jeg får mer for pengene ved å kjøpe vinyl, og det gjør man jo også rent fysisk. ;) Ellers virker det som en del musikk blir mastret litt anderledes på vinyl og det låter ofte bedre sies det. Spilleren i seg selv er i mine øyne mer fasinerende, og da var det vel ikke stort mer å lure på? Annet enn hvilken spiller man burde gå for selvfølgelig. Som ganske blank på det området så fikk jeg litt hjelp fra forumet og andre. Endte opp med en Project 2Xperience Superpack. Hatt spilleren i ca 10 mnd nå, og har brukt den veldig mye. Den overgikk mine forventninger med god margin og jeg er meget fornøyd med valget.

    Vis vedlegget 334409

    Magnepan gikk ut igjen siden det viste seg at panelene begynte å bli dårlige. Jeg fikk etter litt diskusjon hevet kjøpet. På lydrommet ble det da litt diverse DIY. First Watt F5 forsterker på TB fulltoner.




    Ble litt lei av å hele tiden måtte gå opp på det rommet for å lytte til musikk. Hadde et lite system på stua, men ikke noe som egentlig var brukbart.
    Kjøpte så først et par Monitor Audio GS20 som ganske raskt ble byttet ut til XTZ 99.26/W10.17P satt opp som en tre-veis høyttaler med eksternt delefilter.
    Bestilte en Yamaha RX-A3040 fra Stereofil for bruk til film og musikk.

    Vis vedlegget 334410

    Vis vedlegget 334411

    Lyden var ikke så mye å skryte av hvis man sammenligner med noe virkelig bra, men forsåvidt helt greit. Hadde enda ikke kommet 100% tilbake til hifi-galskapen. :)
    Den platespilleren ligner veldig på den du har i dag:confused:
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.637
    Antall liker
    32.559
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    En lang og god reise du har hatt SRM, det har vært ymse innom og det er det som gir et godt grunnlag;)
    Det er "langs veien" kunnskap og erfaring trenger seg på...:cool:

    gismo
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Flott tråd @SRM, men se nå å få dratt trekkene av SF´ne så vi også får se:)
    Sånn da. :) Dårlig bilde, men kommer bedre snart.

    IMG_0884.jpg


    Den platespilleren ligner veldig på den du har i dag:confused:
    Ja, leser du teksten kommer det frem at jeg fortsatt har denne. Mulig jeg var litt utydelig?

    En lang og god reise du har hatt SRM, det har vært ymse innom og det er det som gir et godt grunnlag;)
    Det er "langs veien" kunnskap og erfaring trenger seg på...:cool:

    gismo
    Det har vært en lærerik reise. Langt fra utlært, men har i hvert fall lært en vikting ting, å stole på meg selv.;)
    Ellers har det å hatt mye forskjellig i mange forskjellige rom lært meg et og annet.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Flott tråd @SRM, men se nå å få dratt trekkene av SF´ne så vi også får se:)
    Sånn da. :) Dårlig bilde, men kommer bedre snart.

    Vis vedlegget 335004

    Den platespilleren ligner veldig på den du har i dag:confused:
    Ja, leser du teksten kommer det frem at jeg fortsatt har denne. Mulig jeg var litt utydelig?

    En lang og god reise du har hatt SRM, det har vært ymse innom og det er det som gir et godt grunnlag;)
    Det er "langs veien" kunnskap og erfaring trenger seg på...:cool:

    gismo
    Det har vært en lærerik reise. Langt fra utlært, men har i hvert fall lært en vikting ting, å stole på meg selv.;)
    Ellers har det å hatt mye forskjellig i mange forskjellige rom lært meg et og annet.
    Var nok meg som ikke var helt på nett, leste tråden din ang. kjøp av platespiller for noen måneder siden. Men det betyr jo ikke at du nettop har handlet snurrer, bare at det var en følelse jeg hadde siden jeg nettopp hadde lest det. God helg.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ingen lydmessig opptur foreløbig, men jeg kunne høre at høyttalerne hadde potensiale. Satt jo fortsatt med receiveren også, og selv om den hadde overrasket meg lydmessig så er ikke dette komponenter som hører sammen. Når XTZ høyttalerne stod her var det et stort bord med glassplate foran sofaen. Å kaste ut det bordet ga alene et skikkelig løft.

    IMG_0899.jpg


    At receiveren måtte gå var jo klart fra første stund, og en NAD M3 integrert forsterker ble valgt som en midlertidig løsning. Forventet å få et greit lydmessig løft med den, men jeg var absolutt ikke forberedt på den vanvittige forskjellen det tross alt ble. Etter det er jeg (igjen) blitt skepisk til disse receiverne. Når jeg fikk receiveren fikk jeg et godt inntrykk av den, men nå sitter jeg å lurer litt på hva som egentlig skjedde.

    M3'n hadde gjort et solid inntrykk, men er kanskje ikke helt i klasse med høyttalerne? Siden jeg er litt McIntosh-fan hadde jeg lyst til å teste ut noe derfra. Jeg fikk lånt en C220 pre og en MC2102 røreffekt. Satte også opp absorbenter i hjørnene, noe som ikke er ment permanent.

    IMG_0988.jpg
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    For min del noe overraskende, men jeg synes jeg ikke McIntosh settet hadde noe mer å bidra med i forhold til M3'n. Nesten tvert i mot, selv om det egentlig låt veldig likt. Har ikke gått systematisk til verks for å finne ut av hvorfor resultatet ble slik, så å mene noe om det blir bare spekulasjoner. Dette gjorde uansett at byttetrangen på forsterkersiden sank mange hakk.

    Etter å drevet omfattende testing av høyttalerplassering begynte jeg å danne meg et bilde av hvordan ting måtte bli. Hadde behov for større avstand mellom høyttalerne. Flere møbler måtte ut, og annet måtte inn. Etter en hard tur på Ikea og noen hundrelapper fattigere ble det i førse omgang slik.

    IMG_1059.jpg


    Etter å ha ryddet opp ble det slik. Nå begynte lyden å komme seg også. Ganske brukbart faktisk. Likevel litt problemer med at bassen er best med en plassering og det over låter best med en litt annen plassering. Etter min erfaring et veldig vanlig problem. Det handler om å finne det beste kompromiss.

    IMG_1062.jpg


    IMG_1063.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Kom også over et nettfilter på bruktbørsen til en billig penge. 4 uttak ment for analoge komponenter og 4 for digitale. Merket ikke noe forskjell lydmessig, men det hadde jeg ikke forventet eller. Det gir uansett en viss "godfølelse" å ha det, og det skal man vel ikke undervurdere?;)

    IMG_0995.jpg
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Kom også over et nettfilter på bruktbørsen til en billig penge. 4 uttak ment for analoge komponenter og 4 for digitale. Merket ikke noe forskjell lydmessig, men det hadde jeg ikke forventet eller. Det gir uansett en viss "godfølelse" å ha det, og det skal man vel ikke undervurdere?;)
    Man må jo ta litt hensyn til nattesøvnen også! :rolleyes:
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Kom også over et nettfilter på bruktbørsen til en billig penge. 4 uttak ment for analoge komponenter og 4 for digitale. Merket ikke noe forskjell lydmessig, men det hadde jeg ikke forventet eller. Det gir uansett en viss "godfølelse" å ha det, og det skal man vel ikke undervurdere?;)
    Man må jo ta litt hensyn til nattesøvnen også! :rolleyes:

    Ja, er det jeg mener. Lå i ukesvis våken å tenkte på strømkablene mine som gikk til strømpadda fra Europris, men nå med Einstein sover jeg som en drøm.;)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.836
    Antall liker
    38.553
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kom også over et nettfilter på bruktbørsen til en billig penge. 4 uttak ment for analoge komponenter og 4 for digitale. Merket ikke noe forskjell lydmessig, men det hadde jeg ikke forventet eller. Det gir uansett en viss "godfølelse" å ha det, og det skal man vel ikke undervurdere?;)
    Man må jo ta litt hensyn til nattesøvnen også! :rolleyes:

    Ja, er det jeg mener. Lå i ukesvis våken å tenkte på strømkablene mine som gikk til strømpadda fra Europris, men nå med Einstein sover jeg som en drøm.;)
    Hehe ja det er viktig å bevare nattesøvnen :cool:

    mvh
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Beklager måtte bare
    image.jpg
    image.jpg


    Blir ingen padde men direkte kurs til sikringsskap (underfordelingen) for alle komponenter.
    bildet viser tilførsel og jording til dp stua :)
    Beklaker å poste bilder i tråden din, fjerner dem om du misliker.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Slapp helt av, at du poster bilder er bare hyggelig. :)

    Eget skap for rommet altså? Det vil vel si at du sover så godt at du nesten ikke er å få vekket om morgenen?;)

    Spøk til side. Har fått lagt opp egen kurs i flere rom tidligere, og det kan ha noe for seg. I hvert fall med store effekttrinn.
    Ser ut til at du får nok kapasitet. Hvor stor blir hovedsikringen i underfordelingen?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Dette er ikke mitt bord men en kompis som fikser, og han sa dette holder til en hel enebolig :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Nå kommer vi nærme på slik det står i dag. Ny belysning, og bassproblemet er løst på en lydmessig tilfrestillende måte. Nå er høyttalerne plassert for best mulig opplevelse av lydbildet samtidig som bassen sitter. Noen som ser tiltaket i bassen?

    IMG_1109.jpg
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hei, SRM ! Fin tråd! Det blir spennende å følge utviklingen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.205
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Husker jeg i begynnelsen av tråden (eller var det i stemningstråden) lurte litt på høyttalerplasseringen din. Etter å ha fulgt med på dine vurderinger og hvordan du har gått frem; I rest my case :) Veldig kjekk tråd å følge med på!
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Joda, som motoren sier så har det dukket opp et par sub-kasser. Det er snakk om REL Stampede. Med en liten 8" bass og mål så smått som 28x40x29cm sammen med 100W forsterker er det nesten vanskelig å ta disse seriøst. Var selv kraftig i tvil før jeg koblet de opp.

    De er små, men med -3dB ved 18Hz går de likevel dypt. At lydtrykket ikke blir all verden sier seg selv, men jeg spiller som regel ikke veldig høyt. Etter litt justeringer glir de helt sømløst inn med Cremona. Har ikke opplevd maken til enkel integrering tidligere, noe som satt delefrekvens på 37Hz helt sikkert medvirker til. Er du ute etter jordskjelvbass har du dog kommet feil.;)

    Etter dette har det vært finjustering på høyttalerne samt at en gammel absorbent plutselig dukket opp i taket. Det var ment som en test og et midlertidig tiltak. Testen var meget vellykket. Man hører mer direktelyd fra høyttalerne og mindre refleksjoner. Forskjellen er uten å overdrive ganske dramatisk. Jeg tenker å bestille opp noe som glir litt lettere inn. Noe litt mer nøytralt og anonymt. :) Det neste er da problemet med den høyttaleren som står nær vegg og vindu. Har forsøkt å sette opp en absorbent her og det gjør underverker, men ser ganske håpløst ut. Må fundere litt på dette.

    Her er altså dagens anlegg.

    SAM_0606.jpg


    SAM_0609.jpg


    SAM_0611.jpg


    SAM_0615.jpg


    SAM_0618.jpg


    SAM_0619.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Husker jeg i begynnelsen av tråden (eller var det i stemningstråden) lurte litt på høyttalerplasseringen din. Etter å ha fulgt med på dine vurderinger og hvordan du har gått frem; I rest my case :) Veldig kjekk tråd å følge med på!

    Var vel i stemningstråden vil jeg tro. Ellers tar jeg din kommentar som et kompliment. Takk så mye for det. :)
    Etter å ha sjekket profilen din kjenner jeg igjen deg også, du sitter jo på et meget habilt oppsett så vidt jeg har fått med meg.:)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.637
    Antall liker
    32.559
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det neste er da problemet med den høyttaleren som står nær vegg og vindu. Har forsøkt å sette opp en absorbent her og det gjør underverker, men ser ganske håpløst ut. Må fundere litt på dette.

    Her er altså dagens anlegg.

    Vis vedlegget 335102



    QUOTE]

    Har du ikke mulighet for å sentrere anlegget ditt da, sånn at du får ca lik avstand fra begge sidevegger?
    Refleksjoner mot vinduet kan du sikkert løse med litt tykk dempende gardin eller en mobil sak:rolleyes:

    gismo
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hadde det vært en mulighet å flytte alt mer mot høyre hadde jeg nok gjort det, men det vil ikke fungere med tanke på lytteposisjonen. Stua er todelt og jeg bruker lamellgardinen som romdeler. Helt bakfra ser det slik ut:



    Trenger en permanent løsning med tanke på høttaleren ved veggen, ikke noe som må flyttes på. Tykk gardin er alt for tynn uansett hvor tykk den er.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    ser jo ut som du har plass til å flytte alt til høyre og ha inngangen til venstre?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.637
    Antall liker
    32.559
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hadde det vært en mulighet å flytte alt mer mot høyre hadde jeg nok gjort det, men det vil ikke fungere med tanke på lytteposisjonen. Stua er todelt og jeg bruker lamellgardinen som romdeler. Helt bakfra ser det slik ut:



    Trenger en permanent løsning med tanke på høttaleren ved veggen, ikke noe som må flyttes på. Tykk gardin er alt for tynn uansett hvor tykk den er.
    Ser problemet ditt nå SRM;)

    gismo
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    ser jo ut som du har plass til å flytte alt til høyre og ha inngangen til venstre?

    Forstår at du sier det, men det du ikke ser er at inngangen til stua er på veggen til høyre for høyre høyttaler samt at kjøkkenet er til høyre for høyre stol. Da blir det plutselig veldig tungvindt å navigere seg rundt hvis man gjor det slik. :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Tanker videre.

    Slik som det er nå så spiller jeg nesten bare musikk via vinyl når jeg virkelig lytter til musikk. Meget fornøyd med Pro-Ject spilleren, så den blir nok her ei stund til selv om jeg sikler på Xtension 9 Evolution. Til RIAA har jeg en NLE 17/Dact CT100, men den er ikke helt frisk og skal sendes til DK for service/bytte. Som reserve tjenestegjør en Cambridge 651P, og den gjør tilsynelatende en ganske god jobb. Bagrunnsmusikk går via NAS til Squeezebox Duet og derfra rett i forsterkeren. Er nok mye å hente med en DAC her, men samtidig er det ikke så viktig. DAC kommer etter hvert, men har ikke høy prioritering nå. Forsterker er under arbeid. Har planer om å bruke en DIY effektforsterker jeg jobber med. 2x100W klasse A. Må få den ferdig, teste og ta det derfra. Videre har jeg en del tanker, men vet selv hvor vinglete jeg er. Best at jeg holder det for meg selv enn så lenge.:rolleyes:

    SAM_0604.jpg
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ingenting i veien med å være vinglete, selv går det sjelden mer enn ett år før jeg enten har byttet eller planlegger å bytte store deler av oppsettet ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.637
    Antall liker
    32.559
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tanker videre.

    Slik som det er nå så spiller jeg nesten bare musikk via vinyl når jeg virkelig lytter til musikk. Meget fornøyd med Pro-Ject spilleren, så den blir nok her ei stund til selv om jeg sikler på Xtension 9 Evolution. Til RIAA har jeg en NLE 17/Dact CT100, men den er ikke helt frisk og skal sendes til DK for service/bytte. Som reserve tjenestegjør en Cambridge 651P, og den gjør tilsynelatende en ganske god jobb. Bagrunnsmusikk går via NAS til Squeezebox Duet og derfra rett i forsterkeren. Er nok mye å hente med en DAC her, men samtidig er det ikke så viktig. DAC kommer etter hvert, men har ikke høy prioritering nå. Forsterker er under arbeid. Har planer om å bruke en DIY effektforsterker jeg jobber med. 2x100W klasse A. Må få den ferdig, teste og ta det derfra. Videre har jeg en del tanker, men vet selv hvor vinglete jeg er. Best at jeg holder det for meg selv enn så lenge.:rolleyes:

    Vis vedlegget 335113
    Et meget flott og spennende byggverk du har her, 100w klasse A tror jeg kan bli veldig fint på dine Cremona talere;)
    At du bygger i sort Pass boks skader jo heller ikke, ser meget lekkert ut!!

    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn