Spendor S5e

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Antall liker
0
Hva tror dere om Spendor S5e? Leste blant annet en bra test av de på denne siden: Stereophile: Spendor S5e loudspeaker

Jeg hører på musikk som Bob Dylan, Bright Eyes, Thomas Dybdahl, Pink Floyd, The Doors etc. etc. Med andre ord trenger ikke høytalerene fungere til metal og andre veldig harde musikksjangere, men det blir også spilt endel musik som f.eks. Led Zeppelin og Sonic Youth. Rommet er på 40-50 m2.

Forslag til elektronikk hadde også vært fint og fått!

På forhånd takk for svar!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du så mitt svar til deg på AV-Forum?

Kan sakse fra det;

S5e er en knakende god høyttaler imo; rask, åpen, naturlig og med en nydelig tone og en spesielt god oppløsning i tidsdomenet. Masse PR&T.

Den blir imidlertid kanskje litt liten for en 40-50kvm stue; men avhenger nok litt av layout og avstander. Må vel prøves.

S6e har to fordeler; den fyller litt større rom enda bedre, og lar seg lettere drive av mindre integrerte forsterkere.

En sikker vinner når det gjelder elektronikk til Spendor er Naim. Andre meget passende merker er Audiolab og Cyrus. Disse passer alle som hånd i hanske med Spendor Se-serie, så lenge man legger seg på en fornuftig systembalanse; dvs ikke svir av nær hele budsjettet på høyttalere.
Til S5e, som er litt vanskeligere å drive, så synes jeg Cyrus cd/pre/power fungerer veldig bra, og gir veldig god timing og presisjon, koblet med god innsikt.

Til S6e ville jeg ha valgt Naim CD5i og Nait5i elektronikk som minimum. De fungerer usedvanlig godt sammen, og synergien er så påfallende at det må kalles en veldig billig kombinasjon ift musikalsk ytelse.
Et annet alternativ er Audiolab 8000CD og enten 8000S eller 8000Q/P forsterkere; sistnevnte låter en god del bedre enn den integrerte. Spendor bruker Audiolab og Naim elektronikk i utvikling og voicing av utstyr.

Jeg kjenner Phil Swift litt fra gammelt av, og han forteller at Spendor-fabrikken alltid har noen stabler av de utmerkede Audiolab 8000M monoblokkene til slikt bruk.

Mvh Vidar P

gabbe

Medlem
Ble medlem
22.11.2006
Antall liker
0
Ja, jeg så innlegget ditt veldig lærerike innlegg på avofurm også :)

Tenkte bare å se om det var andre som også hadde erfaringer med det... Men det kan se ut som ditt innlegg dekker det meste :p

S

Stover

Gjest
Vidar P har nok beskrevet det meste om S5e. Har ikke hørt den sjøl, men med min oppdaterte erfaring med S6e og S8e vil jeg anta at S5e vil slite i det relativt store rommet du beskriver.

Om det er Spendor du ser etter vil kanskje S8e passe bedre, ihvertfall mht romstørrelsen.

Elektronikk? det meste er vel sagt.

Topp Bunn