Spolebåndspillerens Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classichifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Innlegg
    138
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Noen spørsmål til spolebåndspillerenes venner.
    Hva gjør dette til det overlegne avspillingsmediet?
    Er det fordi det er det er der det er mulighet for å finne de minst tuklede produksjonene?
    Er det fordi det er en litt avrundende musikalsk sound over det hele som pynter litt på andre feil i kjeden?
    Er det fordi det er helt fritt for digitalis? (hva nå det enn er)

    Noen tanker rundt dette mens jeg ser verdens nest beste snookerspiller på vei til å vinne China open;)
    hei
    tror det er sammensatt:
    analog tape er:"as to close to the horses mouth as possible"
    (safety-)masterne er ikke mastret ihjel
    frekvensmessig er det ikke avrundet, men er jo utbredt enighet om at tape tilfører noe til soundet.....om det skulle eller ikke skulle være der ifht original event , vites ikke (av meg)
    tape på 15ips som i 1/4 toms bredde(eller tom opptil 1" 2T), beveger seg med 22,8m/min og gir en enorm lagringsflate og en nærmest uendelig oppløsning
    gangstabilitet og mekanisk stabilitet i de store studiomaskinene er uovertruffen(seff forutsatt at de vedlikeholdes og justeres korrekt)
    håper dette gir et nyansert svar
    mvh
    Leif
    Hei
    Hadde tidligere en Revox A77 som jeg var meget glad i, overraskende at de holder lydmessig godt mål i dag! Hvordan er tilgangen til å få tak i musikk bånd til dem i dag?

    Mvh. Audun
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er det en 2 spors med 38cm/sek er det et ganske bra og raskt voksende utvalg....men relativt friske priser...
    sjekk whatsbestforum; reel to reel seksjonen
    mvh
    Leif
     

    Classichifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Innlegg
    138
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    er det en 2 spors med 38cm/sek er det et ganske bra og raskt voksende utvalg....men relativt friske priser...
    sjekk whatsbestforum; reel to reel seksjonen
    mvh
    Leif
    Raskt voksende utvalg? vil det si at spolebånd også får en ny renessanse som Vinyl ?

    Mvh. Audun
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja den er allerede i gang, men som en nisje for de mere vel-"situerte" :rolleyes:
    alt de som prioriterer hardt på normalt budsjett
    men når jeg ser at en av dac i topp-klassen prises til 950K! vet jeg hvor jeg ville plassert pengene mine....
     

    Classichifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Innlegg
    138
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer å kjøpe igjen en spolebånd spiller. Hva lønner seg å kjøpe, er ute etter en med bra gjengivelses kvalitet. Tidligere vært eier av en Revox A77, tenker på reparasjoner osv. er det mer lønnsomt med Tandberg? Eller hva synes folket?
    Mvh. Audun
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    spørs:
    budsjett
    om du vil spille av safetymastere som stort sett er 1/4 tom 2 spors 30cm/sek eller om du satser på eldre brukte 4 spors bånd...
    plass
    vilje til å bygge opp egen kompetanse(er ikke bare å slenge en A80 i bilen og ta med på service om du er så heldig å finne noen som skjønner noe)

    ville satset på ReVox prosumer ala A700/B77/PR99/C270 alt Studer A807/A810/A80
    evt Otari nyere modeller
    alle disse er stort sett greie å finne deler til
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Eller en Tascam? :rolleyes:
    Står uten å bli brukt her...
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja Tascam er skikkelige arbeidshester og lydmessig der oppe med Studer B67 og A810
    din var vel en ATR60? senere versjon av B52
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da ville jeg heller kjøpt en gjenoppbygget A80 fra ATAE Fred Thal for usd 30K og fått et kurs på kjøpet
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Blir kanskje Studer A80 på meg også nå.
    Fyren hadde dessuten ikke mindre enn 3 stk 37 modeller.Tror det var 2 C37 og 1 J37.Ene var ivertfall 1" og firespors viss jeg ikke husker feil.Tror det er samme type som Beatles tok opp noen av sine album på.
    Flott klipp av en C37 her :
     

    Classichifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Innlegg
    138
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Blir kanskje Studer A80 på meg også nå.
    Fyren hadde dessuten ikke mindre enn 3 stk 37 modeller.Tror det var 2 C37 og 1 J37.Ene var ivertfall 1" og firespors viss jeg ikke husker feil.Tror det er samme type som Beatles tok opp noen av sine album på.
    Flott klipp av en C37 her :
    Studer klinger bra hos meg også! Det var liksom drømmen på 70 tallet. Ser det ligger en her inne til 80k ?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den kommer fra meg.
    klippet er av Nikolai Kazantsev sin tape..tatt opp på A807
    har en ny på vei fra ham nå...ligger på postfortolling...
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Problemet med spolebånd har dessverre alltid vært at utvalget nyinnspilte bånd har vært begrenset og båndene dyre å kjøpe. Dessuten valgte mange i hine hårde dage å kjøpe firespors ut fra økonomiske betraktninger. Også uinnspilte bånd var "dyre", og man skulle spare over alt. Selv kjøpte jeg båndopptaker for å kunne dubbe vinylplatene til venner og bekjente, samt å kunne ta opp fra radio. Dessuten var det jo ganske morsomt å ta opp egne innspillinger med ræva kvalitet.....
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    The Tape Project er ikke helt konsistente i måten de kommuniserer budskapet sitt på.


    https://tapeproject.com

    Releasing classic albums on reel-to-reel, duplicated from the original master tapes.
    You would expect these tapes to sound good of course, and you should expect they would sound better than the
    LP and digital sources. But you will be shocked at just how much better they do sound
    .

    https://tapeproject.com/product/the-bbb-featuring-bernie-dresel/

    We transfer the music direct from the 96/24 digital masters to tape. The result is a stunning audio and musical experience. This is the first time we have offered a tape sourced from a digital recording. We may do others after this one, but our regular Tape Project releases will continue to be made on an all-analog chain.
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    494
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Hvorfor noen skulle overføre en 96/24 master til et medium med 72 dB signal støy @15ips for å spille det er for meg totalt ubegripelig. Hvordan kan det låte noe bedre enn å bruke en hyfsat D/A hjemme?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    trolig annerledes, men bedre?
    ser ikke helt vitsen hva de gir seg ut på her nå....
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Skal i morgen hente min første spiller, er veldig spent!
    Det er en TEAC x200m, som etter sigende skal være en god spiller. Har har forsikret meg om at selger gir den nye eieren (altså meg) et solid brukerkurs.
    Men så er spørsmålet. Er det noe sted det går an å kjøpe litt kommersiell musikk på bånd? ser på e-bukta at det finnes både Nirvana, Queen og Van Halen. Dette kommer vel fra et sted? Eller er det bare privatpersoner som tar opp HQ filer på sin spiller og distrubuerer dette halv-legalt på nettet?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Efter mekking med capstan speed kortet i min B67 får jag den inte längre upp i hastighet. Den klarar såvitt lägsta hastigheten, men inte mer. Jag hoppas att det bara är kortet det är galt med (fungerade fint innan jag gav mig på kortet), men får inte felsökt och isolerat det utan ett fungerande kort.

    Så då undrar jag om det är någon i eller runt Akershus/Oslo som har en B67 mk1 som kunde tänkt sig besök en kväll? Planen var att sätta in ett fungerande kort och se om det hjälper.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    For å være 100 prosent sikker: Det kan ikke skade å lagre tapene i en USM Haller-reol. Den er av stål. Sikkert idiotisk spørsmål, men bedre å spørre en gang for mye enn for lite.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Er det noen som kan si noe om "pecking order" for Revox spillere? Altså best til dårligst, dyrest til billigst osv? (Ikke inkludert Pro maskinene fra Studer) A, B, C, G PR osv
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Et vennepar kontaktet meg ikveld og lurte på digitalisering av en kasse spolebånd de hadde funnet i forbindelse med et familiært arveoppgjør. Spørsmålet mitt er: Hvem av tilbyderne av slike tjenester i Oslo kan egentlig stoles på?? Jeg anbefalte Videoverkstedet og MultimediaEksperten..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    A80R ex NRK maskin med Tore Seem monitor modul og Grundig kule ht.
    der har du litt å bryne deg på ;)
     

    tjensen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.09.2002
    Innlegg
    98
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Rasket med meg en Tandberg 3000x fra Skrot Tor her om dagen. 200 penger. Skitten, stygg og halvdød men det er utrolig hva litt TLC kan gjøre. Under skitten var det om ikke en perle, men en fungerende og hel maskin.
    Av en eller annen grunn har jeg ikke sett denne maskinen "live" tidliger og det slo meg hvor liten og kompakt den er. Koselig der den ligger og spolene snurrer med bånd innkjøpt hos samme Tor for en tier pr. stk. Spennende med bånd med ukjent innhold. :D

    P.s. Var spolelås tilleggsutstyr på disse maskinene? Min mangler og det ser heller ikke ut til å ha vært på den.
    Tror noen hadde spolelås (som ofte gikk i stykker) og andre (tidlige) hadde gummikopper som "smekket på" topen av spoleakslene. Da trenger du koppene om spilleren ikke skal ligge fllatt eller stå på skrå. Kanskje spolelåsene kom på 3300X ?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Noen av dere som har NAB adaptere til studer for salg?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de blir mere og mere etterspurt naturlig nok
    men det finnes folk som lager veldig fine replikaer, ellers ligger originalene brukt på rundt 2K paret
    skal du ha Studers proffe ligger de på 5-600 EUR paret og Audiohouse tar CHF 510 stykk på eksport
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ok
    Har fått tilbud på et par orginale, og kjøper sikkert disse
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn