Juss og økonomi Sparing...... i fond, aksjer ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Selv har jeg ikke penger da jeg bruker opp stort sett alt som kommer inn på stereo, biler og unger vi tar oss av..... MEN minsta vår har litt penger stående på vanlig sparekonto og på den er det 0.9% rente hvilket jo vil si at hun går bakk på ca 3% eller mer hvert eneste år........ og vi vil gjerne starte sparing til ei lita jente som ser dagens lys i disse dager også.

    Jeg er av den overforsiktige typen og aksjer og fond er skumle greier som bare de som har peiling klarer og få noe ut av, eller ?????

    Hvis man skulle innvestert f.eks 150.000 i 3 stk 50,000 fond/aksjefond/verdipapirer eller f.eks i Storebrand Global el lign over en 3-5 års periode....... noen her som har noen gode tipps eller erfaringer ?

    Det jeg er ute etter er at minsta skal ha litt gevinst av sparingene og ikke at pengene skal bli "mindre" for hvert år.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Kjøp et globalt indeksfond, og om du kan, glem at du har kjøpt det og aldri se på verdien. Trenger ikke 3 fond. Om man kjøper et globalt indeksfond og evt ca 10% I et fond som dekker fremvoksende markeder så har man dekt hele markedet og har samme akjsefordeling som oljefondet har. De fleste globale fond inkluderer ikke fremvoksende markeder så det kan man da evt ha i tillegg. Det er billigere å kombinere det selv enn å kjøpe ett som dekker både utviklede og fremvoksende markeder. Alle fond følger MSCI indeks eller tilsvarende så hvem som leverer det spiller liten til ingen ingen rolle. Eneste man bør ta stilling til er om det skal være vaultasikret eller ikke (jeg ville tatt ikke om man skal gjøre det enkelt).

    Noe slikt bør koste ca 0.2% pr år og noe mer for delen som dekker fremvoksende markeder.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Sparer selv månedlig i Klp Norden indeks.
    Lave kostnader + at jeg tenkte Norden er et rolig og stabilt hjørne i verden.
    Mye annet kan sikkert gi mye større avkastning, men kan også sikkert falle mye mer.
    Nattesøvnen er grei å beholde
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Sparer selv månedlig i Klp Norden indeks.
    Lave kostnader + at jeg tenkte Norden er et rolig og stabilt hjørne i verden.
    Du har da valgt å konsentrere alt i ca 2% av verdens aksjemarkeder, hovedsakelig i Sverige + mye i Novo Nordisk i Danmark (utgjør en veldig stor del av den danske indeksen). Du kan få fantastisk mye bedre diversifisering for samme kostnad. Kostnadene er de samme om du vil dekke hele den "utviklede" verden. Det er i alle fall i strid med all porteføljeteori og ha alt i Norden.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp et globalt indeksfond, og om du kan, glem at du har kjøpt det og aldri se på verdien. Trenger ikke 3 fond. Om man kjøper et globalt indeksfond og evt ca 10% I et fond som dekker fremvoksende markeder så har man dekt hele markedet og har samme akjsefordeling som oljefondet har. De fleste globale fond inkluderer ikke fremvoksende markeder så det kan man da evt ha i tillegg. Det er billigere å kombinere det selv enn å kjøpe ett som dekker både utviklede og fremvoksende markeder. Alle fond følger MSCI indeks eller tilsvarende så hvem som leverer det spiller liten til ingen ingen rolle. Eneste man bør ta stilling til er om det skal være vaultasikret eller ikke (jeg ville tatt ikke om man skal gjøre det enkelt).

    Noe slikt bør koste ca 0.2% pr år og noe mer for delen som dekker fremvoksende markeder.
    Kan jo ta med et globalt small cap fond også, så har man dekket de litt mindre selskapene også (fremdeles ganske store selskaper det er snakk om her også). KLP har ett sånt også.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg håper etterhvert at det kommer et konkret tipps eller tre som jeg kan se nærmere på........ ståa er slik at pickuper og den slags har jeg meget god greie på...... dette jeg spør om her....IKKE.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg ser at på KLP sine sider så kategoriseres omtrendt alt med HØY RISIKO........ for meg høres det skummelt ut.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Med sparehorisont på 3-5 år bør du gå for kombinasjonsfond. Skal du ha pengene stående i fond i 10 ++ år så er indeksfond veien å gå.


    Indeksfond sier høy risiko, fordi det vil svinge mye. Børsene faller gjerne 30 % når det er solide kriser(dot.com, finanskrisen, og sist korona) og de kan bruke 5 år på å komme tilbake normal standard. (korona brukte 6 måneder grunnet statlige gavepakker til finanseliten og barbering av renten)

    Ellers er du nå akkurat for seint ute til å gjøre det godt. Børsene er nå noe høyt priset. For ett år siden kunne du gjort et varp.

    Med det sagt så bør du likevel slå bankrenten over tid selv om du investerer nå. men må du ha pengene om 3-5 år så er som sagt kombinasjonsfond greien.

    Jeg anbefaler også aksjesparekonto med fast spareavtale i måneden.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at på KLP sine sider så kategoriseres omtrendt alt med HØY RISIKO........ for meg høres det skummelt ut.
    Alle aksjefond defineres vel som høy risiko tror jeg. I motsetning til rentefond og obligasjonsfond, men disse gir veldig lav avkastning.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har investert i Skagenfondene, og på 10 år har jeg mer enn fordoblet pengene i et aksjefond.
    Som nevnt her allerede, det er «litt sent» nå, for fondene har steget mye de siste 12 månedene.


    Skagenfondene, oversikt…
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skjønner ikke helt tidshorisonten her - du skal spare til noen som ser dagens lys i disse dager - da ville jeg satt alt i aksjer og spart enten månedlig eller til hver bursdag/jul - og så kan du overrekke porteføljen til konfirmasjon eller 18 års dag. Det gjør vi til våre barn.

    Se på denne listen - og så kan du sammenligne avkastningen som er oppgitt her med det du får i banken.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    3-5 år er veldig kort horisont, om det er den aktuelle horisoteten fordi man skal flytte hjemmenfra og kjøpe seg bolig er en ting, men om det er sparing på ubestemt tid så er det ingen grunn til å se såpass kortsiktig på det.

    Vi gjør ca som OMF for våre barn, men de vet ikke om det og det skal de heller ikke gjøre før den tid kommer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg vil satt alt i indeksfond for begge.
    Det er vel ikke åpenbart at din yngste datter trenger å cashe ut alt på sin 18 års dag - så da er jo sparehorisonten 6 år +
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det finnes ingen produkter som kan garantere de at (real)verdien øker så om man skal ha noe håp om positiv realavkastning så må man være villig til å ta noe risiko. Hvor mye bestemmes stort sett av andelen i aksjemarkedet. Banksparing har ingen risiko for å tape beløpet, men avkastningen er for tiden dårlig og i reelle termer (altså etter inflasjon) er den negtiv.

    Om horisonten er "lang" så sier læreboka brede indeksfond med lav forvaltningskostnad. Først må man imidlertid forsøke å gjøre seg opp en mening om hvor mye man tåler at ting svinger, for det kan svinge mye. Men med mindre man må selge av en eller annen grunn så har man ikke tapt (eller tjent) noe før man faktisk selger.

    Erfaringen tilsier at det over tid skal lønne seg å spare i aksjer, men det finnes ingen garanti.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Globale brede indeksfond har minst risiko. Utfordringen/fordelen
    med dem er at de er USA-tunge.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    OK, så indeksfond er slik jeg forstår det løsningen....... men da popper spørsmålet om hvilket indeksfond hos hvem ??
    Hos hvem er mindre viktig enn hva.

    Den normale anbefalingen er globale indeksfond, stort sett alle tilbyr dette til ca samme kostnad og det er i praksis helt like. Den største forskjellen er om fondene er valutasikret eller ikke. Dersom fondet IKKE er valutasikret så vil verdien øke når NOK svekker seg og falle i verdi når NOK styrker seg alt annet like. Et fond som er valutasikret er ikke påvirket av svingningene i NOK. Over (lang) tid skal det ikke ha allverdens å si, men i dette tilfelle kan "lang tid" være svært lenge.

    Uansett hvilket du velger, om det er KLP, Stroebrand, DNB eller noen andre så vil de følge den samme indeksen og eie de samme aksjene. Så det er stort sett bare å velge den billigste men forskjellene er svært små, disse koster 0.18 - 0.21% pr år i forvaltningskost og kanskje 0.25-0.30% om de er valutasikret.

    Om du lurer på hva disse faktisk investerer i så kan du f.eks se her

    Aksjefond som tilbys i Norge betaler ikke utbytte til andelseierene, dette blir automatisk reinvestert i fondet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvilken bank du har er også av betydning. Sparebank1 sr-bank tar seg grovt betalt for indeksfond.


    Skandiabanken er best, men det er usikkerhet rundt oppkjøpet. Forhåpenligvis stanser konkurransetilsynet dette, men holder ikke pusten.

    Så å gå dirente til klp kan være lurt.

    Når det kommer til valutasikring så koster dette selvsagt penger. Husker jeg rett, så har valutasikring mindre å bety ved fast sparing.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Husker jeg rett, så har valutasikring mindre å bety ved fast sparing.
    Høres intuitvt fornuftig ut uten at jeg har sett noe veldig grundig på det. Jeg har ca 50/50 valutasikret og ikke, man kan argumentere for tall mellom 0 og 100, men i en slik tankerekke ligger ofte implisitt en antagelse om at den norske krona skal styrke eller svekke seg og det er det jo ingen som aner noe om. Eneste gang jeg har hatt tatt et sterkt syn på det var i mars i fjor da USD/NOK var over 11 og EUR/NOK oppmot 12. Da kjøpte jeg kun valutasikret.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Høres intuitvt fornuftig ut uten at jeg har sett noe veldig grundig på det. Jeg har ca 50/50 valutasikret og ikke, man kan argumentere for tall mellom 0 og 100, men i en slik tankerekke ligger ofte implisitt en antagelse om at den norske krona skal styrke eller svekke seg og det er det jo ingen som aner noe om. Eneste gang jeg har hatt tatt et sterkt syn på det var i mars i fjor da USD/NOK var over 11 og EUR/NOK oppmot 12. Da kjøpte jeg kun valutasikret.
    Og det tapte du på, da kronen steg igjen med en gang.

    Den beste strategien er å lage seg en spareplan i kalde tider og så følger man den slavisk i varme tider. Og etter en viss tid så tar man opp status på om strategien må endres. Å endre brått når det er volatilt innebærer ofte dårlige beslutninger. selvsagt lettere sagt enn gjort
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Og det tapte du på, da kronen steg igjen med en gang.
    Nei, omvendt. Når krona styrker seg lønner det seg å ha valutasikret kontra å ikke ha det. På samme måte fallt de ikke-sikrede fondene mye mindre da markedet trynte siden NOk svekket seg.

    Om det faktisk var lurt på lang sikt vet jeg jo ikke før om ørten år.

    Fra bunen i mars 2020 har KLP Global IV (valutasikret) steget 85% mens KLP Global V har steget "kun" ca 55%.

    Motsatt var corna-smellen for IV 32% mens den for V var 19%. Da markedet fallt svekket krona seg og da var det ikke-sikret som fallt minst i verdi.

    Edit: Enig i at man bør ha en fast plan og holde seg til den slavisk. Sånn sett avvek jeg der fra egne prinsipper, men synest bare kronekursene var for dumme og prisbevegelsene var panikk og slikt reverserer seg, i alle fall til dels, 19 av 20 ganger. Så det samme under finsnskrisen forsåvidt, men på en annen side er nå pesetasen enda svakere enn den var på det svakeste under finanskrisen. Så på lang sikt kan det godt hende jeg ikke ender opp med å tjene på det, men på kort sikt gjorde jeg det.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Om du skal opprette for flere barn så er det ikke alle banker som tilbyr mer enn en aksjesparekonto pr kundeforhold mens andre lar deg ha så mange du vil. Dette er relevant den gangen det skal overføres til barna - så vidt jeg vet kan man bare overføre en konto i sin helhet og ikke dele den opp. Dersom pengene skal ut har det nok ikke allverdens å si, men om det blir aktuelt å overføre kontoen med innhold som arv så kan det ha en del å si siden det da ikke teller som skattemessig realisasjon.

    Jeg har valgt å ha barnas saker i mitt navn siden de for det første ikke skal vite om det, for det andre så ønsker jeg å ha en viss kontroll på om de, når de er 18, er skikket til å motta X penger og bruke de til noe fornuftig. Jeg antar forsåvidt det, men man vet aldri. Det kan også etter hvert få noe konsekvenser for om man får stipend fra lånekassen, men akkurat det skal en del til - nå er grensen i overkant av 400.000 i formue før det blir avkorting.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har henvendt meg til Storebrand og de skal ringe meg tilbake for en samtale og hva de mener kan være en fornuftig løsning........ men jeg tar med meg hva dere her inne har anbefalt........ så takk til dere alle så langt.
    Husk at den som ringer deg fra Storebrand er en selger, som ønsker å selge deg det produktet som de har størst margin på - gjerne en kombinasjonsprodukt med en form for avkastningssikring. Å de vil gjerne "skremme" deg med ikke eksisterende risiko - ikke ulikt bilglassgutta som reklamerer med at det trengs rekalibrering av bilens sikkerhetssystemer når du har skiftet frontrute. Fagkompetansen er nok større her i tråden enn hos den som ringer deg fra Storebrand. ;-)
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Om du putter inn en tusenlapp i måneden i 18 år og har 5% underliggende avkastning så utgjør forskjellen på 1.2% og 0.2% forvaltningskostnader 35.000 etter 18 år. Altså nesten 3 års nominelle innskudd. Etter 25 år tilsvarer forskjellen 6.5 års innskudd.

    Denne forskjellen blir, rimelig nok, større jo høyere avkastningen er og følgelig mindre jo lavere avkastningen er. Over lang tid har forvaltningskostnader svært stor betydning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi
    C

    Cyber

    Gjest
    KLP sitt Aksjeglobal Mer Samfunnsansvar er helt topp. I Sbanken betaler jeg 0,18% kostnad, noe som er veldig lavt. Kanskje jeg ville vurdert noe eksponering mot Asia/EM og Tech Med f.eks. 10%, men vanskelig å vite.

    Dog synes jeg fondene kortsiktig har gått veldig mye…
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Dog synes jeg fondene kortsiktig har gått veldig mye…
    Ikke vanskelig å være enig i det, men ingen vet hvor det skal uansett. Jeg er rimelig sikker på at de neste 10 årene blir dårligere enn de forrige 10, men vi får se. Uansett ikke allverdens alternativer nå med mindre man vil sitte å vente på at det kanskje smeller en gang i fremtiden. Imens blir cash på konto stadig mindre verdt, det er også et aspekt man ikke skal glemme. Under 1% rente minus skatt minus evt formueskatt minus inflasjon blir ikke det helt store.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ikke vanskelig å være enig i det, men ingen vet hvor det skal uansett. Jeg er rimelig sikker på at de neste 10 årene blir dårligere enn de forrige 10, men vi får se. Uansett ikke allverdens alternativer nå med mindre man vil sitte å vente på at det kanskje smeller en gang i fremtiden. Imens blir cash på konto stadig mindre verdt, det er også et aspekt man ikke skal glemme. Under 1% rente minus skatt minus evt formueskatt minus inflasjon blir ikke det helt store.
    Ikke vanskelig å være uenig i det heller. :D

    Det er nok lurt å sylte ned litt penger i god kaffe og gjærbakst også. Carpe diem osv…
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    KLP sitt Aksjeglobal Mer Samfunnsansvar er helt topp. I Sbanken betaler jeg 0,18% kostnad, noe som er veldig lavt.
    Du betaler også 0.06% i plattformavgift til SBanken som er.... unødvendig. Det blir ikke allverdens penger av det riktig nok, men KLP gir det akkurat samme fond til akkurat samme kostand uten denne plattformavgiften.

    Da ymse aktører innførte dette ble stort sett dyre fond billigere og billige fond dyrere.

    Om stedet jeg har min aksjesparrekonto innfører en plattformavgift så flytter jeg bort derfra samme dag.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.668
    Torget vurderinger
    23

    Her er en av mine - har aldri spilt på hest, LOTTO, Tipping eller noe annet
    - til nød Røde Kors' panteautomat på den lokale Meny butikken!! Derfor et snev av gambling
    på denne sparekontoen, skal få gå frem til pensjonsalderen ( 5 år)
    Etablert i Sbanken. Kan enkelt boostes ved overskuddslikviditet, stoppes eller realiseres anytime også.

    2021-09-03 02_28_18-Min sparing.png

    2021-09-03 02_37_34-Fondspakker.png
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Sannsynligvis et greit indeksfond. Ekspertene sier man får høyere avkastning for samme risiko ved å velge globalt fond fremfor kun Norge.

    Så jeg ville ha valgt flere fond om du ender opp med å velge dette.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kombinasjonen som sbanken har valgt ut for sluket ser greit ut, men han har valgt en pakke med høyest risiko, dvs aktivt forvaltet fond fremfor kun indeksfond, og enkelte bransjefond. Nå har IT gått veldig bra de siste 15 årene. Vilnde fortsette å stige? Jeg tror det, men ingen kan vite.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Pakken til Sluket er grei, men kostanden er 0,88% som er 0,7% mer enn de billigste indeksfondene hvert år.

    Kjøper du et globalt indeksfond så er det trygt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Du betaler også 0.06% i plattformavgift til SBanken som er.... unødvendig. Det blir ikke allverdens penger av det riktig nok, men KLP gir det akkurat samme fond til akkurat samme kostand uten denne plattformavgiften.

    Da ymse aktører innførte dette ble stort sett dyre fond billigere og billige fond dyrere.

    Om stedet jeg har min aksjesparrekonto innfører en plattformavgift så flytter jeg bort derfra samme dag.
    0,06% er blant de laveste i Norge. For Sluket som har gått på en smell med veldig dyre fond er jo Sbanken meget godt priset.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    HVa tror folket om denne ? :

    Jeg driver og famler i blinde........ det er side opp og det er side ned fond og tall........ problemet er at jeg ikke helt vet hva jeg ser etter. Men det er antagligvis slike som meg som ender opp med og kjøpe noe ugunstig fordi man ikke har peiling. Men jeg får famle videre hos KLP og Storebrand.
    Helt greit standard norsk indeksfond med kostnad rundt der kostnadene pleier å ligge. Det vil gå akkurat like bra eller dårlig som andre norske indeksfond.

    Det er imidlertid veldig dårlig diversifisering, Norge utgjør under 0.5% eller hva det nå er av verdens utviklede aksjemarkeder. Selv om man bare begrenser seg til Norden så utgjør ikke Noge mer enn ca 10% av et nordisk indeksfond.

    Vil det gå bedre eller dårligere enn et bredere fond? Umulig å vite. Men det er rimelig stor sannsynlighet for at det vil svinge mer i verdi begge veier.

    Om vi holder oss til KLP så mener jeg valget stort sett står mellom Global Indeks IV og Global Indeks V. De investerer i akkurat det samme, men IV er valutasikret mens V ikke er det. Disse har, som alle globale fond, en svært stor andel av investeringene i USA da det er verdens suverent største aksjemarked.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    KLP global IV eller V pluss en dert KLP aksjenorden og en solid dert teknologi-fond er hva jeg ville ha valgt.

    Skal man først velge Norge, så synes jeg Gambak er et greit alternativ. De har vist over lang tid at de slår indeksen, men da er det viktig å være i rett bank. 2,0 % kontra 1,5 % kostnad har mye å si.

    Ellers synes jeg personlig at et fond som stiger jevnt og trutt er bedre enn et fond som stiger 40 % for deretter å synke 20. Slike store rykk og napp liker jeg ikke.

    disclaimer: dette er ikke noe råd om kjøp av aksjer. Skulle slikt gjøres, så skjer det på eget ansvar.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    0,06% er blant de laveste i Norge. For Sluket som har gått på en smell med veldig dyre fond er jo Sbanken meget godt priset.
    uenig i at Sluket har gått på en smell. Gambak som han har valgt slår indeksen hele tiden selv med den ekstra kostnaden. Teknologi-fond får man ikke indeks-fond til og Öhman growth er et av de billigere ( via sbanken).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    KLP global IV eller V pluss en dert KLP aksjenorden og en solid dert teknologi-fond er hva jeg ville ha valgt.
    MSCI-indeksen er allerede 22.5% IT, 25% om man teller med Amazon som Tech (de er gruppert under konsumvarer). Samt ca 10% "communication services". Så det er greit å være klar over at man allerde har ganske mye av sorten gjennom de brede indeksene. Utover det får man gjøre opp sin egen mening om man vil ha enda mer.

    Mer generelt bør man være litt oppmerksom når man kombinerer mange ulike fond. Om de har overlappende investeringsunivers kan man risikere å ende opp med mye mer enn man tro i et bestemt selskap/bransje/sektor.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn