Spiral Groove turntables - noen som kjenner til disse?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Kompakt og vellydende spiller. De fleste Spiral Groove jeg har hørt har vært utstyrt med Tri-Planar, fin kombo.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.292
Antall liker
11.110
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Interessant.

SG1. En MEGET pen spiller!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Veldig pen spiller! Arma ligner på Vpi sin rimeligste, eller???? Spilleren ligner også mye på Vpi, synes jeg. Men prisen...USD 25K. Kan det være rett? Høres voldsomt dyrt ut, synes jeg. Kunne forstått NOK 25K. Hvis det er rett, er det definitivt ikkeno' for meg!

;D ;D
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.292
Antall liker
11.110
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det stemmer visst, det forlanges 20000 $ bare for drivverket.
Det var det, for min del også.
 

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
3.734
Antall liker
3.336
SG-2 med Tri-Planar.

Pris u/arm $15K

 

hans

Bransjeaktør
Ble medlem
08.09.2003
Innlegg
47
Antall liker
0
Konstruktøren af Spiral Groove er Alan Perkins. Han driver et firma i USA, Immedia, som dels distribuerer hifi udstyr i USA, dels producerer pladespillerne og en højttaler-serie.
http://www.immediasound.com/index.html sender jer til Immedia´s website.

Alan Perkins er bl.a distributør af Lyra og Finite Elemente i USA.

Hverken de to Spiral Groove pladespillere eller de to tonearme har nogen sammenhæng med VPI´s produkter. Det er helt selvstændige produkter, som forøvrigt lyder rigtig godt

Sidste år indgik han aftale med Joachim Gerhard, tidligere konstruktør for Audio Physic og nu indehaver af højttalerfirmaet Sonics. Nu bliver disse højttalere produceret i USA af Alan Perkins firma.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hva er det med disse spillerne som tilsier en sånn sinnsyk prislapp på USD 15K uten arm? Er det mye bedre komponentkvalitet og oppbygging på disse i forhold til andre spillere med meir "normal" prislapp??

Pene å se på, det er de. Det skal de ha!

???
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Små serier og presis maskinering av mekanikk er vel to grunner til at det koster. $15 000 er vel ikke lenger sinnsyk prislapp på en platespiller?
 
P

Parelius

Gjest
VilhelmW skrev:
Hva er det med disse spillerne som tilsier en sånn sinnsyk prislapp på USD 15K uten arm? Er det mye bedre komponentkvalitet og oppbygging på disse i forhold til andre spillere med meir "normal" prislapp??

Pene å se på, det er de. Det skal de ha!

???
Fosse sier noe viktig, men det er nok ikke det vesentlige, i mine øyne (ha meg unnskyldt, Mr. Fosse). Vi er innen en boble hvor billige ting vil ha SVÆRT vanskelig for å bli anerkjent som top of the line. Du vil rett og slett ha problemer med å få solgt noe som utgir seg for «den høye ende» hvis ikke prislappen er av samme sort. I tillegg er vi i denne bobla blitt prisblind. Markedsføringsavdelingene og slike små minisamfunn som vårt er ganske så selvforsterkende spiraler. Så det viser seg kanskje regningssvarende å selge få objekter men med store avanser…

En kan jo spørre seg om hva som er så mye mer avansert i produksjonsøyemed (presisjon etc.) når det gjelder en snurrer vs. en arm av typen tri-planar, f.eks.

Immediasnurrer, som var forrige platespillerprosjekt til Perkins, var meget vel ansett, skal en tro den kulørte presse. Jeg har ingen grunn til å betvile det.

Tillegg: Hadde jeg hatt penger rede, så ville jeg nok i min egen sykelighet ha satt den på listen over «noe jeg kunne tenkt meg».
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Fosse skrev:
Små serier og presis maskinering av mekanikk er vel to grunner til at det koster. $15 000 er vel ikke lenger sinnsyk prislapp på en platespiller?
Veldig viktig poeng.

Sett i paralell:
GOTO horndiskant, produsert i svært små serier av entusiaster i et lite produksjonslokale i Japan.
Fantastisk lyd - ekslusive materialer bygget sammen med høy presisjon til en avsindig pris.

Så finner store Fostex ut av de vil inn på markedet og starter sitt gigant-maskineri. Kjøper materialer i større kvanta, har allerede presisjonsmaskineri som kan lage hva de vil - vips så fødes T500A mkII som matcher Goto diskanten på alle parametre, og har en pris som vi normale (ved å strekke oss litt) kan svelge.......

Skulle ønske det var stort nok marked til at flere gigianter ville gjøre det samme!

Og forresten - et par T500A mkII er på vei til meg fra Japan :)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Fosse skrev:
Små serier og presis maskinering av mekanikk er vel to grunner til at det koster. $15 000 er vel ikke lenger sinnsyk prislapp på en platespiller?
JO!!! Vinylspillere til +NOK 25K, synes jeg er temmelig vilt. Vinylspillere til USD 15000 UTEN arm og uten p.u, er galskap. Det mener jeg heilt ærlig og oppriktig. Det samme gjelder forøvrig både cd-spillere og forsterkere også. Jeg betviler at "merverdien" i form av knapt hørbare forskjeller i måte å gjengi innspillingene på, står i forhold til merkostnaden. Value for money....

Men: Hver sin lyst, sa mannen da naboen hadde mista buksa mens han sprang etter væren sin.

;D ;D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Hva en oppgradering er verdt avhenger vel av flere faktorer, og ikke minst av om man synes den lydmessige differansen er vesentlig og det økonomiske utlegget akseptabelt.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Fosse skrev:
Hva en oppgradering er verdt avhenger vel av flere faktorer, og ikke minst av om man synes den lydmessige differansen er vesentlig og det økonomiske utlegget akseptabelt.
Nettopp - og litt "value for money"...

;D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Nå synes jeg vel dette temaet er utdebattert her på forumet, så uten å gjøre noe lengre diskusjon av det: Jeg mener å ha redegjort for "value for money" i setningen du siterer. Folk verdsetter ting ulikt. Selv sparer jeg penger på å la være å kjøpe ting jeg ikke blir fornøyd med eller ikke har bruk for, slik kan det fort bli noe til overs av etterhvert.
 
Topp Bunn