Spise, eller ikke?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.610
Sted
Holmestrand
Som den gode hedning jeg er, kan jeg stort sett gjøre som jeg vil. Har brukt kardemommeloven som moralsk fundament, og synes det fungerer fint:
Man skal ikke plage andre,
man skal være grei og snill,
og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

G

Gjestemedlem

Gjest
xerxes skrev:
Som den gode hedning jeg er, kan jeg stort sett gjøre som jeg vil. Har brukt kardemommeloven som moralsk fundament, og synes det fungerer fint:
Man skal ikke plage andre,
man skal være grei og snill,
og for øvrig kan man gjøre hva man vil.
Kardemomme er et alt for lite brukt krydder i vårt kosthold. Indere, pakistanere og nord afrikanere er mye flinkere å bruke dette glimrende krydderet til annet enn julebakst og søtmat.

Et helt nødvendig krydder i en god curry, enten den lages med svin, kyr, reker eller rent vegetabilsk.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Er det mulig ? Denne tråden er noe av det mest navelbeskuende og dumme jeg noensinne har sett.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Morsomt forum :)
Jeg spiser akkurat nå kylling bruschetta - tror ikke den er halal slaktet, jeg kommer vel til helvette nå da?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Ved spørsmål om å spise...
Finnes det andre svar enn Ja! ???

Arne K
-matvrak ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pink_Panther skrev:
Er det mulig ? Denne tråden er noe av det mest navelbeskuende og dumme jeg noensinne har sett.
Wow. Hva i alle dager mener du? Kan man ikke tulle med slikt? :eek:

Store sjanser for at kyllingen din er halal-slaktet wogt, tror prior slakter alt halal for å være på den sikre siden..

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Komponenten skrev:
Pink_Panther skrev:

Store sjanser for at kyllingen din er halal-slaktet wogt, tror prior slakter alt halal for å være på den sikre siden..
Visst kan man tulle med islam, men dette minner mer om en barnehage enn et forum for (relativt) voksne mennesker.

"Hi-hi, se her hvor dumme de andre er"

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Islam forumet belyser jo hvor stor forskjell det er på "oss og dem"
Jeg har ikke noen problemer med at folk praktiserer sin relgion, men når du ser hvor vanskelig relgionen gjør selv små dagligdagse ting og hvor disse menneskene legger energien sin så er det et strålende eksempel på hvor lite kompatibelt islam er med den Norske hverdag.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.610
Sted
Holmestrand
Tingen for meg er at mange religioner er svært konservative. Hvis noen synes dette er relevante krav til maten de skal spise erdet helt i orden for meg:

Wikipedia:
Halal som slaktemetode
For at kjøtt skal være tillatt å spise, bør en rekke betingelser være oppfylt. Noen av disse er absolutte krav, mens andre er mer å betrakte som anbefalinger.

* For det første må dyret i seg selv være tillatt å spise. Av kjøtt som ikke er tillatt å spise (haram) er grisekjøtt det viktigste og det som håndheves strengest. Men forbudene omfatter også firbente dyr som spiser andre firbente dyr (f.eks. tiger, rev, ulv), mens dyr som brukes til transport bør helst ikke spises og bli kalt for "makrouh" (som f.eks. kamel og hest), og dyr som slikker i seg vann (kattedyr, hunder) er også haram. Reglene om tillatte og forbudte dyr samsvarer i stor grad med budene om rene og urene dyr i Det gamle testamente (3.Mos 11 og 5.Mos 14 3-21).
* Selve slaktingen må skje ved at de to hovedpulsårene i strupen kuttes med et raskt kutt. Kroppen skal tømmes for mest mulig blod så raskt mulig. Også luftrør og spiserør skal kuttes. Etter norsk lov må alle dyr som slaktes bedøves før blodtapping (Dyrevernloven §9). Bedøving før slakting bryter ikke med halal, så lenge dyret fortsatt er levende når det slaktes.
* Dyret skal ikke utsettes for unødig smerte. Derfor må slaktekniven være skarp, og slakteren bør være kvalifisert.
* Slakteren bør være muslim. Men Koranen tillater også kjøtt av dyr som er slaktet av «skriftfolkene» ahl ol-kitab, det vil si jøder og kristne.
* Slaktingen bør skje i Guds navn, ved at slakteren sier «bi-smi llah Allaho Akbar» (i Allahs navn Gud er større). Dette er ikke et absolutt krav.
* Dyret bør legges med hodet mot Mekka (qibla). Dette er ikke et absolutt krav.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pink_Panther skrev:
Komponenten skrev:
Pink_Panther skrev:

Visst kan man tulle med islam, men dette minner mer om en barnehage enn et forum for (relativt) voksne mennesker.

"Hi-hi, se her hvor dumme de andre er"

Synes tidvis både dette og det andre forumet fremstår som barnehage, forskjellen er at for dem er det blodig alvor og påvirker hvordan de lever sine liv.

F.eks. diskuteres det om musikk er lov:

http://www.islam.no/forum/forum_posts.asp?TID=12070

ser ut til at det kun er musikk med en tromme (DAFF) som er lov.
Men de er visst litt usikre.

Ellers er det bare lov for muslimer å diskutere under den avdelingen, så når tema blir for vanskelig flytter de saken ned der og kutter ut kommentarer fra ikke-muslimer.

Timba

Medlem
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
0
Sitat marco72 til IIldergreier:

"DU kan ikke diskutere noe som helst på islam underforumet. Har du ikke merket deg reglene for dette underforumet? Muslims only!"

Rasisme? ;D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Sjekk med adventistene om hva de kan spise, eller kanskje aller helts hva de IKKE kan spise. Koffein, for eksempel? Ikke faen! Reker? Err'u gæren!? Svin? Hæ, man eter da vel faen ikke svin!? Alkohol? nei, nå....! Og så bortetter.
Dette er en del av den norske hverdagen, bare for å ha det nevnt.

Honkey

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.610
Sted
Holmestrand
Honkey-Chateau skrev:
Sjekk med adventistene om hva de kan spise, eller kanskje aller helts hva de IKKE kan spise. Koffein, for eksempel? Ikke faen! Reker? Err'u gæren!? Svin? Hæ, man eter da vel faen ikke svin!? Alkohol? nei, nå....! Og så bortetter.
Dette er en del av den norske hverdagen, bare for å ha det nevnt.

Honkey
Det er en del av hverdagen for de som synes at skjeggete menn fra middelalderen skal sette dagsorden. Jeg bryr meg ikke om de er adventister, kristne eller muslimer.

Topp Bunn