Sprengte diskanter M3 Avantgarde.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Satt og så IceAge2 og skulle skifte lydspor fra norsk til engelsk. Da skjer det noe rart. Plutselig sendes det en høyfrekvent lyd ut på alle 7 høyttalerne i surround. En vanvittig høy pipetone!

Det tar 3-4 sekunder før jeg får skrudd av anlegget, men skaden er skjedd: Diskantene i mine M3 Avantgarde ble ødelagt.

- Hva koster det å få nye?
- Og kan man skifte disse selv hjemme, eller må høyttalerne leveres inn?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Når uhellet først er ute, oppgrader tril ScanSpeak SD9500! De originale diskantene er utrolig simple.

Mvh. RS

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
- Passer de 100% fysisk?
- Passer de til delefilteret?
- Pris?
- Hvor?

Takker.

K

kbwh

Gjest
- Sjekk hos importør/forhandler om pris på ny diskantenhet.
- Vanligvis er det enkelt å bytte diskant. De fleste kjøpehøyttalere bruker kabelsko til terminering.

Off topic:
Bytte diskant RS? Er denne enheten du foreslår ekvivalent til den originale mhp. impedans, følsomhet, spredningskarakteristikk osv?

journeyman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.04.2005
Antall liker
1
Jeg ville også vært litt skeptisk til å bytte til en ny type diskant...

Ellers kan du lese her om hva Ole Klifoth (konstruktøren bak Audiovector) mener om å oppgradere selv.
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=132&zoneid=2

"Diskantelementet produceres i sin grundform hos Elac i Tyskland. Vi har valgt denne leverandør af det element, som vi siden ombygger, fordi vi stoler mere på vesttysk grundighed og produktionsteknik, når det gælder om at lave meget lette, ens, membraner, end på andre producenters evner i den retning.

Selve elementet, hvoraf kun membranen og nogle meget kraftige neodynium magneter, er tilbage efter vores ombygning, er hjertet i konstruktionen, der som måske bekendt blev opfundet af Dr. Oscar Heil i 1970'erne. Dengang som (delvis) nu, har konstruktionen visse begrænsninger ,hvis man ikke sørger for at ventilere den korrekt.

Dette har krævet et stort udviklingsarbejde. Bl.a fordi Elac's grundenhed er ret god. Alligevel har vi opnået at få halveret tids-energi-kurvens settling-time. Enheden er iøvrigt ophængt så den er filtreret i forhold til kabinettet (og omvendt) for at reducere frovrængningen."

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
- Passer de 100% fysisk?
- Passer de til delefilteret?
- Pris?
- Hvor?

Takker.

ELTEK har/fører ScanSpeak, hør om pris!

Mvh. RS

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Du kan få viklet om de gamle elementene også.De blir like gode som de var.

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
ELTEK har/fører ScanSpeak, hør om pris!

Mvh. RS

Hvis du vet halvparten av hva du hevder å vite om hifi, noe jeg begynner å tvile på.... så har det kanskje slått deg (som nevnt av andre over) at impedans, frekvensområde, fysiske mål, T/S parametre er de samme eller så vil ikke høyttaleren låte likt (dvs dårligere) så kjøp orginalt eller sjekk først med audiovector direkte om det finnes bedre elementer som passer!

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Hvis du vet halvparten av hva du hevder å vite om hifi, noe jeg begynner å tvile på.... så har det kanskje slått deg (som nevnt av andre over) at impedans, frekvensområde, fysiske mål, T/S parametre er de samme eller så vil ikke høyttaleren låte likt (dvs dårligere) så kjøp orginalt eller sjekk først med audiovector direkte om det finnes bedre elementer som passer!

Hadde du hatt et lite snev av erfaring med dette ville du holdt klaffen :p

Mvh. RS

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Når uhellet først er ute, oppgrader tril ScanSpeak SD9500! De originale diskantene er utrolig simple.

Mvh. RS
Mener du ikke Signature diskantene?
Avantgarde diskantene er en bånddiskant ifra Elac som sagt...

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Kjøp orginalt.
Hva slags forsterker er det du har og var forsterkeren iorden etterpå? Håper det ikke er en Denon?

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Kjøp orginalt.
Hva slags forsterker er det du har og var forsterkeren iorden etterpå? Håper det ikke er en Denon?
Alt annet enn høyttalerne er 100%. Koblet slik: HTPC -> TOSlink -> Primare SPA21 -> Primare A30.2

K

kbwh

Gjest
  Hadde du hatt et lite snev av erfaring med dette ville du holdt klaffen :p

Mvh.  RS
Hadde du vært i besittelse av den minste smule nettikkette hadde du sluttet med slike utsagn. Det er forunderlig at du har det med i annenhver tråd du deltar i.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Pris pr. diskant er 5.500 kroner. Mao. 11.000 kroner for å få dette utbedret. Hellige jul...

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg tror det kommer på 3-400kr pr stk hvis du vikler de på ny ;)

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Antall liker
0
Kan ikke forstå at man kan vikle Heil-diskanter på ny.

Tror at "spolen" er baket inn i selve membranet.

Heil-elemetet beveger seg ikke som et stempel, men som et trekkspill.

Tror nok at du må kjøpe ny, men den prisen hørtes latterlig høy ut.

Er dette prisen fra Ljudtema?

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
Hmm, døde elementene helt eller skraper de? Har selv en kompis med B&W 703 som har hatt samme problem. Men der hører man ikke skraping, men på slutten av noen setninger i sanger så er det ofte med en "T" lyd. Sprengt?

Han er sier han mest sannsynelig er paranoid og innbiller seg at det ikke var slikt før. Men vi får nå se. Surt om de er sprengt da, selv om han har forsikring. Tar tid uansett.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
De er uten lyd. Vel, kan høre bitte litt lyd desom jeg skrur volumet på forsterker ordentlig høyt. PS: Benytter selvsagt inngangen til diskanten år jeg tester. Mellomtone og basselement får ikke strøm.

Jeg har fått en oppdatert pris på 13.000 kroner, og ikke 11.000.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Beklager på forhånd at dette ikke bidrar til noe godt: Jeg kan garantere deg at du blir så "j*vlig svindlet" hvis du må betale 13000 for 2 halvdårlige diskanter..

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Dessuten har de gamle inbytte-verdi.
Og kan sannsynligvis bli reparert av Audiovector, om du har god tid.
Send en mail direkte....

Arne K

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
I verste tilfelle kjøper du bare noen Elac JET diskanter. Samme greia, bare at Audiovector har modda dem til å bli verre ;)

Topp Bunn