Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Da er en SB Duet, samt en "ny" DAC på vei i posten. Da har jeg nesten hele squeezebox-familien i hus.
    Foreløbig så får det holde med SB Classic, SB Duet og Transporter. ;)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.099
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Terka skrev:
    Da er en SB Duet, samt en "ny" DAC på vei i posten. Da har jeg nesten hele squeezebox-familien i hus.
    Foreløbig så får det holde med SB Classic, SB Duet og Transporter. ;)
    Skal godt gjøres å slå den, ja.

    For mitt vedkommende har jeg så smått begynt å tenke på en liten Squuezebox Boom. I tillegg til mine tre Squeezeboxer. Men vi får se.... Det har blitt i overkant mye hifi i det siste - best å roe det litt ned så kona ikke blir helt krakilsk.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Ulf-B skrev:
    .... Det har blitt i overkant mye hifi i det siste - best å roe det litt ned så kona ikke blir helt krakilsk.
    Kjenner meg igjen her ja! ;D

    Det postitive er at jeg pt bruker en del tid på å utforske de radiokanaler som tilbys via Squeezeboxen, og det er ikke få!
    Har havnet noen nye i favorittlisten nå, noe som fruen også setter pris på siden hun pt er sykemeldt.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Da har SB Duet erstattet SB Classic i stueanlegget. Foreløbig er inntrykket positivt. (Måtte bare få bort den fæle navigeringslyden fra fjernkontrollen så var inntrykket bra! ;)) Enkel og rask å sette opp.

    SB Classic havner sammen en Benchmark DAC1 som kilde i hodetelefonanlegget. Transporteren er på vei nedover... dvs ned i kjelleren, hvor den etterhvert skal være kilde og forforsterker i et mindre oppsett.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Sikler på en Duet selv, men jeg lurer litt på hvor mye scrolling det blir for å finne en artist langt nede i alfabetet om man har et par tre tusen album ? er det overkommelig hastighet eller blir det mye "fikling" før man finner riktig plate ? (filene ligger på en PC som har gigabitt kablet nett til en draft-N gigabit trådløs router som står ca. 5 meter i luftlinje (en vegg i mellom) fra der duetten kommer til å stå (oppkoblet trådløst mot routern)

    no prob ? oder was?

    Jeg har lest gjennom snart seksti sider her de siste par-tre dagene, og et annet spm som jeg ikke helt har finni svar på er hvordan denne boksen klarer seg mot en middels / middels pluss cd spiller.. (sammenlignes ofte mot transporter og med eksterne dacs og slikt, hvilket (dac) jeg kommer til å skaffe meg, men først blir dette en erstatning for disse to: )



     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.993
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Du kan søke på mange måter, enten søk a la mobil telefon, sjange, år, album, solist osv...det går veldig fort, eller prøv random play,( evt fra genrer eller år du selv velger) det er morsomt.....
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Men kan man taste bokstaver med "hjulet" på duet'en ?

    niels skrev:
    Du kan søke på mange måter, enten søk a la mobil telefon, sjange, år, album, solist osv...det går veldig fort, eller prøv random play,( evt fra genrer eller år du selv velger) det er morsomt.....
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    751
    Torget vurderinger
    4
    pstraums skrev:
    Men kan man taste bokstaver med "hjulet" på duet'en ?

    niels skrev:
    Du kan søke på mange måter, enten søk a la mobil telefon, sjange, år, album, solist osv...det går veldig fort, eller prøv random play,( evt fra genrer eller år du selv velger) det er morsomt.....
    Det med "søk ala mobil telefon" var nytt for meg, Niels? Hva mener du?

    Ja, man kan scrolle med hjulet og velge bokstaver og det fungerer ok men går jo litt tregt da.
    På Classic har man vel en fjernkontroll som har alfanumeriske taster slik at man kan skrive søket på samme måte som man skriver sms? Eller tar jeg feil her?
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Scrolle hjulet fungere bra det, det er en slags "turbo" funksjon når du scroller fort blar den hurtig gjennom alfabetet.
    Har 1635 album med 617 artister, og ser ikke på scrolle hjulet som noe stort problem.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det en måte å teste programvaren for SB uten at man eier en SB? bare for å se hvordan det funker i nettverket (sort of)... ? Hadde vært arti å se hvor responsivt det ble fra "serveren" oppe om jeg logga på squeezesenteret via en wireless pc nede i stua... (før jeg tar steget og bestiller)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.259
    Antall liker
    22.695
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Last ned og innstaller Squeezecenter på maskinen du har tenkt å bruke den på.
    Last ned og innstaller Squeezeplay Beta på den/de maskinene du vil spille musikk på & kjøyr. Squeezeplay Beta er en virtuell squeezebox.

    Jeg gjorde det hos min far, og han tok det med en gang.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.993
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, jeg misforstod, jeg så nå det var Duet du siklet på ja.
    Men ellers, skjønner dere vil prøve interfacen før dere kjøper, men, dere trenger ikke være nervøse, millioner av Squeezebokser er solgt, og det er såre enkelt , og brukervennligt å betjene, slik er også Duet.
    Når man får en sånn dings lurer man på hva man bruker en cd spiller til, makan til håpløs gammel teknologi.
    Med Squeezeboks og Duet får du highend lyd med en dac hektet på, gratis romkorreksjon osv osv osv.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Romkorreksjon (interessant)? Care to explain Niels?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.152
    Antall liker
    3.959
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    I korte trekk:

    http://inguzaudio.com/

    http://drc-fir.sourceforge.net/

    http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Main_Page

    DRC is the principle of measuring the response of your hifi/home theatre equipment in situ. Then using powerful DSP techniques to generate digital filters which correct for distortions introduced as a result of the room, speaker positioning, speaker imperfections, etc.

    Or put simply: use a "computer" to correct the problems caused by placing your speakers in a large echoing box (ie your room), and also to correct the frequency response of your speakers.

    The result is greatly increased stereo separation, a much smoother and richer sound and much fuller clearer bass.
    http://www.juicehifi.com/
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Jøss! Takk gutter :) Akkurat kjøpt SB Duet, så det skal bli spennede å lese om dette!
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Spørsmål om Inguz-romkorreksjon:

    Jeg har i dag 3 squeexeboxoppsett + kontrolleren til Duet'n som serves av en squeezesenter.
    Kan jeg her sette opp romkorreksjon individuelt pr squeezeboxoppsett og kjøre disse parallelt? (Hovedsaklig snakk om 2 av oppsettene, det 3'dje er et hodetelefonoppsett som jeg nok ikke kommer til å korrigere.

    Dersom det går så antar jeg at det "høyner" kravene til pc'en det kjøres på siden det vil være tider der de kjøres samtidig/paralellt. Stemmer dette?
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Kjempepris det der.. fikk tilbudet på mail jeg også, og prøvde å bestille etter beskrivelsen i mailen, men når jeg kom til kassa stod det 2295 der plutselig.. kanskje en bug ? (god pris det også riktignok, men da kjøper jeg heller på komplett til 1990) (eller netshop med hentebu i oslo til 2290)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.298
    Antall liker
    4.987
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Elkjøp har også Duet til 1995,- dersom man bestiller på nett og henter i butikken.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.771
    Antall liker
    4.001
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Eller går rett i butikken; jeg fikk ihvertfall en Duet over disk hos Elkjøp Leangen til 1995 i går. De hadde en 6-7 stk igjen.
    søkke ta hvor liten og nett receiveren er... nå er Classic'en bortstuet. Ikke at Abrahamsen v 6.0 som kom i dag gjør seg bort heller, så nå begynner det å bli.

    B
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.771
    Antall liker
    4.001
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp; for de som ikke tar seg råd til Transporter, da.

    Hvordan dette står seg lydmessig ift TP, aner jeg ikke, men lydbildet er bredt og fint, omtrent som Satchen min (som meldte plutselig avbud for en mnd siden, og jeg klarer ikke å finne feilen, samtidig som en retur til HongKong vil medføre økonomisk ruin...).

    B
     

    Vedlegg

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    hmm...
    Jeg skulle bare bestille litt ekstra minne til laptoppen til min kjære, på komplett.no, nå nettopp.. av en eller annen MERKELIG grunn, så oppdaget jeg (på ordrebekreftelsen) at jeg samtidig hadde bestilt meg en duet også!..

    SØREN og!! det var skikkelig uflax.. Muligens en bug i internett?

    jaja, hva skal man gjøre, det er så mye stress med å avbestille, så man får vel heller bare vente til den kommer og sjekke om den er no tess

    ;D ;D ;D
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Da var den ankommet, har funnet frem P4 Bandit og det spiller, og den står og scanner musikkdisken(e) mine.. det tar litt tid, men jeg håper det går bra, det er ca 50% signalstyrke bak tv`en hvor den er "gjemt".. håper det er nok for å spille lossless.. (tipper det går greit, hvis ikke får jeg fløtte på wireless router`n)... Var litt deilig å høre lyden av Miles D på test-radiostasjonen! Det gikk mistenkelig smertefritt å få montert den opp, så jeg sitter bare å venter på at noe gærnt skal skje (jeg HATER å kødde med alt som har med trådløst nett å gjøre.. disse greiene er ansvarlig for minst 3/4 av alle de grå hårene på hodet mitt.....

    Forresten litt imponert over kvalitetsfølelsen på remoten.. Langt ifra så "plæstic" som jeg hadde forventet..
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Hmm.. ca. 60% nå .. still "woikin" ...

    Mulig det er fordi endel av musikken ligger på USB HD? eller skal det ta så lang tid å scanne første gangen ?
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Noen som kan hjelpe meg med dette: Når jeg søker på årstall på min Duet fjernkontroll (og også i Squeezecenter) så kommer det opp en del syke årstall, bla 990, 4079 og 6934. Når jeg velger dem så står det bare "empty" så jeg finner ikke ut hvilke album som evt forårsaker dette. Noen som har en idè til hvordan jeg kan bli kvitt de? Har slettet cache i SC og rescannet men de kommer tilbake.

    mvh,
    OS
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje du kan åpne musikkbiblioteket i f.eks. Mediamonkey og søke på årstall.. Finner du platene/låtene det gjelder, kan du endre taggene direkte?

    OS skrev:
    Noen som kan hjelpe meg med dette: Når jeg søker på årstall på min Duet fjernkontroll (og også i Squeezecenter) så kommer det opp en del syke årstall, bla 990, 4079 og 6934. Når jeg velger dem så står det bare "empty" så jeg finner ikke ut hvilke album som evt forårsaker dette. Noen som har en idè til hvordan jeg kan bli kvitt de? Har slettet cache i SC og rescannet men de kommer tilbake.

    mvh,
    OS
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Hei,

    Har en squeezbox duet jeg bruker sammen med Qnap 109 og et naim anlegg. Er forsåvidt fornøyd med duet'en men etter oppgradering til 7.3 på squeezecenter og firmware 7.3 r3993 opplever jeg at batterilevetiden er mildt sagt drastisk redusert. Tidligere varte batteriene et par dager. Nå må de lades minst en gang daglig. Er det flere som har opplevd dette? Er det noen settinger jeg kan gjøre for å øke batterilevetiden?

    Mvh
    Hallgeir
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Redusere lysstyrken og hvor lenge før den dimmer burde hjelpe.. men jeg har ikke sett så mange andre instillinger som ser ut til å ha så mye med det å gjøre.. hvis det ikke hjelper, kanskje du bør "nedgradere" :)

    HH skrev:
    Hei,

    Har en squeezbox duet jeg bruker sammen med Qnap 109 og et naim anlegg. Er forsåvidt fornøyd med duet'en men etter oppgradering til 7.3 på squeezecenter og firmware 7.3 r3993 opplever jeg at batterilevetiden er mildt sagt drastisk redusert. Tidligere varte batteriene et par dager. Nå må de lades minst en gang daglig. Er det flere som har opplevd dette? Er det noen settinger jeg kan gjøre for å øke batterilevetiden?

    Mvh
    Hallgeir
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Har a-b testa flac squeezebox mot orginal-cd på denon dcd1450 og konklusjonen at det er ikke så stor forskjell på disse.. Denonen er best, jeg hører jo det, men det er slettes ikke så veldig stor forskjell, og jeg er ganske sikker på at med en bra 3-6k ,- dac så ville duetten banka denonen.. så da blir det next step (som planlagt) men nå er jeg egentlig fornøyd med lyd (til sommerbruk).. dette låter FINT! (og er jævla GØY!! rett og slett! jeg kommer til å bli smellfeit ! nå får jeg ikke lenger "skifte cd trimmen" engang !)

    hvordan skal dette gå ?

    kanskje dette er meg på vei til jobb om fem år ?

     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Duett reciveren min har nå blitt helt stille både på de analoge og de digitale utgangene. Er det noe jeg ikke ser som er åpenbart i den sammenhengen, eller må jeg bare levere den inn til reparasjon?
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Aubi skrev:
    Duett reciveren min har nå blitt helt stille både på de analoge og de digitale utgangene. Er det noe jeg ikke ser som er åpenbart i den sammenhengen, eller må jeg bare levere den inn til reparasjon?

    Du er sikker på at du har valgt Duet som avspiller og ikke controller?
    pstraums skrev:
    Hmm.. ca. 60% nå .. still "woikin" ...

    Mulig det er fordi endel av musikken ligger på USB HD? eller skal det ta så lang tid å scanne første gangen ?
    Har 26000 filer med 731 artister og 1984 album, det tok nøyaktig 4 min og 14 sek på min dedikerte musikk server med Core2Duo og Win XP64
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    da burde min brukt ti minutter ca... rart.. .. jaja. det funker iallefall nå! jeg bare håper jeg slipper å gjøre hele scanningen igjen dersom jeg adder et album eller to (?)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Hmm... må man manuelt sette squeezecenter til å scanne musikkbiblioteket for ny musikk eller skjer dette automatisk?
    Kan prosessen for rescanning av musikkbiblotek evt settes opp til å kjøres fast på natta?

    Må innrømme at jeg aldri har "manuellt" satt igang en scanning av disken når ny musikk, likevell så er nå all musikk tilgjengelig når det legges inn på disk. Kanskje derfor statistikkene på musikk ser så rare ut i squeezecenter: 3759 albums with 30003 songs by 179 artists.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn