Spissoy's HiFi ved sjøen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.737
    Antall liker
    33.026
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer med horn, ingen vei tilbake...:) det har vært min erfaring. Ag er bra saker, jeg likte veldig godt de jeg har hatt i eie tidlige. (mezzo og trio)
    Men støy må du få bort, skal ikke høre noe om du stikker hode inn i hornet... Prøv deg frem som tidligere anbefalt, har du mute på pre? Fremdeles støy?
    Takktakk! Er veldig gøy med horn! ;)

    Sliter med litt støy ja, men har enda ikke prøvd å ta bort jord.. alt for lite tid, og vil heller spille musikk :rolleyes:

    Har mute på Pre, men støyen kommer når jeg slår på monoblokkene.. !
    Skal ikke og ønsker ikke å male fanden på veggen, men med Nano på over 100dB følsomhet, kanskje ikke blokkene er 100% støyfrie?
    Bare en tanke når du sier at støyen kommer bare du slår på blokkene og alt annet er slått av? Men sjekk for all del det med jord først;)
    Kan jo itte være veldig plagsomt da du bare ønsker å spille musikk...hehe:rolleyes:;);)

    gismo
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    4.660
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hei, og gratulerer med nytt utstyr igjen, ser du sliter litt med støy, broker du balanserte kabler på blokkene? Hvis så, bytt til rca og se om det hjelper

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Å skru opp volumet for å dekke over støy er ikke bra. Her må Sveinung på banen for å kontakte produsent. På meg virker det som om det er hos de feil ligger. Og da kan du tape og mute til du blir blå, feilen ligger i selve konstruksjon. Får du anvisning av produsenten er det nok enkelt.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hmmmm.
    Får nesten lyst til å ta en tur over fjellet og være med og koble og prøve og feile......:)
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    708
    Antall liker
    249
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Ett lite tips
    Støy ,,,,Er jo stor forskjell på rørene i preampen ,,,,med tanke på noen er mere åpne osv,,
    Har selv forsterker som bruker 6sl7 og 6sn7 ,har flere typer 6sn7 rør ,disse som det er minst støy på er RCA 5692 red base ,her hos meg .
    prøve med isolering av jord først og deretter kansje prøve ut andre rør i preamp er nå mitt forslag ,,,aner ikke hvilke rør merker som sitter i din pre /eff (av små rør);)
    men det er stor forskjell her hos meg på rør bytte på pre og eff med tanke på støy ut av Ht når det ikke spilles.
    Mvh Roy
     

    KnB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Å skru opp volumet for å dekke over støy er ikke bra. Her må Sveinung på banen for å kontakte produsent. På meg virker det som om det er hos de feil ligger. Og da kan du tape og mute til du blir blå, feilen ligger i selve konstruksjon. Får du anvisning av produsenten er det nok enkelt.
    hordan kan du være sikker på at det er egenstøy fra forsterker? Poenget med feilsøking er jo å finne ut akkurat det...

    jeg hadde kortsluttet inngang til effektforsterkere (hør med levrandør først), er det fremdeles støy så ligger det i effektblokkene, neste step blir da å flytte på forsterkere i forhold til utstyr med magnetfelt, fremdeles støy? Da VET en hvor problemet ligger.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er ikke sikker. Men det er sannsynlig utifra beskrivelse. Uansett må leverandør kunne ha skaffe råd og tips til eier. Noe som er en selvfølge på dette prisnivået.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Som gismo sier ovenfor, er det nok en utfordring å få dette støyfritt. Effektforsterkerene har et S/N forhold på 88dB. Unoene har 104dB driftseffekt.
    Tor nok man bare må akseptere mer støy (innen rimelighetens grenser) enn det man hadde med mer tungdrevne høyttalere.
     

    Km

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    31
    Antall liker
    6
    Du verden. Var ikkje klar over at ein kunne finne eit så formidabelt oppsett på sumarøya! Lekkert!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Som gismo sier ovenfor, er det nok en utfordring å få dette støyfritt. Effektforsterkerene har et S/N forhold på 88dB. Unoene har 104dB driftseffekt.
    Tor nok man bare må akseptere mer støy (innen rimelighetens grenser) enn det man hadde med mer tungdrevne høyttalere.
    Enig i det. Men hvis alle kilder er koblet fra, bør det vel strengt tatt ikke dure uansett? Eller hva??
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Har vært borte pga jobb! :) Kan bare si at støyen kommer når jeg slår på blokkene. Dvs. pre-ampen, volum og slikt har ingen innvirkning på støyen.

    Prøvde å ta bort jord, men ingen forskjell. Kan også nevne noe litt rart, når jeg slo av lyset på kjøkkenet(!!!!!!) og anlegget var av, kun effektampene til subbene som står på hele tiden, da kom det en "boom" lyd i subbene.. ?! :confused::confused:

    Misstenker det er noe med strømmen her ja... Støyen er også værre i den venstre høyttaleren. prøvde å bytte over noen rør, men det var ingen forskjell.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Du verden. Var ikkje klar over at ein kunne finne eit så formidabelt oppsett på sumarøya! Lekkert!
    Om du er på Stord (det gjelder alle her) så er det bare til å pipe på om noen ønsker å ta en titt og lytt :)

    Vet det er noen pene anlegg her på øya! :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Hei
    Ett lite tips
    Støy ,,,,Er jo stor forskjell på rørene i preampen ,,,,med tanke på noen er mere åpne osv,,
    Har selv forsterker som bruker 6sl7 og 6sn7 ,har flere typer 6sn7 rør ,disse som det er minst støy på er RCA 5692 red base ,her hos meg .
    prøve med isolering av jord først og deretter kansje prøve ut andre rør i preamp er nå mitt forslag ,,,aner ikke hvilke rør merker som sitter i din pre /eff (av små rør);)
    men det er stor forskjell her hos meg på rør bytte på pre og eff med tanke på støy ut av Ht når det ikke spilles.
    Mvh Roy
    Takk for tips her! Dette er ett felt jeg har ingen peiling på, for å være helt ærlig :)

    Kan jo nevne at pr.monoblokk er det følgende:


    • 1stk 6L6
    • 1stk 6SN7
    • 1stk 12ax7
    • 3stk 5u7 (de 3 bak)
    • 1stk 212 (det store)

    kan hende det er noen av disse som støyer?

    Mvh
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    6SN7 er typebetegnelsen på røret, det finnes mange 6SN7-rør fra forskjellige produsenter. Han sier at RCA 5692 red base (rød sokkel) er et 6SN7-rør med lite støy.



    De bruker ofte å si metal base, red base osv for å forklare eksakt hvilket rør det er snakk om, for det er forskjeller der også. Rør er superforvirrende.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    6SN7 er typebetegnelsen på røret, det finnes mange 6SN7-rør fra forskjellige produsenter. Han sier at RCA 5692 red base (rød sokkel) er et 6SN7-rør med lite støy.



    De bruker ofte å si metal base, red base osv for å forklare eksakt hvilket rør det er snakk om, for det er forskjeller der også. Rør er superforvirrende.
    Er klar over det ! ;) Søkte etter disse rørene nå, og ser de ligger på 145.- USD for 1stk NOS fra 1960, rebranded.. Det var fryktelig dyrt når en trenger 2 stk. Og det ikke er 100% sikkert at de er problemet.. :rolleyes:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tror ikke du finner feilen nødvendigvis i rørene. Høres rart ut med ny forsterker og rør som er utslitt. Har du forhørt deg med importør, om amp sitt S/N forhold? Om dette rett og slett er bra nok ifht 104 db følsomhet ?
     

    bernier

    Medlem
    Ble medlem
    22.08.2014
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Har en kamerat med Duo som også støyer/durer. Basskassene durer hele tiden.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror ikke du finner feilen nødvendigvis i rørene. Høres rart ut med ny forsterker og rør som er utslitt. Har du forhørt deg med importør, om amp sitt S/N forhold? Om dette rett og slett er bra nok ifht 104 db følsomhet ?
    S/N : 88db. Har ingen anelse på hva det har å si :confused: Men det rare er at det er mer støy i den ene, enn den andre høyttaleren, den ene høyttaleren er det så lite støy at det ikke plager meg :confused:

    Har en kamerat med Duo som også støyer/durer. Basskassene durer hele tiden.
    Bass-ampene har litt trafostøy, men det hører jeg bare når jeg står inntil ampene. Bassen durer veeeldig svakt, og umulig å høre fra sweetspot :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har begynt å se etter forskjellige rør til ampene, men det jeg lurer på er, hvilke rør vil det lyd-messig ha mest å si om jeg bytter? :confused::confused:
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flott oppsett,knapt sett flottere.
    Angående rørbytte,er det pga støy,eller anna lyd du vil teste ut?

    Personleg ville aldri brukt penger på andre rør så tidleg,mtp at dine forsterkere knapt er brukt,kan hende det tar feks 2-300timer å få innspillt trafoer,elektrolytter og rør.
    Det kan sikkert selger meine noko om,og sikkert synspunkter på støyen.

    Eg har 2stk sophia 6sn7,som er i god stand,dei kan du få låne hvis du vil.(men er ikkje i hus før ca 1veke,pga flytting.)
    Ofte er det temmelig små differanser mellom rørtyper,og små differanser blir av og til overdrevet ein del,etter mitt syn.

    Det kjem og veldig an på kretsen røra står i,kor hardt dei blir kjørt osv.
    Får du vekk støy,så det er minimalt å snakke om,burde ditt oppsett gi deg ståpels lenge uten å rikke på nokka:)

    Mvh.
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS Ellers er jeg helt sikker på at folka hos Oslo HFC har ideer om strømrensing el likn. Kan fort bli dyrt, men det kan ha noe for seg det de driver med. :)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    Ett lite tips
    Støy ,,,,Er jo stor forskjell på rørene i preampen ,,,,med tanke på noen er mere åpne osv,,
    Har selv forsterker som bruker 6sl7 og 6sn7 ,har flere typer 6sn7 rør ,disse som det er minst støy på er RCA 5692 red base ,her hos meg .
    prøve med isolering av jord først og deretter kansje prøve ut andre rør i preamp er nå mitt forslag ,,,aner ikke hvilke rør merker som sitter i din pre /eff (av små rør);)
    men det er stor forskjell her hos meg på rør bytte på pre og eff med tanke på støy ut av Ht når det ikke spilles.
    Mvh Roy
    Takk for tips her! Dette er ett felt jeg har ingen peiling på, for å være helt ærlig :)

    Kan jo nevne at pr.monoblokk er det følgende:


    • 1stk 6L6
    • 1stk 6SN7
    • 1stk 12ax7
    • 3stk 5u7 (de 3 bak)
    • 1stk 212 (det store)

    kan hende det er noen av disse som støyer?

    Mvh
    Erfaringsmessig så KAN det være et rør som støyer, men med Avantgarde skal det ikke mye til før det blir støy...

    Et poeng når det gjelder smårørene, ser bort fra 212 røret, er det Kinarør som står i forsterkerene?

    Er det tilfellet så er det vel uansett et pluss å bytte rør? 6L6, 6SN7, og 12ax7, er det mye å velge i både dyre NOS og billig og bra russiske.
    Røret som du kaller 5u7 klarer jeg ikke å finne noe ut av?
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Hei
    Ett lite tips
    Støy ,,,,Er jo stor forskjell på rørene i preampen ,,,,med tanke på noen er mere åpne osv,,
    Har selv forsterker som bruker 6sl7 og 6sn7 ,har flere typer 6sn7 rør ,disse som det er minst støy på er RCA 5692 red base ,her hos meg .
    prøve med isolering av jord først og deretter kansje prøve ut andre rør i preamp er nå mitt forslag ,,,aner ikke hvilke rør merker som sitter i din pre /eff (av små rør);)
    men det er stor forskjell her hos meg på rør bytte på pre og eff med tanke på støy ut av Ht når det ikke spilles.
    Mvh Roy
    Takk for tips her! Dette er ett felt jeg har ingen peiling på, for å være helt ærlig :)

    Kan jo nevne at pr.monoblokk er det følgende:


    • 1stk 6L6
    • 1stk 6SN7
    • 1stk 12ax7
    • 3stk 5u4 (de 3 bak)
    • 1stk 212 (det store)

    kan hende det er noen av disse som støyer?

    Mvh
    Erfaringsmessig så KAN det være et rør som støyer, men med Avantgarde skal det ikke mye til før det blir støy...

    Et poeng når det gjelder smårørene, ser bort fra 212 røret, er det Kinarør som står i forsterkerene?

    Er det tilfellet så er det vel uansett et pluss å bytte rør? 6L6, 6SN7, og 12ax7, er det mye å velge i både dyre NOS og billig og bra russiske.
    Røret som du kaller 5u7 klarer jeg ikke å finne noe ut av?
    Det er ShuGuang og Electro-Harmonix om man ser bort fra 212 røret som er Psvane-WE.

    Så det er kina og russisk i blokkene.

    korreksjon, det er 5u4 rør som er bak.


    • 5u4 - ShuGuang
    • 12ax7 - Shuguang
    • 6SN7 - Shuguang
    • 6L6 - Electro-Harmonix (6L6EH)
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    5.148
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har vært borte pga jobb! :) Kan bare si at støyen kommer når jeg slår på blokkene. Dvs. pre-ampen, volum og slikt har ingen innvirkning på støyen.

    Prøvde å ta bort jord, men ingen forskjell. Kan også nevne noe litt rart, når jeg slo av lyset på kjøkkenet(!!!!!!) og anlegget var av, kun effektampene til subbene som står på hele tiden, da kom det en "boom" lyd i subbene.. ?! :confused::confused:

    Misstenker det er noe med strømmen her ja... Støyen er også værre i den venstre høyttaleren. prøvde å bytte over noen rør, men det var ingen forskjell.
    For ordens skyld prøv å bytte om på monoblokkene. Da kan du være sikker på at det er i den ene monoblokken problemet er identifisert.
    Synes forøvrig det er på tide at du tar opp problemet med selgeren.

    Final
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med flott oppsett,knapt sett flottere.
    Angående rørbytte,er det pga støy,eller anna lyd du vil teste ut?

    Personleg ville aldri brukt penger på andre rør så tidleg,mtp at dine forsterkere knapt er brukt,kan hende det tar feks 2-300timer å få innspillt trafoer,elektrolytter og rør.
    Det kan sikkert selger meine noko om,og sikkert synspunkter på støyen.

    Eg har 2stk sophia 6sn7,som er i god stand,dei kan du få låne hvis du vil.(men er ikkje i hus før ca 1veke,pga flytting.)
    Ofte er det temmelig små differanser mellom rørtyper,og små differanser blir av og til overdrevet ein del,etter mitt syn.

    Det kjem og veldig an på kretsen røra står i,kor hardt dei blir kjørt osv.
    Får du vekk støy,så det er minimalt å snakke om,burde ditt oppsett gi deg ståpels lenge uten å rikke på nokka:)

    Mvh.
    Takk for fine ord :) Jeg ser bare på andre rør for nysgjerrighet, har ingen konkrete planer om å kjøpe noen nye enda, men greit å lufte tankene og se hva som finnes og til hvilken pris :) Bortsett fra støyen i den ene høyttaleren er jeg veldig fornøyd med lyden! Hadde vært artig å få prøve andre rør, slikt settes stor pris på! ;)


    Forslag: Send et pm til Audiomix her på sentralen.
    Takk for tips! :)

    PS Ellers er jeg helt sikker på at folka hos Oslo HFC har ideer om strømrensing el likn. Kan fort bli dyrt, men det kan ha noe for seg det de driver med. :)
    Ja vet OHC er flinke med strøm, men når jeg ser prisene på Isotek som helt sikkert blir anbefalt blir jeg litt skremt.. :rolleyes::)
    Men er åpen for å prøve ut strøm utstyr med tiden, da mest for å beskytte utstyret. :)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Har vært borte pga jobb! :) Kan bare si at støyen kommer når jeg slår på blokkene. Dvs. pre-ampen, volum og slikt har ingen innvirkning på støyen.

    Prøvde å ta bort jord, men ingen forskjell. Kan også nevne noe litt rart, når jeg slo av lyset på kjøkkenet(!!!!!!) og anlegget var av, kun effektampene til subbene som står på hele tiden, da kom det en "boom" lyd i subbene.. ?! :confused::confused:

    Misstenker det er noe med strømmen her ja... Støyen er også værre i den venstre høyttaleren. prøvde å bytte over noen rør, men det var ingen forskjell.
    For ordens skyld prøv å bytte om på monoblokkene. Da kan du være sikker på at det er i den ene monoblokken problemet er identifisert.
    Synes forøvrig det er på tide at du tar opp problemet med selgeren.

    Final
    Har det på blokka å bytte om! Har bare ikke fått fingen ut da jeg nyter fritiden til å spille musikk :cool: Det plager meg ikke nevneverdig, men noe er det jo.. !

    Har til info såklart kontakt med selger! Og han er veldig behjelpelig, så jeg får tips og feilsøker, men det går tregt med meg om dagene :)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    766
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    Ett lite tips
    Støy ,,,,Er jo stor forskjell på rørene i preampen ,,,,med tanke på noen er mere åpne osv,,
    Har selv forsterker som bruker 6sl7 og 6sn7 ,har flere typer 6sn7 rør ,disse som det er minst støy på er RCA 5692 red base ,her hos meg .
    prøve med isolering av jord først og deretter kansje prøve ut andre rør i preamp er nå mitt forslag ,,,aner ikke hvilke rør merker som sitter i din pre /eff (av små rør);)
    men det er stor forskjell her hos meg på rør bytte på pre og eff med tanke på støy ut av Ht når det ikke spilles.
    Mvh Roy
    Takk for tips her! Dette er ett felt jeg har ingen peiling på, for å være helt ærlig :)

    Kan jo nevne at pr.monoblokk er det følgende:


    • 1stk 6L6
    • 1stk 6SN7
    • 1stk 12ax7
    • 3stk 5u4 (de 3 bak)
    • 1stk 212 (det store)

    kan hende det er noen av disse som støyer?

    Mvh
    Erfaringsmessig så KAN det være et rør som støyer, men med Avantgarde skal det ikke mye til før det blir støy...

    Et poeng når det gjelder smårørene, ser bort fra 212 røret, er det Kinarør som står i forsterkerene?

    Er det tilfellet så er det vel uansett et pluss å bytte rør? 6L6, 6SN7, og 12ax7, er det mye å velge i både dyre NOS og billig og bra russiske.
    Røret som du kaller 5u7 klarer jeg ikke å finne noe ut av?
    Det er ShuGuang og Electro-Harmonix om man ser bort fra 212 røret som er Psvane-WE.

    Så det er kina og russisk i blokkene.

    korreksjon, det er 5u4 rør som er bak.


    • 5u4 - ShuGuang
    • 12ax7 - Shuguang
    • 6SN7 - Shuguang
    • 6L6 - Electro-Harmonix (6L6EH)
    Jeg er ikke i tvil om at jeg ville byttet kinarørene da dette ikke er så store kostnader uansett, og mulig du kan få enda en lydgevinst....
    Nå er du blitt et "rørhue" og da må du ha skuffer og skap fulle av rør! Og så er det fantastisk moro å jakte på gode rør!
    12ax7 og 6SN7 er noen av de mest vanlige rørene som finnes av audiorør, så her er det et fantastisk utvalg. Selv skikkelige NOS rør behøver ikke koste skorta, og så må en tenke på at rør er slitedeler, så dette må en ha i reserve uansett.....
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Erfaringsmessig så KAN det være et rør som støyer, men med Avantgarde skal det ikke mye til før det blir støy...

    Et poeng når det gjelder smårørene, ser bort fra 212 røret, er det Kinarør som står i forsterkerene?

    Er det tilfellet så er det vel uansett et pluss å bytte rør? 6L6, 6SN7, og 12ax7, er det mye å velge i både dyre NOS og billig og bra russiske.
    Røret som du kaller 5u7 klarer jeg ikke å finne noe ut av?
    Det er ShuGuang og Electro-Harmonix om man ser bort fra 212 røret som er Psvane-WE.

    Så det er kina og russisk i blokkene.

    korreksjon, det er 5u4 rør som er bak.


    • 5u4 - ShuGuang
    • 12ax7 - Shuguang
    • 6SN7 - Shuguang
    • 6L6 - Electro-Harmonix (6L6EH)
    Jeg er ikke i tvil om at jeg ville byttet kinarørene da dette ikke er så store kostnader uansett, og mulig du kan få enda en lydgevinst....
    Nå er du blitt et "rørhue" og da må du ha skuffer og skap fulle av rør! Og så er det fantastisk moro å jakte på gode rør!
    12ax7 og 6SN7 er noen av de mest vanlige rørene som finnes av audiorør, så her er det et fantastisk utvalg. Selv skikkelige NOS rør behøver ikke koste skorta, og så må en tenke på at rør er slitedeler, så dette må en ha i reserve uansett.....
    Jeg har kommet med ett "gjennombrudd" i saken, og det er at når jeg byttet 6L6 røret, og 12ax7 røret, så flyttet mye av støyen seg over til andre høyttaleren.! :confused:

    Men er forsatt litt støy igjen, så jeg frykter 6SN7 røret også støyer, 5u4 rørene hadde ingen betydning heldigvis. 212 røret likeså. ! (Puh)

    Så da må jeg nesten på jakt etter:

    2stk 6L6
    2stk 6SN7
    2stk 12ax7

    Men har ingen anelse på hva jeg skal se etter.. :rolleyes: Rør verden er stor, og når jeg ikke sitter med erfaring på forskjellige rør merker er det en stor jungel.!


    Hvor høyt gain er det i forsterkerne dine?
    Den er justerbar, viss jeg har forstått ordet gain riktig :confused: er en knott bakpå vær som jeg kan stille på.
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    708
    Antall liker
    249
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har begynt å se etter forskjellige rør til ampene, men det jeg lurer på er, hvilke rør vil det lyd-messig ha mest å si om jeg bytter? :confused::confused:


    1stk 6L6 disse er det forskjell på i lyd
    1stk 6SN7 samme med dette
    1stk 12ax7 og dette /kansje dette som er det som gir klarest forskjell etter prøving på forskjelligt utstyr som eg har vert bort i.
    Har også forskjellige rør av alle disse som du kan få låne for utprøving .
    Mvh Roy
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vil tro det er en fordel med så lav gain som praktisk mulig. Da forsterkes ikke egenstøyen i ampene dine like mye som når du setter de på høy(ere) gain. Med dine effektive høyttalere vil jeg tro forskjellen kan være ganske dramatisk.

    Juster gain så langt ned du føler du kan, tenker da på at du har nok gain til de gangene du vil "dra" på litt. Jo mere du får brukt volumbryteren på skalaen jo bedre er det. Med volum på max er den minst "skadelig" for signalet. En volumbryter, eller potmeter om du vil, er jo i praksis noe som demper signalet og ikke forsterker det.

    Lykke til med ett strålende oppsett.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei,
    dette med låning var jo et veldig generøst tilbud som du bør takke ja til. Særlig når avstanden er såpass kort.
    Ellers kan du jo ringe Motron og snakke med Brynjar som har et kjempelager og kjenner alle rørtyper.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Vil tro det er en fordel med så lav gain som praktisk mulig. Da forsterkes ikke egenstøyen i ampene dine like mye som når du setter de på høy(ere) gain. Med dine effektive høyttalere vil jeg tro forskjellen kan være ganske dramatisk.

    Juster gain så langt ned du føler du kan, tenker da på at du har nok gain til de gangene du vil "dra" på litt. Jo mere du får brukt volumbryteren på skalaen jo bedre er det. Med volum på max er den minst "skadelig" for signalet. En volumbryter, eller potmeter om du vil, er jo i praksis noe som demper signalet og ikke forsterker det.

    Lykke til med ett strålende oppsett.
    det et var det jeg tenkte også når jeg spurte om gain i forsterkerne. S/N blir sjelden bra på følsomme høyttalere hvis gainet i forsterkerkjeden er for høyt.
    R
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har begynt å se etter forskjellige rør til ampene, men det jeg lurer på er, hvilke rør vil det lyd-messig ha mest å si om jeg bytter? :confused::confused:


    1stk 6L6 disse er det forskjell på i lyd
    1stk 6SN7 samme med dette
    1stk 12ax7 og dette /kansje dette som er det som gir klarest forskjell etter prøving på forskjelligt utstyr som eg har vert bort i.
    Har også forskjellige rør av alle disse som du kan få låne for utprøving .
    Mvh Roy
    Jeg har funnet ut at det er 12ax7 røret på den ene blokka som skaper støyen som er forstyrrende! ;)

    Så da er det i første omgang 12ax7 rørene jeg skal bytte ut, får riktignok nye, bedre rør av importør, så det er kjempe flott :)

    Tenker ettervert å bytte ut 6SN7 rørene også, siden de også er kinesisk. 6L6 er russisk, så vet ikke hva de står for å rør verden? :confused:

    Å få prøvd forskjellige rør hadde vært kjempeflott, men trenger 2 stk av vær type (12ax7, 6L6 og 6SN7)

    Mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Vil tro det er en fordel med så lav gain som praktisk mulig. Da forsterkes ikke egenstøyen i ampene dine like mye som når du setter de på høy(ere) gain. Med dine effektive høyttalere vil jeg tro forskjellen kan være ganske dramatisk.

    Juster gain så langt ned du føler du kan, tenker da på at du har nok gain til de gangene du vil "dra" på litt. Jo mere du får brukt volumbryteren på skalaen jo bedre er det. Med volum på max er den minst "skadelig" for signalet. En volumbryter, eller potmeter om du vil, er jo i praksis noe som demper signalet og ikke forsterker det.

    Lykke til med ett strålende oppsett.
    Takk for tips, men det er ingen forskjell på støyen uansett hva gain står til, heller ingen forskjell når jeg slår på Pre-ampen.

    Men har i svaret ovenfor, funnet ut at det ene 12ax7 røret ikke er friskt. :)

    Hei,
    dette med låning var jo et veldig generøst tilbud som du bør takke ja til. Særlig når avstanden er såpass kort.
    Ellers kan du jo ringe Motron og snakke med Brynjar som har et kjempelager og kjenner alle rørtyper.
    Skal såklart takke ja ;)

    Jeg har fått en prisliste fra Motron, og den er litt skremmende :confused:
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Nå venter jeg på 1 par Psvane 12ax7-TII. Skal være lite støy i desse rørene, så satser på at det blir en oppgradering ;)

    Ønsker på sikt å bytte ut 6SN7 rørene også, gjerne til Psvane CV181-TII, Ser de passer for 6SN7 :)

    Jeg har jo også rør pre-amp, den har jeg ikke skrevet så mye om, men den inneholder følgende:



    • 6SN7 - 2 stk (Shuguang)
    • 6SL7 - 2 stk (Shuguang)
    • 6AC7 - 3 stk (Teonex - England)
    • 5Y3 - 1 stk (Electron?? står bare "Electron 5Y3GT - Made in Canada")

    Her får jeg kanskje en del igjen for å bruke litt penger på rør? :eek::)
     

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Hei,

    sikkert et teit forslag, men har du testet strømrens? Kjører du "stock" Strømkabler på monoblokkene? Og/evt pre-amp?

    Hva vet du om strømnettet ditt? Har du mulighet til å måle det?

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn