Spotify eller Tidal. Noen som har prøvd denne testen?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vet ikke om denne er lagt ut før, men legger den ut i tilfelle den ikke er.

ABX High Fidelity Test à la Tidal

Har ikke testet den selv, men skal gjøre det iløpet av noen dager.
Legg gjerne ut resultatet

Beklager overskriften, dette er en test mellom tidal lossy og lossless
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Is your system really ready for lossless"?

Ja, selvsagt. Hører man ikke forskjellen er det anlegget sin feil. ;)

Tok den kjappe testen (5 valg på hvert av de 5 sporene) på jobb-PC-en med Abrahamsen A-Dac, Graham Slee Solo SRG II m/PSU1 og Beyerdynamic DT770 Pro 250Ω hodetelefoner og fikk dette:

abx.JPG


....men som jeg nettopp har lært er ABX amatørmessig og upålitelig, og man må bruke minst et halvt til ett år på hvert spor for å høre forskjellene, og dessuten er det bare tull hvis man ikke kjenner musikken, så selvsagt låter lossless ekstremt mye bedre likevel, ;)

Flere som vil legge hodet på blokka?
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tror ikke testen er "spotify vs. tidal", forresten. Den er en forbedring av Tidal's liksom-test av 320Kbps AAC mot 16/44 Flac.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Tror ikke testen er "spotify vs. tidal", forresten. Den er en forbedring av Tidal's liksom-test av 320Kbps AAC mot 16/44 Flac.
Ahh, kan nok stemme det. My bad. Kommer en gjennomgang fra meg når ørene er på plass igjen.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
"Is your system really ready for lossless"?

Ja, selvsagt. Hører man ikke forskjellen er det anlegget sin feil. ;)

Tok den kjappe testen (5 valg på hvert av de 5 sporene) på jobb-PC-en med Abrahamsen A-Dac, Graham Slee Solo SRG II m/PSU1 og Beyerdynamic DT770 Pro 250Ω hodetelefoner og fikk dette:

Vis vedlegget 511425

....men som jeg nettopp har lært er ABX amatørmessig og upålitelig, og man må bruke minst et halvt til ett år på hvert spor for å høre forskjellene, og dessuten er det bare tull hvis man ikke kjenner musikken, så selvsagt låter lossless ekstremt mye bedre likevel, ;)

Flere som vil legge hodet på blokka?
ABX amatørmessig og et halv år kan jo diskuteres. Nei ikke gjør det her da. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Is your system really ready for lossless"?

Ja, selvsagt. Hører man ikke forskjellen er det anlegget sin feil. ;)

Tok den kjappe testen (5 valg på hvert av de 5 sporene) på jobb-PC-en med Abrahamsen A-Dac, Graham Slee Solo SRG II m/PSU1 og Beyerdynamic DT770 Pro 250Ω hodetelefoner og fikk dette:

Vis vedlegget 511425

....men som jeg nettopp har lært er ABX amatørmessig og upålitelig, og man må bruke minst et halvt til ett år på hvert spor for å høre forskjellene, og dessuten er det bare tull hvis man ikke kjenner musikken, så selvsagt låter lossless ekstremt mye bedre likevel, ;)

Flere som vil legge hodet på blokka?
ABX amatørmessig og et halv år kan jo diskuteres. Nei ikke gjør det her da. :)
Neida. Bare et lett sarkastisk sleivspark jeg ikke klarte å holde tilbake. Den krangelen går i en annen tråd, så vi lar den forbli der. :)
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Gjennomførte ikke hele testen, men det var det ikke noen grunn til heller - altfor stor usikkerhet når jeg valgte svar. Det der var ikke lett gitt.
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Hm, lurer på om jeg har tolket dette riktig.
Ser ut som jeg var bedre på å skille A fra B enn på å si hvilken av dem som var X. Altså, det var sannsynlig at jeg hørte forskjell, men jeg klarte ikke plassere rett?

ABX.PNG
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja på de 3 første skilte du A og B fra hverandre godt. 2 siste var det helt tilfeldig igjen.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da fikk jeg kommet meg hjem og testet med dac og hodetelefon.

Vakke lett detta.
 

Vedlegg

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hmm. Er dere sikre på at dere virkelig får lossless "inn i øret" når dere angivelig skal det? Dette har jeg bommet på noen ganger og oppdaget at dacen opererer med lavere bitrate enn den "skulle".

Jeg har moret meg litt med å laste ned filer med ulik oppløsning og kjøre "blindtester" selv. Kommer man under CD-kvalitet, blir lydkvaliteten fort merkbart dårligere. Motsatt vei må man virkelig skjerpe seg, og det er slett ikke alltid jeg "liker" hi-res best.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er det flere enn meg som bruker følgende fremgangsmåte:
A, så B, deretter X, og avslutte med A nok en gang?
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Testet først å sammenligne A mot X, så B mot X - for å finne ut hvilken jeg synes var dårligere.
Det var vanskelig synes jeg, så endte opp med å droppe X helt - bare A mot B - velge den jeg synes låt best.
Slet en del med å finne partier i musikken hvor det var forskjell, spes den James Blake låta var det veldig lite.. data å behandle i den korte snutten.
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Testet ut denne igjen på anlegget i stua, fortsatt vanskelig men gikk bedre der. Tror kanskje det å kjøre opp volumet litt utgjorde en forskjell.

Synes det er veldig få som poster resultat her. Er det ikke interessant å finne ut om man i det hele tatt klarer å høre forskjell?
 

Vedlegg

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
test.jpg


Ikke så bra, men på den positive siden så var Dixie Chicks den eneste jeg følte meg helt sikker på. Der følte jeg at det var en passasje som var forskjellig. Hadde også en rimelig feeling på Daft Punk, på de andre var jeg helt i tåka
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Daft punk var den eneste låta jeg kjente fra før, kanskje derfor den gikk best for meg. Dixie chicks var nok den.. morsomste, mest fengende låta i mine ører :)
Hørt litt på de i etterkant.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.983
Antall liker
20.114
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Øra ikke helt i vater, men legger ut etterhvert.. Morsomt å se resultatene ja.
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
354
Antall liker
81
Det hjelper når man vet hva man skal høre etter.
Jeg har laget lydfiler med forskellene på lossy og lossless.

Dere kan finne filene her: https://www.dropbox.com/sh/ktfgo9edvw7qpe6/AACZLhoYq7yZSre8tDEKU5rUa?dl=0

Lastet opp i både flac og mp3. Mp3 kan forhånsvises i dropbox, men om det ikke er bra nok, kan dere laste ned flac-filene og spille lokalt på foobar ;)


Jeg gjorde dette, fordi jeg i starten sleit med å høre forskjell på 128 bit mp3 og lossless :eek:
Men når man vet hva man hører etter blir det lettere.

Det finns en ABX testmodul til foobar. På den fikk jeg 14/16 riktige på Eagels etter å ha "trent" på å høre forskjell.

Nex
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Jeg har både Spotify premium og Tidal HIFI. Har ikke lyttet og sammenlignet så detaljert ennå. Begge er ikke så ''mye'' dårligere enn bå CD og LP. Har ikke lyttet kritisk ennå. Må høre mer på live Jazz eller lignende.
Hørte litt på Kjell Øhman DUKE m. piano, bass, og slagverk. Jeg synes Spotify har en mere avrundet og behagelig lyd i forhold til tidal. Tror ikke det er selve birate som avgjør klangen her. Har ikke sammenlignet master(MOA). Ingen kilde for det.
 
Sist redigert:
Topp Bunn