Spm ang Klipsch

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Hei,

Jeg er den lykkelige eier at et par Klipsch rf-62 mk1.
Jeg har desverre grunnet bosituasjon ikke mulighet til å spille så mye høy musikk som jeg ønsker, derfor går det med på lavt til moderat volum, og til dette fungere mine Klipsch utmerket, med sin gode dynamikk og følsomhet er det en fryd og lytte musikk på disse på lavere volum.

Det jeg imidlertid har merket meg er at når jeg først har mulighet til å skru opp volumet en skjelden gang, altså opp på vorspillnivå og vell så det, så går diskanten over til å bli noe hard og skarp, omtrent som et slags resonans fra trakten til hornet oppstår, dette er en god stund før forsterker og høytalere går i metning.

Jeg kjøpte mine Klipsch ny og har hatt disse høytalerne i 3-4 månder nå og spilt jevnt og trutt på lavt volum, kan det være at de ikke er sikkelig innspilt enda? eller er dette et fenomen som er vanlig med klipsch/hornhøytalere?
 

CNK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2006
Innlegg
93
Antall liker
4
Det at lyden blir spiss når volumet økes betraktelig er ofte etter min erfaring at forsterker begynner å miste taket, prøv med mer effekt.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Tanken slo meg også, men en Abe på 2x70watt burde være mer enn nok til såpass lettdrevene høytalere som rf-62
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Disse Klipsch ht er kjent for/beryktet for å sprekke opp i diskanthornet. Hadde RF7 og de var akkurat like dan. Ekstremt "fæl" lyd når det sprekker opp ja!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har også blitt fortalt at klipsch Reference kan ha en "skrikende" lyd. jeg kjenner ikke igjen den beskrivelsen, men jeg har ganske varmtlydende elektronikk bak. Har du en "analytisk" eller lystklingende forsterker, kan dette fenomenet kanskje bli tydeligere.

Det har ikke du, men kanskje andre ting i anlegget ditt låter veldig lyst?
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Det er ikke det at det låter spesielt lyst generelt, men når volumet når en vist grense, så blir diskanten hard, akkurat som om den får en egenresonans i hornet som gjør det noe ubehaglig å høre på.. demper jeg volumet igjen så forsvinner dette.
Mistenker mer og mer at de ikke er sikkelig innspilt enda..
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.196
Sted
Siggerud
Klipschene er kjent for å trenge laaang innspillingstid, men her heller jeg mer mot å tvile på om forsterkeren står distansen, eller om hornet rett og slett kan låte skarpt om det presses?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
CNK skrev:
Det at lyden blir spiss når volumet økes betraktelig er ofte etter min erfaring at forsterker begynner å miste taket, prøv med mer effekt.
Som oftest forklaringen og den fornuftigste oppgraderingen. Eventuelt kabler som gir en annen kanskje mer mørk eller dempet signatur i toppen.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Innspilling! Horna har løsnet men ikke bassene, i den fasen du er nå låter det skikkelig bæsj!
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Folkens, det finnes flere amerikanske tester som bekrefter at diskanthornet på Reference-serien pluss også arvtakerne brekker opp og tilfører lyden massive peaker i diskantområdet. Skal se om jeg finner linker.

Det er IKKE snakk om lystklingende foranhengende utstyr eller innspillingstid; det er svakheter i selve hornet. Membranen bryter opp og plasten i hornet skrangler.

Det var eneste grunn til at mine RF7 ble solgt.

Men på moderat til høyt (nok) lydnivå så spiller de flott med strømsterke forsterkere!
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hvis innspilling ikke hjelper og ht fungerer slik de skal, ville jeg foreslått elektronikk med en mer roet ned topp.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kabeldragern skrev:
Folkens, det finnes flere amerikanske tester som bekrefter at diskanthornet på Reference-serien pluss også arvtakerne brekker opp og tilfører lyden massive peaker i diskantområdet.
Søren og! Da får jeg selge mine, da. ...Og jeg som syntes de låt så bra.

:p
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.391
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Demp heller plasten på hornet og behold go lyden ;D

O
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Å selge mine rf-62 på grunn av dette er uaktuelt, da jeg ikke har hørt høytalere som er morsomere eller gir mer spilleglede enn disse. Og på lavt og moderat volum låter det fantastisk, min prispreferanse tatt i betraktning.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Kabeldragern skrev:
Folkens, det finnes flere amerikanske tester som bekrefter at diskanthornet på Reference-serien pluss også arvtakerne brekker opp og tilfører lyden massive peaker i diskantområdet. Skal se om jeg finner linker.

Det er IKKE snakk om lystklingende foranhengende utstyr eller innspillingstid; det er svakheter i selve hornet. Membranen bryter opp og plasten i hornet skrangler.

Det var eneste grunn til at mine RF7 ble solgt.

Men på moderat til høyt (nok) lydnivå så spiller de flott med strømsterke forsterkere!
MK II versjonene er betydelig bedre på dette område.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.391
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
bjornh skrev:
Ove W skrev:
Demp heller plasten på hornet og behold go lyden ;D

O
Med hva?
Jeg har brukt dempe matte som vi bruker i motor rommet på båtene våre. Sterkt lim på det så det er dumt og bomme første gangen.
Noen bruker noe greier som ikke husker hva heter,noe de klistrer inn i plasten ;)

O
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Kabeldragern skrev:
Folkens, det finnes flere amerikanske tester som bekrefter at diskanthornet på Reference-serien pluss også arvtakerne brekker opp og tilfører lyden massive peaker i diskantområdet.
Søren og! Da får jeg selge mine, da. ...Og jeg som syntes de låt så bra.

:p
De låter bra, som jeg sa, men de sprekker opp ved ekstreme lydnivåer. Jeg vet ikke om du skjønner hvilke lydnivåer jeg mener, men det er i området da folk forlater rommet.
 

Lundini

Medlem
Ble medlem
07.07.2008
Innlegg
32
Antall liker
31
Min erfaring er: Kjøp elektronikk som låter "varmt". Mine rf-7 låt forferdelig i mange år, ja jeg trodde faktisk til tider at de prøvde å ta livet av meg. Nad, parasound, midgard og rotel ble prøvd. Litt turtall på volumknappen, og vips, den litt dårlige følelsen av å få en kniv kjørt inn i øret. Grusomt. Det var så galt, at jeg var nesten sikker på at HT kunne da ikke være i orden. Så kom jeg over noe McIntosh, og med det kom frelsen. Nå kan jeg spille musikk på alle nivåer. Fra "bakgrunnsstøy" til "nabokrangel" og da spiller det hele tiden med tyngde, trykk og en meget kontrollert diskant. Kniven er byttet ut med.....fløte? Haha, blir mye rar ordbruk når en skal beskrive lyd :D

Jeg har ikke videre god greie på dette her, men hvis du har et budsjett å gå ut fra så er det plenty folk her som kan gi tips og råd ang forsterkeri til klipsch. Kanskje en rørforsterker?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Lundini skrev:
........den litt dårlige følelsen av å få en kniv kjørt inn i øret.
DU sa det! Akkurat min erfaring også! Den andre erfaringen er at RF7 var ekstremt strømkrevende! Derfor ble det litt for lite driv med rør - iallefall under 60W - og med kraftige transistor ble det altså knivstikking... Da jeg ikke hadde økonomi til rørforsterkeri i 200W-størrelsen så valgte jeg å selge.

Men jeg savner forsåvidt enda den krystallklare lyden og hurtigheten fra RF7'ene
 

Billbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2011
Innlegg
291
Antall liker
33
Her må det være snakk om lydnivåer de fleste ikke er i nærheten av å spelle..Ihverfall over lengre tid.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Kabeldragern skrev:
Lundini skrev:
........den litt dårlige følelsen av å få en kniv kjørt inn i øret.
DU sa det! Akkurat min erfaring også! Den andre erfaringen er at RF7 var ekstremt strømkrevende! Derfor ble det litt for lite driv med rør - iallefall under 60W - og med kraftige transistor ble det altså knivstikking... Da jeg ikke hadde økonomi til rørforsterkeri i 200W-størrelsen så valgte jeg å selge.

Men jeg forsåvidt enda den krystallklare lyden og hurtigheten fra RF7'ene
RF7 Mk 1 var en av de absolutt vanskeligste Klipsch'ene å få til. (Mk2 er en fullstendig annen skål, bare for å ha det nevnt). Som det bemerkes her, er det ikke mange forsterkere som makter å få RF7 / I til å synge, selv har jeg hatt absolutt best klaff med tyske Audio Valve Baldur 70 (bruk da gjerne deres herlige pre Eklipse), selv om disse tenderer litt i meste laget mot det høflige til tider. Nevnte McIntosh er heller ingen dum idé. RF-serien generelt har en nokså vinglete impedanskurve, og vil kreve brukbart stabile utgangstrafoer og/eller strømforsyninger.
Saken er at når man endelig får klaff med RF7 / I, er det ofte en skjellsettende opplevelse. Det er en slik makt og uutholdelig letthet i det de bedriver at det er tett på skremmende. Når du treffer, er det jaggu verdt strevet!

Mvh
Håkon Rognlien
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
bjornh skrev:
Ove W skrev:
Demp heller plasten på hornet og behold go lyden ;D

O
Med hva?
Det finnes maling som aldri blir helt hard etter at den har herdet (i dette tilfelle en 2-komp polyuretan), og jeg opplevde etter å ha malt et trillebord av stål med slik maling at det bråket mye mindre når man trillet det på betonggulv. Har lurt litt på om slik maling kunne vært noe å bruke i hi-fi sammenheng til å dempe uønskede ressonanser. Fordelen er jo at man slipper å klippe til og tilpasse dempeplater som skal limes, faren er at det er uprøvd og uforutsigbart, og muligens vanskelig å reversere.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vel, nå har jeg ikke hørt den aktuelle modellen så mye, men mine Rf-63 på Abrahamsen forsterkeri, spiller flott, og jeg hører ikke antydning til skrikende og/eller smertefull diskant.

Det koker vel ned til at liker du ikke høyttalerne du har, så bytt dem. Selv ville jeg trodd at på Abrahamsen V2, så ville RF-62 fungere fint, men....
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Dazed skrev:
Vel, nå har jeg ikke hørt den aktuelle modellen så mye, men mine Rf-63 på Abrahamsen forsterkeri, spiller flott, og jeg hører ikke antydning til skrikende og/eller smertefull diskant.

Det koker vel ned til at liker du ikke høyttalerne du har, så bytt dem. Selv ville jeg trodd at på Abrahamsen V2, så ville RF-62 fungere fint, men....
Nok en gang er jeg helt enig med Dazed. På mine RF-63 kan jeg dra på så mye jeg orker uten å få skarp lyd, kun dynamikk og herlig oppløsning. Etter mye prøving og feiling selvsagt.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Dazed skrev:
Vel, nå har jeg ikke hørt den aktuelle modellen så mye, men mine Rf-63 på Abrahamsen forsterkeri, spiller flott, og jeg hører ikke antydning til skrikende og/eller smertefull diskant.

Det koker vel ned til at liker du ikke høyttalerne du har, så bytt dem. Selv ville jeg trodd at på Abrahamsen V2, så ville RF-62 fungere fint, men....
RF-7 er en helt annen høyttaler enn deres; Dazed og Olbor. ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JanOlav skrev:
Dazed skrev:
Vel, nå har jeg ikke hørt den aktuelle modellen så mye, men mine Rf-63 på Abrahamsen forsterkeri, spiller flott, og jeg hører ikke antydning til skrikende og/eller smertefull diskant.

Det koker vel ned til at liker du ikke høyttalerne du har, så bytt dem. Selv ville jeg trodd at på Abrahamsen V2, så ville RF-62 fungere fint, men....
RF-7 er en helt annen høyttaler enn deres; Dazed og Olbor. ;)
Ja, RF-7 mk1 er vel kjent for å være litt vrien å integrere. Nå er vel rf7 en helt annen høyttaler enn trådstarters rf62 mk1 også. Uten sammenlikning forøvrig.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Jeg er godt fornøyd med komboen Abe og Klipsch, prøvde flere andre forsterkere før denne.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
McIntosh og Klipsch passer bra sammen. Av de mange kombinasjonene jeg har prøvd (HT/elektronikk) har dette stort sett alltid fungert veldig bra.

Jeg har begge de nevnte RF-7 modeller i hus og har brukt flere Mcintosh forsterkere til å drive disse men i hovedsak er min erfaring basert på MC402/602 og MC1,2kW. Joda, vrir jeg opp volumet langt nok skriker det nok i hornet men dette er tydeligvis på et nivå høyere enn jeg orker å høre på.

Klipschene har uansett blitt stående gjennom oppgraderingsperioder m.m nettopp på grunn av spillegleden jeg syntes de har både på høyt og lavt volum. Men de krever sin tid med innspilling. Det går fortere med skikkelig pådrag men dette er som oftest ikke lett å få til hvis man har andre å ta hensyn til :p

RF-7 Mk1 har vært i nærmest daglig bruk siden 2005. Flere tusen timer spilling har de i alle fall på nakken og er i så måte godt innspillt.

For tiden står de som fronter til hjemmekinoen nedi kjellern. Når jeg en sjelden gang har huset for meg selv tar jeg alltid en tur ned for å la RF-7 slippe seg skikkelig løs. Selv med Rotel klasse D som effektforsterker er det ikke antydning til hardhet, bare ren pur spilleglede som velter ut og treffer deg som ei slegge. Deilig :p
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hmm, klipsch er vel en typisk høyttaler som driter det du mater de med? Det er ett par ting jeg tviler litt på av det som blir sagt her, uten pådra meg noe ekspertise.

- A V2 tviler jeg på er et problem med klipsch generelt etter hva jeg har lest.
- jeg har hatt Beresford 7510. den hadde ikke jeg sansen for. Kjenner ikke 7520, men de er vel ikke av det mest sofistikerte man kan få i denne prisklassen. Hva med å låne deg en litt varmtklingende dac noen dager?

- er disse innspilt? Det er jeg ikke så sikker på. Mange har solgt sine klipsch da de ikke har tålmodighet nok.
- å skru ut diskanten og lime bitumenplater (asfaltplater) på baksiden er lekende lett. Dette vil dempe resonansen i plasthornet.
Dette får du kjøpt på Biltema til en hundrelapp, og er bare en kosejobb med en pils eller to. Mange har gjort dette.

Ellers så kan du lufte dette på vennetråden til Klipsch. Er sikker på at du får mange gode råd;)
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Min Beresford 7520 er oppgradert med nye oppamper, så noe bedre enn en orginal 7520 er den nok, men dette er uansett en budsjettdac uten tvil.

Jeg vurderer en dac med balanserte utganger, da jeg synes gain er litt lav på min v2, håper å kunne heve denne litt med å kjøre balansert mellom dac og forsterker.

Hvis noen kan anbefalle en "varm" budsjettdac så er jeg lutter øre, alt utenom v6, da jeg synes denne blir for ullen i lyden.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Jeg har vært innom tanken..
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Regaen tror jeg også gir en del for penga.
 
Topp Bunn