Sprednings karakteristikk

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Det er en da d&b audiotechnik V7P som er testet i vertikal og nederst horisontal installasjon.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Man ser da at den er optimalisert for vertikal installasjon, men horisontal innstallasjon er litt mer ujevn, men ikke dårlig den heller, alt etter hvor du vil ha lyden ikke reflektert. Dette er noe PRO folkene viser, mens vi ser vel aldri noen sånne grafer, gjør vi vel?
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Har leid ett par nå siden de gamle måtte kureres for en løs skrue klirre lyd på ca. 73,4Hz. Altså fra 110x50° spredning til 75x45° spredning i ett 50 kvm rom. Begge er nøytrale høytalere, det er det konsensus for i innstallasjons bransjen. Mindre spredning, kan ikke si eg hører stor forskjell, vi hørte på begge, vil si meg enig at mindre spredning gir litt mer trøkk, fyldigere, "In your face" lyd, men det er faen i meg ikke natt og dag. Antagelig litt for mye demping på veggene til at det gir særlig utslag. Den enkleste forklaringen er vel at de nye d&b V7P har dobbelt så mye membran areal fra 1200 Hz og ned, som gjør trøkket fyldigere f.eks.
 

Vedlegg

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Klassisk kollapsende polar. Not good.
Og måten man viser grafen på uten nivået er ikke akkurat forbilledlig.

Rommet ditt egner seg egentlig veldig bra for en takmontert CBT som bruker taket som speil.
 

Vedlegg

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Ja men i forhold til hva man har fra en høytalere som er 31x70cm stor så har de gjort det beste ut av det, og litt til. Det er jo sånn det er fysikken er ikke så mye å gjøre med.. Bortsett fra å utvide da...
 
Topp Bunn