Språkkunnskaper i norske media

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
baluba skrev:
noruego skrev:
R.E.S. skrev:
Jeg tror ikke (og her synser jeg) at dagens journalister skriver noe dårligere enn journalister for 20-30-40 år siden. Derimot tror jeg man har mistet en del på kvalitetssikringen av språket før det havner på trykk.
Det tror jeg du har helt rett i. Dessuten har vel muligens overgangen fra skrivemaskin med rettetast til datamaskin med stavekontroll kanskje gjort folk mer avslappet i forhold til det å skrive rett allerede første gang?
Jeg er så heldig å jobbe for et medie som går med så enormt overskudd at vi har råd til korrektur i flere ledd. Jeg leser selv litt korrektur, og driver ofte kvalitetssjekking av eldre artikler som skal ut på nett. Men det er få som tjener så mye penger som vi gjør, og de må spare inn på noe. Kvalitetskontroll er første ledd ut. De som mener at dagsavisene har dårlig språk har rett imo, og vil understreke at mitt profesjonelle språk er annerledes enn det jeg praktiserer her inne. Her bryr jeg meg lite om kvalitetssjekkingen av språket mitt. Det går for kjapt, og er for muntlig til det.

Men de som kritiserer språket i avisene burde forsøke seg som webjournalist i en stor avis i noen uker. Jeg tror ikke de hadde ytt noe bedre under samme betingelser. Når man ikke har forsøkt å gjøre den samme jobben selv er det fort gjort å ende med å ikke gjøre det bedre selv. Det får meg til å tenke på da Arild Rønsen påstod at han kunne lage en bedre plate selv i en anmeldelse. Han fikk booket studio gratis med proffe studiomusikere, og måtte bevise sin påstand. Han bestod ikke prøven.
Nå har ikke jeg journalistikk som levebrød, og i motsetning til Arild Rønsen, har jeg aldri påstått at jeg kunne gjøre jobben bedre selv. Men det faktum fratar meg ikke retten til å påpeke språkfeil begått av profesjonelle journalister (selv om det aktuelle eksemplet har vist seg ikke å være det mest representative :)).
Det var vel nettopp det som var poenget mitt, Rønsen som ikke var proff musiker ytet tanker om å kunne gjøre ting bedre selv. Det ble han straffet for, i og med at han måtte prøve å bevise det. Det samme gjelder hvis en elektriker hevder han kan skrive bedre enn en proff skribent i blabla. Han kan i teorien bli tatt på sitt ord.

Og det er nettopp derfor jeg mener at man bør være forsiktig med hvor langt man trekker slik kritikk, for plutselig kan man komme med utsagn som betyr noe lignende. Det er det som er Rønsen-erfaringen, nemlig å utvise forsiktighet når man kritiserer andres utøving av et fag man ikke selv er utøver av. Jeg mener ikke at noen har gjort det til nå, men det kan jo hende at en eller annen lar seg rive med. Faren for å bli tatt på alvor er likevel null, de kommer tross alt fra en sentralist.

Men kritisere bør og kan alle, bare ikke idiotene på db.no. Der er det slik at alle som skriver kritikk av journalistisk språk eller andre deltakeres språk klarer å lire av seg en språkrose i samme innlegg der de fremfører kritikken. Som oftest i samme setning også, og den pleier å være grov. Forum For Kollektivt Manglende Selvinnsikt burde db.no omdøpt kommentarfeltene sine til. Her inne har alle norskkunnskaper som på det verste tilsvarer db.no på det beste.

Så jeg håper ikke du følte at det var myntet på deg, for det er en hypotetisk fremstilling av et mulig scenario for alle som deltar. Og det er nettopp som en ikke-profesjonell at folk bør være forsiktige. Vi som er skribenter enten beviser eller motbeviser slike påstander hver bidige arbeidsdag. Advarselen kunne altså ikke vært myntet på proffer, U see? :)

Topp Bunn