Squeezebox og DAC

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Da kan det hende at det blir en Touch på meg ved neste korsvei.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
coolbiz skrev:
Ulf-B skrev:
Hm... At Radio ikke har denne funksjonen, er greit nok - det er neppe Radio som står øverst på listen som hovedleverandør av digitale signaler til hifi-DACen. Men hvis dette betyr at Touch ikke har mulighet til å levere bit-perfect-signaler til en DAC - ja, det blir noe helt annet. Da er Touch ganske enklet uaktuell for meg. Noen hifi-paranoiaer må man få lov til å ha.
Dette er en feilslutning. Touch på maks. volum er bitperfekt.

[/quot
Tillat et par spørsmål fra en amøbe: Du tenker da på volumknappen på fjernkontrollen?
Jeg kjører lyden fra Touch over DACen på min Audio Aero Capitole CD-spiller. Hva med volumkontrollen på den? Maks den også? Og Itunes'en min - det samme der? Full guffe rund baut?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.493
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg mente fjernkontrollen på selve Squeezeboxen. Det som ble diskutert, var den digitale utgangen fra Squeezeboxen og hvorvidt den er er bitperfekt. Det er den når den settes på maks. enten ved å låse den på 100% (mulig på noen squeezeboxmodellene), eller rett og sett justere volumet opp til full guffe.

Dette gjelder forsåvidt også de analoge utgangene.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
coolbiz skrev:
Jeg mente fjernkontrollen på selve Squeezeboxen. Det som ble diskutert, var den digitale utgangen fra Squeezeboxen og hvorvidt den er er bitperfekt. Det er den når den settes på maks. enten ved å låse den på 100% (mulig på noen squeezeboxmodellene), eller rett og sett justere volumet opp til full guffe.

Dette gjelder forsåvidt også de analoge utgangene.
Ja det var Touch'ens (altså Squeezeboxens) fjernkontroll jeg også tenkte på med det første spørsmålet mitt. Takk for svar! :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
NuForce Icon HDP: God DAC med volumkontroll ++

ovitzi skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Jeg anbefaler igjen Loevhagens innlegg om NuForce Icon HDP.

NuForce Icon HDP har volumkontroll.
Virker som en spennende sak dette. Den må også vurderes ja.

Den har volumkontroll ja, men ikke fjernkontroll vel? Regner med å fortsette å bruke CJ PV10 som pre.
NuForce Icon HDP har kun manuell voluminnstilling på fronten og ingen fjernkontroll.

Hvis man kun skal benytte den som DAC, settes volumet på fullt.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2009
Antall liker
3
Eivind E: ikke for å rippe opp i gamle diskusjoner, men wiki-siden du henviser til er ikke produsentens dokumentasjon. Alle som vil, kan redigere/skrive i wikien - bare opprett brukernavn.

Men det alene betyr jo ikke at sitatet er ukorrekt. Dog er det i motstrid mot hva jeg *trodde/tror*. Mitt klare inntrykk er at utviklerne har sakt at signalveien er identisk om volumen er satt til 100% - uafhengig av instillingen 'fixed volume'. Derfor vil jeg spørre om dette på moderforumet - for forhåpentligvis få klarhet i den tekniske side av saken - og eventuelt redigere wikien sånn at den mere presist reflekterer systemets virkemåte.

Eivind E skrev:
Det er unødvendig av deg å feilinformere om noe som også fremgår på produsentens FAQ sider, og har vært debattert flere ganger på dette forumet.
Min informasjon derimot, er 100% korrekt, så du behøver ikke komme her og betvile den.

Bare for å feie deg totalt av banen før du kommer med enda mer feilinformasjon, kan jeg komme med følgende DOKUMENTASJON FRA PRODUSENTEN:
Recommendation #2

Not everyone agrees with this recommendation, and most seem to agree that it's less important than the other recomendations. The recommendation is, when using the digital output, to turn off the volume control that is present in the SB2 and only use the volume control on your HiFi.

/In Settings - Players - Audio set "Digital Volume Control" to "Digital output level is fixed"./
Why?

If the volume control is enabled in the Squeezebox then the digital information provided by slimserver is manipulated by the firmware and output through the digital output. This manipulation may cause some loss of information. If the digital volume control is switched off then the Squeezebox simply plays what it receives and your DAC does the job it did before when it was directly connected to a CD transport.

Note, however, that CD sources are only 16 bits in depth and the internal digital signal path is 24 bits - so you can turn down the volume quite a way before really losing any quality. Look for forum threads on this topic.
http://wiki.slimdevices.com/index.php/HowtoBestAudioQuality#Which_DAC_.28Digital_Audio_Converter.29_to_use.3F

Dermed regner jeg med at vi ikke behøver å ta flere runder med "diskusjon" på dette, all den tid det er meget enkelt å bevise at informasjonen jeg kom med var 100% korrekt, og at informasjonen du kom med var 100% feil.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.957
Sted
Phobos
Den digitale utgangen på de eldre squeezeboxene er da vel like lossless ved 100% volum som ved fixed volum? Dette kan verifiseres ved enkle grep. F.eks ved å sende et HDCD signal til en DAC som støtter dette eller f.eks avspille et DTS-signal i en FLAC-fil via en surroundreciever. Hvis avspillingen ikke er bitperfect vil ikke HDCD/DTS-signalet kunne tolkes av DAC/surroundreciever.

Det høres ut som om det er ekte selvtenkende audiofile som har laget den wiki'en der. Det er i hvertfall ikke begrunnelsen konstruktøren leverer for å benytte en analog volumkontroll.

Her er Sean Adams utsagn angående temaet: http://forums.slimdevices.com/showpost.php?p=164814&postcount=12

Men eventuelle "gains" ved å bruke en analog volumkontroll er selvfølgelig avhengig av implementasjonen av denne og hvor støyen i kretsen din kommer fra.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Logitech Squeezebox Touch

Ulf-B skrev:
Jeg har tidligere sett at du lurte litt på en eller annen ny Squeezebox og tenkte litt på en (skjult) Duet.

Jeg har blitt meget glad i Logitech Squeezebox Touch av flere grunner:
  • Den er nett og pen
  • Skjermen er fin og mye mer informativ enn f.eks. Squeezebox 3
  • Berøringsskjerm kan være fint, men jeg benytter allikevel som oftest fjernkontrollen. Berøringsskjerm er altså ikke viktigste kjøpsgrunn jfr. min erfaring
  • Den er en del mindre enn Squeezebox 3 (hvilket ikke er åpenbart når man ser bilder)
  • Fjernkontrollen er nett og liten
  • Den kan kjøre alene med musikk fra USB-minne eller (-disk). Jeg har tatt den med som digital kilde i butikk for test av f.eks. DAC eller høyttalere. Praktisk!
  • Den støtter AAC og AAC+ uten å trenge transkoding i Squeezebox Server. Dette er bra for de stadig flere nettradiostasjoner som benytter AAC(+) hvis man benytter nettradio direkte via mysqueezebox.com (de er uspillbare uten Squeezebox Server på f.eks. Transporter)
  • Støtte for 24 bit/96 kHz (hittil kun tilgjengelig på Transporter)
  • Mulighet for nye og mer avanserte (klient)programmer. Eksempler på dette er WiMP- og Spotify-klientprogramvare for Touch

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.699
Sted
Boðin
Her var det sannelig ting å lære :)

Jeg har lenge gått i "bit perfect" fella. Altså, at jeg intuitivt tenkte at digital volum ville degradere lyden uten å tenke noe mere på den saken. Jeg har jo stillt litt på volum uten å høre forskjeller, men jeg har ikke vært i nærheten av å stille ned mot 50. Nå ser jeg at jeg kan eksprimentere med å finne en optimal innstilling av den analoge kretsen (impedansetilpassning) og at jeg kan styre volumet fra Dueten i det daglige.

Flott når man lærer noe nytt!

C

Cyber

Gjest
Som vi ser er det heller ikke her de som roper høyest og som har testet minst som har rett.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

CDWMcInSpots skrev:
Ulf-B skrev:
Jeg har tidligere sett at du lurte litt på en eller annen ny Squeezebox og tenkte litt på en (skjult) Duet.

• Den er nett og pen
  • Berøringsskjerm kan være fint, men jeg benytter allikevel som oftest fjernkontrollen. Berøringsskjerm er altså ikke viktigste kjøpsgrunn jfr. min erfaring
  • Den er en del mindre enn Squeezebox 3 (hvilket ikke er åpenbart når man ser bilder)
  • Den kan kjøre alene med musikk fra USB-minne eller (-disk). Jeg har tatt den med som digital kilde i butikk for test av f.eks. DAC eller høyttalere. Praktisk!
  • Den støtter AAC og AAC+ uten å trenge transkoding i Squeezebox Server. Dette er bra for de stadig flere nettradiostasjoner som benytter AAC(+) hvis man benytter nettradio direkte via mysqueezebox.com (de er uspillbare uten Squeezebox Server på f.eks. Transporter)
  • Mulighet for nye og mer avanserte (klient)programmer. Eksempler på dette er WiMP- og Spotify-klientprogramvare for Touch
Takk for din grundige oppsummering!

Det kan godt hende at det blir en Touch - men vi må nesten se det an litt til vi har flyttet inn i den nye leiligheten vår, og får sett litt hvordan tingene arter seg i praksis. Usynlighetsfaktoren er ikke absolutt - LITT slingringsmonn er det rom for - men en Duet med alle de fordelene du nevner, ville antageligvis ha gått rett hjem Ikke minst hos henne som bestemmer over resten (= det som ikke er hifi).

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Ulf-B skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Ulf-B skrev:

• Den er nett og pen
Takk for din grundige oppsummering!

Det kan godt hende at det blir en Touch - men vi må nesten se det an litt til vi har flyttet inn i den nye leiligheten vår, og får sett litt hvordan tingene arter seg i praksis. Usynlighetsfaktoren er ikke absolutt - LITT slingringsmonn er det rom for - men en Duet med alle de fordelene du nevner, ville antageligvis ha gått rett hjem Ikke minst hos henne som bestemmer over resten (= det som ikke er hifi).
Sett på Sonos SP90 ZonePlayer og CR200 Controller? Dyrere enn Squeezebox, men ser flott ut, og er like usynlig som Duet.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Logitech Squeezebox Touch vs. Duet

Ulf-B skrev:
[...]
Usynlighetsfaktoren er ikke absolutt - LITT slingringsmonn er det rom for - men en Duet med alle de fordelene du nevner, ville antageligvis ha gått rett hjem Ikke minst hos henne som bestemmer over resten (= det som ikke er hifi).
Duetens innmat er vel lik Squeezebox 3(?) Dermed mister man det som ble innført med den nye maskinvareplattformen/-generasjonen som Touch har.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Logitech Squeezebox Touch og Duet vs. Sonos

Dazed skrev:
[...]
Sett på Sonos SP90 ZonePlayer og CR200 Controller? Dyrere enn Squeezebox, men ser flott ut, og er like usynlig som Duet.
Støtter Sonos 24 bit/96 kHz? Jeg trodde den var begrenset til 16 bit/44,1 kHz eller 16 bit/48 kHz. Hvordan er Sonos' støtte for:
  • Ulike kodeker?
  • Nettradio (uten datamaskin)?
  • Musikk på USB-disk eller -minne (uten datamaskin)?
  • Annet jeg har glemt, men som Logitech Squeezebox Touch kan?

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
37.966
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Sonos har mange svake sider, deriblant at den IKKE støtter hirez-musikk. Den takler heller ikke større coverart enn 1024x1024 (skalerer ikke).

Z90 er en "firkantig klump" som ikke er like usynlig som duet'ns receiver. Noen mener at sonos er penere, jeg er ikke en av dem. Har ikke funnet noen sterke sider hos sonos, men det hevdes de opplever større driftsikkerhet.

CR200 ser pen ut fra avstand, men den er ikke så god å holde i og displayet blir dårlig utnyttet til coverart. Skulle jeg hatt sonos, ville jeg droppet håndkontrollen deres helt og heller kun gått for en ipod touch med ipeng.

SB Controlleren har en liten skjerm, men den brukes fortsatt ofte hos meg, selv om ipeng/ipod touch er innkjøpt.

Jeg kjøpte og installerte nylig et sonos anlegg til en venninne av meg, hun mente sonos var penere.

Topp Bunn