Spm Angående knekkefrekvens på cd utgang?

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Hei.

Har ein cdspiller med 1uf kondensator på utgang+ein motstand på 22k koblet mellom + og minus på rca kontakt.
Bruker passiv preamp type Tribute,meiner det kalles conductor+forsterker med trafo på inngangen iplassen for motstand.

Er min kondensator stor nok,med tilstrekkelig lav knekkefrekvens?
Håper infoen er god nok for et godt svar.

På forhånd takk.

Mvh.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
JA:)
Hvis du er bekymret, kan du godt øke fra 22k til 100k.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Hehe,takk for svar.
Lar sikkert motstanden vere,uansett er det billigere med nye motstander enn nye kondiser,hvis eg skulle bli fristet.

Mvh.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Vil tro det er en Tribute Autoformer som brukes som volum kontroll. I så fall burde det ikke være noe problem om du ikke spiller bare orgel på 16 Hz.
Send Pieter en mail og spør for å være sikker. Ville nok endret motstanden til rundt 100K. Synes 22K er lite på rørutstyr. VH. Bernt
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takk for tips Berntj,skal kjøpe nye motstander på 100k så er eg på den trygge siden.
Det er Tribute Autoformer ja.

Mvh.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Fekk ikkje til å hente fram mailadr på heimesida til Tribute(pga innstillinger på min datamaskin)
Men litt info om Volumkontrollen fant eg:Inductance 150Hy,DC resistance 33ohm

Ac resistance:20k ved 20hz og 1mohm ved 1khz.
Håper dette kan hjelpe til beregning.

Tipper det bør skiftes til rundt 100k som de begge har tipset om.

Mvh.
 
Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Jeg får denne adressen til Pieter: pieter@tribute-audio.nl
En annen sak er at han ofte har så mye å gjøre at det blir liten tid utenom vikling. Han hadde mistet mitt telefonnummer en gang jeg bestillte, men han klarte å finne meg på jobb. Han syklet i Norge for mange år siden da ha var her på ferie.
Verdiene du oppgir er svært nær de jeg fant tidligere. Det er derfor jeg ville brukt en større motstand enn 22K i paralell med 20 K ( ved 20 Hz ). Motstanden ( impedansen ) i en autoformer stiger med frekvensen, men de laveste frekvensene vil alltid gi lav impedans. Dette er likt for alle induktanser som vanlige transformatorer, og det gir noen grader fasefeil i de dypeste frekvensene. ( som 16 Hz Orgel ) Hos meg er det naboen som begrenser de dype frekvensene og ikke induktive komponenter. Som jeg ser det er motstanden over RCA kontakten kun for å sørge at det ikke skal komme forstyrrende DC signaler ut ved påslag, men verdien er uvanlig lav. Mener å huske at 220K til 1 M Ohm er vanlig. Uansett vil dette bli borte da Autoformerens DC motstand er bare 33 Ohm og dette kortslutter det meste av pulser ved påslag. Så jeg står ved anbefalingen å bytte denne motstanden til høyere verdi. Om du vil prøve større kondensator kan du prøve å lodde en i paralell og høre om du klarer å høre dypere bass, men jeg tviler. Ville vel heller loddet en liten Roederstein MKP 1837 i paralell med 1 Microen da noen mener dette kan gi mer oppløst topp. VH. Bernt
Vishay R. Film Caps
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Har jeg forstått riktig?
Kilde : Denon CD spiller med 1µF koblingskondis og en 22k ohm motstand til jord på utgangen - transistorutgang? Kjenner du utgangsimpedansen/resistansen?
Pre : Autotransformator med 150 henry induktans og 33 ohm seriemotstand som volumkontroll

Dersom dette er tilfellet så bør du være litt forsiktig å ikke øke motstanden til jord - koblingskondisen sammen med motstanden og autotransformatoren gir en resonans i bassavrullingen med en topp på ca 5 dB og en senterfrekvens ved ca 14 Hz og -3dB ved ca 11,5 Hz. En motstand til jord på ca 10K vil dempe denne resonanstoppen til nesten ingenting (0,2 dB). En motstand til jord på 100K vil gi en resonanstopp på omkring 17 dB som kanskje kan bli i overkant til det aller meste.

mvh
KJ
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takk for Mailadr og svar ellers.
Blir nok til at eg skifter motstanden.
anbefaler du verdi på 220k?

har liggende mkp 1837,så kanskje eg prøver det også.
har prøvd større kondiser(4,7uf)men merker egentlig ingen forskjell i bass kontra 1uf.

Prøve å få bestillt Beyshlag motstander av Motron.
Takk for hjelpen.

Mvh.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.401
Antall liker
185
Holder ikke CD spillerens utgangsimpedans denne resonansen nede? VH. Bernt

PS: Motron har hatt problemer med telefonen. Telenor varslet. Til info.
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
^ Dersom utgangsimpedansen er høy så gjør den det. Med 1K ut så dempes den «opprinnelige» resonansen fra drøyt 5 dB (med 100 ohm ut) til omlag 4 dB, men des høyere impedans til jord des høye utgangsimpedasn behøves for å holde denne resonansen under kontroll.

mvh
KJ
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.901
Antall liker
3.228
Nogen der har regnet på afskærings frekvensen nedadtil ? Min erfaring er at det bliver bedre bas jo lavere den er. Gerne ned til 3 hz. Endnu lavere kan give yderligere gevinst på de bedste højttalere.
Min personlige mening er at kondensatoren er for liten. Har ikke regnet på det !
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har jeg forstått riktig?
Kilde : Denon CD spiller med 1µF koblingskondis og en 22k ohm motstand til jord på utgangen - transistorutgang? Kjenner du utgangsimpedansen/resistansen?
Pre : Autotransformator med 150 henry induktans og 33 ohm seriemotstand som volumkontroll

Dersom dette er tilfellet så bør du være litt forsiktig å ikke øke motstanden til jord - koblingskondisen sammen med motstanden og autotransformatoren gir en resonans i bassavrullingen med en topp på ca 5 dB og en senterfrekvens ved ca 14 Hz og -3dB ved ca 11,5 Hz. En motstand til jord på ca 10K vil dempe denne resonanstoppen til nesten ingenting (0,2 dB). En motstand til jord på 100K vil gi en resonanstopp på omkring 17 dB som kanskje kan bli i overkant til det aller meste.

mvh
KJ
Dette innlegget har eg oversett,kjenner ikkje til utgimpedansen/resistansen.
Det er snakk om Playstation 1,med ny kondis og motstand koblet direkte på utgang på dacchipen,heilt uten opamper.

Det ligger info om dette(formel for utrekning ol)på heimeside som kalles Dogbreath.de,der brukes det 3,3uf+22k motstand.
Da blir knekkefrekvens ca 2-3hz husker eg rett.

Dacchipen heiter: AKM 4309AVM

Var litt dyre kondiser eg kjøpte(jupiter 1uf)så eg håpte det skulle holde med 1uf.
Skal prøve å få hjelp til link til Dogbreath.de

mvh.
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
^ OK. AK4309 har spenningsutgang og jeg tipper den er rimelig lavimpedant (< 500 ohm). Knekkfrekvensen -3dB i ditt oppsett blir som jeg skrev over omkring 11 Hz, inkudert belastningen fra autotransformatoren/volumkontrollen (jeg antar at belastningen fra effekttrinnet i dette tilfellet er neglisjerbar), og med en resonanstopp i avrullingen på litt over +5 dB ved ca 14 Hz.

mvh
KJ
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takk for svar Kj og mailadr vega65,skal få sendt avgårde mail.

Fant litt info om chipen:The load resistance is 10,000ohm.
analog output is single ended and centered around the VCOM voltage.
Output signalrange is 3,4vpp.

I tillegg kunne eg lese noko som eg sjøl har registrert siste par veker,lyden drar seg litt over til venstre side.
har innbillt meg at det er pga slitte rør i effektforst,men visst eg ikkje har mistolket etpar poster på engelsk forum,blei det nevnt at det kunne skje på playstation pga chiptypen mm.
Kan dette stemme?

Power supply er forøvrig ny linjær,med relativt stor netttrafo med to tappinger.

Mvh.
 
Sist redigert:
Topp Bunn