Steinar_Lund skrev:
stejorge skrev:
spdif er protokollen, den kan brukes på både optisk og coax, så hvis du har coax ut på pc og inn på dac så er det bare å koble sammen.
Ofte kommer HK med minijack utganger så du trenger gjerne en overgang/kabel med minijack-RCA?
Jeg har spdif-inngang på dac'en på cdspilleren. Mellom SB Touch og dac har jeg i dag coax. Kan jeg bruke spdif mellom Touch og dac? Og er det noe å vinne rent lydmessig?
Den skjønte jeg ikke.
S/PDIF er et dataformat. Det sendes enten elektrisk, da gjerne gjennom en
coax med enten
RCA eller
BNC-kontakter i endene, eller optisk via en
Toslink-forbindelse. Den optimale forbindelsen er en coax med BNC-kontakter i endene, type kabel-TV, ettersom den termineringen har korrekt impedans. RCA-kontakter har udefinert impedans og kan gi en dårligere forbindelse. Jeg vil tro at den coax-forbindelsen din allerede overfører S/PDIF.
Hvis spørsmålet gjelder fordel/ulempe ved å overføre S/PDIF optisk via Toslink heller enn elektrisk via RCA-pluggene, så har Toslink et annet sett problemer med båndbredde og fiberkvalitet. En god optisk kabel kan være bedre enn en dårlig elektrisk, eller motsatt. Mest sannsynlig vil du ikke høre noen som helst forskjell i det hele tatt, ettersom de aller fleste både optiske og elektriske kabler er mer enn gode nok til å overføre dette signalet uten å rote det til på noen måte. Enkleste måte å finne ut det på er å prøve.