Spissoy's HiFi ved sjøen!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.829
    Antall liker
    38.540
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Flotte høyttalere som jeg selv hadde på slutten av 80 tallet :) Lydmessig noe av det bedre fra kappa serien imo
    Lykke til

    mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Flotte høyttalere som jeg selv hadde på slutten av 80 tallet :) Lydmessig noe av det bedre fra kappa serien imo
    Lykke til

    mvh
    Stilig! Er født i 89 så høyttalerne er eldre/like gammel som meg.. Husker du hvilken forsterker du brukte på dem?

    Tenker å sette sammen ett lite anlegg på "hemsen" :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.829
    Antall liker
    38.540
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Stilig! Er født i 89 så høyttalerne er eldre/like gammel som meg.. Husker du hvlken forsterker du brukte på dem?

    Tenker å sette sammen ett lite anlegg på "hemsen" :)
    Ja den siste forsterkeren jeg brukte var en Onkyo 508 som jeg likte godt, har også brukt Tandberg 3000 serie på dem med godt resultat :)

    mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Ja den siste forsterkeren jeg brukte var en Onkyo 508 som jeg likte godt, har også brukt Tandberg 3000 serie på dem med godt resultat :)

    mvh
    Herlig! De er enklere å drive enn Kappa 9 da med andre ord! :giggle:

    Fikk oppdatering på refoam kittet, skal være her før 1 Desember! :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.829
    Antall liker
    38.540
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Herlig! De er enklere å drive enn Kappa 9 da med andre ord! :giggle:

    Fikk oppdatering på refoam kittet, skal være her før 1 Desember! :)
    Ja det kan du trygt si :) Kjenner Kappa 9 veldig godt men har ikke hatt de selv men hadde Kappa 8 og da snakker du tungdrevne Høyttalere.
    Skulle gjerne hatt Kappa 8 i dag men har ikke forsterkere til å drive dem :unsure:

    mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Ja det kan du trygt si :) Kjenner Kappa 9 veldig godt men har ikke hatt de selv men hadde Kappa 8 og da snakker du tungdrevne Høyttalere.
    Skulle gjerne hatt Kappa 8 i dag men har ikke forsterkere til å drive dem :unsure:

    mvh
    Kjenner til den! :cool: Glad jeg slipper å bekymre meg for den delen! :giggle:
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Fin pakke i posten fra Tyskland!

    Opeth - Blackwater Park 20th på grønn vinyl (Ltd: 500 eks) Da har jeg hvit og grønn 🤟
    Får aldri nok Opeth, samlingen vokser, en del i bestilling og:cool:


    vdsavdsavdsvdsa.jpg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Kappa 6 i den første utgaven, som du har kjøpt, er en meget kapabel høyttaler. Jeg har et identisk par som jeg bruker i anlegg nr 2 i filmrommet hjemme. Kappa 6 krever 100 gode watt for å spille bra, men er ikke forsterkerdødare som Kappa 9. Disse får du mye glede av.

    Veldig oppløst og god lyd, med en overraskende god bass til størrelsen. Pass på mellomtoneelementet. De blir ofte sprø når de er utsatt for sollys og går da lett i stykker. Jeg gir mine en årlig dusj med silikonspray og spiller med grillen på.
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Kappa 6 i den første utgaven, som du har kjøpt, er en meget kapabel høyttaler. Jeg har et identisk par som jeg bruker i anlegg nr 2 i filmrommet hjemme. Kappa 6 krever 100 gode watt for å spille bra, men er ikke forsterkerdødare som Kappa 9. Disse får du mye glede av.

    Veldig oppløst og god lyd, med en overraskende god bass til størrelsen. Pass på mellomtoneelementet. De blir ofte sprø når de er utsatt for sollys og går da lett i stykker. Jeg gir mine en årlig dusj med silikonspray og spiller med grillen på.
    Takk for info! ☺ Kjøpte dem pga mellomtonene (reserver til mine Kappa 9, i nøden..) Men jeg har ett reserve i eske også.
    Så tenkte nå å få dem i stand, viktig å ta vare på de originale Kappa, tror foten også er original? 🤘

    Har stått tørt med trekk på i alle år. Skal ta med tipset om silikonspray! (y)
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Pakker til HiFi messe i Horten, må passe på kg grensen om det er plater som frister der :unsure:
    Flyet går 08:20 fra Flesland så blir litt seine til Horten.. Toger fra Oslo til Moss 🤘

    Gleder meg! 6 år siden sist!
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Vel hjemme fra en fin tur til Horten og Oslo :cool: Gikk rundt med en kamerat.. Vi lyttet og kikket litt med hyppige øl pauser, den beste tweaken for god lyd!:)

    Mitt høydepunkt må være anlegget med Studer A810 som avspiller, der gikk tanken fort til «tenk om det var ett par gode hornhøyttalere der…»🤘

    Ellers mye pent, gøy å se Sonus Faber Extrema og Genesis i real life! 🤘

    Fikk med meg 1 plate fra messen, og en boks i Oslo fra en hyggelig selger som kom til hotelldøren med den!

    813D384A-4FDB-486F-B220-6FF753548541.jpeg


    877685E3-DFD8-4D6D-A6E9-488358D6A16C.jpeg
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Vært på Hifai tur til Bergen idag med platespilleren og phonotrinnet for å få det stilt inn (Er helt grønn på platespillere, så lar de som kan det justere)

    Fikk stilt alt inn og satte stiften på Blackwater Park 20th.. Kun lyd i en kanal… Byttet om kanalene på kabelen, lyden skifter side, byttet Headshell/PU. Samme resultat, Så nå er spilleren levert inn til Servicekomapniet for sjekk og eventuelt bytte kabel.. 😬

    Hadde håpet også å få høre på Thorens TD124 DD, men der manglet det litt, sinnsykt fet spiller uansett! :love:

    559E1A31-7533-4BC8-AD1D-20056938593B.jpeg


    288ECD46-374A-4113-AF0E-F08080F35595.jpeg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.574
    Antall liker
    27.658
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vært på Hifai tur til Bergen idag med platespilleren og phonotrinnet for å få det stilt inn (Er helt grønn på platespillere, så lar de som kan det justere)

    Fikk stilt alt inn og satte stiften på Blackwater Park 20th.. Kun lyd i en kanal… Byttet om kanalene på kabelen, lyden skifter side, byttet Headshell/PU. Samme resultat, Så nå er spilleren levert inn til Servicekomapniet for sjekk og eventuelt bytte kabel.. 😬

    Hadde håpet også å få høre på Thorens TD124 DD, men der manglet det litt, sinnsykt fet spiller uansett! :love:

    Vis vedlegget 762148

    Vis vedlegget 762149
    Sånt er virkelig frustrerende! Håper du får det fikset. Mvh
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Sånt er virkelig frustrerende! Håper du får det fikset. Mvh
    Ja, veldig rart også siden den har stått i ro siste 2-3 år. :unsure: Men men, pluggene var veldig trange/trege så blir fint få å noe bedre der!

    Dumt og da vi hadde satt av tid til å teste andre phonotrinn samt opp mot en Dr.Feickert Volare med Jelco arm og samme pickup som meg (Phasemation PP-200)
    Kunne fått fart på sparegrisen så burde vel være litt glad :cool::rolleyes:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vært på Hifai tur til Bergen idag med platespilleren og phonotrinnet for å få det stilt inn (Er helt grønn på platespillere, så lar de som kan det justere)

    Fikk stilt alt inn og satte stiften på Blackwater Park 20th.. Kun lyd i en kanal… Byttet om kanalene på kabelen, lyden skifter side, byttet Headshell/PU. Samme resultat, Så nå er spilleren levert inn til Servicekomapniet for sjekk og eventuelt bytte kabel.. 😬

    Hadde håpet også å få høre på Thorens TD124 DD, men der manglet det litt, sinnsykt fet spiller uansett! :love:

    Vis vedlegget 762148

    Vis vedlegget 762149
    Drit i spellærn! Se hva treskverket er koblet til!:love:
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Fått oppdatering på spilleren, viste seg at «Hev/Senk» mekanismen som er gåen og av en eller annen grunn kutter signalet.
    Så da blir det fikset 🥳

    Sitter å leser om platevaskere.. Har innsett at jeg må ta den investeringen..! Men hva skal velges :unsure:
    Leser nå om dagen om Hummingbird som er i vinden, men også om Degritter som er betydelig dyrere.. Vil ha noe som er svært bra, enkel i bruk og funker 24/7.

    Hvordan vil en rimelig Project VC-S2 være kontra ultralyd vaskerne.. 😬 Godt en har Sentralen når en skal lese seg opp! 🤘
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Når ultralydvasker er godt nok for tannlegen, tror jeg vi kan konkludere med at det blir klinisk rent.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Når ultralydvasker er godt nok for tannlegen, tror jeg vi kan konkludere med at det blir klinisk rent.
    ja jobber med ultralyd innimellom så har en anelse om at det blir rent:)
    Men ser det er forskjell på frekvens på de forskjellige. Har litt å lese meg opp på!

    Er en stor utgift iforhold til resten av utstyret så😯
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.344
    Antall liker
    63.180
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skal ikke ha noen mening om forskjellen mellom Degritter og Nynnefuglen. Selv er jeg veldig fornøyd med min Degritter. Den leverer definitivt på ditt ønske om svært enkel i bruk og har så langt fungert 24/7 her hos meg. I tillegg virker det som veldig god oppfølging hos produsenten når man tar kontakt.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Skal ikke ha noen mening om forskjellen mellom Degritter og Nynnefuglen. Selv er jeg veldig fornøyd med min Degritter. Den leverer definitivt på ditt ønske om svært enkel i bruk og har så langt fungert 24/7 her hos meg. I tillegg virker det som veldig god oppfølging hos produsenten når man tar kontakt.
    Morro å høre!☺
    Leser i vennetrådene og andre jeg kan finne om de forskjellige!

    Sto en Degritter i rommet til Endpoint Audio i Horten, og den ser jo meget pen ut! (y)
    Degritter har en pris som gjør at det ikke er bare bare å skaffe en, men kontra verdien på platesamlingen så er det ikke så galt, om det kan rettferdiggjør det! 😬
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.344
    Antall liker
    63.180
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Morro å høre!☺
    Leser i vennetrådene og andre jeg kan finne om de forskjellige!

    Sto en Degritter i rommet til Endpoint Audio i Horten, og den ser jo meget pen ut! (y)
    Degritter har en pris som gjør at det ikke er bare bare å skaffe en, men kontra verdien på platesamlingen så er det ikke så galt, om det kan rettferdiggjør det! 😬
    Peneste brødristeren jeg har sett 😄
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Vèl hjemme fra Stavanger weekend, måtte i den forbindelse benytte muligheten til å ta en liten avstikker når denne var på Finn.no :cool:
    Viste seg at det var samme selger jeg kjøpte «Katie Melua - Live at O2 Arena» og «Kaizers Orchestra - Maestro» av for flere år siden:) Liten verden.


    304384CD-51D0-4B77-A319-445C29801D0D.jpeg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Kom pakke idag fra Discogs! Kjøpte en CD (Katie Melua - Secret Symphony) som er svært sjeldent jeg gjør, men manglet denne i samlingen, forseglet eksemplar til 80kr inkl frakt, OK pris ☺

    Fikk også «Manchester Orchestra - The Black Mile Demos» denne er limitert til 2000 eksemplarer. Fantastisk gruppe som jeg har stor sans for!

    739AE609-01B7-40EC-9026-5EDDC914EF8D.jpeg



     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Fint å se deg i godt driv :)
    Blir litt nå fremover..Spisser samlingen litt, kommet mye nytt i det siste som jeg ønsker inn. Venter vel på en 15-20 plater nå :unsure:
    Noen mer spennende enn andre.. Prøver å følge en liste jeg har satt opp.. Er noen kostbare plater på listen. Så blir det å spare til ultralydvasker etterpå.

    Håper bare ikke det dukker opp for mange "MÅ-HA" plater underveis :rolleyes:

    Deriblant denne, samleboks om det kan kalles det?JanOve er på tourne i desse dager og kommer med live album av hver opptreden (Bergen x2, Haugesund, Oslo, Trondheim og Stavanger) Totalt 6 plater.

    Blir kun produsert antallet som blir forhåndsbestilt, så måtte legge inn en ordre🤟 Levering ca Mars.2022.

    Janove_bootleg_alle0111.jpg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Sitter på jobb og prøver å unngå impuls handling..
    Noe har det dog blitt.. Kom over at Airbag kommer med Live In Studio Unplugged på LP og måtte jo bestille den etter å ha hørt og sett på Youtube..
    Sikkert gammelt nytt for mange men 🙌

     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Rolig Lørdag på kontoret..! Skulle ønske denne utgaven av 'Last Train Home' var på LP'en 🤟

     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Brukthandel denne gangen..
    Har en guilty pleasure med Bjørn Eidsvåg.. Sett han live noen ganger 😬
    Alle platene er i svært god stand! Øverst til høyre; 1ste press av ELO, ser nesten ny ut! 🤟

    Den øverste til venstre er mer på gøy bare, kurositet!

    seeeee.jpg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Noen nye viktige hull i samlingen tettet ☺

    Katatonia sitt kanskje sterkeste album, George Harrison - Live In Japan og Roger Waters nyeste. Burde kjøpt den for lenge siden med tanke på at jeg var på konserten i Oslo 🤘

    7747DCA6-4EC9-48A1-A4FE-86FC3A2FA7E4.jpeg
     
    Sist redigert:

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Snart til Bergen for å hente platespilleren hos Servicekompaniet! Var dårlige kontakter inne i spilleren som var problemet, men fikk samtidig byttet signalkabel på den 🤘 Er virkelig spent på hvordan Phasemation pickupen låter!😬

    Var på nok en brukt handel hos han jeg kjøpte forrige batch hos.. 70 tallet er sterkt representer her! (Sett bort fra Chris Rea - 89)

    82301C3F-3C62-44DF-9D9D-6DBDEC78A5EE.jpeg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Vèl hjemme fra Bergen med frisk spiller! Fikk testet Primare trinnet mitt mot Chord Huei, og det er helt klart at jeg må ha nytt phonotrinn…:rolleyes:
    Chord løftet lyden noe helt enorm…. Må frem med sparegrisen og begynne å pante flasker😬

    BE5C325C-DB7A-4A0B-A759-07A82975B0BD.jpeg
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Rolig morgen, fyr i peisen og Knopfler snurrer..
    Tester ut forskjeller med 20/50 og 100 impedanse.. :unsure: Derfor alt står litt halveis her nå, siden innstillingene er bak.

    Må få meg ett sånn «playing now» LP stand som flere her inne har.. 😬
    Fikk også levert en LP, kom tilfeldigvis over at «Ingenting» har represset sitt første album igjen, kun for nostalgi å ha i samlingen! :cool:

    FBD3BC8C-51DA-49F0-831A-DA49C7DA1BB6.jpeg


    23488754-E9B0-4BF9-8AF2-6849721AE168.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Flott oppsett og kul tråd.

    Gode musikktips også. Det første jeg skal gjøre er å skaffe juleplata til Nora Jones 😊.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Fikk Coldplay sitt nyeste album idag, er absolutt noen gode låter der, kul finish på vinylen også!
    Refoam kitet til Infinity Kappa 6 kom også, endelig! 🥳

    Er på B-siden nå, favoritt på albumet er nok «Coloratura» 🤘
    48D8E346-013E-4455-8C96-25D19924240A.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn