Spissoy's HiFi ved sjøen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Men skulle du mislike rage platen kan du sende en mld 😁👌 den hadde jeg nok finni plass til 🎶
    Har alle RATM platene så det ville jo etterlate seg ett hull.. :cry:
    Trodde den platen var en alle hadde i samlingen sin?:unsure:
     
    • Trist
    Reaksjoner: T-1

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Ett album jeg aldri har hørt verken via streaming eller LP før nå når jeg skriver dette her;
    Scorpions - MTV Unplugged in Athens! Konserten er fordelt på 3 LP´er, liker når coveret er skikkelig laget til! Svært god lyd også i typisk MTV Unplugged stil..! Gjesteartister som blandt annet Morten Harket finner man også her. :)

    0BFAFB59-2862-4F35-B63D-3760DC1DAFBB.jpeg


    B01FEA1D-2017-4CED-B0CA-7E61555ABEE6.jpeg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Pakke fra vårt kjære naboland, iMusic.no (dk) er blitt en favoritt, enkelt pga de har ett enormt utvalg på lager, til gode priser! ☺

    Katatonia - Brave Murder Day, Mikael Åkerfeldt (Opeth) på vokal! 🤘
    Chris Stapleton - Starting Over. En artist jeg virkelig har fått sansen for!

    35AF880D-CF08-44C2-978B-398C37E13000.jpeg



     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    SARS-CoV-2 er på veg bort fra kroppen, tett nese drog med seg hørsel til den grad at det har blitt lite musikk siste dagene..:mad:

    Min gode venn som har Piega Coax 711 kjøpte seg en av mine favoritter, JBL Studio Monitor 4429! Gøy lyd i relativt liten forpakning!🤘
    Krell er ikke slått på her, Devialeten funker på desse høyttalerne! Så den ble med meg hjem igjen..:)

    AFDF70D5-C3B5-426A-8EF7-BEE769927A1B.jpeg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Mye hull i samlingen her fra Linkin park også ser jeg 🙈🤦‍♂️
    Driver ikke med hull i samlinger her! 🤓
    Spøk til side, så er Linkin Park noe jeg vokste opp med så er ganske fan!
    Spesielt live var dem helt rå, det ble ett par hakk mer brutalt når Chester tømte lungene! 🤘:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Er også ganske fan av Linkin Park men har ingen album fra dem, kanskje på tide å gjøre noe med det :)
    Nyt helgen

    mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Skjer lite om dagen.. Venter ikke noe annet en Tool - Opiate2 Blu-Ray (18 Mars) Fear Inoculum LP boks (April) samt JanOve sine 6 live konserter, som også skal komme i løpet av April fikk jeg en melding om! ☺

    Fikk en plate fra UK i dag - Justin Timberlake - Man Of The Woods!
    Var på denne platen jeg oppdaget Chris Stapleton, fin fin duett med sangen Say Something.

    Forsatt mye å oppdage i egen samling, så helt krise er det ikke🤘

    42CB1502-B2C8-496E-8F88-11100813A667.jpeg



     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Sitter på jobb og undrer på hvor en skal ta veien videre med anlegget.!
    Leser mye om at DSP er veien til himmelen, og det frister å teste det ut..

    Føler høyttalerne har et potensial jeg ikke får ut nå, selv om det låter veldig bra!
    Har det velkjente problemet med at stuen har et hjørne og åpent mot kjøkken, noe som gir en høyttaler mer bass pga hjørne plassering 😶

    Vil for eks. MiniDSP 2x4 eller tilsvarende (?) kunne gjøre nytten uten å blakke seg helt og forsatt bruke forsterkeriet jeg har i dag?


    Ellers går prosjekt platerom litt tregt da det ikke er nødvendig helt pr dags dato med utvidelsen, men har fått ryddet kraftig opp på selve rommet.. fylt opp 1,5 hylle med eldre plater av ymse slag. Arvet ca 60 plater av mine foreldre.. Min mor er vokst opp i et kristent hjem på Ås, så ymse evangelie musikk inkl. der. :LOL:

    Ettersom jeg har støvfobi så måtte forsterkerne dekkes til.

    rom.jpg
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    4.512
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    2
    Sitter på jobb og undrer på hvor en skal ta veien videre med anlegget.!
    Leser mye om at DSP er veien til himmelen, og det frister å teste det ut..

    Føler høyttalerne har et potensial jeg ikke får ut nå, selv om det låter veldig bra!
    Har det velkjente problemet med at stuen har et hjørne og åpent mot kjøkken, noe som gir en høyttaler mer bass pga hjørne plassering 😶

    Vil for eks. MiniDSP 2x4 eller tilsvarende (?) kunne gjøre nytten uten å blakke seg helt og forsatt bruke forsterkeriet jeg har i dag?


    Ellers går prosjekt platerom litt tregt da det ikke er nødvendig helt pr dags dato med utvidelsen, men har fått ryddet kraftig opp på selve rommet.. fylt opp 1,5 hylle med eldre plater av ymse slag. Arvet ca 60 plater av mine foreldre.. Min mor er vokst opp i et kristent hjem på Ås, så ymse evangelie musikk inkl. der. :LOL:

    Ettersom jeg har støvfobi så måtte forsterkerne dekkes til.

    Vis vedlegget 802806
    Jeg vet ihvertfall ikke helt åssen jeg skulle klart meg uten i mitt rom. Skulle gjerne funnet ut av det, for da hadde jeg stått mye friere til å kunne velge andre forsterkere i fremtiden. Men, pga et litt vanskelig rom har jeg blitt litt avhengig av å ha muligheten til å korrigere og justere for å få en lyd jeg blir fornøyd med.
    Men, om det er veien til himmelen, det vet jeg ikke. Hvis det er dit du vil tipper jeg du har større sjans for å finne veien ved å spille gjennom den musikken du har fått fra moren din 😂
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    ^ Er det jeg vil kartlegge litt her, hvilken enhet jeg må ha for å kunne teste det ut. Nå har jeg ikke sub(er) heller så er vel det å få tidsdomenet riktig mellom bass, mellomtone og diskant.. Kan skyve hornet ca 20cm frem og tilbake på en skinnegang... Vil jo tro det endrer noe, kan også flytte diskanten noen cm.😬
    Nå er det satt opp til at kanten av mellomtone hornet treffer rett bak diskanten sitt horn.

    Er dessverre veldig grønn på dette området!
    Trinnov Amethyst hadde vært kjekt å prøvd ut etter å ha lest mye om det her på forumet..Koster dessverre for mye pr dags dato 😶
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    4.512
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    2
    Men, MiniDSP er interessant. Jeg har ikke helt oversikt over mulighetene og ulempene med det enda, men har planer om å sette meg litt mer inn det. For min egen del er det ihvertfall ønskelig at alle kildene mine skal kunne "korrigeres" ved behov.
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    4.512
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    2
    ^ Er det jeg vil kartlegge litt her, hvilken enhet jeg må ha for å kunne teste det ut. Nå har jeg ikke sub(er) heller så er vel det å få tidsdomenet riktig mellom bass, mellomtone og diskant.. Kan skyve hornet ca 20cm frem og tilbake på en skinnegang... Vil jo tro det endrer noe, kan også flytte diskanten noen cm.😬
    Nå er det satt opp til at kanten av mellomtone hornet treffer rett bak diskanten sitt horn.

    Er dessverre veldig grønn på dette området!
    Trinnov Amethyst hadde vært kjekt å prøvd ut etter å ha lest mye om det her på forumet..Koster dessverre for mye pr dags dato 😶
    Ja, Amethyst har jeg sett litt på. Da har man vel korreksjonen integrert i forforsterker’n sånn som jeg har med Anthem ARC i dag hvis jeg har forstått det rett. Det er jo veldig kurant og brukervennlig. Men, den er dyr ja😫
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Men, MiniDSP er interessant. Jeg har ikke helt oversikt over mulighetene og ulempene med det enda, men har planer om å sette meg litt mer inn det. For min egen del er det ihvertfall ønskelig at alle kildene mine skal kunne "korrigeres" ved behov.
    Ja du kjører RIAA gjennom korreksjon også? (y) Ser MiniDSP har en del forskjellige bokser! Ser nå på hjemmesiden deres :unsure:
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Ser ett problem med MiniDSP 2x4HD.. Hvordan få DAC og RIAA koblet til..?
    Ser ut som en må bruke MiniDSP sin egen DAC via Toslink om jeg skal ha RIAA.

    Sett på youtube for info og gjennomgang av enheten, virker overkommeligt.

    3500.- kr MiniDSP 2x4HD
    1399.- kr UMIK-1 mikrofon

    Er vel alt en trenger..:unsure:

    Får gå i tenkeboksen og gå noen runder..!

    miniDSP_2x4_HD_diagram-3.png-3.jpg
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    4.512
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    2
    Ser ett problem med MiniDSP 2x4HD.. Hvordan få DAC og RIAA koblet til..?
    Ser ut som en må bruke MiniDSP sin egen DAC via Toslink om jeg skal ha RIAA.

    Sett på youtube for info og gjennomgang av enheten, virker overkommeligt.

    3500.- kr MiniDSP 2x4HD
    1399.- kr UMIK-1 mikrofon

    Er vel alt en trenger..:unsure:

    Får gå i tenkeboksen og gå noen runder..!

    Vis vedlegget 803038
    Kan du ikke koble RIAA inn på "analog audio" da?
    Edit: Glem det, jeg skjønner nå hva du mente. Hvordan koble til begge to samtidig👌
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Evnt så kan du sette minidsp 2x4hd inn mellom pre og effekt. Sånn bare for å leke litt.
    Blir spennende å se om dette er veien for deg. Husk bare at det finnes flere andre produkt enn 2x4hd.

    Er innblikk får du vertfall.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dsp mellom pre og effekt er en god måte å gjøre det på, får korrigering på hele smæla i samme slengen (jeg gidder ikke å skru i timesvis hvis jeg ikke skal bruke det).
    Chris stapleton, ja, var en fyr som kjøpte noen høyttalere av meg som ville høre på det, kjeftamentet hans datt ned på golvet når han fikk høre godhøyttalera på den sangen :ROFLMAO: Slikt er morro, men bra musikk (y)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det går jo an å prøve ut da jeg har pre og effekter stående.. Men tenkte primært å beholde enkelheten med integrert forsterker :)

    Kom gjerne med tips til alternativer for MiniDSP!🤟
    Til nå har jeg bare sett videoer med info om MiniDSP, Trinnov Amethyst og Accuphase DG-58 (ble nysgjerrig da det ligger en på Torget)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal du ha hifikomponent..? I pro verdenen finnes det en hel del..

    Dsp med integrert til både digitale og analoge kilder er ikke veldig enkelt. Uansett så vil du få en ad/da på vinyl riggen,
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg aner ikke hva som kan kalles "hifikomponent", men selv bruker jeg en dbx venu360, greit fornøyd med den. ;) Handla dbx pa2 for å bruke i kinoen også.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg aner ikke hva som kan kalles "hifikomponent", men selv bruker jeg en dbx venu360, greit fornøyd med den. ;) Handla dbx pa2 for å bruke i kinoen også.
    Spurte hr Spissoy.
    Men dine er nok gode eksempler på hva som finnes i pro verdenen. Kjenner de ikke selv. Jeg har styra endel med lynx, monacor og Audio architect/crown, exasound og selfølgelig minidsp og Dirac.

    Vinyl delen får være i fred, menst streaming får ta seg en tur igjennom en dsp. Har kobla den delen opp både med og uten dsp.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvis man kun vil benytte xlr fra amp(er) er alternativene noe mindre, det var en av grunnene til at jeg gikk for dbx'en, når jeg også fikk en audiens med en hos et medlem her inne så jeg ingen svakheter. Den er nok litt ømtålig på hva som kobles til, den ser ikke ut til å like Behringer nu/nx6000-serien særlig godt hos meg, anaview har den ikke noe problem med. ;)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Hadde tenkt noe enkelt som jeg koblet på eksisterende utstyr.. Men ser at dette er noe jeg bør lese mer om og snakke med folk. :unsure:
    Proff eller HiFi er ett fett, design teller jo så klart men mye kan gjemmes bort :)

    Hadde jeg hatt perfekt symmetri rundt høyttalerne og lytteposisjon ville det gjort alt enklere :confused:

    Setter pris på alle tips og triks (y)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spissoy. Hva ønsker du å bruke dsp til? Kun trekke litt på eq punkt eller ønsker du deling mellom høyttaler og sub og dermed tidskorreksjon også?
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Spissoy. Hva ønsker du å bruke dsp til? Kun trekke litt på eq punkt eller ønsker du deling mellom høyttaler og sub og dermed tidskorreksjon også?
    Hmm..!

    Har ikke sub annet en 18´´ i høyttalerne, og alt er koblet på det interne delefilteret. Så er vel primært EQ om jeg forstår meg selv rett.. :unsure: Vil en DSP kunne utligne forskjellen på bassnivå fra hjørneplassering? Kunne også tenkt å tilføye litt «fylde» i mellomtonen, I området der de heftigste gitar riffene er.

    Må tenke litt på denne og komme tilbake! :unsure:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmm..!

    Har ikke sub annet en 18´´ i høyttalerne, og alt er koblet på det interne delefilteret. Så er vel primært EQ om jeg forstår meg selv rett.. :unsure: Vil en DSP kunne utligne forskjellen på bassnivå fra hjørneplassering? Kunne også tenkt å tilføye litt «fylde» i mellomtonen, I området der de heftigste gitar riffene er.

    Må tenke litt på denne og komme tilbake! :unsure:
    Tenke før handling er ofte greit. For om du klarer deg med en god peq så finnes det program til pc som koster svært lite. Og som er veldig gode. Jriver mediasenter feks. Men da får du ikke justert til vinyl.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Tenke før handling er ofte greit. For om du klarer deg med en god peq så finnes det program til pc som koster svært lite. Og som er veldig gode. Jriver mediasenter feks. Men da får du ikke justert til vinyl.
    Jriver hadde jeg før, men bruker ikke PC/NAS lenger, pakket det bort.
    Har i dag kun TV som streamer og PS3 (til konserter) koblet til One Connect boksen med HDMI, så videre optisk til DAC.
    Enkelt og funksjonelt med Spotify connect og Youtube app :)

    Har riktig nok lyst på en ekstern streamer pga det er forstyrrende på kveldene med 82´´ som lyser meg i trynet.. Oppdaget det etter å ha spilt mye LP hvor mye mer behagelig det var uten det forstyrrende elementet :)

    Liten side avsporing men enkel forklaring på hvordan anlegget er satt opp på digital siden.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan jo gi deg et godt tilbud:
    Jeg har en 2x4HD med Dirac lisens som ligger å samler støv, samt en Umik for mye. Hvis du gidder å hente på Stord kan du få låne begge deler for å teste det før du evt kjøper.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kan jo gi deg et godt tilbud:
    Jeg har en 2x4HD med Dirac lisens som ligger å samler støv, samt en Umik for mye. Hvis du gidder å hente på Stord kan du få låne begge deler for å teste det før du evt kjøper.
    Oy det er ett generøst tilbud!
    Er ofte på den siden av øyen så det kan vi ordne! (y)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Ny plate i dag! Første av Billie Eilish, er fan av musikken så blir nok til at alle platene kommer inn.
    Heftig bass her!

    Har tatt bort skumgummien høyttalerne har stått på siden de kom inn her i 2016, nå er høyttalerne 208cm på sokkelessen, skumgummien bygde 2,5cm.
    Diskanten og mellomtonen kommer da lavere. Var spent på hvordan bassen ville bli plantet rett på gulvet, men ikke sikker.. Jobber med plassering igjen og tester litt.

    Skulle teste LM Audio G-2 pre-ampen, derfor Krell står fremme. :)

    99B4EE3C-3A77-493C-980F-08F6644CFD71.jpeg


    1FF23D3B-73A1-4E1C-BFA5-5F41DAB8FCE7.jpeg


    E018C339-A341-4B28-AD5E-F11F7EF1C54B.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn