Sprengt element, overspennig?

komigjen3

Medlem
Ble medlem
26.07.2009
Antall liker
0
Sted
Møre og Romsdal
Torget vurderinger
11
Hei, satt hjeme og såg på en BBC dokumentar når lyset plutselig startet og blinke også smalt det. Resultatet kan der se på bildene under. Så det jeg lurer på er hva som kan ha skjedd, lyset blinket i hele huset samt at gatelysene utenfor ble slått ut, så problemet måtte komt fra strømnettet. Har i så fall strømlevrandør erstatnings ansvar?

Mvh
Håvard

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Opplevde noe tilsvarende engang. 1 monoblokk, 2 HT elementer gikk fløyten... Fikk ingenting igjen.

Hvordan har forsterkeren din det?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En tidligere nabo fikk hele TVen blåst i filler p.g.a. lynnedslag - men fikk ny TV på innboforsikringen. Minus egenandel. Tviler på at strømleverandøren betaler.

Husk også at selv om forsterker etc. tilsynelatende er i orden, bør du ta forbehold i en eventuell skademelding om at det kan ha oppstått skader i det øvrige utstyret ditt som du pr. dags dato ikke har oversikt over.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Hvis du har noe ganske tung industri i nærheten kan du høre med de om du kan få utskrift fra loggeutstyret de bruker (hvis de har noe sånt).

Uten noen form for dokumentasjon tror jeg ikke du kommer langt med strømleverandøren.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Anonym skrev:
Uten noen form for dokumentasjon tror jeg ikke du kommer langt med strømleverandøren.
Jeg tror det kan være lurt å tenke slik også i forhold til en forsikringsak.

mvh Elektron

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.726
Sted
Hus
Har onkel Thor vært på besøk, eller var det en annen form for strømpeak på nettet? Har du toppforsikring på hjemmeforsikringen din, så kan det være verdt et forsøk å prøve den veien... :)

komigjen3

Medlem
Ble medlem
26.07.2009
Antall liker
0
Sted
Møre og Romsdal
Torget vurderinger
11
Takker for svar.

Alt av utstyr ellers ser ut til å være i orden. Så langt jeg vet har det ikke vært noe lyn i området, så feilen må ligge hos strømleverandør. Skal ringe både levrandør og forsikringselskapet i morgen og høre hva de har å si.

Mvh
Håvard

M

Mr-T

Gjest
Jeg har akkurat vært bort et lignende tilfelle med slike elementer (Accuton keramiske) som har sprukket. Årsaken er at det har vært strukturell skade/sprekk i membranen fra før, og så plutselig sprekker den ved en litt skarp transient eller signal som "treffer" en resonans i membranen. Dette skjer av og til med disse elementene, og det du beskriver skjedde med strømmen har vært det som utløste at elementet sprakk, men det er altså ikke hovedårsaken. Du burde derfor reklamere på høyttaleren. Accuton tilbyr også rabatt på nye elementer for kunder der dette har skjedd og det ikke dekkes av garanti.

Et eksempel jeg selv har sett for kort tid siden:

Vedlegg

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.726
Sted
Hus
Mye av problemene med strømpeaker i Norge er lynnedslag pga at strømnettet ligger åpent og ikke for det meste gravd ned som i Sverige :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja det så jo veldig likt ut... Normal "utsving" som følge av en transient etc. medfører som oftest svidd svingspole eller lignende. Ikke at selve membranet sprekker.

M

Mr-T

Gjest
Her er sitat fra en mail jeg har fått fra Accuton vedr tilfellet jeg viste til over.

"Your picture shows the typical pattern of mechanical overload. This may have happened long time before the day the cone did burst. At special resonance frequencies the burst can happen also at low level listening then because of the cone showed cracks before. In cases like this case we offer a discount of 20% for the replacement. But we must know the serial# of the defective unit.

Mit freundlichen Grüßen - Best regards,

Joachim Kopp

Thiel & Partner GmbH - Rommerskirchener Str. 21 - D-50259 Pulheim"

Så - det er snakk om feil på selve elementet, og man burde få det dekket på garantien til høyttaleren hvis den fortsatt gjelder. Hvis ikke så går det an å kjøpe en erstatning direkte fra Accuton. Man kan ikke klandre strømleverandøren for dette her.

N

nysjerrigper

Gjest
huffda.
samme skade bruker å skje med klipsch sine "cerra-metallic" alu-membraner. RF5 var velkjent for dette, de revnet i solstrålemønster fra mitten og utover.
bakdelen med metall og lignende tilsetninger.. holder meg til papp og MSP ::)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
komigjen3 skrev:
Hei, satt hjeme og såg på en BBC dokumentar når lyset plutselig startet og blinke også smalt det. Resultatet kan der se på bildene under. Så det jeg lurer på er hva som kan ha skjedd, lyset blinket i hele huset samt at gatelysene utenfor ble slått ut, så problemet måtte komt fra strømnettet. Har i så fall strømlevrandør erstatnings ansvar?

Mvh
Håvard
Så leit da. Hmm, dette høres ut som en "naturskade" Du kan jo høre med leverandøren om de har en forsikring som dekker din egenandel, evt :)

Har du forresten noen form for lynavleder / overspenningsvern i huset ? Jeg har det, men heldigvis ikke hatt behov for det ennå, men drar alltid ut kontaktene når jeg skal bort for lenger tid. Lykke til uansett :)

Mvh :)

komigjen3

Medlem
Ble medlem
26.07.2009
Antall liker
0
Sted
Møre og Romsdal
Torget vurderinger
11
Ringte strømleverandør og fikk vite at det som hadde skjedd var at et tre falt over en høyspentlednig, noe som førte til en stor spennings peak. De sa seg etterhvert villig til å dekke min egenandel.

Her er foresten ett litt bedre bilde av skaden. Om de var en feil på elementet hadde vell ikke voice coilen blitt revet løs fra spideren?

Mvh
Håvard

M

Mr-T

Gjest
Åj! Du har nok rett i at her har det kommet et meget kraftig signal og blåst elementet siden coilen også har røket. Bortsett fra det med coilen så lignet det veldig det jeg har beskrevet over. Whow... her ha det vært kraftig signal!

Bra det ordner seg på et vis for deg. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bra utgangstransistorene på forsterkeren har holdt seg i skinnet. Har du sjekket evt. spoler i delefilter og slikt også?

U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

Nesten utrolig at ingenting annet i huset tok skade, god historie med en relativt lykkelig slutt...!

Får i alle fall meg til å tenke på hvor sårbare vi egentlig er...!

Du må vel ha blitt litt "oppfarende i puls" når dette skjedde?

Vh

S

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
komigjen3 skrev:

http://[quote=komigjen3 ]

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-1klOolfJBUA/Ton_E8wlC6I/AAAAAAAAAM4/tN5eQ6aqgi8/s640/IMG_5809.JPG

Mvh
Håvard
Morn, du :) Så flott at det ordnet seg da, masse glad på dine vegne Ja, dette kan vel absolutt defineres som naturskade, jah ;)

Mvh :)

PS men jeg ville absolutt anskaffet overspenningsvern etc uansett, ikke sikkert du er like "heldig" neste gang noe lignende evt skjer, vettu ;)

Topp Bunn