Spellemannsprisen 2011

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Han er feig, han med bakholdsangrepet. Vi vil nå få et godt mål på "stoda" i landet. NRK er i krisemøte over Plumbos deltakelse i MGP. Uansett hva de beslutter, vil det bli etterspill.
    Interessant.

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.164
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vil minne om at leder av stortingets justiskomite benytter seg av ordet "svarting" om mørkhudede. Og det ikke i humoristiske vendinger. "Mokkamann" er på samme lavpannede nivå. Og å forsvare slikt sier muligens litt om holdningene til de som gjør det.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Støtteerklæringene fra “bygda” til Plumbo på Madcon sin Facebook side.
    Mørkt.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Plumbofansa angriper med sexisme i handa — oh snap!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.164
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Brasse skrev:
    Mørkt.

Ikke overraskende; det formelig putrer og bobler av rasister overalt. Vi har vår skjerv av de her inne også. Og å unnskylde slik idiotoppførsel-"det er jo ikke så farlig, vel? -løper bare slike holdninger ærend.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.075
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Svenska Popsicle ønsket dansbandet Arvingarna en tragisk død i turnebussen på en Grammis gala på 90talet i sverige, det gick
    godt hem blant Indie fansen den gangen, mye rart blir sagt lite og hetsa upp sig før...

O

Ole I

Gjest
    Med den retningen tråden har tatt, hører den ikke hjemme under "musikk generelt", men i off-topic kategorien.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.146
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    joda...

«Pakistanis, Moroccans, blacks and gooks» åpnet Madcon-sangen «Doo wop» med i 2004, en sang som klatret til nr. 11 på VG-lista. Det kan hende ikke alle er klar over dette, da noen versjoner av sangen som gikk på TV og radio hoppet over det rasistiske ordet gook (den engelske versjonen av «guling»). Norske medier nevnte aldri denne rasistiske sangteksten.
    http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1018/thread233263/

---

Men, ...

... hun kalte sin dansepartner Tom Erik Nilsen for " pakkis" i beste sendetid. Tone selv er lei seg for uttalelsene, og sier hun ikke mente noe vondt med det hun sa. Hun understreker at hun ikke er rasist, og at alt bare kom feil ut.
    http://www.p4.no/Story.aspx?id=214092

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    roesok skrev:
    Tror du tar litt for lettvint på dette, ikke minst sett i et historisk perspektiv.
    Borgerettighetskampen i USA er ikke en del av vår historie. Før (og for så vidt lenge etter) krigen representerte mørhudede (indere, afrikanere) noe eksotisk for nordmenn. De færreste hadde sett dem, men alle kjente sjøfolk som hadde, og sukker appelsiner, kaffe og krydder kom fra denne fremmede verdenen. Negro sukkerkulør og Black Boy kryddere kom lenge før nordmenn begynte å tenke på at de ikke ville ha en neger i nabolaget. Dr. King og bruk av ordet "nigger" er ikke en del av vår historie, hverken hvite nordmens, eller svartes (som gjennomgående ikke har hatt et par generasjoners opphold i Amerika på veien fra Afrika til Europa).

roesok skrev:
    Reagerer også på kommentaren om at vi anser svensker, nordmenn, tyskere etc. som oppegående og negre og utviklingshemmede med betydelige skavanker og tilkortkommenhet... Hva legger du i dette?
    At asymetriske maktforhold, ulik status etc gjør at hvordan man reagerer på hva-det-nå-måtte-være ikke er uavhengig av hvilken part som ytrer seg og hvilken det blir ytret noe om. At hvite og svarte reager på "mokkamann", men ikke på "bleikfis" reflekterer at man er forent i synet på at svarte tøyser man ikke med (ikke en gang fargen deres), mens tøysing med lyse nordmenns farge er godlynt erting det ikke er noen grunn til å reagere på. Om alle, både hvite og svarte, mente at det er like fint å være neger som noe annet så hadde "mokkamann" også vært greit.

Jeg har sett at Akhenaton de Leon, daglig leder for Organisasjon mot offentlig diskriminering, oppfordrer til storsinn og ser kommentaren som en uheldig sleiving det bør finnes rom for tilgivelse for. Vel talt. Hadde han vært mørkere hadde han fortjent hedersbetegnelsen "moccamaster".

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Det er tydeligvis for lite av alvorlige hendelser i Norge når slikt ubetydelig tøv blir blåst opp på denne måten.

Får asosjasjoner til "smørkrisa" ::)

Fikk i grunn lyst på en god og varm mocca etter å ha lest i denne tråden

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Rart at noen påstår hekseprosessene ble avskaffet i middelanderen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.789
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    han dreit seg ut og la seg paddeflatt etterpå, sak slutt.

tross alt ingen som har daua her.

selv er jeg "gul", men har vært forskånet fra hudfargevitsing gjennom de drøye 30 åra jeg har levd i norge.

bortsett fra de siste åra, da jeg har hørt noen kattespiser-vitser fra gode hi-fi kompiser, av alle mennesker. :p

men bortsett fra at vitsene er dårlige og kjeder meg, så kan jeg ikke si at jeg har blitt spesielt fornærmet.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Uten at det har noen betydning, så har jo ikke "kattespiser-vits" noe med hudfarge å gjøre, men mat-tradisjoner. Selv om jeg liker kattedyr så har jeg ikke noe imot at folk spiser katt. Det er ikke værre enn å spise hestepølse eller flodhest

mesut skrev:
    han dreit seg ut og la seg paddeflatt etterpå, sak slutt.

tross alt ingen som har daua her.

selv er jeg "gul", men har vært forskånet fra hudfargevitsing gjennom de drøye 30 åra jeg har levd i norge.

bortsett fra de siste åra, da jeg har hørt noen kattespiser-vitser fra gode hi-fi kompiser, av alle mennesker. :p

men bortsett fra at vitsene er dårlige og kjeder meg, så kan jeg ikke si at jeg har blitt spesielt fornærmet.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    736
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Det ligger vel også litt i att disse bøgde folka tulla med "selveste Madcon"

Men selv har de ikke akuratt noe silke rulleblad,men off vi forstår dem vel ikke ?

Nå blir det vel slutt på moccabønder også da ::)

Della

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Heisan,

Om jeg kan sitere Raj (en inder) fra TV-serien "The big bang theory" da de diskuterte hvem av de 3 kompisene som skulle date søsteren til Sheldon (en hvit mann fra sørstatene):

"what about we put some mocca in your latte?"

Den vitsen syntes jeg var morsom, om noe så reagerte jeg på den seksuelle under, en kan nesten si overtonen, i vitsen, og selvsagt at de objektifiserte alle kvinner i hele verden..

Men, jeg studerte i Cape Town for noen år siden, og der diskuterte de hudfarge på samme måte som "vi" diskuterer hårfarge her i landet. Som den politisk korrekte venstrevelger jeg er...var?..reagerte jeg nesten med avsky på måten de snakket på, men etter noen uker med diskusjon forstod jeg at det de mente er at det ER forskjell på fargen på folk, men at den fargen ikke avgjør hvordan den personens IQ, potensial eller andre ting er.

Å overdrive slike hendelser som dette fører til mer spittelse i samfunnet. Folk føler seg urettferdig uthengte som rasister, og blir derfor mer "skeptisk" til å ta avstand fra reell rasisme.
    Vi blir ikke kvitt rasismen før vi får et naturlig forhold til både farge og kultur.

Er veldig glad at mine venner fra Sør-Afrika ikke leser norske aviser nå, herregud som jeg haddde blitt mobbet, først smørkrisen, og nå denne stormen i vannglasset..

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    lars_erik skrev:
    Brasse skrev:
    Mørkt.

Ikke overraskende; det formelig putrer og bobler av rasister overalt. Vi har vår skjerv av de her inne også. Og å unnskylde slik idiotoppførsel-"det er jo ikke så farlig, vel? -løper bare slike holdninger ærend.
    Det er vel Madcon du tenker på? maken til rasister!!!

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    2
    Først Timbuktu og nå Madcon. Jeg var ikke klar over at svarte ( her er jeg usikker på hva det er lov og kalle de med aner fra sør for Sahara. Blacks funker vel bra i UK, men coloured er helt uaktuelt) er såpass hårsåre. Trodde de i hvertfall hadde nærmet seg homser slik at det gikk ann å dra en melding som er litt på kanten. Dårlig timing ja, men mener den spøken ikke avdekker dyptliggene rasistiske holdninger hos Plumbo vokalisten. Noe jeg kunne funnet på å si selv faktisk.

Den største dusten oppi det hele er imidlertid han fra Kaizers. Han burde blitt nikka ned på stedet!
    Den nest største dusten er Tone Damli bare i kraft av å være seg selv...

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Lydnisse skrev:
    Først Timbuktu og nå Madcon. Jeg var ikke klar over at svarte ( her er jeg usikker på hva det er lov og kalle de med aner fra sør for Sahara. Blacks funker vel bra i UK, men coloured er helt uaktuelt) er såpass hårsåre. Trodde de i hvertfall hadde nærmet seg homser slik at det gikk ann å dra en melding som er litt på kanten. Dårlig timing ja, men mener den spøken ikke avdekker dyptliggene rasistiske holdninger hos Plumbo vokalisten. Noe jeg kunne funnet på å si selv faktisk.

Den største dusten oppi det hele er imidlertid han fra Kaizers. Han burde blitt nikka ned på stedet!
    Den nest største dusten er Tone Damli bare i kraft av å være seg selv...
    +1 ;)

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Tore Renberg klarer også å få dyttet trynet inn i kamera for å kjefte på Plumbomannen som fortvilet prøver å feie ølet ut av håret. Han og Kaizersgitaristen oppførte seg jo som outrerte en-dimensjonale tegneseriefremstillinger av møkkamenn. Sjelden vare.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.343
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer nå fælt på når "Mokkamann" ble et skjellsord. Kan jeg risikere å få meg en på trynet hvis jeg bruker det om noen?

På samme måte lurer jeg på uttrykket "Helvetes fittehøl". Er det en hedersbetegnelse som jeg nå trygt kan bruke uten å risikere en på trynet?

Det er nesten slik at jeg lurer på om ikke noen tilraner seg en definisjonsmakt her.....

mvh (en undrende og litt nervøs) tkr

V

vredensgnag

Gjest
    tkr skrev:
    Jeg lurer nå fælt på når "Mokkamann" ble et skjellsord. Kan jeg risikere å få meg en på trynet hvis jeg bruker det om noen?

På samme måte lurer jeg på uttrykket "Helvetes fittehøl". Er det en hedersbetegnelse som jeg nå trygt kan bruke uten å risikere en på trynet?

Det er nesten slik at jeg lurer på om ikke noen tilraner seg en definisjonsmakt her.....

Du burde ta en kikk på videoen. Plumbos vokalist entrer scenen, griper mikrofonen og melder at når han ser "dere to" (altså prisutdelerne fra Madcon) får han lyst til å kalle låta de vant med (Møkkamann) for "mokkamann".

Ikke den heldigste formuleringen, skulle jeg tro.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.343
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    tkr skrev:

Du burde ta en kikk på videoen. Plumbos vokalist entrer scenen, griper mikrofonen og melder at når han ser "dere to" (altså prisutdelerne fra Madcon) får han lyst til å kalle låta de vant med (Møkkamann) for "mokkamann".

Ikke den heldigste formuleringen i verden, skulle jeg tro.
    Ok. Har ikke sett innslaget i det hele tatt.

mvh

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.428
    Torget vurderinger
    10
    lars_erik skrev:
    Brasse skrev:
    Mørkt.

Og handlingen til Kaizers-medlemmet synes du kanskje er helt på sin plass, siden du glatt velger å overse det? For meg er dette det mest idiotiske med hele saken. Snakk om å spille edel. Fy fan! Og siden jeg inntar denne holdningen er vel også jeg rasist i dine øyne?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.164
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Øl i håret er vel bedre enn å nikke ned noen, som enkelte her har tatt til orde for?

Uansett, idiotisk av Kaizers. Men Plumbos idioti står likevel flott på egne bein. Det ene utelukker ikke det andre.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er i stunder som denne at sosiale medier virkelig kommer til sin rett.

;D

Dette må være årets bilde. Man kan ta hovedfagsoppgave på uttrykk, sinnstemninger og kulturell kontekst i dette bildet.

Personlig finner jeg hvitt slips mot sort skjorte mest opprørende.

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    ^Øl i håret er vel bedre enn å nikke ned noen, som enkelte her har tatt til orde for?

Uansett, idiotisk av Kaizers. Men Plumbos idioti står likevel flott på egne bein. Det ene utelukker ikke det andre.
    Nei, det var ikke idiotisk av Kaizersgitaristen, men bare dårlig gjort. Når noen har ødelagt sin egen store dag til gribbenes begeistring så er det dårlig gjort å hive seg over restene bare fordi stemningen gjør at man slipper unna med det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.164
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    KjellR skrev:
    lars_erik skrev:
    hifikontoen skrev:
    venstreekstremistane har nå fått blod på tann...
    Alle til venstre for Frp, mener du?
    Pol Pot sleikere kanskje...
    Igjen; er det da de til venstre for Frp? En nærmere definisjon hadde kanskje vært på sin plass. Noe sier meg at du neppe vet stort om Pol Pot. Ikke særlig mange som støtter slike tyranner og mordere, langt i fra sleiker de.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.680
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    lars_erik skrev:
    KjellR skrev:
    lars_erik skrev:
    hifikontoen skrev:
    Igjen; er det da de til venstre for Frp? En nærmere definisjon hadde kanskje vært på sin plass. Noe sier meg at du neppe vet stort om Pol Pot. Ikke særlig mange som støtter slike tyranner og mordere, langt i fra sleiker de.
    Å, det finnes da noen serru...

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Dette må være årets bilde. Man kan ta hovedfagsoppgave på uttrykk, sinnstemninger og kulturell kontekst i dette bildet.
    Nei, fordi - de hørte ikke hva som ble sagt, sier de selv her:

[video]eyKnSqR4fPg[/video]

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.129
    Øl i håret er bedre enn hår i ølet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.164
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    KjellR skrev:
    lars_erik skrev:
    KjellR skrev:
    lars_erik skrev:
    hifikontoen skrev:
    Å, det finnes da noen serru...
    Finnes retaderte som støtter ABB også, uten at det har noe som helst med dette å gjøre.

Venter fortsatt på en mer presis definisjon på venstreekstremisme. Og hva det har med dette å gjøre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn