Sprakelyder ved kontakt chassier imellom

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Er det normalt at det kommer sprakelyder i høyttalerne hvis en u-jorda dvd spiller kommer i i direkte kontakt med chassiet til et jorda komponent? Det skjer her.. Skummelt..? :eek:

O

OldBoy

Gjest
Dette har jeg aldri vært borti.

Forhåpentligvis er det bare forskjeller i nivået på statisk elektrisitet som forårsaker dette og ikke noen feil i jordingen. Og i så fall må det være at det bygger seg opp statisk elektrisitet i DVD-spilleren din.

Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan skje, men i så fall må det være at det bygger seg opp statisk elektrisitet mellom platen, lufta og chassiet når platen roterer.

Har du et multimeter, kunne du jo måle spenningsforskjellene mellom de to boksene dine, og se om du finner noen interessante sammenhenger. For eksempel om det har noen betydning om DVD-spilleren er i bruk eller ikke. Har du mulighet til det, kunne du prøve å koble forsterkeren til en ujordet kontakt, bare for å se om det forandrer noe.

Men jeg er ute på veldig tynn is her. Dette har jeg aldri hørt om før. Prøver bare å bidra litt.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Takk for bidrag OldBoy! Hvis jeg lar dvd spilleren få fysisk kontakt med et komponent som ikke er jorda spraker det fortsatt, men ikke fullt så mye. Jeg kjenner også at jeg får et meget lite støt hvis jeg holder i chassiet på to komponenter, et u-jorda, og et jorda komponent samtidig. Men dette har alltid vært sånn, og skal visstnok ikke være farlig. Hadde nemlig dette oppe for lenge siden her på forumet, hvor det var noen som hadde god greie på det. Det rare er syns jeg at det går strøm i chassiet på dvd spilleren da den ikke er jorda, og kun er kobla til anlegget via en optisk kabel. :p Skal prøve å få tak i en kompis med multimeter..!

O

OldBoy

Gjest
Cundis skrev:
Takk for bidrag OldBoy! Hvis jeg lar dvd spilleren få fysisk kontakt med et komponent som ikke er jorda spraker det fortsatt, men ikke fullt så mye.

.....
Det du sier her, tyder på at jordingen din er i orden, og at det er ett eller annet med DVD-spilleren din som får dette til å skje.

Når jordingen gjør jobben sin og leder unna statisk elektrisitet fra DVD-spilleren, vil du føle et sterkere strømstøt enn om jordingen ikke virker, eller om du prøver deg med en ujordet komponent. I sistnevnte tilfelle brukes en del av spenningsforskjellen til å lade opp den andre, ujordede, boksen, og utladningen blir derfor litt svakere.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Takker OldBoy!! Da virker det som om ting er i orden her..! Er bare den dvd spilleren igjen da.. Uansett så har jeg flytta litt på den så sprakinga er ihvertfall borte.. :)

Topp Bunn