Spin-Clean/Record Washer

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Jeg har en tilsvarende sak og den fungerer den. Forskjellen på disse og de noe mer sofisitikerte maskinene er jo at disse ikke "suger" vekk møkka, men kun "børster" den vekk idet platen roterer forbi børstene.

I alle fall en grei start!

http://svalander.se/vinyl/knosti.htm

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
JH skrev:
Jeg har en tilsvarende sak og den fungerer den. Forskjellen på disse og de noe mer sofisitikerte maskinene er jo at disse ikke "suger" vekk møkka, men kun "børster" den vekk idet platen roterer forbi børstene.

I alle fall en grei start!

http://svalander.se/vinyl/knosti.htm
Bruker samme, siden 80 tallet. Når det gjelder den modellen som trådstarter spør om, Spin Clean, så skriver Michael Fremer om den i Analog Corner spalten sin i Stereophile, Februar 2010, at:
"There's nothing set and forget about the Spin Clean, but it's cheap and it really, really works. It is not nearly as convenient or as efficacious as a vacuum cleaning system, but compared to playing dirty records? No Contest."

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.542
Torget vurderinger
10
http://www.spincleanrecordwasher.com/products-record.html

Leste om den på flyet i dag. Hver gang jeg er på Gardermoen så unner jeg meg Stereophile ;D
Er ikke noe glad i hverken fly, flyplasser og jobbreiser men må på farten 5-6 ganger i året pga jobb + noen ferieturer og da blir det alltid Stereophile, en grei "trøst" må jeg si.

Men over til saken. Det koster 100 dollar fra USA. Så kommer det moms og frakt på. I tillegg så kan det kanskje være problemer med å sende kjemikalier i posten?

Noen som har kommentarer på dette??

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Knosti,som vel er tilsvarende,koester drøyt 500 norske fra Svalander.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.542
Torget vurderinger
10
frakten kom på 50 dollar, nå er den i farta :D

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Høres bra ut! Gi gjerne en rapport på hva det ble totalt, og ikke minst om platene blir rene :)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.542
Torget vurderinger
10
Vasket 12-14 plater. De ble rene. Den fungerer. Terningkast 6 8)

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.542
Torget vurderinger
10
Kjøpte en solid bunke brukt vinyl når jeg var i London for et par uker siden.
Testet et par nyvaskede plater og den ene var det fortsatt en del knitring på mens den andre var som ny? Jeg tipper at en godt slitt plate ikke nødvendigvis blir knitrefri bare ved å vaske den?? Eller vil f eks ultralyd lage gull av gråstein?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Jeg tipper at en godt slitt plate ikke nødvendigvis blir knitrefri bare ved å vaske den?? Eller vil f eks ultralyd lage gull av gråstein?
Jeg vil ikke vedde imot på det første. Vil heller ikke vedde på det siste.

Virker som om du er fornøyd med vaskeren din. Supert. Grattis :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Grattis med vasker!

Jeg er forbi imponert over hva som skjedde med mine ultralydvaskede.
Er vel bare en plate igjen som lager litt knitring, og den mistenker jeg er slitt.
(Knitringen ble redusert til et minimum der også, bare så det er sagt.)

To tanker.
Vaske først i spinclean, deretter forsøke med ultralyd som du har tilbud om.
Vaske først i spinclean, deretter en gang til i spinclean for å se om det hjelper.

R

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
20.730
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt denne vaskeren i ett par uker nå. Og kan ikke annet enn å anbefale den. Den er enkel og billig. Men gjør en rimelig god jobb. I forhold til investeringen så må denne være det som har gitt mest lyd pr. krone. Mangege gamle plater er blitt som nye, og til og med noen håpløse eksemplarer er må fult spillbare igjen. Løp og kjøp, vinylelskere :)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.542
Torget vurderinger
10
Spilte akkurat nå hele Diana Krall Live i Paris på Audiofil Vinyl. Kjøpt splitter ny. Litt småknitring.

Nå satte jeg på Michael McDonalds Sweet Freedom som jeg har kjøpt brukt. Den er vasket i Spin Cleanern. Mindre knitter på denne en Diana Krall.

Jeg har ikke vasket de nye platene mine :eek:

Det må jeg begynne med.

Har laget et system der jeg legger en liten lapp inne i omslagscoveret. "vasket _____". Her skriver jeg inn mnd og år med penn. Ganske enkelt.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.542
Torget vurderinger
10
Med andre ord, den virker ganske bra.

Det eneste jeg bekymrer meg for er jobben. Har ca 150-200 plater som ikke er vasket.

Pluss disse to kassene jeg kom hjem med i dag :p

Noen som har gode råd ::)

Uploaded with ImageShack.us

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Med andre ord, den virker ganske bra.

Det eneste jeg bekymrer meg for er jobben. Har ca 150-200 plater som ikke er vasket.

Pluss disse to kassene jeg kom hjem med i dag :p

Noen som har gode råd ::)

Uploaded with ImageShack.us
Gratulerer men mye "ny" vinyl.
Har ikke annet råd til deg en bare å sette igang med vaskingen - på dem du ser trenger det.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.542
Torget vurderinger
10
Har vasket 12 stk i dag. Plukker de jeg har lyst til å lytte til. Da blir det litt som en opplevelse av å gå i platebutikken for å kjøpe vinyl slik jeg gjorde på midten av 80 tallet som tenåring.

Vel vel, her kommer noen nyttige tips om bruk av Spin Clean:

1) husk at det er 3 små eller 2 store korker med rensemiddel (avhengig av størrelse på flasken)

2) hell rensemiddelet over børstene og fyll på vann (skal teste destillert etterhvert)

3) sett frem 3, 4, 5 eller flere glass eller kopper opp ned på bordet

4) når du vasker platen, husk å rotere nok ganger, 3-4 fulle rotasjoner hver vei

5) hold platen 5-10 sekunder over den gule baljen, rist litt på den, da blir ikke klutene så våte, legg den deretter oppå koppen (som ikke må ha større diameter enn labelen)

6) ha rene lofrie bommullskluter klart, en til å ta mesteparten av det våte og en til den siste tørkingen. Tørk med sirkulære bevegelser, snu gjerne platen flere ganger, tørk helt til alle antydninger til fuktighet er borte, og litt til. Skift kluter under veis. Det går 2-3 stk pr 10 plater.

7) når alle koppene på bordet har en gullende ren LP på seg så er det tid for en runde med nytt innleggscover og plastfutteral

8) legg inn en liten postit lapp hvor det står "vasket august 2011"

Nyt musikken :)

Topp Bunn