Springerbakken HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.935
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer med F6 :) Nydelig sak og moro å se resten av oppsettet igjen

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    For å ikke ha stuen full oppbevarer jeg mesteparten av platene i kjelleren. Bytter ut en liten bunke et par ganger i uka og "tvinger" meg selv på den måten til å variere hva som blir satt på.
    A36284AC-C724-4FD8-AF80-C44975A6A091.jpeg


    Denne er det sikkert mer enn 20 år siden jeg hørte gjennom fra a til å - men da på kassett…

    24C13F7C-F8F3-4842-A38D-7F780B224E17.jpeg


    Utrolig gøy, og F6’en får virkelig kjørt seg. Ganske imponert over hva 25 watt klarer på 86db høyttalere. Det merker man også på varmen - den måler hele 20 grader kaldere nå enn på tomgang…
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Etter å ha bestilt og ventet i 2 måneder på nye høyttalere har jeg rett og slett fått second thoughts.
    Har tenkt mye frem og tilbake, men i morges ble mailen sendt og jeg bad om å kansellere ordren.
    Synd for jeg hadde virkelig lyst til å prøve Tekton Design sin tweeter array men det får bli en annen gang.
    31C0A62C-4167-42A7-B1D5-31C2AB71D080.jpeg

    Årsaken er litt sammensatt; frakt, moms og at det er et skudd i blinde. I tillegg er jeg fornøyd med de små kudosene og kunne heller tenke meg å prøve en større modell fra dem. Slik det er nå tenker jeg ikke på hifi-parametere - jeg spiller bare musikk. Når alt kommer til alt er det vel det jeg er redd for å miste med nye høyttalere…
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kudos er høyttalere som jeg liker særs godt. Rett og slett veldig mye musikk og lyd i en kompakt pakke. Har mine små X2 inne som tv høyttalere. Sett på en strømsterk forsterker og de spiller vanvittig dypt og artig :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Med fare for å bli arrestert for blomsterspråk så synes jeg de er meget musikalske - relativt oppløste uten at det ødelegger musikken.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med fare for å bli arrester for blomsterspråk så synes jeg de er meget musikalske - relativt oppløste uten at det ødelegger musikken.
    Det er mitt inntrykk og. Enkel konstruksjon og enkle filtre som gir mye. Med porten nedover er de enkle å plassere og. En vellykket konstruksjon rett og slett :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Kone og unger fikk pakke i posten i dag!

    67EFB0EC-3EE6-4729-B04F-2C992D44E368.jpeg


    Den er kjøpt utelukkende for å kunne koble til ipad eller telefon. De er bare å innse at ungene i en alder av 5 og 9 ikke har noe forhold til cd eller vinyl. Med tanke på bruken må jeg si det var en veldig fin størrelse på boksen.
    Jeg mistenker imidlertid at klokka ikke er så mange i morgen før jeg må sammenligne den gamle Aya nos dacen.
    Time will show…
     
    Sist redigert:

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg endelig fått tid og mulighet til å spille litt musikk igjen.
    I utgangspunktet har jeg ikke hatt noe formening om hvordan dette skulle lyde. Jeg ble vel umiddelbart litt overrasket over hvor bra den lød.
    Usikker på om jeg ville høre noe som helst forskjell på Aya’en og den lille toppingen fikk jeg koblet opp begge.
    Med likt nivå på begge dacene var det lett å veksle. Det tok ikke så lang tid å høre forskjellene. Nos dacen har mer fylde i hele registeret og en flyt i musikken som toppingen ikke har (kloke hoder vil sikkert si at det er et resultat av forvrenging).
    Toppingen har derimot noe mer definert/nyansert bunn, men lydbildet blir mer distansert og sedat.

    Det bør vel nevnes at disse forskjellene ikke er enorme, men nok til at jeg ennå sitter og hører på Aya’en og koser meg. Toppingen fungerer helt supert til det den var tenkt og kommer til å få mye spilletid på spotify. Den er også såpass god at det frister å prøve den eksterne strømforsyningen eller en større modell.

    Nå er dette overhode ikke noe fasit eller test med like kabler, målinger eller annen proff fremgangsmåte, bare førsteinntrykket av en ny boks i hus.

    948E7D3F-655E-4676-B195-5F01443EAC4D.jpeg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vet ikke om du vet det, men du kan velge om Toppingen skal brukes i preamp- eller ren DAC-modus. I preamp-modus kan du justere utgangsvolumet på den, men hvis du ikke trenger det, er det anbefalt å bruke ren DAC-modus for best mulig lyd. Du veksler ved å sette den i standby og holde inne av/på-knappen på selv enheten i noen sekunder.

    Hadde den selv i noen måneder. Fin-fin sak, spesielt til prisen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Tusen takk for tips! Jeg har vært så i farten at jeg ikke hadde fått med meg det 👍
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Passet godt å få mulighet til spotify på anlegget, for nå tok nettopp den ene kanalen på riaa’en kvelden. ☹
    har hatt ute alt og byttet rundt på kabler så det er ikke tvil om hvor feilen ligger.
    Dét var en strek i regningen og passet dårlig akkurat nå. Surt når man bor ute i huttiheita og ikke kan noe med elektronikk selv…

    Pass labs X-Ono klone som jeg har vært meeeget fornøyd med.
    98461F41-55A0-46D3-9BDA-7EE9655D713F.jpeg
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.935
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ikke noe greit men arne fikser den fort :) moro å se du er på gang igjen

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Får høre med han. Håper han ikke har pensjonert seg…
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Mens man venter på riaa’en har jeg vært i kjelleren og rota i cd’ene.

    Bra live plater er bare helt fantastisk. På en plate som dette savner jeg virkelig ett sett med gode horn!
    Kanskje de siste driverene bare må få lov til å ligge på ventehylla…

    uansett - denne kan virkelig anbefales hvis man er i jazz hjørna

    19273746-9FB0-4E21-98BE-8330D4901E33.jpeg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.935
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Mens man venter på riaa’en har jeg vært i kjelleren og rota i cd’ene.

    Bra live plater er bare helt fantastisk. På en plate som dette savner jeg virkelig ett sett med gode horn!
    Kanskje de siste driverene bare må få lov til å ligge på ventehylla…

    uansett - denne kan virkelig anbefales hvis man er i jazz hjørna

    Vis vedlegget 824114
    Fant noe på tuben men det falt ikke helt i smak dessverre

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Så ligger man på lugaren å hører på musikk gjennom hørlurarane og kommer plutselig på at man skal sjekke ut det derre youtube bandet en kollega spiller med. Nesten litt flaut å ikke ha fått dette med seg for dette swinger!

    Ikke ofte jeg synes coverlåter er bra men dette var herlig forfriskende for meg.

    Sultans of swing - Ålgård style…

     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Endelig ankom denne etter 6 uker i posten. Pakken så vindskjev og fæl utmen til min store overraskelse er den helt perfekt og paddeflat 👍
    Med nært forestående ferie og riaa hos doktoren blir det dessverre en god stund til man får høre om den virkelig er så bra som kona påstår. Å ødelegge opplevelsen med å tjuvlytte på spotify er uaktuelt 😄

    5C3E2332-2757-460A-AA9A-EE6E5FED1D16.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Når man egentlig skulle pakket til ferie men heller ommøblerer stereoen…
    Ikke lett å komme i gang med dagens gjøremål i dag. Kunne godt hatt litt mer gain på cd’en, i dag blir det bare ikke høyt nok.

    Tenker cd og pre skal inn i skapet. Få frigjort litt plass på gulvet.

    CC004359-47A3-4D81-A1B8-CBB7A49C4ABF.jpeg


    Men fra det ene til det andre så sendte jeg en mail til Kudos i går med spørsmål om en eldre modell. I løpet av et par timer fikk jeg utfyllende svar tilbake fra høvdingen selv Derek Gilligan. Det synes jeg var god service - Kudos 😂
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Hvis noen tenker på å kjøpe nye hullsager kan jeg anbefale bosch sitt system på det varmeste.
    Har brukt det i 10 år nå uten holdere som kiler seg, bor som enten sitter fast eller ikke vil sitte fast og ikke minst at det er enkelt å få ut skalken som sitter inni. 👍

    5038918D-E486-4EB0-8C27-15E22DDC5602.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Har komplett sett. Enig. 😎
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    Jacobsen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    154
    Sted
    Østlandet
    Så ligger man på lugaren å hører på musikk gjennom hørlurarane og kommer plutselig på at man skal sjekke ut det derre youtube bandet en kollega spiller med. Nesten litt flaut å ikke ha fått dette med seg for dette swinger!

    Ikke ofte jeg synes coverlåter er bra men dette var herlig forfriskende for meg.

    Sultans of swing - Ålgård style…


    Sjekk også ut dama han synger med. (Mary Spendor). Spennende artist med mange Youtube videoer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Da føler jeg nesten at jeg fortjener voksenpoeng!

    Har vært på jakt etter høyttalere en liten stund nå og fant et par Kudos Super20 i Sverige til en hyggelig pris. Etter litt mailing frem og tilbake går det opp for meg at jeg får svar på google norsk, og at selger oppgir pris på høyttaler og frakt i euro. 🤔
    Selvfølgelig ønsker selger også å få betaling direkte på konto…
    Når Derek Gilligan fra Kudos på eget initiativ sender meg en ekstra mail i går om at det må være trykkfeil på serienummer på høyttaleren blir det litt for mange momenter som skurrer.

    Det kan godt være at selger er ærlig og har sine grunner for å opptre som han gjør men varsellampene har blitt utløst hos meg. Normalt sett hadde jeg blitt blendet av kjøpelyst og pris, i dag beholdt jeg faktisk bakkekontakten avstod fra handel!

    Begynner å bli gammel og satt regner jeg med…
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Da føler jeg nesten at jeg fortjener voksenpoeng!

    Har vært på jakt etter høyttalere en liten stund nå og fant et par Kudos Super20 i Sverige til en hyggelig pris. Etter litt mailing frem og tilbake går det opp for meg at jeg får svar på google norsk, og at selger oppgir pris på høyttaler og frakt i euro. 🤔
    Selvfølgelig ønsker selger også å få betaling direkte på konto…
    Når Derek Gilligan fra Kudos på eget initiativ sender meg en ekstra mail i går om at det må være trykkfeil på serienummer på høyttaleren blir det litt for mange momenter som skurrer.

    Det kan godt være at selger er ærlig og har sine grunner for å opptre som han gjør men varsellampene har blitt utløst hos meg. Normalt sett hadde jeg blitt blendet av kjøpelyst og pris, i dag beholdt jeg faktisk bakkekontakten avstod fra handel!

    Begynner å bli gammel og satt regner jeg med…
    Sånn helt generelt etter å ha sett på bildene fra ditt rom, ville jeg også sørget for å få lyttet på akkurat den C20 Super-modellen før du kvitter deg med pengene. Grunnen er at de har en såpass åpenbar diskantheving, at du skal ha et temmelig britisk rom (vegg-til-vegg-tepper, tunge møbler, tjukke gardiner) for å svelge unna den karakteren.
    Cardea C20 (ikke Super, altså) er derimot en annen skål, en diskrét diskantheving på et såpass fantastisk diskantelement gjør ingenting. De høyttalerne er helt fullstendig fantastiske.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Sånn helt generelt etter å ha sett på bildene fra ditt rom, ville jeg også sørget for å få lyttet på akkurat den C20 Super-modellen før du kvitter deg med pengene. Grunnen er at de har en såpass åpenbar diskantheving, at du skal ha et temmelig britisk rom (vegg-til-vegg-tepper, tunge møbler, tjukke gardiner) for å svelge unna den karakteren.
    Cardea C20 (ikke Super, altså) er derimot en annen skål, en diskrét diskantheving på et såpass fantastisk diskantelement gjør ingenting. De høyttalerne er helt fullstendig fantastiske.
    takker for innspill,
    Det er c20 jeg kikker etter men disse super 20 stod til en god pris så jeg tenkte det var verd risken. Dealen var ikke for god til å være sann men nesten for god til å passere…
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Sånn helt generelt etter å ha sett på bildene fra ditt rom, ville jeg også sørget for å få lyttet på akkurat den C20 Super-modellen før du kvitter deg med pengene. Grunnen er at de har en såpass åpenbar diskantheving, at du skal ha et temmelig britisk rom (vegg-til-vegg-tepper, tunge møbler, tjukke gardiner) for å svelge unna den karakteren.
    Cardea C20 (ikke Super, altså) er derimot en annen skål, en diskrét diskantheving på et såpass fantastisk diskantelement gjør ingenting. De høyttalerne er helt fullstendig fantastiske.
    Det kan jeg skrive under på🙂
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Har Bastanis nå. Hadde C20 i ca fire år tror jeg men det er en 6-7 år siden nå 🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Har Bastanis nå. Hadde C20 i ca fire år tror jeg men det er en 6-7 år siden nå 🙂
    Det var et nytt merke for meg. Ser jo kjempeinteressant ut!
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    17
    Jo, takk🙂 det er det, jeg synes det låter bra☺
    Angående C20 så har jeg en kompis som har drevet med hifi en mannsalder. Etter et par låter fra de HT første gang kom kommentaren "det er jo slik high end greier dette her". Og det er det, ikke i pris men i prestanda. Kvikke og musikalske. Rognlien var spot on IMO i sin anmeldelse i fidelity 43 mener jeg det var?
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    På en av feriens regnværsdager var vi inne på et slags «Vil Vite» senter. Kom da over denne kreasjonen.
    Poenget her er å tappe/slå med en liten pinne på slangen for å identifisere hvilken side lyden kommer fra. Midten er markert. Beveger man seg en cm fra midten hører man helt klart hvilken side man tapper på. Nerdete men litt gøy med tanke på hvor fort lyden går.
    3CF3C1E7-0E47-4E53-9391-4567608429E2.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Endelig er den hjemme igjen etter en liten tur hos doktoren! Først ut er noe som føles som en guilty pleasure: Devo!
    266F214A-F144-4CE2-921E-20D62A98A575.jpeg

    7DC3D8F2-127F-4329-AE1C-6BFD4F5BFAA7.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Polering av platetallerken. Kobber holder seg definitivt ikke like godt som aluminium!

    Fun fact; tallerkenen bruker 2 minutter fra 33,3 rpm til stans når man tar strømmen. Det er med 40år gammel olje i lageret.

    14347C9E-235E-42A7-A360-027AADF21EF8.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    3. uka på jobb. Tråler finn, blocket og diverse andre sider uten å finne noe som vekker den store må ha følelsen.

    Musikk trådene her på sentralen blir ivrig lest og sjekket opp på spotify. Jobb, headset og bånn gass. Utrolig morsomt når man oppdager band og utgivelser som overrasker.
    Det er tydelig at jeg er inne i en periode nå. Prog!

    Gnidrolog har jeg en plate fra før av men Lady Lake var ny for meg. Den har fått seg noen runder.


    Dagens oppdagelse er Museo Rosenbac - Italiensk prog, som sikkert mange kjenner fra før, men for meg er helt ukjent.


    Vitti, jeg som banna på at jeg aldri skulle streame eller ha spotify. Nå er det kanskje det jeg hører mest musikk på og der jeg oppdager og utvider horisonten. Skal se det blir en streamer hjemme også etterhvert 😂
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Under rydding og sortering i kjelleren kom jeg over nok et eksempel på JR’s nesten ferdige prosjekter.
    Viktig å ha noe å ta seg til når ungene flytter ut om 15 år. Selv tror jeg at jeg må bli minst 200 år hvis jeg skal bli ferdig med alt.
    Transcendent sound 15w OTL:


    130DCE2C-8A32-4F96-B859-4C100121E153.jpeg


    0C9AD931-85BF-48E9-AB43-0E0116890782.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Vitti at det skal være så fantastisk gøy med en ny plate! Samtidig prøver jeg å sortere ut og kvitte meg med plater 😂

    Aner ikke hva det er som tiltaler meg med denne men nå er den ialle fall på plass! Veeeldig fornøyd med pressingen også👍

    020C6B3A-C7C3-458F-A403-D6566F21C492.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Godt plassert i det nye stue-depotet. Blir spennende å se om den nye oppbevaringen er skånsom nok for platene eller om det var et bomkjøp.
    4FFA7C35-AA36-4A81-BAC0-04CD6DEB5E1A.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    Tar lite plass og gjør lite av seg. Noe røff i finishen synes jeg, men man får vel ikke allverden for 600,-
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn