Begynte å skrive et langt innlegg til deg med forklaring på hva du må gjøre. Da jeg skulle finne gain og input sensitivity på LM Audio-blokkene dine og utgangsvolten på preampen, så stoppet det opp, for jeg finner ikke de spesifikasjonene noen plass.
Siden jeg ikke har data, så blir det ufullstendig, så hvis du fikk med noe spec sheet eller forhandler kan opplyse om specs, så kan vi finne ut av det. Har lagret innlegget for å fortsette på det når jeg vet disse tingene.
Men korthistorien er at Usherne dine kan deles uten aktivt delingsnettverk (fordi det er passive komponenter foran driverne), men les manualen for det er viktige opplysninger der.
Hvis gain ikke er lik for rørblokkene og emotiva, så må du limite en av dem, men hvilken av dem vet vi ikke før vi kan sammenlikne specs. Det er den som spiller høyest ved satt volum som må limites til å matche den andre.
Hvis du er heldig, så spiller LM høyere enn Emotiva ved et gitt nivå på preampen, for da kan du bare skru ned med potensiometerne eller attenuatorene du sier du har på rørblokkene.
Hvis du må limite Emotiva, så trenger du passive attenuatorer mellom preamp og xpr-1. Emotiva har denne:
https://emotiva.com/products/electronics/control-freak
Det er bare en variabel motstand som senker signalet fra preamp til effektforsterkeren.
En effektforsterker tar bare et signal og forsterker det, og hvor mye den forsterker det kommer ann på gain. Hvis gain er ulik og sensitiviteten på elementene ulik, så vil det spille i forskjellig volum.
Hvis du har prøvd samme preamp på rør og xpr, så ser du om du må skru opp mer eller mindre med rørblokkene for å oppnå samme lydnivå. Har du testet det, og hvem må du rulle volumet mest på for å få samme nivå?
Du kan jo også prøve uten en passiv attenuator å se om forskjellen i volum mellom bass og topp er forskjellig, eller du kan skaffe passiv attenuator og ha en frihetsgrad til det, hvis det er emotiva og ikke rørblokkene som må limites.
Kort sagt, så trenger du ikke specsa, men de er nyttige.
Jeg er også smått usikker på om sensitiviteten i høyttaleren blir ekstremt mye bedre av biamping, men regner med det siden du unngår å belaste med basselementet. Det gjør den alltid ved aktiv deling, men da kjører man ikke passive komponenter foran driverne som det skal deles aktivt mellom. Hvis ikke sensitiviteten blir bedre, så har det liten nytte for deg å biampe, og du bør evt. se på mer effektive høyttalere.