SPDIF

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg har bygget ny PC for musikkavspilling. Min Buffalo DAC trenger spdif inn men på Asus hovedkortet er det kun optisk spdif lagt ut bak. Ser at det på kortet er en kontakt merket SPDIF. Kan denne kobles direkte til en RCA/BNC kontakt montert bak i PC-kabinettet ? Eller trenger jeg en form for interface imellom ?
Mvh
Morten
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
spdif er protokollen, den kan brukes på både optisk og coax, så hvis du har coax ut på pc og inn på dac så er det bare å koble sammen.
Ofte kommer HK med minijack utganger så du trenger gjerne en overgang/kabel med minijack-RCA?
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Takk for svar stejorge
men leste du innlegget mitt ?
Mvh
Morten
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Ja det burde kunne gå, men nesten enklere å hive inn et billig kort med spdif
 
O

Oblivion

Gjest
madman skrev:
Hei
Jeg har bygget ny PC for musikkavspilling. Min Buffalo DAC trenger spdif inn men på Asus hovedkortet er det kun optisk spdif lagt ut bak. Ser at det på kortet er en kontakt merket SPDIF. Kan denne kobles direkte til en RCA/BNC kontakt montert bak i PC-kabinettet ? Eller trenger jeg en form for interface imellom ?
Mvh
Morten
SPDIF kontakten kan med fordel brukes fordi jeg regner med at hovedkortet støtter Intel´s siste standarder.
Du får sikkert kjøpt en ferdig "blind plate" med rca kontakt og ferdig kabel med plugg som passer i hovedkortet.
I manualen til hovedkortet er det beskrevet "pinout" på denne SPDIF utgangen som normalt er den samme som driver den optiske senderen.
Det du trenger i tillegg hvis dette ikke allerede er på plass er en puls transformator for å få et galvanisk skille.
I Buffalo sitter det en 75 ohm terminering på SPDIF inngangen og det vil virke både uten og med puls transformatoren - uten puls transformatoren får du koblet jord fra PCen til jord i Buffalo / anlegget og det er ikke å anbefale, men virker gjør det...

Med Buffalo vil jeg anbefale å kjøre maksimum 176.4k fordi det er rapportert om en "design bug" (i chip - ikke i Buffalo kortet) som kan gi redusert lydkvalitet med 192k.

Bruker selv 176.4k med SPDIF både på grunn av denne mulige "bug" og fordi det er enten 44.1k eller 352.8k musikk som jeg spiller. 176.4k er da det mest optimale fordi 44.1k * 4 = 176.4k og fordi 352.8k / 2 = 176.4k.
88.2k er det laveste jeg kan bruke - med lavere samplerate blir det ikke lyd når en har DXD 352.8k som er støttet i iTunes.

EDIT: Du kan også lage et galvanisk skille ved å koble en kondensator i serie med både jord og SPDIF signalet.
Alt fra 10nF og oppover vil virke, men 10uF eller mer gir best resultat..
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Takk Oblivion
Kontakten har 3 aktive pinner +5v, spdif og ground. Kan prøve med en tynn coax derfra (spdif og ground) og inn på da-conv.
Mvh
Morten
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
madman skrev:
Kontakten har 3 aktive pinner +5v, spdif og ground. Kan prøve med en tynn coax derfra (spdif og ground) og inn på da-conv.
Kontroller nivået på S/PDIF! Jeg tror det varierer mellom 5V og 0V - 5V p-p.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
madman skrev:
Takk for svar stejorge
men leste du innlegget mitt ?
Mvh
Morten
Ooops, jeg missforstod litt der ja ::)
Er det en 3 pins kontakt på HK kan det også være kontakt for optisk drev, enkelte HK har mulighet for å kobble optisk drev til HK for avspilling av musik uten å boote til OS. Altså spdif inngang
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei
Problemet er løst. Spdif utg. på hovedkortet er nå koblet direkte til inngangen på Buffalo-dacen. Spiller som en drøm.
Mvh
Morten
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.133
Antall liker
10.596
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gratulerer. Kan du med tid og stunder (om du har mulighet å teste) sammenligne usb til dac og spdif til dac.

For min del og med mine testrunder er spdif direkte til dac uten å gå via usb-Spdif en bedre lydmessig løsning.

Jeg tror imidlertid at spdif utgangen på selve lydkortet, dvs. kvaliteten på utgangen av lydkortet (og intern psu der) har endel å si for resultatet.
Lydkortet jeg har tapper ikke strøm fra pci-e sporet men fra en 12v kobling direkte fra psu på pcen. Vurderer faktisk å mekke til en regulert 12v som kun skal forsyne lydkortet.

For min del er usb lyd oppskrytt og en hype når vi kan gjøre det på "gamle" måten med spdif direkte til en dac.

Så har jeg ikke testet så mange usb dacer eller usb/spdif konvertere.
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei bambadoo
Min Buffalo dac tar ikke usb idag, kun spdif og i2s. Derfor denne løsningen.
Skal prøve andre alt. senere. Buffalo kommer med ny usb løsning bl.a.
Skal vel være bedre å slippe pcens innebygde lydkort og gå via asyncron usb.
Mvh
Morten som savner horna og er i tenkeboxen
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Steinar_Lund skrev:
stejorge skrev:
spdif er protokollen, den kan brukes på både optisk og coax, så hvis du har coax ut på pc og inn på dac så er det bare å koble sammen.
Ofte kommer HK med minijack utganger så du trenger gjerne en overgang/kabel med minijack-RCA?
Jeg har spdif-inngang på dac'en på cdspilleren. Mellom SB Touch og dac har jeg i dag coax. Kan jeg bruke spdif mellom Touch og dac? Og er det noe å vinne rent lydmessig?
Den skjønte jeg ikke. S/PDIF er et dataformat. Det sendes enten elektrisk, da gjerne gjennom en coax med enten RCA eller BNC-kontakter i endene, eller optisk via en Toslink-forbindelse. Den optimale forbindelsen er en coax med BNC-kontakter i endene, type kabel-TV, ettersom den termineringen har korrekt impedans. RCA-kontakter har udefinert impedans og kan gi en dårligere forbindelse. Jeg vil tro at den coax-forbindelsen din allerede overfører S/PDIF.

Hvis spørsmålet gjelder fordel/ulempe ved å overføre S/PDIF optisk via Toslink heller enn elektrisk via RCA-pluggene, så har Toslink et annet sett problemer med båndbredde og fiberkvalitet. En god optisk kabel kan være bedre enn en dårlig elektrisk, eller motsatt. Mest sannsynlig vil du ikke høre noen som helst forskjell i det hele tatt, ettersom de aller fleste både optiske og elektriske kabler er mer enn gode nok til å overføre dette signalet uten å rote det til på noen måte. Enkleste måte å finne ut det på er å prøve.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Asbjørn skrev:
Steinar_Lund skrev:
stejorge skrev:
spdif er protokollen, den kan brukes på både optisk og coax, så hvis du har coax ut på pc og inn på dac så er det bare å koble sammen.
Ofte kommer HK med minijack utganger så du trenger gjerne en overgang/kabel med minijack-RCA?
Jeg har spdif-inngang på dac'en på cdspilleren. Mellom SB Touch og dac har jeg i dag coax. Kan jeg bruke spdif mellom Touch og dac? Og er det noe å vinne rent lydmessig?
Den skjønte jeg ikke. S/PDIF er et dataformat. Det sendes enten elektrisk, da gjerne gjennom en coax med enten RCA eller BNC-kontakter i endene, eller optisk via en Toslink-forbindelse. Den optimale forbindelsen er en coax med BNC-kontakter i endene, type kabel-TV, ettersom den termineringen har korrekt impedans. RCA-kontakter har udefinert impedans og kan gi en dårligere forbindelse. Jeg vil tro at den coax-forbindelsen din allerede overfører S/PDIF.

Hvis spørsmålet gjelder fordel/ulempe ved å overføre S/PDIF optisk via Toslink heller enn elektrisk via RCA-pluggene, så har Toslink et annet sett problemer med båndbredde og fiberkvalitet. En god optisk kabel kan være bedre enn en dårlig elektrisk, eller motsatt. Mest sannsynlig vil du ikke høre noen som helst forskjell i det hele tatt, ettersom de aller fleste både optiske og elektriske kabler er mer enn gode nok til å overføre dette signalet uten å rote det til på noen måte. Enkleste måte å finne ut det på er å prøve.
Takk for svar. Jeg kan lite om disse tingene. Jeg kom nærmest tilfeldig over denne tråden, og siden jeg har en inngang på dac'en som heter spdif, tenkte jeg at jeg skulle spørre. CD-spilleren min er en Audio Aero Capitole, og i likhet med de andre franske hifiproduktene jeg har eid (les: Micromega), er brukermanualen litt mindre enn nyttig ;)
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
En artig sak:

Why longer is generally better for an S/PDIF Digital Cable
Steve Nugent
Empirical Audio


Many of you may have heard or read that it is beneficial to use at least a 1.5m length digital cable from your Transport to your DAC. There are actually technical reasons for this, but the requirement also depends on the behavior of the signal from the S/PDIF digital output on your Transport. It turns-out that the jitter on the digital signal can increase if the cable is too short......

http://www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Steinar Lund !

I ditt tilfelle trenger du en signalkabel med rca plugg i den enden som du kobler til den digitale utgangen på "Touch", og i den andre enden på samme kabelen må du ha en bnc plugg. Dette fordi Capitolen kun aksepterer bnc inn på s/pdif. Kabelen du trenger blir da en, rca-bnc signalkabel.

Anbefaler på det sterkeste å prøve ut denne løsningen, da Capitolen din gruser "Touch"

Bluejeans cables selger denne kabelen, (har ikke linken for hånden).

Mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, så sannelig er det ikke en BNC-kontakt der, merket S/PDIF:
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
musicman skrev:
Steinar Lund !

I ditt tilfelle trenger du en signalkabel med rca plugg i den enden som du kobler til den digitale utgangen på "Touch", og i den andre enden på samme kabelen må du ha en bnc plugg. Dette fordi Capitolen kun aksepterer bnc inn på s/pdif. Kabelen du trenger blir da en, rca-bnc signalkabel.

Anbefaler på det sterkeste å prøve ut denne løsningen, da Capitolen din gruser "Touch"

Bluejeans cables selger denne kabelen, (har ikke linken for hånden).

Mvh
Tenkte meg noe slikt. Tusen takk!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Franskmenn merker ting etter sin helt egen logikk, tydeligvis. Ikke spesielt overraskende for oss som også lider av fransk bil. ::)
 

forman

Medlem
Ble medlem
04.11.2010
Innlegg
45
Antall liker
10
Sted
Lille Berlin
Så vidt jeg vet, er det et TTL signal fra SPDIF kontakten på Asus HK. Siden den eneste forskjellen er spenningen vil det ofte fungere å koble direkte, men jeg tror ikke jeg ville gjort det selv.

Når mottakeren i DACen får et signal på 5v istedenfor 0,5v er det ikke godt å si hva som skjer. Ihvetfall ikke over tid.

Mener å huske at jeg brukte et par motstander og en kondensator for å dempe signalet til SPDIF spec. Det var uhyre enkelt ihvertfall.
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
forman skrev:
Mener å huske at jeg brukte et par motstander og en kondensator for å dempe signalet til SPDIF spec. Det var uhyre enkelt ihvertfall.
Slik?

Bildet er lånt herfra.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
madman skrev:
Hei
Problemet er løst. Spdif utg. på hovedkortet er nå koblet direkte til inngangen på Buffalo-dacen. Spiller som en drøm.
Mvh
Morten
gjett hvem som har en byge med pulstrafoer liggende? ::)
samme som TPA bruker selv
mvh
Leif
 

forman

Medlem
Ble medlem
04.11.2010
Innlegg
45
Antall liker
10
Sted
Lille Berlin
JHolm skrev:
forman skrev:
Mener å huske at jeg brukte et par motstander og en kondensator for å dempe signalet til SPDIF spec. Det var uhyre enkelt ihvertfall.
Slik?

Bildet er lånt herfra.
Jeg har en tendens til å ta meg vann over hodet når det kommer til elektronikk, men det der ser ut til å være en COAX > TTL krets med buffer/inverter...

Det finnes enklere utgaver som kun bruker 2stk resistor og en kondensator for for DC blocking.

En 100nF og en 330ohm i serie på signal + 100ohm mot jord.

Fant en god side som er veldig informativ og har eksempler på forskjellige kretser.

http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Steinar_Lund skrev:
Asbjørn skrev:
Ja, så sannelig er det ikke en BNC-kontakt der, merket S/PDIF:
Jeg sa jo det1 ;D
Din Squeezebox Touch, som har S/PDIF RCA koaks og Toslink (optisk), kan benytte 3 av de digitale inngangene bakpå CD-spilleren din. Alle benytter dataformatet S/PDIF, men krever ulike kabler og/eller termineringer.
  • SPDIF: RCA -> BNC koaksialkabel for digital audio (>= 1,5 meter)
  • COAX: RCA -> RCA koaksialkabel for digital audio (>= 1,5 meter)
  • TOSLINK: (Optisk) Toslinkkabel
 

Vedlegg

Topp Bunn