Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ^
    Interessant. Takk for innsatsen.

    Ifølge rapportene skal dessuten de analoge utgangene være bedre på Squeezebox Touch enn Squeezebox Classic.

    Vi bør også huske på at Benchmark DAC2 HGC og også de øvrige Benchmark DAC-produktene er vel ansette produkter både generelt og innen sin produkt- og prisklasse.

    Uansett er dine observasjoner et godt eksempel på:
    • Squeezebox-produkter gir mye for pengene ift. mye annet, spesielt fra hifiprodusenter
    • Loven om avtagende avkastning
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Uansett er dine observasjoner et godt eksempel på:
    • Squeezebox-produkter gir mye for pengene ift. mye annet, spesielt fra hifiprodusenter
    • Loven om avtagende avkastning
    Lydkvaliteten fra Squeezebox'en er OK på fast utgangsvolum, men taper seg fort når man kjører Squeezbox'en med variabelt utgangsvolum, og samtidig må skru volumet kraftig ned på Squeezebox'ens volumskala. Slikt kan være nødvendig hvis man må ta hensyn til sine omgivelser - eller hvis man har forsterker/høyttalere med høy følsomhet. Dette henger sammen med måten volumreguleringen gjøres på i Squeezebox'en - nemlig i det digitale domenet.

    I en periode brukte jeg denne variable volumreguleringen via en Cambridge DacMagic på arbeidsrommet mitt - og lyden ble hørbart tammere på de lave volumene jeg måtte ligge på, særlig sen kveldstid. Hodetelefonutgangen på Squeezebox'en synes jeg ikke er allverden - så det ble en Benchmark DAC-1 (som nå er erstattet med Benchmark DAC-2) med en brukbar hodetelefonutgang. En annen grunn til at jeg kjøpte en separat DAC med en god, manuell volumregulering, var at jeg ikke følte meg helt komfortabel med tanken på at Squeezebox'en - av en eller mystisk data-grunn - uforvarendes skulle finne det for godt å resette seg på egenhånd, og helt plutselig justere volumet opp til 100%.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Apropos volumkontroll på SB Touch; hva anses som den optimale innstillingen?
    Jeg har stilt slik at volumknappen på iPeng (nederst på bildet) står helt i bånn, og i grunnen glemt hele greia, men etter å ha fulgt med på denne tråden har jeg liksom fått tvilen i meg.

    ipeng.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lydstyrkeregulering

    Jeg vet intet om iPeng, men jeg benytter normalt "fixed" lydstyrke (låst til 100 %) på alle mine Squeezebox-produkter unntagen Squeezebox Boom.

    Lydstyrken reguleres så med etterfølgende elektronikk, typisk forsterker, forforsterker, DAK, hodetelefonforsterker eller aktiv høyttaler.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Apropos volumkontroll på SB Touch; hva anses som den optimale innstillingen?
    Jeg har stilt slik at volumknappen på iPeng (nederst på bildet) står helt i bånn, og i grunnen glemt hele greia, men etter å ha fulgt med på denne tråden har jeg liksom fått tvilen i meg.
    I mitt anlegg nr. 1 - det med Touch + Beolab 5 - har jeg valgt å regulere volumet både i Touch (med iPengHD) og i Beolab'ene (med Beolab'enes fjernkontroll) - en slags dobbel volumregulering, altså. Grunnen til det er dels at volumreguleringen i Beolab'ene går i litt for store trinn etter min smak - og dels at når jeg bruker iPad'en til å styre musikkvalget, er det tungvint hvis jeg i tillegg skulle regulere lydnivået med Beolab'enes fjernkontroll.

    Jeg har stilt inn Beolab'enes faste startvolum slik at jeg i det store og hele ligger i området 80-100% på iPad'ens volumskala. Vil jeg spille høyere, må jeg bruke Beolab-fjernkontrollen - men 100% er høyt nok i 99% av tilfellene. Spiller jeg på peiskosnivå - nede på 30-40-50% på iPad'ens volumskala - synes jeg at jeg mister litt sting og dynamikk. Broren min - som er litt mer kresen enn det jeg er - synes at selv 80% på iPeng-skalaen gir noe dårligere lyd enn om man legger seg på 100%, og heller justerer ned volumet i Beolab'ene. Men det er hårfint, det siste.
     
    Sist redigert:

    IForgot

    Medlem
    Ble medlem
    02.06.2013
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Sted
    Hordland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Squeezebox Touch som tok kvelden. Tror grunnen er at jeg byttet om strømforsyningen under opprydding av kabler. Er det noen sikringer eller annet jeg bør sjekke før den går i bosset? Det luktet brent.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har en Squeezebox Touch som tok kvelden. Tror grunnen er at jeg byttet om strømforsyningen under opprydding av kabler. Er det noen sikringer eller annet jeg bør sjekke før den går i bosset? Det luktet brent.
    Fant et bilde av innmaten til Touch på nettet:

    sbtouch_pcb2.jpg


    Såvidt jeg kan se, er det ingenting som ligner på en intern sikringsboks her.

    Brent lukt er uansett et dårlig tegn. Tyder på at ett eller annet har fått en alvorlig skade.
     

    Arcturus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2006
    Innlegg
    150
    Antall liker
    28
    Sted
    Vestfold
    Jeg kjøpte en Squeezbox Duet denne helgen til bare 1000,- kroner.
    Det var siste modell i butikken og ingen hadde spurt etter noe slikt på over et år.
    Jeg er jo flere år for seint ute med streaming, men pytt :)

    Men jeg er ganske så fornøyd med kjøpet. :)
    En billig streamingenhet som tar både Wimp, Spotify og 24 bit FLAC
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har prøvd Touch Toolbox 3.0?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har prøvd Touch Toolbox 3.0?
    Jeg har prøvd den. Det var nok en marginal forskjell (placebo?) - så marginal at jeg sluttet å bruke den. På det tidspunktet var jeg så plaget med dropouts med etterfølgende av- og reinstalleringer at jeg gikk lei.
    Men bevares - det går fint an prøve. Gratis og greier. Det gikk lenge rykter om en 4.0-versjon, men det kokte kanskje bort?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får vel melde min ankomst med SB Touch. Fikk den for ca en uke siden. Har vert bruker av Duet i ja 5 år ellerderomkring. Og har den siste tiden vert plaga med dropouts med den. Samt at den bare har stått og bufret... Men så har den plutselig virket igjen over flere dager, ja til om med uker i slengen.

    Nå er Touchen oppe og går, og jeg har enda ikke hatt et eneste hakk/stopp i avspillingen. Så jeg håper inderleg av den fortsatter slik. Har innstallert alt på nytt, både server og resatt Touchen og starta den helt på nytt. Er godt fornøyd med det kjøpet, nå vil tiden vise om den er mer stabil en Duet.

    Duet blit nok plassert i en annet rom, til bakgrunns musikk...
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Noe poeng i å oppgradere strømforsyning? Ser det er flere sånne å få kjøpt rundtom
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.226
    Antall liker
    4.850
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Touch har hørbart mindre støy på analogutgangene med CIAudio linjær strømforsyning enn med den originale.
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker coax digitalutgang til dac, men syns det er noe støy
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Mulig noen blir provosert, for i det siste virker det som det har kommet en del provokatører og lettere hårsåre folk her inne, men det får stå sin prøve.

    Har tenkt litt og siden jeg er såpass super fornøyd med mine Duet enheter, men samtidig nokså film interessert,, finnes det andre enheter som kommuniserer med Squeezebox og kan noen av disse streame film og Netflix?

    Det må da være en killer kombinasjon?
    En media boks som har alle de egenskapene jeg vil ha i en media boks og som samtidig lar meg bruke den strålende funksjonen til Duet og Touch?

    Noen som vet om noe, eller skal vi starte et nytt selskap sammen? :)
    God jul! :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mulig noen blir provosert, for i det siste virker det som det har kommet en del provokatører og lettere hårsåre folk her inne, men det får stå sin prøve.

    Har tenkt litt og siden jeg er såpass super fornøyd med mine Duet enheter, men samtidig nokså film interessert,, finnes det andre enheter som kommuniserer med Squeezebox og kan noen av disse streame film og Netflix?

    Det må da være en killer kombinasjon?
    En media boks som har alle de egenskapene jeg vil ha i en media boks og som samtidig lar meg bruke den strålende funksjonen til Duet og Touch?

    Noen som vet om noe, eller skal vi starte et nytt selskap sammen? :)
    God jul! :)
    Helst det aller siste vil jeg tro...

    Er vel vanskelig å blir riktig bra på alt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Mulig noen blir provosert, for i det siste virker det som det har kommet en del provokatører og lettere hårsåre folk her inne, men det får stå sin prøve.

    Har tenkt litt og siden jeg er såpass super fornøyd med mine Duet enheter, men samtidig nokså film interessert,, finnes det andre enheter som kommuniserer med Squeezebox og kan noen av disse streame film og Netflix?

    Det må da være en killer kombinasjon?
    En media boks som har alle de egenskapene jeg vil ha i en media boks og som samtidig lar meg bruke den strålende funksjonen til Duet og Touch?

    Noen som vet om noe, eller skal vi starte et nytt selskap sammen? :)
    God jul! :)
    En slik en skulle jeg hatt selv....
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Trenger litt hjelp fra dere som kan med squeezebox. Har eigt en touch i noen år nå og har fungert "greit nok" ( selvfølgelig litt hickups ). Jeg har kun brukt den med ett spotify premium abb. og ingen server osv satt opp.

    Problemet startet for 1-2 dager siden, når jeg logger inn på "mine tjenester" -> "spotify" så er alle spillelistene borte, og går jeg inn på stjernemerket får jeg 502 bad gateway. Er logget inn med min account og på pc ene mine er alle spillelistene der ( på spotify ).

    Har prøvd å reainstallere appen, fabrikkinstilling på SB touch og programmvareoppdatering osv. Spotify på den virker men alle spillelistene er som sagt borte og jeg står helt fast.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Trenger litt hjelp fra dere som kan med squeezebox. Har eigt en touch i noen år nå og har fungert "greit nok" ( selvfølgelig litt hickups ). Jeg har kun brukt den med ett spotify premium abb. og ingen server osv satt opp.

    Problemet startet for 1-2 dager siden, når jeg logger inn på "mine tjenester" -> "spotify" så er alle spillelistene borte, og går jeg inn på stjernemerket får jeg 502 bad gateway. Er logget inn med min account og på pc ene mine er alle spillelistene der ( på spotify ).



    Har prøvd å reainstallere appen, fabrikkinstilling på SB touch og programmvareoppdatering osv. Spotify på den virker men alle spillelistene er som sagt borte og jeg står helt fast.
    Kanskje lurt å gå inn her og sette opp Spotify app på ny : App Gallery - Welcome to mysqueezebox.com!
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Takker for raskt svar, men nå har jeg prøvd det også, men ingen playlists å finne. Merkelige greier :(. Kan det være at noe er nede for øyeblikket ? Noe hos spotify eller squeezebox
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Wimp Hifi fungere i alle fall på Touch med artister, spillelister mm
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Ja sitter og vurderer å skifte nå, men er jo merkelig at dette plutselig skjer..
     

    FV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    62
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    5
    Om WiMP HiFi fungerer på SB Touch så hadde jeg nå kraftig vurdert å skifte uansett.
    Jeg har hatt WiMP i tre år selv pga en SB Transporter jeg hadde som ikke støttet Spotify, gikk over til Sonos for et par måneder siden og synes det er glimrende sammen med WiMP.

    Om du ønsker GisleB så kan du ta deg en tur til Vea og låne min Sonos med at jeg kanskje kunne fått prøvd din Hegel H200 en kveld på mine høyttalere? :)

    Mvh Frank
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    squeezebox og spotify fungerer som det skal igjen. Playlistene er tilbake. Var sikkert ett eller annet som var nede i noen dager.. :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Har lastet ned app for avspilling av hires-filer opp til 192/24 på Touch, og opplever tidvis en litt sprakende lyd, omtrent som når man skrur på en gammel og sliten volumkontroll.
    Det er ikke dropouts av den typen jeg har vært plaget med før; det er bare litt knitring som varer i kanskje et sekund eller to, og avspillingen fortsetter straks, men det er litt irriterende.

    Med "vanlige" filer og 24/96 er det ikke noe problem, men ved 176 og 192 skjer altså dette.

    Jeg benytter 7.7.3.

    Er det noen som har idéer om hva som er galt?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.842
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lurer på om det kan være DACen din?
    Er det EDO du har lastet ned?

    Ikke spraking her, men siden Rega DACen min bare spraker på 176,4 så fjernet jeg EDO igjen.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.842
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen som har prøvd iPeng 7, og hva er dommen kontra iPeng HD?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Lurer på om det kan være DACen din?
    Er det EDO du har lastet ned?

    Ikke spraking her, men siden Rega DACen min bare spraker på 176,4 så fjernet jeg EDO igjen.
    EDO er riktig.

    DACen er spesifisert å takle 192, men det kan jo være den. Ikke vet jeg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.842
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva om du tester analog ut fra Touch og hører om det spraker da også?
    Vet ikke om den innebygde DACen spiller så høyt i samplingsfrekvens?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.842
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kanskje prøve å sjekke innstillingene på EDO, skjer det noe med "digital only" angående støyen fra AccuDACen da?
    Jeg droppet hele greia da jeg hører null forskjell på 96 og 192, eller med og uten EDO på 16/44 for den saks skyld ;)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Er halvt oppegående innen data, men har aldri fått til 24/192 med 7.7.3. Med 7.8 gikk det som en lek (det var riktignok med squeezelite). Du kan også prøve å bytte kabel ut til DACen. Noen DACer er ømfintlige for slikt.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå låter det så bra at jeg tror jeg lar det være som det er.

    Edit: Innlegget ditt krysset mitt, Man.

    Er 7.8 fremdeles en betaversjon? Og hva i hule er squeezeelite?
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.842
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er halvt oppegående innen data, men har aldri fått til 24/192 med 7.7.3. Med 7.8 gikk det som en lek (det var riktignok med squeezelite). Du kan også prøve å bytte kabel ut til DACen. Noen DACer er ømfintlige for slikt.
    Var dette med EDO-plugin? Husker ikke hvilken 7.6.x eller 7.7.x jeg kjørte, men det fungerte bra.
    Både med S/P-dif og USB ut.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Nei det var med squeezelite. en squeezebox i software slik at du kan bruke hvilken som helst pc som en squeezebox-client.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor? Because it's there :)

    Siden EDO er gratis, tenkte jeg at jeg ville prøve det. En 176 innspilling hadde jeg fra før (upsamplet) og så lastet jeg ned et Lyn Stanley i 192 fra Blue Coast som et eksperiment.
    Men sistnevnte investering var ikke helt bortkastet; Lost In Romance med Lyn Stanley er et flott album. Særlig liker jeg hennes versjon av Fever.
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Jeg får samme støy på utgangen av dacen min med SBT og EDO/ USB ut til dac. Støyen ser slik ut på scopet når jeg kjører 1kHz sinus 44.1kHz samlperate:
    Noiseover1kHz.jpg

    Lurer på om trøbbelet mitt kommer av at jeg kjører LMS versjon 7.8 på Servern, mens på SBT står det firmware 7.7.2. SBT vil ikke oppdatere selv. Noen ide om hvordan jeg får SBT til å laste inn 7.8?
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn