Sprit og ensing av lagrer

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
60
Sted
Tredje sten vest av Sola
Sprit og rensing av lagrer

Jeg har lest at det at det brukes sprit ved rensing av lagrer ( Thorens TD 2001)

Går det greit med Rød sprit eller er det noe annet som anbefales.

Til tørking av lagrene har jeg kjøpt microfiber klut - er den grei eller ødelegger spriten denne??

Vidar

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.821
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Enhver form for rense-/oppløsningsvæske med avfættende virkning kan brukes. Kluten tar neppe skade, men sørg for at alt smuss og evt avleiringer fjernes i lagret før du har i ny olje. Ikke så lett med klut.

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
60
Sted
Tredje sten vest av Sola
Thorens td 2001 lagrer

Jada, jeg laster ned alt jeg kommer over.

Ang. disse lagrene, jeg fjernet begge talerkene samt en liten ring som var festet med
3 skruer. jeg klarte ikke å løsne denne sylideren som var festet med disse skruene.
Må jeg demontere armen for å få tilgang til lagrene eller sitter de bare fast.
Jeg er noe redd for å bruke makt om jeg skulle ødelegge noe.

En som mente det var problem med å få vekk smuss fra lagrene etter rensing, vil det gå bra å blåse forsiktig me trykkluft på boks?

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Jeg foreslår at du ikke rører armen, det er kun tallerken lager som er aktuelt for oppsmøring.
Løfte av tallerken og subplatter, rense med qtips, passende mengde passende olje, så sette på plass.

Om jeg ikke har misforstått totalt.
Men uansett ikke begynn å tulle med armen på denne glimrende spilleren.

Jørgen

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
60
Sted
Tredje sten vest av Sola
Jørgen
jeg ble litt lettet nå.
Men som vist på bilde og er merket med rød farge, jeg har tatt ut disse skruene ( 3stk) men likevel sitter denne fast. Er det bare å bruke makt så vil den løsne.
Når den er så fast nå, vill den gli lettere på plas når lagrene er ferdig smurt?

Vidar
Capture.JPG

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Jørgen
jeg ble litt lettet nå.
Men som vist på bilde og er merket med rød farge, jeg har tatt ut disse skruene ( 3stk) men likevel sitter denne fast. Er det bare å bruke makt så vil den løsne.
Når den er så fast nå, vill den gli lettere på plas når lagrene er ferdig smurt?

Vidar Vis vedlegget 328452
Om det du viser er hullet til tallerken spindel, altså der du trer tallerken på plass...
Skrur du de 3 skruene tilbake, og strammer tilsvarende passe som de var.
Bruk mange qtips og rens med sprit til den siste qtipsen forblir ren og fin.
Deretter passende mengde riktig olje i hullet.
Det SKAL ta en stund før tallerken siger tilbake på plass.
Men så vil det snurre lenge og godt.

edit: om det er noen som umiddelbart ser at mitt råd ikke rimer så meld nå virkelig i fra.
edit edit, om det hullet du viser til muligens er for smøring av lagerbrønn fra siden, rens ut der du trer tallerken på plass, èn dråpe olje, pluss en dråpe olje i hull merket A.

Jørgen.

Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Jørgen
jeg ble litt lettet nå.

Vidar Vis vedlegget 328452
Om det du viser er hullet til tallerken spindel, altså der du trer tallerken på plass...
Skrur du de 3 skruene tilbake, og strammer tilsvarende passe som de var.
Bruk mange qtips og rens med sprit til den siste qtipsen forblir ren og fin.
Deretter passende mengde riktig olje i hullet.
Det SKAL ta en stund før tallerken siger tilbake på plass.
Men så vil det snurre lenge og godt.

edit: om det er noen som umiddelbart ser at mitt råd ikke rimer så meld nå virkelig i fra.
edit edit, om det hullet du viser til muligens er for smøring av lagerbrønn fra siden, rens ut der du trer tallerken på plass, èn dråpe olje, pluss en dråpe olje i hull merket A.

Jørgen.
Så nå på manual, og ja det er bare hull# A du skal tenke på, qtips til rent, så olje, så spille plater.

Jørgen.

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
60
Sted
Tredje sten vest av Sola
1000 millioner takk Jørgen :)
Jeg trodde at at det var større enn dette hullet, nå smiler verden igjen :)
Olje har jeg kjøpt for en tid siden.

Ha fortsatt en fin dag

Vdiar

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.821
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Hva og hvor er allerede godt besvart av andre, men ikke besvart - ja, du kan godt bruke luft for å blåse rent. Det er ingen ting som kan ta skade av det. Forøvrig så er bremserens (Brake Clean) også et effektivt middel for å rense lagret (løsne møkk/avleiringer).

Topp Bunn