Squeezbox .?

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Fikk en slik i hus i dag, men ikke tale om at jeg får den knyttet opp mot slimserver på PC.

Jeg benytter en trådløs router/switch (DI-624) og pc'en er knyttet til denne trådløst, og det funker fint mot internett.

Konfigureringen av Squeezboxen går tilsynelatene OK.
Den finner nettverket og plukker opp en IP adresse.
(IP adressen den får tildelt er ikke av samme type som den routeren har, dvs 192.168..., men dette har jeg overhodet ikke greie på :p).
I siste del av konfigureringen er det to valg enten 1) å oppgi ip adresse til pc eller 2) knytte seg mot slimserver.
Velger her alternativ 2 og da skjærer det seg, dvs det kommer en melding om at den ikke finner slimserver ?
Har ikke forsøkt alternativ 1) da PC'en er satt opp med dynamisk IP adresse.

Har som nevnt ikke peil på nettverk, er jeg helt på bærtur ???

Trodde det var plug and play med squees box.

Har lastet ned og instalert siste utgave av slim server på pc

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.729
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
På maskinen du kjører Slimserver på:
Gå på start -> Innstillinger -> Nettverkstilkoblinger
Gå dermed på Lokal tilkobling, og åpne denne, og under Støtte, finner du IP'n til PC'n din. Prøv valg [1] på Squeezbox'n og skriv inn denne IP'n... Har ikke SB selv, men dette kan jo være verdt et forsøk....

mvh

B

BjarteM

Gjest
Fikk en slik i hus i dag, men ikke tale om at jeg får den knyttet opp mot slimserver på PC.

Jeg benytter en trådløs router/switch (DI-624) og pc'en er knyttet til denne trådløst, og det funker fint mot internett.

Konfigureringen av Squeezboxen går tilsynelatene OK.
Den finner nettverket og plukker opp en IP adresse.
(IP adressen den får tildelt er ikke av samme type som den routeren har, dvs 192.168..., men dette har jeg overhodet ikke greie på :p).
I siste del av konfigureringen er det to valg enten 1) å oppgi ip adresse til pc eller 2) knytte seg mot slimserver.
Velger her alternativ 2 og da skjærer det seg, dvs det kommer en melding om at den ikke finner slimserver ?
Har ikke forsøkt alternativ 1) da PC'en er satt opp med dynamisk IP adresse.

Har som nevnt ikke peil på nettverk, er jeg helt på bærtur ???

Trodde det var plug and play med squees box.

Har lastet ned og instalert siste utgave av slim server på pc
Det at box'en ikke får samme IP som resten av nettverket høres ikke bra ut. Er det routeren som deler ut IP adresser? Vet du at det trådløse aksesspunktet videreformidler dhcp-forespørsler? Har du mulighet til å sette IP-adressen manuelt?

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
På maskinen du kjører Slimserver på:
Gå på start -> Innstillinger -> Nettverkstilkoblinger
Gå dermed på Lokal tilkobling, og åpne denne, og under Støtte, finner du IP'n til PC'n din. Prøv valg [1] på Squeezbox'n og skriv inn denne IP'n... Har ikke SB selv, men dette kan jo være verdt et forsøk....

mvh
fant ip adressen i dosprompt (ipconfig) og gjorde et forsøk...ikke noe resultat :-/

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Det at box'en ikke får samme IP som resten av nettverket høres ikke bra ut. Er det routeren som deler ut IP adresser? Vet du at det trådløse aksesspunktet videreformidler dhcp-forespørsler? Har du mulighet til å sette IP-adressen manuelt?
mener at det er routeren som deler ut IP ja.
Routeren har IP 192.168.0.1 mens ip squeezboxen får tildelt er 169.254.096...

B

BjornE

Gjest
Sett Squezze yil DHCP. Den må ha IP i routerens range, 192.168.0.???. Ellers vil den ikke synes på nettverket

L

Ludo

Gjest
mener at det er routeren som deler ut IP ja.
Routeren har IP 192.168.0.1 mens ip squeezboxen får tildelt er 169.254.096...
Squeezeboxen får ikke tildelt tildelt IP-adresse fra DHCP-serveren, da kommer de automatisk opp med 169.254.*.* adresser. Om du kan koble den til nettverket med kabel først så er det vel en konfigurasjonsrutine ved hjelp av et program som følger med på CD eller tilsvarende.

Det du kan gjøre på slutten av konfigurasjonen er å angi IP-adressen manuellt - sett gjerne som 192.168.0.50, nettmask 255.255.255.0 og 192.168.0.1 som gateway. Du må kanskje oppgi DNS også, her kan du for eksempel bruke 193.75.75.75 (DNS til Catch).

Lykke til da !

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
har prøvd manuell setting av IP ti en adresse lignende den pc'n har , men til ingen hjelp.

Nå skal jeg prøve noen settinger i Norton Antivirus som kanskje kan ha en effekt....

L

Ludo

Gjest
Jupp - du bør deaktivere brannmuren på den PC'en du installerer Slimserver evt åpne for de portene programvaren bruker !

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.729
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Norton ja.... Det er programvare som er roten til mye problemer! Største søpla jeg har vært borti! Lager flere problemer enn den hjelper til med...

mao900

Fersking
Ble medlem
02.01.2006
Antall liker
0
Bruker du WEP-kryptering? Hadde problemer med min Squeezebox i starten, men funket fint når jeg gikk over til å bruke WEP kode #1 i stedet for en av de andre. Har ingen anelse om det er problemet ditt…

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
Har kommet et stykke videre med nettverkskabel (trådløst har jeg gitt opp for i kveld) , men er ikke helt i mål...

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
0
YESSS ! Koblet opp med netverkskabel begynte ting å hende.
Firmware update etc.

Nå funker den også trådløst :)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.729
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
BRA! Regner med det blir full rapport etter litt testing.. :p ?

Topp Bunn