SPDIF eller AES-EBU -Hva har lavest Jitter?

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Jeg har en DPDAC med to inngang for både BNC 75 Ohm og AES- EBU. Signalet inn til DAC går gjennom en Berkeley Audio Alpha USB konverter.
Digital er digital, men det låter forskjellig avhengig av hvilken inngang som benyttes. SPDIF har en mer analog klang. Mindre pinpoint - ikke like sterk avgrensning mellom instrumenter.

Med AES-EBU låter det mer "HIFI". Hvert instrument påkaller oppmerksomheten, bassen er litt slankere. Litt mer sprut. Jeg antar forskjellen skyldes Jitter variasjoner. Tipper dette er lavest ved SPDIF. Samtidig anbefaler Berkeley Audio AES-EBU benyttes.
Forskjell er det men ikke natt og dag. Noen vil like det ene, noen det andre. For meg er det interessante hvilken inngang har lavest Jitter og er mest korrekt.

Er det noen her som vet om dette kan måles og i tilfelle av hvem?.

Final
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Er det samme kilde for SPDIF og AES/EBU?

AES/EBU (eller AES3 som det også kalles) og SPDIF har ingen forskjeller i kodingsmetoden, slik at de har begge like egenskaper når det gjelder jitter. Jitteren er mest en funksjon av hvor mye kilden tilfører, og dersom du bruker samme kilde på begge, er det sannsynlig at de har likelydende jitterinnhold.

AES3 og SPDIF har fysisk elektriske forskjeller, hvor AES3 kjører balansert og mer nivå enn SPDIF som er ubalansert. Jeg vil gjette på at årsaken til at produsenten anbefaler AES3 er på grunn av bedre støyisolasjon på grunn av det balanserte grensesnittet.

Jeg har ingen teknisk forklaring hvorfor du opplever forskjeller mellom disse to metodene, og jeg må innrømme at det bekymrer meg hvis det er så store forskjeller i lydbildet mellom disse to. Hvis driver og mottager på begge måtene er implemenert slik de skal, skal jitterfølsomheten på begge være lav nok til at det ikke skal ha betydning. En annen ting som er lett å glemme er at en forutsetning for at jitterstøyen skal være hørbar, så må jitterens frekvensvarisjon ligge i det hørbare området.

Det er mulig å måle jitter, men det krever ganske kostbart utstyr. Jeg disponerer utstår for å måle jitter, og har brukt det til å måle jitter i en SPDIF og AES3 driver som jeg jobber på.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hei Midas.
Det er samme kilde som benyttes - PC med avspilling av lokalt lagrede FLAC filer via Jriver. Eneste forskjellen er de to inngangene. Nå er signalstyrken naturligvis forskjellig 0.5 ved SPDIF vs 5 mv AES/EBU.
Hva dette betyr for DAC'en har jeg ikke peiling på. På analogdelen kan det vel ikke ha noe å si?

Berkeley anbefaler 110 Ohm - AES - EBU fordi det høyere nivået skal være gunstigere å motta for DAC'en.

Hvis Jitter er lik - hva er det da som kan gi opphav til lydforskjellen?
Hadde vært interessant å fått en teknisk forklaring☺.

Final
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det kan selvfølgelig være kablene som utgjør forskjellen her. Er du sikker på at BNC-kabelen er eksakt 75 ohm og at AES/EBU-kabelen likeledes er eksakt 110 ohm?
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Bruker en blue jeans 75 ohm SPDIF og en 110 Ohms digitalkabel som iflg produsent DH labs skal holde 110 Ohm. Internt i DAC skal det også skiftes mellom 75 og 110 hvilket jeg har gjort. Tviler derfor på at kablene ikke fungerer korrekt, selvom det ikke finnes noen garanti selsagt. Kablene har samme lengde 1.5 meter.

Final
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg må innrømme at jeg kommer til kort på å forklare hvorfor du opplever forskjell til tross for at jeg har god kjennskap til digital audio.

Når det gjelder impedanstilpasning, så er disse kablene så korte at de ikke kan påvirke signalet nok til å utgjøre en forskjell jittermessig. Dessuten er kabelen linær og det gjør at mistilpasning gir et konstant bidrag, og ikke variabelt jitter. Som sagt, en forutsetning for å få hørbar påvirkning er at jitteren varierer inn i det hørbare området.

Fysisk spenningsnivå (0,5V SPDIF vs 2-7V AES3) skal ikke ha noe å si for DAC og hvordan den yter.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Hvordan ser inngangene på DPDAC ut?
Jeg har dessverre ikke skjema (enda) men jeg tipper SPDIF går gjenom en chip eller to mere en AES.
Kanskje disse farger lyden?
Jeg skal få tak i skjema :rolleyes:
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Av profesjonell nysgjerrighet, hvorfor må de/velger de å ha en ekstra chip til AES/EBU? De aller fleste digital audio receivere jeg har vært borti støtter begge typene, siden datakodingen er identisk. Blir spennende å høre hva du finner ut. Hvis du har lov til å avsløre modellbetegnelsen på chipen, blir jeg glad.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg tror ikke det du beskriver skyldes jitter. Man hører jo ikke jitter direkte, men det manifesterer seg gjennom andre parameter (distorsjon, eksempelvis litt grøtet og mindre distinkt gjengivelse?).
Man skal vel ikke 'tro' på Tech forum, men dette er altså mitt ståsted :confused:
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hvordan ser inngangene på DPDAC ut?
Jeg har dessverre ikke skjema (enda) men jeg tipper SPDIF går gjenom en chip eller to mere en AES.
Kanskje disse farger lyden?
Jeg skal få tak i skjema :rolleyes:
20141119_202906.jpg




Sånn ser innsiden ut. Inngangen i midten av bildet er AES/EBU. Rett til høyre sitter SPDIF/BNC -rett til venstre sitter SPDIF/RCA.
Rett i forkant av AES/EBU er jumperen som flyttes for å veksle mellom 110 og 75 Ohm.


Final
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg tror ikke det du beskriver skyldes jitter. Man hører jo ikke jitter direkte, men det manifesterer seg gjennom andre parameter (distorsjon, eksempelvis litt grøtet og mindre distinkt gjengivelse?).
Man skal vel ikke 'tro' på Tech forum, men dette er altså mitt ståsted :confused:
Jeg er tilbøyelig til å være enig at dette ikke kan være jitter. Jitters manifestasjon i lyden er avhengig av hvordan denne jitteren varierer. En simpel analogi er en slags wow og flutter som vi hadde på tape.

Hvordan ser inngangene på DPDAC ut?
Jeg har dessverre ikke skjema (enda) men jeg tipper SPDIF går gjenom en chip eller to mere en AES.
Kanskje disse farger lyden?
Jeg skal få tak i skjema :rolleyes:
Sånn ser innsiden ut. Inngangen i midten av bildet er AES/EBU. Rett til høyre sitter SPDIF/BNC -rett til venstre sitter SPDIF/RCA.
Rett i forkant av AES/EBU er jumperen som flyttes for å veksle mellom 110 og 75 Ohm.


Final
Se der ja! Ikke allverdens oppløsning på bildet, men midt i bildet sitter den en god gammel traver: CS8412, http://phonoclone.com/pdf/cs8411.pdf, som er mottageren av digital audio. Dette er en mottager som gjør en meget god jobb i å redusere og filterere eventuelt innkommende jitter. Med mindre du finner en til i designet, tør jeg vedde ganske mye på at det er samme mottager på både AES/EBU som på SPDIF.

Klarer ikke helt å se om det er trafo på AES/EBU og SPDIF signalet. Kan komponenten rett foran de 4 lyttene nederst til venstre på kortet være en skilletrafo mon tro? Ikke et must for denne applikasjonen hvis ikke den har, siden den brukes i consumer, men i et pro-oppsett med AES/EBU er det dumt at den ikke har isolering.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Hei og takk for sist Final:)

Kommer ingen teknisk forklaring men når jeg jaktet på ny AES/EBU fikk jeg opplyst av det ene fabrikatet, seriøst kjent sådan, at de faktisk ikke brukte 110ohm på AES/EBU kabelen men 50ohm!! Kan det være variasjoner som man allikevel da hører?
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hei Norcane - hyggelig å høre fra deg i tråden. En teknisk forklaring finnes alltid. Om den faktisk dukker opp i tråden vil vise seg☺.

En sidekommentar. Har eksperimentert med forskjellig gain i DAC' en 0, 5 eller 10 Db. Lavest forvrengning i 0 Db og det høres, selvom den målemessige forskjell ikke er stor. Har forøvrig flyttet og fått romslig dedikert lytterom. Herlig. Skal imidlertid ikke dra tråden off topic og stopper der.

Final
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Av profesjonell nysgjerrighet, hvorfor må de/velger de å ha en ekstra chip til AES/EBU? De aller fleste digital audio receivere jeg har vært borti støtter begge typene, siden datakodingen er identisk. Blir spennende å høre hva du finner ut. Hvis du har lov til å avsløre modellbetegnelsen på chipen, blir jeg glad.
Ærlig svar, jeg vet ikke.
Men har sett det før på andre DAC`er. Inngangene er ihvertfall IKKE identisk !
Å noe må jo være årsaken til at folk synes de hører forskjell. Eller kan ALT tilskrives placebo ? :- Neppe....

På bildet av DP dac ser det ut som det er to trafoer i forkant av chippen.
Hvis det er trafoer så tipper jeg trafoene gjør signalet om til ubalansert rett etter inngang. Kun skjema eller Leif kan svare på det...
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Av profesjonell nysgjerrighet, hvorfor må de/velger de å ha en ekstra chip til AES/EBU? De aller fleste digital audio receivere jeg har vært borti støtter begge typene, siden datakodingen er identisk. Blir spennende å høre hva du finner ut. Hvis du har lov til å avsløre modellbetegnelsen på chipen, blir jeg glad.
Ærlig svar, jeg vet ikke.
Men har sett det før på andre DAC`er. Inngangene er ihvertfall IKKE identisk !
Å noe må jo være årsaken til at folk synes de hører forskjell. Eller kan ALT tilskrives placebo ? :- Neppe....

På bildet av DP dac ser det ut som det er to trafoer i forkant av chippen.
Hvis det er trafoer så tipper jeg trafoene gjør signalet om til ubalansert rett etter inngang. Kun skjema eller Leif kan svare på det...
Blir spennende å høre når du får skjema. Er det Placebo går jeg ikke i kjelleren av den grunn:). Hadde vært en fordel om de var helt identiske egentlig.

Forskjellene ved bytte av Opamps er til sammenligning vesentlig mer uttalte. Forskjellene ved skifte av gain opplever jeg også som større. Dette er jo forskjeller som har med forvrengning å gjøre og som er relativt lette å idenftifisere.

Registrerer forøvrig at Hegel anbefaler BNC fremfor AES i deres bruksanvisning for deres nye topp DAC HD30. Begrunnelsen er at denne skal gi lavere jitter. Ikke nødvendigvis overførbart, men ville nevne det.

Final
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Vet ikke om jeg bombastisk vil påstå placebo, men mer at jeg ikke har nok kunnskap til hvorfor det skulle være forskjeller. Ut fra et teknisk perspektiv så er jeg ikke kjent med noen forklaringer, men det betyr ikke at den ikke finnes.

I et prosjekt som jeg jobber på (http://www.hifisentralen.no/forumet...-digital-tapping-fra-hjemmekinoprosessor.html) har jeg implementert muligheten for både å sende AES/EBU og SPDIF ut på samme signal. Ellers alt likt. Det hadde vært kjempeinteressant å testet om dette oppsettet gir lik lydsignatur på AES/EBU kontra SPDIF.

20160130-0009-AV.jpg


Skal dere på DSP-kurset?
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hadde lyst til å gå - men da jeg oppdaget tråden var kurset fulltegnet.


Final
 

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
751
Antall liker
489
Torget vurderinger
14
Final: Nei, kurset er ikke ikke fullteget, men jo lenger du venter jo mer må greie deg sjøl i forhold til bevertning og hotel.

Mvh

Eivind S
 
Topp Bunn