Spotify vs Wimp

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Noen som har sammenlignet disse?
Førsteintrykket er at det virker som disse to tjenestene har litt forskjellig strategi på musikkvalg. Spotify legger inn mye gammelt, mens Wimp er klart best på norske utgivelser.
Dessuten liker jeg Wimp's grensesnitt bedre, med anbefalte album, spillelister og låter.

Lydkvaliteten er vel tilnærmet lik når man har Premium spotify?

Fant dessuten denne ikke helt uvesentlige forskjellen ;D
Øverste bilde viser Spotify's Pink Floy utvalg, mens nederste viser Wimp's.


-
 

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
foretrekker spotify. Mest av gammel vane. Bør vel sjekke opp wimp igjen
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Jeg er Wimp kunde, og har gratis Spotify som jeg bruker innimellom (har brukt Spotify ganske lenge, Wimp 2-3 mnd). Valgte å bli betalende på Wimp mest pga at jeg innbiller meg den har litt mer norsk musikk (tror ikke det er mye mer) for ikke snakke om at Wimp ER norsk .. er valget ikke soleklart i favør av utlendingen kjører jeg selvsagt norsk og ikke svensk :)

Fornøyd med utvalg og lyd på Wimp. På den negative siden er Wimp litt for "statisk" .. det virker ikke som det skjer så mye. Forsiden skulle foreslått musikk basert på mine lyttevaner og gitt meg tips hver gang jeg logga inn.. innbiller meg at Spotify gjør litt mer av det.?

Fortsetter med Wimp inntil videre iallefall :)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Betaler på begge, synes de utfyller hverandre litt? Bruker dem endel via Squeezebox og HTC'n med headsett. Avhengig av dem begge. Det jeg ikke finner på S finner jeg på W og vice versa. Må ha dem, bare må ha dem
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Lever enda med Spotify rett og slett fordi alle andre gjer det. Trur ikkje eg har sett ein Wimp-link på over eit år, verken på Twitter, Facebook eller her på forumet. Dessuten er Spotify raskare i bruk og har eit betre mobilprogram. Lydkvaliteten trur eg ikkje eg hadde klart å skille blindt.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Brasse skrev:
Lever enda med Spotify rett og slett fordi alle andre gjer det. Trur ikkje eg har sett ein Wimp-link på over eit år, verken på Twitter, Facebook eller her på forumet. Dessuten er Spotify raskare i bruk og har eit betre mobilprogram. Lydkvaliteten trur eg ikkje eg hadde klart å skille blindt.
Spotify er vel fortsatt større både i media og i antall brukere ja, så jeg velger foreløpig å ha begge deler. Som hifiguru sier så utfyller de hverandre ganske bra.
Ser at f.eks NRK har spillelister som Spotify-linker så tilogmed statskanalen foretrekker svensk foran norsk ;)

Har derimot ikke samme erfaringen som deg med at Wimp er tregere enn Spotify og syns heller ikke at mobilklientene (iphone) er særlig forskjellige, men igjen syns jeg Wimp med sine "Anbefaler-lister" gjør det enklere og oppdage ny musikk.

Lydmessig kjører vel WIMP på 256 kbit/s MP3 mens Spotify har 320 kbit/s OGGVorbis for sine Premium abbonenter. Ikke så enorme forskjeller mao.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Liotheles skrev:
Lydmessig kjører vel WIMP på 256 kbit/s MP3 mens Spotify har 320 kbit/s OGGVorbis for sine Premium abbonenter. Ikke så enorme forskjeller mao.
Jeg trodde WiMP benytter AAC(+) 256 kbit/s (eller deromkring) for Squeezebox Touch og Squeezebox Radio som støtter AAC(+) i egen maskinvare og MP3 for de øvrige. Har de endret på dette?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Tror at det for eldre Squeezeboxer så foregår det en transkoding i Squeezeserver deresom denne kjører på PC. Har ikke betegnelsene foran meg, men mener at en da får tålelig høy kvalitet over til SB3, Duet og Transporter likevel.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Wimp er basert på Adobe Air, som i prinsippet er Flash, som suger.
Personlig synes jeg Wimp går for tregt. Jeg må ha det snappy, har dårlig tid vettu. Så mye musikk, og så liten tid.
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Ved direkte sammenligning har jeg foretrukket Spotify via Transporter. Men her er det også mye som låter ganske råttent, mens annet er ganske på plass - med forbehold av neddrossla kvalitet i forhold til cd/vinyl.
Kan lure på av og til om album legges ut med forskjellig kvalitet siden forskjellene oppleves som relativt store....
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Jeg benytter begge. Spotify er best på funksjonalitet. Wimp er mye bedre på redaksjonelt innhold, anbefalinger etc. Skal man holde seg oppdatert på musikk og få med seg de bra tingene som lanseres er Wimp knall bra imo.

Skulle jeg valgt en ville jeg gått for Wimp.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Abonnerer på Spotify nå, og liker av en eller annen grunn ikke Wimp. Ingen deling av spillelister, enda dårligere lyd, og ingen gratisversjon gjør det tungvindt å dele musikkopplevelser.

Men nå ser det ut til at Wimp blir inkludert i Canal Digital sine pakker: http://www.abcnyheter.no/nyheter/teknologi/110218/700000-husstander-far-wimp-gratis :-\

Så da blir det vel litt meningsløst å betale for Spotify i tillegg. Så selv om dette vil bety døden for tråder som Musikkstafetten og generelt inkludere et knefall for platamafiaen og deres medsammensvorne, så kan jeg jo trøste meg med at jeg i alle fall ikke er med på å sponse dem. CD følger nemlig med leiligheten og jeg har ingen mulighet til å velge det bort. Ser ikke på TV så dekoderen står fremdeles uoppakket i en kasse en plass, men CDs internet er ganske bra.

Jaja, sparer nå en tusing eller så i året om ikke annet.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Abonnerer på Spotify nå, og liker av en eller annen grunn ikke Wimp. Ingen deling av spillelister, enda dårligere lyd, og ingen gratisversjon gjør det tungvindt å dele musikkopplevelser.

Men nå ser det ut til at Wimp blir inkludert i Canal Digital sine pakker: http://www.abcnyheter.no/nyheter/teknologi/110218/700000-husstander-far-wimp-gratis :-\

Så da blir det vel litt meningsløst å betale for Spotify i tillegg. Så selv om dette vil bety døden for tråder som Musikkstafetten og generelt inkludere et knefall for platamafiaen og deres medsammensvorne, så kan jeg jo trøste meg med at jeg i alle fall ikke er med på å sponse dem. CD følger nemlig med leiligheten og jeg har ingen mulighet til å velge det bort. Ser ikke på TV så dekoderen står fremdeles uoppakket i en kasse en plass, men CDs internet er ganske bra.

Jaja, sparer nå en tusing eller så i året om ikke annet.
du blir med på stafetten Deph. Gratisversjon av Spoty og nominere en plate som finnes også på Wimp
 
G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
du blir med på stafetten Deph. Gratisversjon av Spoty og nominere en plate som finnes også på Wimp
Neppe, jeg får spader av lydreklame. Men la oss ikke ta sorger på forskudd. Rekker noen runder ennå. :)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Wimp er norsk, jeg bruker wimp, jeg liker wimp, mao er wimp best og noe alle andre også bør bruke! ;D
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
WIMP kommer visstnok som gratis tillegg for Canal Digital kunder snart...
 
Topp Bunn