Spm rundt Huldra 10 som preamp og tomgangsstrøm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.419
    Torget vurderinger
    0
    Hei Kjell, ser du anbefaler å heve tomgangstrøm il 100mA, hva blir da spenning over emittermotstand? enklere å måle den enn å måle i serie.
    Vil ikke forsterkeren bli varm med 40% mere tomgangstrøm?
    Använd Ohms lov.

    ohms lag.gif


    P = effekt
    R = resistans
    I = ström
    U = spänning

    R x I = U

    Multiplicera det ena emittermotståndets värde med 100 (100 mA)
    Då får du spänningen över motståndet i mV.



    Viloströmmen i H 10 ska i original ligga på ca 68 mA. Jag tror att emittermotståndet i H 10 är på 0,16 ohm. 0,16 x 68 = 10,88 mV. I original ska alltså spänningen över emittermotståndet vara ca 11 mV.

    Om emittermotståndet är på 0,16 ohm, ja då ska du alltså mäta 16 mV över emittermotståndet för att strömmen ska ligga på 100 mA.

    H 10:s baksida blir lite varmare men inte så mycket...

    Jag rekommenderar denna enkla åtgärd. Du kommer antagligen att uppleva återgivningen som något renare.
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Huldra 10 som preamp – alternativer over ulike tilnærminger:

    Alt 1 – ekstern

    • Ta ut signalet over hodetlf.-utgangen, som belastes eksternt med ca. 50 ohm (1-2W motstand), hvilket gir en intern belastning på ca. 150-200 ohm.
    • Skru ned tomgangsstrømmen fra ca. 60 mA til ca. 6 mA
      • Bak mot utgangstransistorene på printet sitter R 721-722 (venstre og høyre kanal). Ved å dreie med urviseren øker du strømmen.
      • måler spenningen over emitter-motstandene R 749-750 (0,18 ohm)
      • Juster til spenning 11 mV = 60 mA strøm ved høyttalerdrift
      • For liten klasse A forforsterker, juster ned til 6 mA strøm (1,1 mV).
      • Utgangstrinnet går fra 2x25W til 2 x 1W klasse A

    Alt 2 - intern
    Ta signalet etter preamp delen

    • Signal etter C701 og C702
    • Jord fra 606 og 609.
    • Tomgangsstrøm kan økes til 100 mA – se under Alt 1 for juserting av bias

    Kommentarer:
    Alt 1 er Kjell B metoden. Hvorfor oppleves denne som kontroversiell og hvorfor diskuteres det om dette ikke medfører klasse A-drift eller ikke?

    Alt 2 – umiddelbart synes jeg at denne varianten virker mest riktig og intuitiv slik jeg ville gått til verks for å lage en preamp av Huldra 10.

    Men Alt 1 er velprøvd og står på egne ben ref. sammenligning mot Krell av Håkon Rognlien/Fidelity. Fordelen med Alt 1 er at den kan kjøres som en ekstern kopling, uten at man nødvendig må åpne forsterkeren og ei heller nødvendig justere bias selv om det bidrar til litt mer «luft og detaljer» ref. Kjell B.

    Skulle jeg prøvd dette så ville jeg startet med Alt. 1 – men denne metoden føler jeg «snakkes litt ned». Hvorfor det?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Står en H10 for 350 kr på finn.no.. Er ikke mer en en ganske fin flaske rødvin.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.419
    Torget vurderinger
    0
    Alt 2 - intern
    Ta signalet etter preamp delen

    • Signal etter C701 og C702
    • Jord fra 606 og 609.
    • Tomgangsstrøm kan økes til 100 mA – se under Alt 1 for juserting av bias
    Om man enbart använder H10:s egen preamp och tar ut signalen vid C 701/702, ska man inte höja tomgångsströmmen (bias) i effektstegsdelen.
    Jag rekommenderar att man höjer bias om man använder H 10 som den ska användas, alltså som en komplett receiver.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Takk - for den oppklaringen ser jeg hadde misforstått litt. Men når der gjelder Alt 1., Kjell B., varianten så innebærer biasjusteringen at man ender opp med en klasse A forsterker rundt 2 x 1 Watt?
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Takk - for den oppklaringen ser jeg hadde misforstått litt. Men når der gjelder Alt 1., Kjell B., varianten så innebærer biasjusteringen at man ender opp med en klasse A forsterker rundt 2 x 1 Watt?
    Ser at Kjell B og Jane har diskutert dette tidligere. For spesielt interesserte se fra #38
    Tandberg Huldra 10 som forforsterker (+ tuner) - Side 2

    Kjell B hadde vist forregnet seg på klasse A-drift men konkluderer likefult med at bias må ned til 6mA for å best lyd med H10 som preamp. Skulle vært moro prøve.....
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.419
    Torget vurderinger
    0
    Kjell B önskade, om jag förstått rätt, ha den ljudkaraktär som finns i H 10:s effektsteg, men han ville ha högre uteffekt. Därför ville han kunna ansluta H 10 till ett annat effektsteg som han ansåg ha neutralt ljud och hög uteffekt.

    Det går alldeles utmärkt att göra som Kjell B anbefaller. Jag har gjort det. Jag blev inte imponerad.

    Om man liker radiodelen och RIAA-delen i H 10 anbefaller jag att man tar ut signalen via tape out, och ansluter den till aux in på en annan förstärkare.

    Om man liker radiodelen, RIAA-delen och preampdelen i H 10 men vill vill ha hög uteffekt, anbefaller jag att man tar ut signalen på utgången på H 10:s preamp. (Se ovan)

    Om man också liker återgivningen i H 10:s effektsteg, ja då menar jag att man gärna kan öka bias lite. (Se ovan) Effektsteget kommer fortfarande att arbeta i klass AB, men återgivningen kommer att upplevas som något lite renare och luftigare.

    M v h
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    699
    Torget vurderinger
    1
    Takk for god tilbakemelding. Kan man oppnå noe av det samme, men uten noe form for inngrep og justeringer, ved å bruke Tape 3 utgangen fra en TR 1000?


    Får man ikke da en like god preamp fra TR1000 som Huldra 10 med diverse inngrep?
     
    Sist redigert:

    kyrrelaastad

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    35
    Du får mye bedre lyd med å ta signal rett ut fra preamp del på Huldra 10 det er lett å finne disse i H10.

    Ikke juster bias da vil forsterker gå fra klasse AB til klasse B og du får crossover forvregning og pussig lyd.

    Detta är helt riktigt. :)
    Man kan faktiskt gärna höja bias (tomgångsströmmen) lite. Det är ingen nackdel att höja till 100 mA.

    Du ser på bilden här nedan var du tar ut signalen i respektive kanal rett ut fra preamp.

    Vis vedlegget 229727
    Eg tar ein råsjans på å vekke til live denne gamle tråden.

    Eg sit her med ein Huldra 10 og har lyst til å modifisere den til å kun vere ein preamp, om ikkje anna så kun fordi det er fint å ha eit prosjekt. :)

    Kjapt spørsmål: Kva bein er det ein skal hekte seg på ut ifrå 701 og 702? Det med negativ eller med positiv polaritet? Beklagar at eg må ha dette inn med teskjei, bedre føre var enn etter snar, som dei seier.

    Planen er å kjøpe fire RCA-pluggar og lage pre out og effect in på bakplata.

    Takk!
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.419
    Torget vurderinger
    0
    Minusanslutningen på C 701 resp C 702.
    Löd bort det benet från kretskortet. Observera att H 10 egen power amp kommer att bli tyst.

    Ett annat sätt är att ta bort kabeln från punkterna 605 och 608 på pre-amp-kortet. Men då måste man löda in en extra kondensator i serie med kabeln till effektsteget. Det kan gärna vara en bipolär elektrolyt eller en polyesterkondensator på 22 uF. Det är inga problem att använda ett lite högre värde.

    Fördelen med att ta ut signalen på preampens utgång är solklar: De två transistorerna, 605 resp 606 sitter i emitterföljarkoppling och ger låg impedans. Det är perfekta förhållanden för ett effektstegs ingång.
     

    datslok

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2019
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Du får mye bedre lyd med å ta signal rett ut fra preamp del på Huldra 10 det er lett å finne disse i H10.

    Ikke juster bias da vil forsterker gå fra klasse AB til klasse B og du får crossover forvregning og pussig lyd.

    Detta är helt riktigt. :)
    Man kan faktiskt gärna höja bias (tomgångsströmmen) lite. Det är ingen nackdel att höja till 100 mA.

    Du ser på bilden här nedan var du tar ut signalen i respektive kanal rett ut fra preamp.

    Vis vedlegget 229727

    Hei.

    Kommer over denne og lurte på fremgangsmåten på en tr 200. Hva er navnet på punktene jeg henter ut signalet på? Noen som har litt mer peiling enn det jeg har og kan hjelpe meg? kan lodde men kunnskapen stopper der:)
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    730
    Sted
    Bodø
    Det enkleste alternativet om man skal ha lyden ut fra forforsterkerdelen uansett om det er H10 eller TR200 eller en annen modell er nå bare å bruke TAPE kontakten bak på radioen.
    Her er preamp signalet tilgjengelig hele tiden. Det er dog før volumkontrollen, så den enheten du kobler til her må ha egen volumkontroll for å justere lydstyrken.
    Men det kan være like greit, volumkontrollen i disse radioene er ikke spesielt gode....
     

    datslok

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2019
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Jeg må ha med volumkontroll, skal rett i ett effekttrinn uten justering:)
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.419
    Torget vurderinger
    0
    Det finns en kopplingskondensator mellan preamp och Power amp. Det är en elektrolyt på 2,2 uF.
    C 601 respektive C 602. (De kan heta C 501 respektive C 502; det syns inte så tydligt på det schema jag har.)
    Ta ut signalen från kondensatorns negativa pol.
     

    datslok

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2019
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    IMG_20191210_204906.jpg
    IMG_20191210_204844.jpg


    Takk! Kan det være disse? Nå har jeg ikke sett under, men det ser jo ut som det går kabler fra disse allerede? R. Amp og L. Amp står det på de, de går til L. Amp og R. Amp.. Kan jeg bare koble av disse kansje?
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.419
    Torget vurderinger
    0
    Stopp!
    Viktigt!


    Jag var trött i går kväll och det schema på TR 200 som jag tittade på har inte riktigt bra kvalitet.

    Om du lödit signalkabel på C 601 och C 602 så ta bort dem!

    Titta på bilderna!
    Bild 1 visar original.
    Bild 2 visar hur du MÅSTE göra för att inte få likspänning (DC) i signalkabeln till din externa Power Amp.

    Om du gör som bild 2 visar, så kommer TR 200:s power amp alltså att vara helt bortkopplad.

    TR 200.jpg


    TR 200 foto.jpg
     
    Sist redigert:

    datslok

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2019
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Heldigvis så gjorde jeg som vist på bildet, leste gjennom tråden og gikk utifra at det var samme som på huldra at benet måtte loddes løst, så lodde signal kabel:) skal få gjort det i kveld og kjørt en test:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn