SPEC RSA M99 introduseres nå

SPEC ligger absolutt helt i forkant med klasse D teknologi og her er det bare å glemme gamle fordommer om klinisk og tørr lyd. SPEC lyder omtrent som en rørforsterker, men uten rørenes åpenbare utfordringer.

SPEC lages i Japan av tidligere rørentusiaster og det ligger mange års utvikling bak disse produktene. Kullsort bakgrunn, oppløsning, organisk mellomtone og en absolutt strålende holografi er beskrivende.

Håkon Rognlien har hatt M99 en stund og i linken kan dere lese hva han synes om denne:
https://rognlien.wordpress.com/2019/02/04/spec-me-up/

Og fra SPEC:
https://www.spec-corp.co.jp/e/audio/RSA-M99/index.html

Ny pris med fjernkontroll for volum er Kr. 109.000,-. Introduksjonstilbud er Kr 87.000,- ink. fjernkontroll.

www.bebophifi.com
 

Vedlegg

Kommentarer

aolsson

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.09.2005
Innlegg
50
Antall liker
4
Sted
Flateby
Torget vurderinger
18
Jeg synes ganske enkelt at uttalelsene høres ut som det er milevis mellom produktene.
Og på klasse D, så virker det som at det er kvantesprang hver gang noen kommer med noe nytt. Dog, nCore fra hypex kjører vel i samme banen med pwm, men ikke som et ferdig levert produkt, dog brukt av andre i sine produksjoner. Jeg har selv bygget et komplett monoblokk sett med nCore, det var vel og bra, men manglet som så mange andre "digitale" forsterkere litt sjel. Spec er sikkert vel og bra, og kanskje bedre enn de fleste andre. Har ikke lyttet til den, jeg bare bemerker at det virker litt som hjulet er funnet opp på nytt, når det ofte er svært små marginer og personlige meninger som spiller inn mer. Men jeg vil tro, som andre har påpekt i tidligere i tråden, at det her blir svært viktig med matching av utstyr. (Det er det jo igrunn alltid.) Hva gjør Spec med volumkontrollen? Det er ofte en av de største svakhetene en del av de "digitale" produktene. Er ikke oppbygningen skikkelig der, så tapes det svært mye på lavere volum. Mine høyttalere på 6ohm 84dB kan kanskje være i tyngste laget for å teste en.....

(Ikke for å sammenligne nCore og Spec, men Spec drar spesielt frem pwm oppbygningen, noe nCore har brukt i flere år.)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Akkurat volumkontrollen er vel noe SPEC har tatt på alvor, og mener jeg å ha lest, også grunnen til at de benytter en fjernkontrolløsning som er noe utenom det vanlige.
 

JuK

Medlem
Ble medlem
20.03.2006
Innlegg
44
Antall liker
0
Sted
Akershus
Japp!
Testet på mine DC8, mot min vanlige forsterker, som er en Marantz PM11


Eneste jeg kan si, er at etter det har jeg ønsket meg en SPEC! Veldig mye!
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
SPEC gjør noe med lyden som ingen andre. Vanskelig å forklare da jeg ikke helt greier å sette fingeren på hva det er.
En kamerat opplever det samme når han er innom Bebop og hører på SPEC.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
SPEC gjør noe med lyden som ingen andre. Vanskelig å forklare da jeg ikke helt greier å sette fingeren på hva det er.
En kamerat opplever det samme når han er innom Bebop og hører på SPEC.
Er SPEC pre balansert (XLR)?
Ser ut som den har utgått. Kan det stemme?
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Den er balansert. Den finnes ikke på SPEC sine sider, vet ikke om det er laget så mange av denne pre’en. Min har ett tidlig serienummer og ble kjøpt i fjor. Tenkte å høre med Bebop hvorfor det ikke finnes noe info om denne (gode) ampen.
 

BebopHifi

Bransjeaktør
Ble medlem
09.09.2016
Innlegg
86
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Den er balansert. Den finnes ikke på SPEC sine sider, vet ikke om det er laget så mange av denne pre’en. Min har ett tidlig serienummer og ble kjøpt i fjor. Tenkte å høre med Bebop hvorfor det ikke finnes noe info om denne (gode) ampen.
Vi har tidligere og nylig klaget på de engelskspråklige hjemmesidene til Spec. Spec eksporterer og kommuniserer med europeiske kunder gjennom et eget eksportfirma. Problemet er at Spec prioriterer sine japansk-språklige hjemmesider og innholdet på disse er langt mer omfattende enn dagens engelske. Infoen om preampen P7 og andre enheter er der langt mer omfattende. Vi har nå fått lovnad om at Spec snart vil oppgradere sine engelskspråklige hjemmesider for alle eksportprodukter. Det er også ulike nummerserier på samme produkter for hjemmemarkedet og for eksport (EX).
 

BebopHifi

Bransjeaktør
Ble medlem
09.09.2016
Innlegg
86
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
SPEC gjør noe med lyden som ingen andre. Vanskelig å forklare da jeg ikke helt greier å sette fingeren på hva det er.
En kamerat opplever det samme når han er innom Bebop og hører på SPEC.
Ja, det er ofte litt vanskelig å klassifisere god lyd, men jeg kom over en interessant artikkel med klassifisering av lydegenskaper for reprodusert lyd: https://jeffsplace.positive-feedback.com/siedy-checking-in-from-the-netherlands-the-spec-rsa-m99/. Her er lydegenskaper klassifisert på en fin måtte og med referanse til Spec RSA M99.
 

Informasjon om bruker

BebopHifi
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
8
Link til alle artikler
54
BebopHifi sine annonser
Bransjenyheter
Black Friday tilbud fra BebopHifi

Black Friday tilbud fra BebopHifi

  • 0
Vi tilbyr på Black Friday følgende produkter til sterkt redusert pris: SPEC platematte for vinylspiller, 30 % rabatt, kr 2250, se egen annonse på Torget. SPEC RSP-AZ9EX, for absoprsjon av...
Fortsett
Bransjenyheter
Ny vinyl tallerkenmatte fra SPEC

Ny vinyl tallerkenmatte fra SPEC

  • 3
SPEC AP-UD1- Platematte laget av samme materiale som masterdisc'en. Ved produksjon av vinylplater benyttes en hovedplate, (masterdisc), som utgangspunkt for pressingen av platene. Denne...
Fortsett
Bransjenyheter
Mastersound - Dueundici - Gemini

Mastersound - Dueundici - Gemini

  • 12
Bebops demosamling av Mastersounds integrerte forsterkere vil befinne seg i Osloområdet i ca 2 uker framover, og demo av disse forsterkerne i et privat godt lytterom tilbys for interesserte...
Fortsett
Bransjenyheter
Nye integrerte forsterkere fra SPEC; RSA-V10/-V11

Nye integrerte forsterkere fra SPEC; RSA-V10/-V11

  • 2
SPEC har fått mange gode tilbakemeldinger på sin modell RSA-M99, også her i Norge. Man ønsket imidlertid å tilby en noe rimeligere variant av denne. Endringene består først og fremst av en liten...
Fortsett
Bransjenyheter
Apertura - franske fristelser hos Bebop Hifi

Apertura - franske fristelser hos Bebop Hifi

  • 0
Det er mange høyttalerprodusenter å velge mellom. Hos Bebop velger vi høyttalere som vi selv mener spiller musikk på en overbevisende måte. Vi startet i 2019 med de franske Apertura. Høyttalerne...
Fortsett
Bransjenyheter
Opplev Apertura Adamante hos Bebop Hifi

Opplev Apertura Adamante hos Bebop Hifi

  • 0
Vi har Adamante på permanent utstilling hos oss og kan love lydopplevelser på meget høyt nivå. I Adamante har man klart å kombinere en stor bånddiskant med 2 x 6,5" bass/mellomtoner fullstendig...
Fortsett
Topp Bunn