Spille inn RIAA

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Har forstått det sånn at RIAA-trinn ofte trenger noen timer på "øret" før de låter som det skal. I motsetning til digital avspilling kan ikke en lp stå over natta. Eller... ? Mener det er St. Pepper-albumet til The Beatles som avslutter med en evigvarende lydkollasj. Kan den tusle og gå, eller vil det skade pickupen?
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
De fleste riaa trinn profiterer på å stå påslått kontinuerlig, medmindre de inneholder rør (levetid) vil jeg anbefale det. Vil tro at ett helt nytt og gjennomvarmet trinn spiller bedre enn ett nettopp påslått selv om det er "ferdiginnspillt". Å spille Sgt.Pepper uten tilhørere tror jeg er mest for nevrotikere.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Vil ikke fremstå som nevrotiker, og har ei penger til noe som helst, så en Burn-in-device (aka tull og fanteri) kan jeg ikke prioritere. Takker dog for tips, selv om jeg nå kanskje har kommet i skade for å fornærme.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
å_t ser nå at du har samme riaa trinn som meg, ingen fare med å la det stå på :)
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Hentet trinnet i dag, så har ikke satt det i gang end. Har heller ikke satt i hop platespilleren...

Så utrolig vanskelig det skal være å få anlegget til å låte optimalt. Er ikke halvgærne komponenter jeg sitter med, så bør kunne bli bra, men aaargh!
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Ikke veldig varmt her hos meg, her står den med godt med luft over og koblet til den batteristrømforsyningen som er laget for dette trinnet. Vil tro vame ikke er noe problem med standard strømforsyningen heller.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
å_t ser nå at du har samme riaa trinn som meg, ingen fare med å la det stå på :)
Får følge litt med. Vi kjører kombinert hif-fi og hjemmekino midt i stua og har alt utsyret i samme skap. Må ommøblere nå, men foreløpig har vi ikke klart å få god lufting alle steder da noe av bakplata må være på for å stive av skapet. Vi skal forsøksvis lage et viftesystem og få på en dør så det ikke ser helt jævlig ut...
 
Sist redigert:

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
å_t ser nå at du har samme riaa trinn som meg, ingen fare med å la det stå på :)
Ikke veldig varmt her hos meg, her står den med godt med luft over og koblet til den batteristrømforsyningen som er laget for dette trinnet. Vil tro vame ikke er noe problem med standard strømforsyningen heller.
Hvordan er den oppgraderte strømforsyningen? Verdt pengene?
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Det kan jeg vanskelig svare på da jeg aldri har prøvd uten, til MM pick up (som jeg bruker nå) tviler jeg på om poenget med denne er særlig stor. Til low output MC har det sikkert noe for seg. For evt. nevroser er det uansett bra ;) I sum så er dette uansett veldig veldig bra!
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Har uansett ikke penger nå. Koster å impulshandle anlegg 😜 Hele anlegget er kjøpt i løpet av 2015.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Hvilken platespiller er det du har kjøpt deg?
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Høres bra ut det, gratulerer, kanskje kan Cadenza pick up'en på sikt profitere på batteriforsyning. Spiller nok unsett veldig bra når du får satt det opp. Lykke til og forstår godt at du gleder deg.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
La den varme seg opp til driftstemp, så er den innspilt. ;) Komponentene har en viss verdi og toleranse og denne vil ikke endre seg ved bruk med mindre de ryker.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hentet trinnet i dag, så har ikke satt det i gang end. Har heller ikke satt i hop platespilleren...

Så utrolig vanskelig det skal være å få anlegget til å låte optimalt. Er ikke halvgærne komponenter jeg sitter med, så bør kunne bli bra, men aaargh!
Hva er det du ikke er fornøyd med?
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Sånn som det står nå er ikke bassen helt på plass og det er nok litt mye toe in. Mangler bredde. Ht er ca 40 cm fra vegg, noe som er absolutt maks jeg kanskje kan få lov til 😜 Rommet har en del bassutfordringer som løses ok med DSPeaker, men det betyr at jeg må kjøre sveipene hver gang jeg flytter ht for å se hvordan det låter. Ikke så lett til enhver tid i en blokk.

Kan lite definert bass ha sammenheng med litt slarkete fester til spikesene (soundcare).
Skal forsøke med 40*40 heller under og også Noen Auralexplater jeg har.

Skle litt ut denne tråden min... 😜
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.663
Antall liker
58.520
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ikke helt uvanlig at tråder sklir ut så det kan vi tåle.:)

Når det er sagt så tror jeg at dette går seg til.
Når greiene er satt opp har du lyd, det er bare det at den blir bedre etterhvert.
I samme slengen skal du vel spille inn Cadenzaen din (?)
Tror du vil høre bedre forskjell på når den er innspilt enn Riaa-trinnet.

Mvh
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Sånn som det står nå er ikke bassen helt på plass og det er nok litt mye toe in. Mangler bredde. Ht er ca 40 cm fra vegg, noe som er absolutt maks jeg kanskje kan få lov til ������ Rommet har en del bassutfordringer som løses ok med DSPeaker, men det betyr at jeg må kjøre sveipene hver gang jeg flytter ht for å se hvordan det låter. Ikke så lett til enhver tid i en blokk.

Kan lite definert bass ha sammenheng med litt slarkete fester til spikesene (soundcare).
Skal forsøke med 40*40 heller under og også Noen Auralexplater jeg har.

Skle litt ut denne tråden min... ������
Det er vanskelig å si hvorfor bassen hos deg ikke sitter, men jeg hadde før jul en splitter ny Ortofon Quintet Black i eget oppsett. Bassen var pløsete og alt for dominerende ift min innspilte Ortofon 2M Black. 2M Black låt bedre på alle områder hjemme hos meg, og Quintet Black ble ikke kjøpt. Om den hadde endret seg etter innspilling vet jeg ikke. Det jeg vet var at 2M Black aldri låt slik, selv ikke når den var uinnspilt. Jeg har i tillegg til 2M Black hatt 2M Bronze og Rondo Red MC, og digger Ortofon. Neste Ortofon må bli en SPU:) men det er en annen diskusjon.

Derfor ble det noe helt annet denne gangen hos meg; en London Decca Super Gold. Her sitter alt som det skal, og jeg vet at jeg må opp i veldig mye mer enn de 11.000 kr jeg betalte for å få tilsvarende lyd fra en MC-pickup...

Mitt tips:
Jeg tror også at du må være tålmodig og vente til din Cadenza er innspilt. MEN, Ortofon sine PUer endrer seg ikke så mye som en del andre pickuper etter innspilling. Så mye av den lyden du har nå, er lyden du får. Men av de jeg har hatt så har det vært små endringere til litt strammere bass, klarere mellomtone men mykere diskant.

Du har en god spiller med og en veldig god pickup. Men uten å være respektløs til utstyr du nettopp har kjøpt, er min mening at en Ortofon Cadenza Blue fortjener et bedre Riaa-trinn enn det du har nå. Jeg har hørt dette riaa-trinnet med Ortofon pickup tidligere, og i mine ører låt det hele litt tamt og kjedelig. Dersom Ortofon pickup låter tamt, så er min påstand at problemet ligger i Riaa-trinnet.

Siden du kjøpte utstyret hos StereoFil, så kunne du jo ha spurt om du kunne fått låne med deg hjem en ASR Mini Basis mk.3 ?? Bare for å høre forskjellen... :)
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Takk for godt ut utfyllende svar. Platespilleren er ikke satt opp enda, så bassresponssutringa var ikke knyttet direkte til vinyl-utstyret. Vurderte så absolutt det trinnet du nevnte, men endte opp på pro-jecten mye på grunn av muligheten til å kjøre balansert fra platespiller til forsterker. Om det var et fornuftig valg får vi aldri vite, for jeg tør ikke låne noe annet for å finne ut at det er bedre 😜

Er helt i utforskingsfasen hva angår ht-plassering da de er helt nye (for meg). Kjøpt for under en uke siden. Har nå plassert de uten toe in, og det åpnet seg opp veldig samt bassen virket jevnere. Håper jeg en dag har mulighet for dedikert rom, for i en åpen stue/kjøkken på 20 m2 er det "et par" kompromisser som må gjøres.

Skal gjøre et forsøk på å sette sammen spiller og justere arm og pu i ettermiddag. Nå må jeg først prøve å være flink student noen timer. Har rømt heimen for å ikke bli sittende å pelle på utstyret (mener ikke snoppen selv det høres sånn ut...), men har foreløpig ikke kommet lenger enn Bislett Kebab....
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Hvordan går det med lyden:)?
Det går litt opp og ned. Har endret for mange ting i løpet av kort tid, så har mistet fotfestet. Sliter veldig med ujevn bassrespons. Akkurat nå er det mange store dipper som gjør det ganske trist 😢 Skal nok finne det ultimate kompromiss til slutt, men utrolig frustrerende akkurat nå.

Hva angår vinyl-spilleren tror jeg det går greit. En utfordring er at den er nådeløs mot innspillinger av dårlig kvalitet, samt veldig følsom for ujevne plater. Spilles det lyse toner på f. Eks piano eller gitar og det er relativt nakent instrumentert bølger tonene med bølgene i plata. Er dette medaljens bakside, eller tyder dette på at noe bør justeres?

At INGEN vinylplater er helt flate er en smule irriterende, merker jeg 😜
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei åsmund_Teodor.
For å mulig få skikk på platene kan en Clamp være løsningen.Denne "bretter" platen ned på tallerken og du får et mye bedre resultat enn
med platevekt.Jeg hadde tidligere ikke så mye tro på at en clamp kunne gjøre det bedre en en platevekt men der tok jeg grundig feil.
Jeg kjøpte min på ebay for ca.300 kroner.
Mvh Kenneth
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Jeg må innrømme at jeg ikke forstår forskjellen på clamp og vekt. Søkte på clamp, og det som dukka opp ligner mistenkelig på det som fulgte med spilleren.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom det er skilnad på clamp og vekt, må det vere at clampen har gjengar, og skruast fast til spindelen. Men det er fleire konstruksjonar:
1. Vi har "Pucken" i gummimateriale som pressast ned, og held seg sjølv på plass ved å vere tronghola og elastisk.
2. Clearaudio sin lettaste (plast)konstruksjon. Det firkanta holet er såpass stramt at greia haldast på plass av dette.
3. Michell sin platestrammar, som strammar seg fast til senterspindelen ved å presse saman holet med ein skrue.
4. Så har vi dei tunge lodda som held seg på plass berre gjennom stor vekt.
5. Og dei litt lettare lodda som skruast ned på den gjenga spindelen.

Mange spelarar har ikkje godt av nr 4. Det skal grovt dimensjonerte lager til å halde eit kilo ekstra masse. Difor er det mange drivverkskonstruktørar som lagar nr 5. Då må du skru fast strammaren, i motsetnad til nr 4, som berre kan setjast på plass.
Spelarar med flytande oppheng fiksar ikkje mykje vekt. Då er 1, 2 eller 3 best, i den grad dei kan brukast. Mi erfaring er at spesielt nr 1 er vanskeleg å få til når du verkeleg treng det. Og det er eit knep med nr 2 også. Nr 3 er den smartaste, fantastisk saman med Technics SP 10, fordi denne spelaren har moment som gjer du berre treng halde fast i skruen, så dreg motoren strammaren laus utan problem.

Personleg likar eg vekt, det går raskast ved dagleg bruk. Men det diskvalifiserar eigarar av platespelarar med flytande oppheng. Ting må iallfall finjusterast på nytt når du styrer med dette. Då eg hadde LP 12, var det nr 2 eg brukte. Eg plundra litt med 3, men det var vanskeleg å stramme akkurat passeleg. Og spelaren kom ut av stille når eg måtte bruke makt for å løyse strammaren.
Eg får heilt klart best lyd når eg også brukar platekrans (Det er berre VPI og Clearaudio som har dette som ferdigtilpassa produkt, og VPI er den beste av desse). Platekrans er ei tung vekt som er nøye tilpassa platetallerken og den aller yste kanten på vinylplata. Når denne leggjast på, vert tallerken, platekrans, strammar - og dei hundreogtretti gramma vinyl - ei masse, og tynne 80-talsplater let fantastisk.

Men det er også ei anna løysing: kjøp berre 180-gramsplater (eller 200grams), eller originalplater frå før ca 1970.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Jeg kopla cd-spilleren til riia, satte på DeMagic og lot det stå til. Det fungerte bra.
 

åsmund_teodor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
292
Antall liker
93
Takk, Arve. Spilleren min ble levert med en ganske tung vekt og er tilpassa dette, så tenker at det beste er å forholde meg til det. Jeg er dog litt bekymret for å om motoren går jevnt, for opplever at det fort kan låte litt sjøsykt. Kan dette også komme av feil anti-skating, azimuth, VTA eller VTF? Skal kjøpe en testplate og har lastet ned en app fra dr. feickert slik at jeg kan sjekke rotasjonshastighet. Håper virkelig det ikke er der feilen ligger, for da må jeg pakke ned hele dritten for å levere til service. Ikke lett å frakte en 31-kilos kasse uten bil...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du har veldig godt gehør, kan feilsentrerte plater lage wow også. Anna feilkjelde kan vere for svak motor. Mange trur at det berre er småkrefter i sving i platerilla (mindre enn 3 grams stifttrykk kan då ikkje vere så ille?), men her er det alvor....og små motorar kan få problem. Eg har ikkje leika meg med ProJect, så eg har ingen erfaringar med kor kraftig motoren er på spelaren din, men om han har tung tallerken og er tilpassa eit lodd, burde det vere trygt nok. Vart berre litt uroleg då eg las at du har problem med "humpete" plater. Her kan det også verte wow. (Eg brukar platekrans og kan tilrå slikt, men spelaren må vere sterk nok i lageret for dette).
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
He He, at eg gjorde meg opp nokre mørke tankar om at dersom spelaren hadde problem med dei humpete platene, kunne dette skuldast at motoren var for svak, og tallerkenen for lett. Men så såg eg at tallerkenen veg 5,4 kg og strammaren 800 gram, og då forsvann uroa.....Det går ikkje an å dimensjonere for lite motorkraft til noko slikt. Ikkje i dag.

(det var nokre semi-byggesett på Audioscan på 70- og 80-talet som var svært mykje for pengane. Men då dei skulle spele kraftig graverte plater, eller plater med bulkar, fall dei gjennom lydleg på same måte som du omtalar. NAS (Nottigham) hadde også spelarar med relativt svake motorar, men dei kompenserte dette ved å ha svært tunge tallerkar. I spesialmateriale, som saman med marginalt store platespelarkabinett, og dei vesle motorane - av høg kvalitet - har ført til at NAS er ein av dei aller beste platespelarleveradørane på marknaden)

Har du problem med humpete plater, kan du forsøke ein platekrans
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Takk, Arve. Spilleren min ble levert med en ganske tung vekt og er tilpassa dette, så tenker at det beste er å forholde meg til det. Jeg er dog litt bekymret for å om motoren går jevnt, for opplever at det fort kan låte litt sjøsykt. Kan dette også komme av feil anti-skating, azimuth, VTA eller VTF? Skal kjøpe en testplate og har lastet ned en app fra dr. feickert slik at jeg kan sjekke rotasjonshastighet. Håper virkelig det ikke er der feilen ligger, for da må jeg pakke ned hele dritten for å levere til service. Ikke lett å frakte en 31-kilos kasse uten bil...
Dersom du har kjøpt nytt i år og alt opplever svai ved avspilling av plater, bør du i alle fall benytte deg av garantien. Jeg har et par plater som er ganske skeive, men kan ikke si at jeg har opplevd andre problemer enn at stiften evt hopper litt helt i starten. I og for seg irriterende, men pytt. Feilsentrerte plater har jeg også vært borti, men i så fall opplever du svai kun ved avspilling av disse platene.

Er problemet at motoren på en ny spiller går ujevnt, ville jeg forlangt kjøpet omgjort.
 
Topp Bunn