Spectral Audio - er dette de mest teknologisk avanserte forsterkerne på markedet?

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
609
Torget vurderinger
10
Stemmer nok at klasse D muligens ikke blir likt i samme grad som en AB forsterker, og har selv ikke gått over til klasse D pga nettopp det...ikke at jeg trenger skifte da, men har lurt litt på hvorfor potensielle kjøpere snarere velger AB?
Kan det være størrelsen på et produkt som påvirker valget?
Vaner vi har hatt generelt i lang tid mot AB kjøp, eller har AB forsterkere på noen plan kanskje mer "støy", farging av lyden?
Er det noe vi da har har lært oss til å like?
Kan klasse D være så fritt for det, at det blir for nøytralt, sterilt kanskje?

Jeg har tenkt på det til tider..men har enda ikke tilgode å høre en Devialet, kunne vært spennende engang. Spectral også for den saks skyld, liker hva som skrives om dem og har til tider lest litt om den. Er gode tilbakemldinger på DMA 400 på audiogon ser jeg

S

Syncrolux

Gjest
Jeg betrakter meg sjøl som en konvertitt - som tidligere edsvoren klasse-A fanatiker har jeg skiftet religion til klasse-D. Det var en hard nøtt å svelge at en Hypex Ncore spilte fletta av Hiraga LeClasse A 20W. Men ooops... dette er en tech-tråd... så det må legges til at målemessig var det også 1-0.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Nå må du gi deg Roy. For fem minutter siden trodde jeg faktisk at du og jeg var venner. Hva jeg skal tro nå vet jeg ikke. At du av alle skulle finne på å blande deg inn i en personkonflikt hadde jeg faktisk ikke trodd siden jeg ikke trodde at vi hadde noe usnakket. Eller har du noe usnakket med meg Roy? I så fall foreslår jeg at du tar det med meg på privaten. Vi har jo mulighet til det med både e-post adressene og telefonnummerne til hverandre. Det er noe annet med Kortvarig og meg.

Så til alle andre i denne tråden. Det er ikke nødvendig at dere blander dere inn i dette. Dette er en ren tomannskonflikt mellom Kortvarig og meg. Den startet ikke i denne tråden. Den har rot gjennom flere andre tråder og jeg orker rett og slett ikke mer. Det var grunnen til at jeg nå sprakk og sa hva jeg mente. Mine innvendinger har intent med hans kompetanse å gjøre som sådan men måten han bruker den til å idiotforklare andre med for å vise makt og vinne posisjon i debattene. At han også sikkert har sine meninger om meg er jeg temmelig sikker på. Det ser i hvert fall slik ut med tanke på hans ord i denne og andre tråder. Jeg påstår ikke at jeg er perfekt på noen måte. Kjemien mellom oss har derfor nådd et kokepunkt som vi må håndtere på tomannshånd. At andre skal blande seg inn og bidra tror jeg kun skaper grobunn for mer ubehag og dårlig steming. Ikke sant, Roy? Det er vel helt unødvendig. Jeg forslår at Kortvarig og jeg avslutter dette her og tar det på privaten. I forhold til denne diskusjonen er det kun et forhold som er on topic og samtidig relatert til konflikten og det er at jeg ikke har tenkt å delta i en diskusjon med Kortvarig der alle hans argumenter er bygget på at hans kompetanse er høyere og bedre enn andres. Det regner jeg med at jeg er fri til å kunne velge selv. Det er alt.

Mvh
Roysen
Jøje meg!:rolleyes:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.937
Torget vurderinger
8
Mulig jeg misforstår, men for meg virker det som kortvarig blir beskyldt for ugyldige argumenter siden han opplagt ikke vet hva han snakker om. Dette da han ikke har noen erfaring.
Kortvarig underbygger deretter sin kunnskap med erfaringer han faktisk har innen forsterkerbygging/ -konstruksjon, og dermed bakgrunnen for sine utsagn.

Så kan jo alle vi andre selv vurdere hvem sine tolkninger av Spectral sine dokumenter som gir mest verdi.
Enig med deg.

Roysen:

Kortvarig sa bare at det var ikke noe spesielt med denne, da til og med han hadde laget en tilsvarende forsterker for mange år siden som og var stabil og fin.
Så slik jeg ser det har kortvarig holdt seg til tråden.
Du Roysen har noe i mot kortvarig? Da bør en ta det på PM.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Merkelig tråd, som vanlig. Hva angår den tekniske konstruksjonen til denne forsterkeren fra Spectral Audios er det lite info å finne. De bruker noen spesielle transistorer? Javel, det sier ikke noe om hvorvidt den er "teknologisk avansert". I dagens nanoteknologi-verden kan man kanskje diskutere om noe som helst som monteres på kretskort egentlig er så veldig teknologisk avansert, men feks. et 16-lags PCB til et PC-hovedkort kan vel sies å være det. Det er en avansert konstruksjon i hvert fall. En forsterker er i forhold en svært lite avansert konstruksjon, men om den har noen nye kretsteknikker som fører til vesentlig forbedret ytelse eller kost så kan man i jo prinsippet kalle den avansert. Dog finner jeg ingen informasjon om kretskonstruksjonen, så det er vanskelig å si om det er nybrotsverk eller et kokebokdesign.

Hva angår den ikke så atypiske utviklingen tråden tok hadde det kanskje vært en fordel om trådstarter ikke hengte seg så opp i alle innlegg som ikke er i henhold til de, av og til temmelig spesifikke såvel som uforklarlige, ønskene/kriteriene til hvordan man skal svare på tråden. Når tre av fire innlegg går ut på å forklare folk hvorfor de ikke burde svart det de svarte, så er det gitt at de "uønskede" innleggene kommer til å dominere tråden. At jeg skrev "uønsket" i hermetegn var fordi jeg av og til får inntrykket av at det er nettopp den trådutviklingen vi ser her som trådstarter ønsker, siden det ofte ligger i kortene allerede fra første innlegg hvordan tråden kommer til å bli. Jeg finner det også svært merkelig at utsagn som dette:

Jeg ser ingen grunn til å diskutere med deg. Det eneste du er opptatt av er å fremheve egen fortreffelighet. Det treffer faktisk svært dårlig her hos meg. Så jeg velger å ignorere deg resten av tråden.
Kommer nærmest parallelt med utsagn som dette:

Jeg tror dette handler mye om jante. Det er et typisk norsk fenomen. Man skal slå ned på alle som virker som om de forsøker å stikke frem nesa. Det er tydeligvis helt uavhengig sv om det er noen som forsøker å stikke frem nesa eller ikke.
Det første er jante.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Denne tråden er et lukket kapittel for min del. Det jeg hadde håpet å diskutere når jeg startet tråden ble aldri et tema. Så jeg har lagt hele tråden død for eget vedkommende. Diskuter gjerne mer dere, men jeg deltar ikke.

Spectral er dog særdeles vellydende produkter og forsterkerne deres har stor båndbredde som sin spesialitet. De er rosinen i pølsa i forhold til egen produksjon. Når det gjelder egen produksjon synes jeg vedlegget i tråden viser at denne produsenten leverer både det vi kaller high end produkter samtidig som de driver virkelig særiøs produktutvikling.

Mvh
Roysen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det jeg siktet til i åpningsinnlegget var hvordan Spectral Audio beskriver at de jobber for å forbedre designet på sine forsterkere i det vedlegget jeg hengte på. Ikke bare prøver de ut en rekke teknologier og komponenter som ikke er laget for audio bruk fordi de synes designet høres spennende ut med tanke på bruk i sine produkter, men når de finner noe som de mener kan forbedre eget design prøver de også ut hvordan de kan optimalisere og forbedre disse komponentene og teknologiene for eget bruk. Beskrivelsen gir jo et veldig ulikt bilde av hvordan en seriøs forsterkerproudusent jobber med eget design enn det som ofte tegnes her på forumet hvor det f.eks. ofte beskrives at det eneste seriøse og relevante er målinger. Her snakker vi faktisk om prøving og feiling både vha målinger og vha lyttetester for å bekrefte at målingene gir de positive subjektive resultatene man mener målingene indikerer.

Mvh
Roysen
Ikke noe spesielt ved dette. Nærmest alle produsenter ønsker vel at potensielle kunder skal oppfatte virksomheten nettopp slik.
Båndbredde har vært nevnt her. Om den er 0.5 eller 5 MHz har vel null betydning for hvordan lyden oppleves?
Høy bådbredde kan være en hovedårsak til ustabilitet og havari.
Jeg har bare skummet tråden for å finne noe om teknologi og komponenter. Må ha oversett noe vesentlig eller kom det aldri noe konkret om dette i alle disse innleggene?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Sakset litt "teknisk". Ikke spesielt om forsterkerteknologi, men effekt og strømforsyning.
Power Supply:
Line Voltage: 120 volts (USA standard)
AC Voltage Range: +-10%
Maximum Consumption: 2000 Watts
Quiescent Consumption: 115 Watts
Protection Features:
DC Protection Servo: 0.5 volt range
Current Limit Onset: 90 Amps
Thermal Threshold: Protects at 85 deg. Celsius,
185 deg. Fahrenheit
AC Main Fuses: 120v 5A/3AG slo-blo

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Fikk ikke redigert.
2000 Watt og bare 3A eller 5A ved 115V er det vel bare de aller billigste som klarer:)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
U

Utgattmedlem 762

Gjest
Med "konvensjonelle frekvenser" mener de nok først og fremst gigahertz-området, litt over den kritiske mellomtonen.

HeadMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2012
Antall liker
75
Sted
På tur til Brødløst
Torget vurderinger
4
Jeg ser at de sedvanlige argumentene om tomt reklameprat kommer fra personer som ikke vet hva de snakker om. Spectral har definitvt ordene sine i behold med hensyn på teknologi. Forsterkerne med sin esktreme båndbredde og stigetid har dog alltid hatt et stabilitetsproblem som Sluket er inne på. Det har medført at garantien på forsterkerne deres krever at man benytter spesielle kabler fra MIT som filtrerer i følge Spectrals spesifikasjoner. Jeg vet at Harry Pearson i sin tid foretok en test av de største monoblokkene de produserte den gangen med Nordost kabler. Han tok sjansen selv om skader ikke ville blitt reddet av garantien og fikk ingen problemer under testperioden. Jeg ville dog ikke tatt sjansen på noe slikt.

I mine øyne er Spectral helt på høyde med de beste transistorforsterkerne på markedet. Med sin esktreme båndebredde og stigetid har de mange av de samme lydmessige fordelene som Goldmund og Soulution på transistorsiden og Atma Sphere på rørsiden.

Mvh
Roysen
KE ? Har vanskelig for å tro at du har gravd deg ned i eller satt deg inn i Goldmund eller Solution. Båndbredde på grensen til stabilitet ? eller VAS loading...
Trur du skal grave litt dypere.

Topp Bunn