Sprengt sub? Eller annen feil?

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hei igjen alle sammen!

Jeg har et problem med mine vintage Gradient SW63 subber. Vet det er mange med mye kunnskap her og håper noen kan hjelpe meg litt.

Setup:
Thorens TD320 Custom EB1
Quad elite preamp
2 stk Quad qmp monoblokker
Quad ESL-63 høyttalere
NAD 216 THX effektforsterker til subber
Gradient SW63 subber

Når jeg kobler opp subbene kommer det kun sparking fra den høyre. Usikker på om den er sprengt, eller om det kan være et problem et annet sted. Har prøvd å koble om alt slik at all kabling snudd om LR. Det speaker fortsatt i den samme høyttaleren, så det er vel veldig sikkert å anta at det må være den subben.

Filteret som følger med subbene er også veldig slitent med løse connectorer, så må få reparert denne også. Men uansett hvilken vei jeg kobler ut fra denne til den aktuelle høyttaleren så lager den samme spraking, ikke den andre.

Lurer på om jeg bare skal bestille nytt element, eller om jeg burde få den levert inn et sted for diagnostisering. Kanskje noen har tips til et kvalifisert sted i Oslo som kan gi raskt svar om jeg tar subben og filteret med dit? Har funnet et originalt element som er reparert av Gradient.

Legger ved lenke til en video der man kan høre lyden.


På forhånd takk!
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Tusen takk for svar. Ikke sikker. Men har prøvd å koble om, og det er fortsatt den samme subben som trøbler når jeg kobler om.

Høres det mer ut som at det er noe annet enn at subben er sprengt?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.961
Antall liker
1.296
Sted
Nadadouro, Portugal
Om den er sprengt vil jeg vel anta at om forsiktigt dytter på membranen den vil ikke flytte seg. Prøv Nad istedet for Quad monoblokker, uten sub, da vet du om det er forsterkeren.
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Takk for forslag. Prøvde det du foreslo og får samme resultat.
 

Sondre_S

Medlem
Ble medlem
13.10.2021
Innlegg
43
Antall liker
13
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Ok! Virker på samme måte både med og uten filteret.

Men merker at det er ekstremt lite trøkk den venstre subben gir fra seg. Det er den som ikke spraker. Er liksom bare grums. Kan det være meninga? Gir ikke noe spark i basstrommene for eksempel.

Vet ikke hvor du holder til, men har du tips til et sted i Oslo å få det sjekka ut? Eventuelt utenfor på østsida, Lørenskog, Lillestrøm osv.
 
Topp Bunn