Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.066
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker det at radio kan vise plateomslag og ville derfor valgt den.

Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Jeg har en radio på nattbordet! Den erstattet en Tivoli radio, og jeg er selfølgelig strålende fornøyd med byttet. Boom'en har bedre lyd, men radioen har akkurat det man forventer skal komme fra et nattbord!

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Squeezebox Radio kommer vel ikke med fjernkontroll, mens Squeezebox Boom har fjernkontroll? (Fjernkontroll + oppladbart batteri leveres som en oppsjon fra februar 2010 iflg. Logitech.) Dette er kanskje viktig for noen (fjernkontroll alså..)?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Må si meg positivt overrasket til lyden, str tatt i betrakning selvfølgelig.
    Som kjøkkenradio er`n bare perfekt.Liker også at jeg kan kople iPoden til den.
    Kona har allerede booket radioen med til Tyrkia i sommer...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hjelp! Nyinnkjøpt Squeezebox Radio vil ikke koble seg til det trådløse nettverket her hjemme!

Radioen finner nettverket - så lang er alt greit. Passordet tastes inn etter alle kunstens regler - feilfritt - men det eneste jeg får, er beskjeden "Vi kunne ikke koble til med ovenstående (= mitt) passord."

Det kaller jeg nedtur.

Noen som har noen tips?

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    4
    Ulf-B skrev:
    Hjelp! Nyinnkjøpt Squeezebox Radio vil ikke koble seg til det trådløse nettverket her hjemme!

Radioen finner nettverket - så lang er alt greit. Passordet tastes inn etter alle kunstens regler - feilfritt - men det eneste jeg får, er beskjeden "Vi kunne ikke koble til med ovenstående (= mitt) passord."

Det kaller jeg nedtur.

Noen som har noen tips?
    Prøv med riktig passord ;)

Hva slags kryptering bruker du i WLAN'et ditt da?
    Radio støtter WPA, WPA-AES og WEP 64-128bits

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Passordet er riktig! Etter den mislykkede tilkoblingen lyser det opp i displayet hvilket passord jeg har tastet - og det er ingen tvil om at det er helt korrekt. Matcher 100% den tallrekken som står på fuskelappen min.

Det er det samme passordet som de tre Squeezeboxene mine - og min bærbare PC - bruker når de skal koble seg til nettverket. 128 bit WEP - med 26 tegn.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kun en idé: Forsøkt å fjerne noen av de andre boksene på WiFi-nettet ditt?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.347
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er at det er som regel det man er helt sikker på at er riktig, som er feil ;)
    Har du valg rette type kryptering? Er du helt sikker på at passordet ikke har noen feil med 0/O, l/1 eller store/små bokstaver?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Enig med Valentino, forsøk fjern en av komponentene fra nettverket, kan være antall ip adresser må utvides under range settings i ruteren din.Merkelig om du skal slite med å få denne på nettverket om alle andre dingsbomsene er på nett.
    Ingen problemer med mit WPA-AES nettverk, koplet seg lett opp og jeg hadde alt oppe å gå etter 10 minutter.Styrken på den trådløse mottakeren på radioen er på 83% mens min iphone på samme plass har dårligere Wi-Fi dekning.
    Skill mellom store og små bokstaver når du printer inn passordet.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.347
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    kan være antall ip adresser må utvides under range settings i ruteren din.
    Akkurat den der tviler jeg på. Radio må først få kommet seg på wifi før den i det hele tatt kan sende ut DNS-forespørsler.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Takker for alt engasjement - men det er dessverre like fastlåst. Passordet er riktig - en, for meg, lett kjennelig tallrekke (ingen bokstaver) som er en kombinasjon av telefonnumer, bursdager og slikt - som dessuten står nedskrevet på en fuskelapp. Og som dessuten fungerer når jeg kobler på en av de tre Squeezeboxene mine.

Det hjelp ikke å koble av de andre Squeezeboxene - PCen må nødvendigvis stå oppkoblet - ellers har jeg jo ikke kontakt med nettet.

Squeezebox Radio står for anledningen en halv meter fra antennen til PC - signalstyrke til PCen er "veldig bra". Radio får for øvrig kontakt med nettverket - den henter opp nettverksnavnet uten problemer.

M.h.t. krypteringsvalg, får jeg opp to valg når jeg starter Radio: 64 bit WEP og 128 bit WEP - og ettersom jeg har 128 bit WEP, velger jeg det, og går videre. Den krypteringen stemmer for øvrig med mine 26 tegn - men deretter stopper det, som sagt et par ganger nå, helt opp. Det er heller ingen forvekslingsfare med I/1, O/0 - i og med at jeg ikke kan taste andre bokstaver enn A-F i den tastemenyen jeg får opp i Squeezebox Radio.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Terka skrev:
    Squeezebox Radio kommer vel ikke med fjernkontroll, mens Squeezebox Boom har fjernkontroll? (Fjernkontroll + oppladbart batteri leveres som en oppsjon fra februar 2010 iflg. Logitech.) Dette er kanskje viktig for noen (fjernkontroll alså..)?
    Fjernkontrollen til Squeezebox Classic virker på Radio også.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.347
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Man kan også benytte en JVC DVD-fjernkontroll (eller samme koder med en universal-fjernis, naturligvis), dersom man skrur på denne funksjonaliteten i squeezebox server.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Ulf, prøv å koble den opp via LAN kabel for å se om du får kontakt med nettverk og SqueezeServer. Når du har gjort det så ligger ihvertfall informasjonen om Squeezebox Radio'en din i routeren. Dersom det går så vet du ihvertfall at den "snakker" med server via router.

Tror ikke det er antall bokser tilkoblet det trådløse nettet ditt (Her kan man normalt ha mange!). Vi fikk jo satt opp Transporteren min i nettet ditt også uten problemer. Dersom du er helt sikker på at du har valgt riktige innstillinger så er det bare å rykke tilbake til start (skru av boksen) og starte på nytt/prøve igjen. Den kommer opp til slutt! :)

EDIT: har du mulighet for å finne ut hvilken "båndbredde" det trådløse nettet i routeren din står på?
    Spec'en på SB Radio sier følgende:
    Wireless interface
    True 802.11g wireless networking
    (På På SB Classic og Transporteren står det i tillegg: Supports all 802.11b and 802.11g access points )

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Via kabel fungerer det. Jeg får inn nettradio - og kunne nok få kontakt med musikkbiblioteket mitt hvis jeg hadde villet. Det sistnevnte forutsetter en oppgradering fra 7.3.3 til 7.4.1 på SqueezeCenter - og den er såvidt jeg vet ikke Norman-safe - så den går jeg ikke på. Da går jo alt i stå her.

PS: Routeren min viser 802.11g.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Valentino skrev:
    Er Radio 7.3-kompatibel da?
    Nei - det skjønner den greit når den får kontakt via kabel.

Men problemet er at den overhodet ikke får kontakt med det trådløse nettverket - det er jo trinn 1 i oppstartprosedyren. 7.3.3. og alt det der kommer jo ikke før den har etablert kontakt.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.347
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz skrev:
    johnnygrandis skrev:
    kan være antall ip adresser må utvides under range settings i ruteren din.
    Akkurat den der tviler jeg på. Radio må først få kommet seg på wifi før den i det hele tatt kan sende ut DNS-forespørsler.
    Duh. Jeg mente DHCP-forespørsel.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Hei Ulf,

Ulf-B skrev:
    Men problemet er at den overhodet ikke får kontakt med det trådløse nettverket - det er jo trinn 1 i oppstartprosedyren. 7.3.3. og alt det der kommer jo ikke før den har etablert kontakt.
    har lest om dine problemer og det høres rart ut. Så mitt forslag er følgende, kanskje litt desperat-aktige. Selvom du ikke er interessert i å oppgradere kunne det kanskje være en ide for på denne måte å få oppdatert Radio'ens firmware til nyeste version? Fabriksversjonene er jo noen ganger relativt gamle. Som sakt, det er et skudd i tåken, men...

Tilføyet: Kanskje er det nok å koble på Squeezenetwork?

A

Audio Optimum

Gjest
    Dere som har kunnskap om Transporter.....

Det sier et lite klikk når jeg skifter artist, blar nedover etc...

Fikk den i dag og lurer på om det er noe galt..

Klikket høres ut som et relee...

mvh

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøver meg med et idiotisk forslag selv om jeg ikke har transporter selv (noen ganger er det enkle det riktige) .. Det er ikke en sånn fancy menylyd som du kan slå av et sted i innstillingene da ? Duetten min kan lage artige lyder når man blar i låtene / artistene også (som default innstilling), men det går an å slå av.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    bhaagensen skrev:
    Hei Ulf,

Ulf-B skrev:
    har lest om dine problemer og det høres rart ut. Så mitt forslag er følgende, kanskje litt desperat-aktige. Selvom du ikke er interessert i å oppgradere kunne det kanskje være en ide for på denne måte å få oppdatert Radio'ens firmware til nyeste version? Fabriksversjonene er jo noen ganger relativt gamle. Som sakt, det er et skudd i tåken, men...

Nå har hele nettverket mitt klappet sammen - i den forstand at verken PCer eller Squeezeboxer er i kontakt verken med hverandre eller med internettet. Junior kommer innom en tur i morgen - mulig at det er routeren som har tatt kvelden. Inntil videre har jeg koblet kabel direkte fra PC til internettmodem - man må jo være på nett, må vite.

Men det med Squeezenetwork fungerte bra - men altså via kabel - fikk aldri prøvde det trådløst.

Mer info følger når jeg vet noe mer - men inntil videre: takk til alle for bidrag og engasjement.

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    Hei,

Er litt nysgjerrig på kva slags kabel dåke brukar mellom squeezebox og eventuell dac? Eg brukar ein toslink kabel (usikker på merke) som eg kjøpte på Hi-Fi klubben for ca. 8 år sidan. Er det noko å hente lydmessig ved å bytte ut denne eller gå for ein coaxial kabel?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Med en Benchmark DAC-1 i den andre enden av kabelen, tror jeg du skal slite hardt for å høre noen som helst forskjell. Jeg har ikke klart det. Broren min mener å kunne høre forskjell. Dog med en liten hake: hans treffprosent ligger på myntkastnivå. Men for all del: prøv selv hvis du har mulighet til det.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    4
    U-96 skrev:
    Hei,

Er litt nysgjerrig på kva slags kabel dåke brukar mellom squeezebox og eventuell dac? Eg brukar ein toslink kabel (usikker på merke) som eg kjøpte på Hi-Fi klubben for ca. 8 år sidan. Er det noko å hente lydmessig ved å bytte ut denne eller gå for ein coaxial kabel?
    Hvis jeg skal tippe - nei
    Jeg bruker også en rimelig optisk

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.347
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Samme erfaring her med Squeezebox v3 (aka "Classic") mot en Lavry DA11 dac. Klarer ikke å høre forskjell mellom coax og optisk. Har forstått det slik at noen DACer er mer kilne for sånt enn andre, av ymse grunner.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    Audio Optimum skrev:
    Dere som har kunnskap om Transporter.....

Det sier et lite klikk når jeg skifter artist, blar nedover etc...

Fikk den i dag og lurer på om det er noe galt..

Klikket høres ut som et relee...

mvh
    Det er kun tillagt lyd ala kameralyd på en mobiltelefon, kan slås av i spillerinstillingene.

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    Takkar for informative svar, trur nok at eg ikkje gidder å styre med kabel bytte då. Ville berre forsikre meg om at eg ikkje har ein svak komponent anlegget mitt.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    4
    coolbiz skrev:
    Er ikke den klikkingen i Controller og ikke i Transporter?
    Mener å huske at det er i begge, om enn litt forskjellig lyd. Min antagelse er da basert på at lyden kommer direkte fra Transporter-boksen, og at denne betjenes direkte. Den har f.eks fysisk motstand som merkes når man blar i en musikkliste med "multifunksjonsrattet" og kommer til slutten av listen. Om jeg ikke tar helt feil så kan den, gitt innstillinger, lage "klikkelyder" også. Det er dog månedsvis siden jeg sist "rattet" direkte på min. (Transporter ++ står i egen bod innenfor rommet hvor høytalerne står.) Skal se om jeg får satt opp dette i morgen på min og gi en tilbakemelding på det.

A

Audio Optimum

Gjest
    I mitt tilfelle kommer denne "lyden" fra selve Transporteren.... En veldig svak "klikkelyd"
    I mangel på bedre beskrivelse ... :)
    Kjører Transporteren via hub til pc uten forbindelse til nettet .. kablet sådan..

Den eneste "skaden" er usikkerhet rundt om det skal være slik eller om det er en feil på enheten....

mvh
    :-\

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Ulf-B skrev:
    bhaagensen skrev:
    Hei Ulf,

Ulf-B skrev:

Nå har hele nettverket mitt klappet sammen - i den forstand at verken PCer eller Squeezeboxer er i kontakt verken med hverandre eller med internettet. Junior kommer innom en tur i morgen - mulig at det er routeren som har tatt kvelden. Inntil videre har jeg koblet kabel direkte fra PC til internettmodem - man må jo være på nett, må vite.

Men det med Squeezenetwork fungerte bra - men altså via kabel - fikk aldri prøvde det trådløst.

Mer info følger når jeg vet noe mer - men inntil videre: takk til alle for bidrag og engasjement.
    Skulle du trenge ny ruter kan kanskje denne være noe ...

http://www.dinside.no/372517/d-link-dir-655

Bruker selv en slik og den fungerer svært godt i mitt oppsett blant alle remedier, (og det begynner å bli noen :-\) enkel å sette opp og fungerer mot alt jeg har koplet opp mot den.
    Eneste jeg kanskje savner er mulighteten å kunne kjøre på 5Ghz sambandet om en skulle trenge det men da er det bare å gå for modellen som er hakket større skulle du trenge det.
    I tillegg har den mange andre fine funksjonaliteter.

A

Audio Optimum

Gjest
    Terka skrev:
    coolbiz skrev:
    Er ikke den klikkingen i Controller og ikke i Transporter?
    Mener å huske at det er i begge, om enn litt forskjellig lyd. Min antagelse er da basert på at lyden kommer direkte fra Transporter-boksen, og at denne betjenes direkte. Den har f.eks fysisk motstand som merkes når man blar i en musikkliste med "multifunksjonsrattet" og kommer til slutten av listen. Om jeg ikke tar helt feil så kan den, gitt innstillinger, lage "klikkelyder" også. Det er dog månedsvis siden jeg sist "rattet" direkte på min. (Transporter ++ står i egen bod innenfor rommet hvor høytalerne står.) Skal se om jeg får satt opp dette i morgen på min og gi en tilbakemelding på det.
    Håper du ikke glemmer å gi en tilbakemelding på dette :)... Har en bekjent som mener han hadde det samme men fjernet det... problemet er at han ikke husker ikke hvordan..

mvh

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Audio Optimum skrev:
    Håper du ikke glemmer å gi en tilbakemelding på dette :)... Har en bekjent som mener han hadde det samme men fjernet det... problemet er at han ikke husker ikke hvordan..
    Det er ingen instilling for dette. Men det er selvfølgelig prinsipielt mulig han har foretatt en fysisk modifikasjon. For meg høres det ut som å være relatert til hjulets "tactile feedback". Det er ingen lyd-funksjon for dette, ei heller instilling. Prinsippielt burde det ikke lage lyd. Men hjulet er mekanisk ikke imponerende konstruert. Så litt fysisk lyd kan oppstå nogen ganger som et resultat av den fysiske påvirkning ved å dreie på hjulet og de magnetiske krefter som skal gi motstand. Jeg har også oplevd at det varierer litt fra modell til modell.

Det er i hvert fall min erfaring. Om det skulle være så galt at det er snakk om en direkte feil i ditt tilfelle har jeg vanskelig ved å bedømme. Kanskje kan du ta opp lyden og legge den på nett (hvis den er så høy at den kan tas opp er det nok likevel mistenkelig...)

A

Audio Optimum

Gjest
    bhaagensen skrev:
    Audio Optimum skrev:
    Det er ingen instilling for dette. Men det er selvfølgelig prinsipielt mulig han har foretatt en fysisk modifikasjon. For meg høres det ut som å være relatert til hjulets "tactile feedback". Det er ingen lyd-funksjon for dette, ei heller instilling. Prinsippielt burde det ikke lage lyd. Men hjulet er mekanisk ikke imponerende konstruert. Så litt fysisk lyd kan oppstå nogen ganger som et resultat av den fysiske påvirkning ved å dreie på hjulet og de magnetiske krefter som skal gi motstand. Jeg har også oplevd at det varierer litt fra modell til modell.

Det er i hvert fall min erfaring. Om det skulle være så galt at det er snakk om en direkte feil i ditt tilfelle har jeg vanskelig ved å bedømme. Kanskje kan du ta opp lyden og legge den på nett (hvis den er så høy at den kan tas opp er det nok likevel mistenkelig...)
    Hvis jeg forstår deg rett er det du henviser til hjulet på fronten.... Jeg har denne lyden ved bruk av fjernkontrollen... ???

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn