Spitfire på Kjeller

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4
Var på flydagen 2010 på Kjeller i går og fikk oppleve Spitfire for første gang. Det her var heilt enormt og er garantert den råaste lyden eg har høyrt "live" nokon gang, ubeskrivelig rett og slett, og må opplevast! Ellers var det masse andre fly som også gjorde inntrykk på denne flotte dagen på Kjeller. Eg filma begivenheten og sitter her med gåsehud mens eg redigerar filmklippa frå i går.

Slenger med nokon bilder av Spitfire'en.
 

Vedlegg

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Den fløy over Flateby i går også.. jeg visste ikke at det var flydag jeg, ellers kanskje jeg hadde tatt meg en tur :)
Fet lyd, no doubt !
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.525
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det får ikke hjelpe at Spitfire'n er konstruert som en krigsmaskin. Med de linjene og silhuetten er den direkte vakker!
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Så det meste fra kjøkkenvinduet innimellom andre gjøremål. Mye gøy å se. Dakota var som vanlig staselig å se i all sin sølvskimrende prakt. Vampire JET er også gøy å se i aksjon. Men, høydepunktet er seff når man hører braket fra Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon.....tenk en realistisk hifi-gjengivelse av den lyden ;D :eek:



Flydag på Kjeller, søndag 30. mai 2010: Program 2010
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Asbjørn skrev:
Det får ikke hjelpe at Spitfire'n er konstruert som en krigsmaskin. Med de linjene og silhuetten er den direkte vakker!
Det hjalp i alle fall på 40-tallet...
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.489
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Så det var derfor jeg så et DC3 inni Nordmarka i går.

Opplevde både Spitfire og DC3 på Gardermoen i 92 og 94. Fine stevner.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Jeg er personlig ingen kjempestor fly entusiast, og her på Flateby er det et par fly som passerer i løpet av en dag, og jeg har nok aldri (som jeg kan huske) hørt en Spitfire .. men når det flyet passerte i "halveis lav høyde" i går, så var SPITFIRE det første jeg tenkte på (siluetten så litt slik ut mot himmelen også, men det kunne selvsagt vært både det ene og det andre) .. jeg tenkte (i denne rekkefølgen) Spitfire, ÅI, FETT, Biltema?

takk :)

håper jeg får oppleve det "up close and personal" neste år! :)


Vidar P skrev:
Rolls Royce Merlin. Satt også i biler. Fantastisk motor; på det meste så ytet det godt over 3000HK mot slutten av krigen. Jeg har hørt de live på nært hold, og det er en skjelsettende opplevelse uten sidestykke!



http://no.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Rolls-Royce Merlin på 27 liter slagvolum ble avløst med Griffon på 37 liter slagvolum på de senere serier av Spitfire. De hadde vel oxo 4 og 5 bladet propeller. Er rå musikk den lyden av disse på fri eksos :D
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Man trenger TL høyttalere for å nyte et fly som dette på opptak (eller en veldig fet sub) ;) ;D

(når trådstarter er ferdig med videoredigering, pls share) ;)

Bartesam skrev:
Rolls-Royce Merlin på 27 liter slagvolum ble avløst med Griffon på 37 liter slagvolum på de senere serier av Spitfire. De hadde vel oxo 4 og 5 bladet propeller. Er rå musikk den lyden av disse på fri eksos :D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.650
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er en ganske sen Spitfire, med temmelig bolet motordeksel, som jeg vil tippe det sitter en Griffon under. Kan det være litt mix'n match? Dråpeformet canopy og helelliptiske vinger er uvanlig å se samtidig, men jeg tipper at det er en XIV.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.916
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vakker lyd!

Her er en i Hokksund:
[video]U3XQbmf0fKE[/video]

MEGET lav høyde (nesten midtskill-høyde):
[video]hvDDDKnNhuE[/video]

I løs vekt:
[video]yprfH5ZsAHk[/video]

Skulle hatt de gamle transmisjonslinjesubbene mine og fyra opp anlegget med dette så jeg riktig kunne skremt naboene... ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Fenalaar skrev:
...
MEGET lav høyde (nesten midtskill-høyde):
...
;D

Det er kjekt å ha kamera på stativ ... med det perspektivet bør man ha et bukseskift i beredskap.

mvh
KJ
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Spitfire ER bare vakert og rått. Mitt første møte med damen på Farnborough endret mitt perspektiv på både "vakkert" og på "lyd". En ting er det av lyden du hører, men det intet hjemmelydanlegg klarer å gjenngi er den delen av lyden du "hører" i kroppen i form av lave bass frekvenser. Man bare føler det, og fy flate for en følelse!
 

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4
Spiralis skrev:
Spitfire ER bare vakert og rått. Mitt første møte med damen på Farnborough endret mitt perspektiv på både "vakkert" og på "lyd". En ting er det av lyden du hører, men det intet hjemmelydanlegg klarer å gjenngi er den delen av lyden du "hører" i kroppen i form av lave bass frekvenser. Man bare føler det, og fy flate for en følelse!
God beskrivelse Spiralis!

Her er linken til min film på youtube. Dette er óg min først film nokon gang so ta det med i betraktningen når filminga er litt for vinglete :)

Enjoy!

 

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4
Det ligger andre filmer frå Kjeller på youtube óg.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Til en fødselsdag for noen år siden fikk jeg en samling flymotoropptak. Blant disse var både Merlin og Griffon. Slike innspillinger er til salgs ved de fleste Airshow rundt i Europa, og dette spesielle opptaket var kjøpt i Duxford, på en flytur vi hadde dit.

http://www.militaryairshows.co.uk/ven2.htm
 

guitarman

Fersking
Ble medlem
11.12.2003
Innlegg
3
Antall liker
0
Valentino skrev:
Det er en ganske sen Spitfire, med temmelig bolet motordeksel, som jeg vil tippe det sitter en Griffon under. Kan det være litt mix'n match? Dråpeformet canopy og helelliptiske vinger er uvanlig å se samtidig, men jeg tipper at det er en XIV.
Hei!
Close, but no kill. Ser ikke flyets profil skikkelig. Men det ser ut til å være en Spitfire XVI. Fire propellblader vs fem, samt et slankere og mer renlinjet motordeksel enn XIV tyder på en XVI og en Packard Merlin motor. At dette flyet ikke har klippede vinger kan skyldes at det er produsert for sent til å ha sett action i WW2.

Skulle gjerne vært på stevnet sett, hørt og følt den spesielle og vakre fuglen.
Nostalgi i dag, men ikke mye romantikk i lufta over Europa i 45.

All respekt for de tusner av gutter som svettet og døde i slike maskiner.

G
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei U-96
litt OT: men hva har du filmet med og hvilket program til redigering?
Mvh Jan I
 

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4
Jan_I skrev:
Hei U-96
litt OT: men hva har du filmet med og hvilket program til redigering?
Mvh Jan I
Eg filma med Sony handycam HDR-CX105, redigeringa gjekk smertefritt med iMovie på MacBook Pro. Eigentleg er opptaket i HD (850 MB), men valgte å gå litt ned på kvaliteten då eg lasta det opp på youtube. Når eg filma F16 kunne det høyres ut som opptaket er forvrengt, dette er ikkje tilfelle, men er faktisk slik lyden opplevdes.
Eg kjem garantert til å reise på fleire flyshow framover, men då skal eg ta med stativ til kamera :)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Går F-16 på etterbrenner, så knitrer det noe helt jævlig og lyden bryter opp skikkelig :D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.525
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg jobbet og bodde på Kjeller en gang i forrige årtusen. Lyden av en F16 som prøver å få til vertikal takeoff for å unngå fugleflokken som letter fra Nitelva i det man fyrer opp er ikke lett å glemme. Spesielt ikke hvis det ble opplevd fra gangveien som krysser rett bak rullebanen, der hvor gjerdet trekkes vekk for ikke å blåse inn i skogen ved takeoff. :eek:
 
Topp Bunn