Juss og økonomi Sparing...... i fond, aksjer ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Sitter og taster litt, på KLP når man trykker på kjøp dukker det opp:

    Kjøp på aksjesparekonto Kjøp på ordinær fondskonto

    Hva velger man her ?
    Aksjesparekonto.

    Den store fordelen er at du kan ta ut det innskutte før du må skatte noe, på fondskonto må du skatte løpende om du tar ut noe. Du kan også bytte fond uten at det utløser skatt og du kan ta pengene helt ut av markedet (men ikke ut til ordinært bankkonto) uten å utløse skatt.

    Bakdelen er at du ikke får skattefradrag for eventuelle tap.

    En aksjesparekonto består av en verdipapirkonto (der fondene står) og en tilhørende bankkonto. Dersom du selger noe så dukker pengene opp på denne bankkontoen. Det utløses eventuelt skatt først når du tar penger ut fra denne bankkontoen og over til din ordinære bankkonto.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Er det noen gode grunner for IKKE og velge noen av disse ? KLP AksjeNorden Indeks eller KLP AksjeUSA Indeks III
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Nei, men Norden er også et lite marked. De globale er ca 60% USA og gir dermed noe bedre diversifisering. Og lavere avkastning de siste 10-20 årene siden usa har gått mye mer enn Europa og Japan.

    Norden er ca 46% Sverige, 34% Danmark og resten Norge og Finland. (8 og 12%). Særlig den danske delen er svært konsentrert og novo nordisk og maersk utgjør en veldig stor andel.

    ingen av de er valutasikrede for øvrig
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Om du er nysgjerrig på hva de ulike investerer i så er det bare å se hvilken indeks de følger (MSCI World eller nordic eller usa osv) og så Google den. Det er gode oversikter på MSCI sine nettsider.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du hadde bekymringsløs privatøkonomi og hadde noen hundre tusen til overs, hvordan ville du ha plassert dem?
    Jeg var i samme situasjon som deg for en stund siden. Ventet på en gyllen kjøpsmulighet. Når denne kom etter første coronasmellen, var jeg alt for lite risikovillig. Gikk gradvis inn i KLPs indeksfond med fast månedlig sparing. Angrer selfølgelig på at jeg ikke bare satt inn alt med en gang og doblet pengene. Uansett viser historien at ingrn klarer å time perfekt. Kjøp indeksfond via AKS og glem hele greien.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Her er land (og sektor-) fordelingen til MSCI World Developed Markets som er underliggende indeks for stort sett alt av globale indeksfond. Ser USA-andelen har gått opp til 70% nå så forskjellen på et USA-fond og et globalt fond er mindre enn noen sinne. Det er også temmelig mye teknologi i slike fond - "Information Techology" utgjør 24% og "Communication Services" ca 8.5% (her ligger mellom annet Facebook/Google). I tillegg lyer "Consumer Discretionary" med sine 12.6% en smule siden denne kategorien mellom annet inkluderer Amazon og Tesla.

    msci_world.JPG

    Her er de største enkeltpostene:

    msci_storste.JPG
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Mulig du har rett i det. Har ikke sjekket prisen på valutasikring, men om det er så lite ekstrakostnad som du nevner kan det være smartere å gjøre motsatt fordeling av hva jeg nevnte.
    Nyhetsoppdatering: Valutasikring er ikke så billg som det en gang var. Dette er litt komplisert, men den korte versjonen er at når man valutasikrer en investering i fremmed valuta så ender man essensielt opp med å plassere i hjemmevalutaen og låne den utenlandske valutaen. Om man eier en eller annen global indeks så er typisk 50-70% av de unerliggende investeringene i den i amerikanske dollar og det kortsiktige rentenivået i dollar er nå over et prosentpoeng høyere enn i norske kroner så man begynner etter hvert å få en ikke ubetydelig kostnad ved å valutasikre hjem til norske pesetas. På kort sikt dominerer rimelig nok de underliggende valutasvingingene fullstendig, men om det koster 1-2% årlig å valutasikre så blir det en del over flere år.

    Effektene kan være ganske store. Som et fun fact, og ikke helt intuitivt, så vil man som USD-basert investor på valutasikret basis i dag ha høyere løpende avkastning om man kjøper 10 års japansk stasgjeld (rente 0.25%) enn om man kjøper amerikansk statsgjeld (rente ca 3.80%). Målt i USD etter valutasikring er den løpende avkastningen på japansk stasgjeld ca 5.2%.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Stort set eneste måde jeg har tjent pengene på aktier, er ved at vente til der kommer et verdensomspændende krak. Når det er der, køber jeg og beholder i mange år, til verdensøkonomien kører for fuld fart. Tænker der kommer en mulighed i 2022.
    Har netop investeret 500.000 i Nordeas blandede obligationer og aktier. Giver det 3 år. Nogen der har meninger omkring det?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har sat 110.000 i pensionsselskab. De garanterer 6% i rente.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Der er absolut ingen risiko i PKA i Danmark vil jeg tillade mig at mene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Der er absolut ingen risiko i PKA i Danmark vil jeg tillade mig at mene.
    Jeg vet ikke hva en PKA er men jeg vet at det ikke finnes noe man kan plassere DKK i som gir 6% avkastning i markedet. Så jeg er nysgjerrig på hvordan de genererer denne avkastningen uten risiko.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.633
    Sted
    Oslo
    Setter selv inn fast 2.000.- mnd i KLPnorden indeks.
    Min vurdering var at Norden er et relativt rolig og stabilt økonomisk område, og kun 0.18% i forvaltning.

    I løpet av dette året så står det nå 2.000.- mere der enn hva jeg har satt inn.
    Neppe investeringen som vil fly høyest, men heller ikke stupe som Tesla eller fly opp og ned som krypto!

    Dessuten, uten det trekket ville jeg sikkert brukt de penga på tant og fjas.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hva betaler du i forvaltningshonorar?
    Nul men kanskje jeg ikke skal udelukke risiko. Tænker selskabet mangler kapital. Muligvis for mange har hævet deres tilgodehavende den sidste tid.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Nul men kanskje jeg ikke skal udelukke risiko. Tænker selskabet mangler kapital. Muligvis for mange har hævet deres tilgodehavende den sidste tid.
    Dette i PKA. I Nordea betaler jeg 6000 om året.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Setter selv inn fast 2.000.- mnd i KLPnorden indeks.
    Min vurdering var at Norden er et relativt rolig og stabilt økonomisk område, og kun 0.18% i forvaltning.

    I løpet av dette året så står det nå 2.000.- mere der enn hva jeg har satt inn.
    Neppe investeringen som vil fly høyest, men heller ikke stupe som Tesla eller fly opp og ned som krypto!

    Dessuten, uten det trekket ville jeg sikkert brukt de penga på tant og fjas.
    KLP Norden er ikke valutasikret så valutakurser har mye å si, i alle fall på kort sikt. Fondet er også primært svensk (største aksjemarkedet) og Danmark er svært konsentrert på novo nordisk, litt som equinor i Norge. Jeg ville i utgangspunktet valgt noe bredre. Ikke noe galt med fondet i seg selv. Men det bør neppe utgjøre 100% sv allokeringen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke hva en PKA er men jeg vet at det ikke finnes noe man kan plassere DKK i som gir 6% avkastning i markedet. Så jeg er nysgjerrig på hvordan de genererer denne avkastningen uten risiko.
    De garanterer da heller ikke noe som helst, klokelig nok. De «indregner administrationsomkostningerne på 0,95 % af indbetalingerne». PKA ser helt legit ut.
    1673683509092.png
    1673683082541.png
    Hisk: Risiko = variasjon i avkastning omkring et gjennomsnitt.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    I bagklogskabens klare lys, så synes jeg Nordea er alt for dyre med deres administration.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket indeksfond ville dere valgt nå med en sparehorisont på minimum 7 år?

    Jeg har gitt min økonomisk interesserte sønn på 11 år en gjennomgang av renter, bankinnskudd og aksjer. Han har deretter fått det genereøse tilbud av meg at ved å overføre bankinnskuddet til aksjefond så skal jeg garantere for evt tap ved uttak.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Hvilket indeksfond ville dere valgt nå med en sparehorisont på minimum 7 år?

    Jeg har gitt min økonomisk interesserte sønn på 11 år en gjennomgang av renter, bankinnskudd og aksjer. Han har deretter fått det genereøse tilbud av meg at ved å overføre bankinnskuddet til aksjefond så skal jeg garantere for evt tap ved uttak.
    KLP Global er vel det rimeligste, men det er ikke allverdens forskjell mellom the usual suspects fra det og DNB, Storebrand og de andre som finnes.
    En større beslutning er, som vi vel har vært inne på, om man tar med eller uten valutasikring. Det begynner for øvrig å koste en del grunnet rentedifferansen mellom Norge og USA.

    Evt KLP verden, men det kan man replikere rimelige selv ved KLP Global + KLP Fremvoksende markeder i riktig ratio.

    Du bør for øvrig gi han bonuspoeng om han på egen hånd skjønner at det vil være gunstig for han å, dersom mulig, selge med tap underveis dersom du dekker det for så å reinvestere det samme beløpet på lavere pris.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Du bør for øvrig gi han bonuspoeng om han på egen hånd skjønner at det vil være gunstig for han å, dersom mulig, selge med tap underveis dersom du dekker det for så å reinvestere det samme beløpet på lavere pris.
    :)
    Bonusen ligger vel i garantien.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Det har vel vært spådd nedgang siden aksjen ble oppfunnet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    2022 var det verste året på svært lenge (siden 70-tallet tror jeg) for ganske normal aktivaallokering som 60% aksjer og 40% obligasjoner (Oljefondet har 75/25 eller hva det nå er). Begge deler trynet rundt 20% mens normalen de siste tiårene har vært at når aksjer tryner så gjør obligasjoner det svært bra i takt med fallende renter, men ikke denne gangen. Jeg har kjøpt en del rentefond de siste månedene og det har i alle fall ikke vært helt uninteressant som jeg mener det har vært ganske lenge. Rundt 0% avkastning i 8-10 år har ikke vært veldig fristende. Realrentene er fortsatt svært negative, men om inflasjonen kommer noenlunder under kontroll så kan det bli ganske bra - har vært mulig å kjøpe med en del over 5% årlig avkastning selv om renten har fallt ganske mye siden toppen rundt oktober.

    Jeg skal ikke påstå å ha vært spesielt smart eller prøver å være det, men at det var overhengende risiko for at både obligasjoner og aksjer samtidig kunne gå i driteren var ikke spesielt overraskende og også noe som har vært snakket ganske mye om før det faktisk skjedde.

    Her en en figur som viser avkastningen for aksjer og obligasjoner i USA fra 1929. Figuren er fra september 2022, en måned senere var det dårligste året for 60/40 på 100 år i USA, men det kom seg litt før året var omme siden aksjer kom en del tilbake og obligasjonskursene også steg en del. Det skal også sies at 2022 kommer ekstra dårlig ut siden toppen mer eller mindre var da året startet.

    1675113084757.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Stygt å se at aktiemarkedet spåes nedgang.
    Det er en ganske enkel spådom. Aksjemarkedet kommer til å gå ned. Deretter kommer det til å gå opp igjen, om det ikke velger først å gå opp for så å gå ned og deretter opp igjen. Det er hva aksjemarkedet gjør.

    I Norge har mønsteret siden tidlig 1980-tall vært at aksjemarkedet firedobles på seks år og krakker med 50 % hvert sjuende år, for netto dobling på sju år, dvs 10 % avkastning i snitt. Noen ganger smeller det etter bare fem år, andre ganger går det ti, så det er ikke så enkelt som å bare gå etter kalenderen heller. For de fleste er det enkleste og tryggeste å bare sitte stille gjennom opp- og nedturer, men helst unngå å sette seg i en situasjon hvor man selge det ene året alle piler peker i dass. Da får man heller kjøpe litt mer og sitte stille noen år til.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.633
    Sted
    Oslo
    Som en økonom sa det, om verden går slik den stort sett har gått i 100 år, så på sikt tjener du godt på aksjer.
    Om du tror økonomien går til helvete, så får du større problemer enn at aksjekapitalen krymper!
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    KLP Global er vel det rimeligste, men det er ikke allverdens forskjell mellom the usual suspects fra det og DNB, Storebrand og de andre som finnes.
    En større beslutning er, som vi vel har vært inne på, om man tar med eller uten valutasikring. Det begynner for øvrig å koste en del grunnet rentedifferansen mellom Norge og USA.

    Evt KLP verden, men det kan man replikere rimelige selv ved KLP Global + KLP Fremvoksende markeder i riktig ratio.

    Du bør for øvrig gi han bonuspoeng om han på egen hånd skjønner at det vil være gunstig for han å, dersom mulig, selge med tap underveis dersom du dekker det for så å reinvestere det samme beløpet på lavere pris.
    Om han selv forstår dette, skal han få det!

    Det blir vel et valutasikret internasjonalt KLP-fond tenker jeg.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    du må jo ha mye kr Lars, er du over 2 mill på hifi?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det blir vel et valutasikret internasjonalt KLP-fond tenker jeg.
    Det som er greit å være klar over er at ved valutasikring, selv om det ikke koster spesielt mer i løpende gebyr, så har man en posisjon der man litt forenklet mottar rente i hjemmevalutaen og betaler rente i utenlandsk valuta. I et globalt fond er ca 70% av aksjene amerikanske og noterte i USD så da betaler man etter hvert kanskje 5% rente i USD og mottar 3ish i NOK, dvs at man blør 2% i året alt annet like. For EUR er det for tiden ca i balanse (samme korte rentenivå) mens man taper litt på GBP og tjener litt på JPY for å ta de største valutaene i et slikt fond.

    I tillegg så er ens valuaeksponering ikke ubetydelig selv om man bor i Norge. Mye varer man kjøper er importerte, man reiser kanskje litt på ferie til utlandet og så burtetter. Det finnes ikke noe fastisvar, men mest sannsynelig er både 0% og 100% valutasikring feil. 0% mer feil enn 100% vil jeg påstå. På en annen side er den norske pesetasen svak, men den kan også bli enda svakere (da vil man ha usikret). Eller styrke seg (da vil man ha sikret). Oljefondet har 0% sikring av valutarisiko.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn