Alt til hus og bolig Sparepærer

G

Gjestemedlem

Gjest
1. september, altså i går, var siste dagen for salg av vanlige glødepærer i butikkene. Nå er de erstattet av dyre dårlige pærer stappfulle av kvikksølv. De aller fleste av disse går rett i bosset etter bruk, så det vil være store menger av stoffet som kommer til å gå rett inn i økosystemet.

Så for å spare noen KWh med fornybar ren vannkraft, så har man i stedet laget en miljøbombe av ukjente dimensjoner.

Hurra?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
og med betydelig dårligere lys ihverfall i mine øyne

S

sorgenfri

Gjest
1. september, altså i går, var siste dagen for salg av vanlige glødepærer i butikkene. Nå er de erstattet av dyre dårlige pærer stappfulle av kvikksølv. De aller fleste av disse går rett i bosset etter bruk, så det vil være store menger av stoffet som kommer til å gå rett inn i økosystemet.

Så for å spare noen KWh med fornybar ren vannkraft, så har man i stedet laget en miljøbombe av ukjente dimensjoner.

Hurra?
Jeg skal starte utsalg av noen nye, og helt revolusjonære varmovner! De er på 60W, og det geniale er at de kan skrus rett inn i det du har av lamper!
Kommer til å ta av det her:)

Regler er til for å omgåes!

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.267
Torget vurderinger
1
Det tar aldri slutt på idiotiske tiltak………………………

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Det der lyspæreforbudet er faktisk noe forbanna tull. Å kjøpe noe så trivielt som lyspærer er nå blitt rene vitenskapen. Halogen? LED? Varm lys? Kaldt lys? Osv. Hva var galt med vanlige glødepærer på 2700K?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Hurra?
+1. I Tyskland selges det nå "varmekuler som gløder" som kan skrus inn i lyssokler.

N

nb

Gjest
Det er et moderat idiotisk forslag i Norge, men ikke fullt så idiotisk i EU hvor dette kommer fra. Rundt 20% av verdens elektrisitetsforbruk går til lys, selv i Norge er tallet så høyt som 10%. I Norge har vi dog den spesielle situasjon at varmeenergien i stor grad erstatter annen oppvarming av boliger (selv om lyspærer er en ganske dårlig måte å varme opp med), samt at det i den lyse årstiden når det trengs lite varme trengs det også lite lys.

Det har lenge vært poppis med sparepærer i bedrifter o.l. for der er ikke pæren den store kostnaden, men lønnen til de som skifter de.

G

Gjestemedlem

Gjest
Sparepærer i seg selv er ikke en dum tanke, selv i Norge der overskuddenergi kan eksporteres. Men det burde være forbudt å selge pærer med kvikksølv og man fikk heller holde seg til led eller annen teknologi som ikke baserer seg på ekstremt giftige tungmetaller.

Dette er obligatorisk miljøkriminalitet.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
EU's regnestykke er heller ikke helt på topp. 90% av energien som en glødepære trekker blir jo til varme og er det snakk om glødepærer i tempererte rom så må "pærevarmen" erstattes med andre varmekilder.... Vinningen som gikk opp i spinningen - pluss kvikksølv i retur...?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.267
Torget vurderinger
1
Om man kan kalle det sparepærer tja, hadde man kunnet se totalregnskapet produksjon, forbruk og gjenvinning er det ikke sikket det er så energivennlig.
Det er stor feilproduksjon, på dioder er den enorm og med en dimmer med på laget varer glødelamper og halogen meget lenge, muligens like lenge som lysrør og sparepærer.

N

nb

Gjest
EU's regnestykke er heller ikke helt på topp. 90% av energien som en glødepære trekker blir jo til varme og er det snakk om glødepærer i tempererte rom så må "pærevarmen" erstattes med andre varmekilder.... Vinningen som gikk opp i spinningen - pluss kvikksølv i retur...?
Nå varmes ikke europa opp med elektrisitet (som er et knapt gode) - det driver man med kun i Norge. Å bruke el direkte til oppvarming er ganske sløsete, noen som kan eksemplifiseres ved at man ved å dytte elektrisitet inn i en varmepumpe kan få ut ca 5 ganger så mye energi i form av varme som man dyttet inn i form av elektrisk energi.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.910
Kjøpte meg et nytt takarmatur for å ha i gangen i 2etg i huset mitt, samt diodepærer til armaturet. Det er jo imponerende hvor mye lys det blir av totalt 6w. Men det er et ganske kaldt lys. I norge hvor vi har vinter store deler av året, ønsker vi koselige hjem med varm belysning. Her passer enrgilyspærene dårlig inn.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Nå varmes ikke europa opp med elektrisitet (som er et knapt gode) - det driver man med kun i Norge. Å bruke el direkte til oppvarming er ganske sløsete, noen som kan eksemplifiseres ved at man ved å dytte elektrisitet inn i en varmepumpe kan få ut ca 5 ganger så mye energi i form av varme som man dyttet inn i form av elektrisk energi.
Vel, er ikke varmepumpe en bløff. Har hatt varmepumpe i 4 år nå, en av de bedre fra Panasonic, og har ikke spart en dritt- i alle fall meget lite. Har ført nøye statistikk før og etter og fint lite å se til sparing. Tenkte jeg skulle ta det opp med Elverket som solgte den mht uriktig markedsføring, men vet at de bare vil svare at jeg bruker for lite strøm - jeg mye bruke mye mer for å spare noe........

N

nb

Gjest
Vel, er ikke varmepumpe en bløff. Har hatt varmepumpe i 4 år nå, en av de bedre fra Panasonic, og har ikke spart en dritt- i alle fall meget lite. Har ført nøye statistikk før og etter og fint lite å se til sparing. Tenkte jeg skulle ta det opp med Elverket som solgte den mht uriktig markedsføring, men vet at de bare vil svare at jeg bruker for lite strøm - jeg mye bruke mye mer for å spare noe........
Det er helt normalt. Grunnen er at folk med varmepumpe gjerne har høyere innetemperatur enn før, de bruker den gjerne til kjøling om sommeren og sist men ikke minst bruker de mindre alternativ fyring med en slik i hus, så det er faktisk helt vanlig at strømforbruket går opp og ikke ned etter installasjon av en varmepumpe. Det er dog ikke fordi den ikke fungerer som påstått, men pga at før og etter ikke er helt sammenlignbart.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nå blir det rørforsterker i hvert rom.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Har LED pærer i stuen, og det er ingen som har reagert på fargetemperaturen til disse, de fleste blir overrasket når jeg forteller at det er LED pærer. Du får det du betaler for, disse koster 320.- går på 230V og er dimbare.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Mye humbug i forhold til dette.

I Norge sparer vi lite på spare-/led-pærer kontra glødepærer, siden vi stort sett må ha på varme uansett. En må også ha i bakhodet at sparepærer mister myyye levetid hvis de skrus mye av og på. Lengre sør i Europa, er det (mye) mere å hente, siden de har lengre perioder hvor de ikke bare kjører uten varmen på, men må bruke energi på å kjøle ned boligen.

Det som er det store problemet, er at det er et prematurt forbud, fordi spare- og led-pærene ikke er klare til å ta over fra glødelampen på flere felt.

Sparepærene er dyrere enn glødepærer, får drastisk redusert levetid om en skrur de av og på, bruker lang tid på å oppnå full lysstyrke og lager problemer om de går i stykker pga kvikksølvutslipp.

Led-pærer på sin side er enten relativt rimelige, med udugelig fargetemperatur og ikke dimbare, eller dyre og med ok fargetemperatur. Skal du ha dimbare pærer er dette svindyrt.

Veldig mye spare- og ledpærer er idiot-konstruert, fordi de ikke har vilt avvikende formfaktor fra de pærene de skal erstatte. Hva pokker skal en gjøre med pærer som er så store at en ikke kan bruke de lampeskjermene en har?!? Eller at en ikke kan bruke lampeskjermer av den typen som skal sitte fast på pæra?

Jeg må si jeg synes litt om den ideen som den tyskeren har som har begynt å selge "varmekuler" :)

Johan-Kr

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.768
Torget vurderinger
4
Nå blir det rørforsterker i hvert rom.
Det må være en eller annen rørmann i Brussel som har sensurert vekk alt om rør i alle rapporter,
- hvis ikke hadde de garantert vært forbudt.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Apropos rør; mye tyder på at det som gjør NOS-rør bedre enn dagens rør - noen stoffer i produksjonen - er blitt forbudt. Kommer vel flere forbud etterhvert... NWO osv...

C

Cyber

Gjest
Ja, sparepærer er kjekt ute til ting som står på store deler av døgnet på vinteren (med lyssensor selvsagt). Inne har jeg hatt to lamper med "G9" halogenpærer. Det må være det kleineste som finnes. De koster 39,- pæra og jeg har byttet for 240 kroner på badet i løpet av 1 år.

En kamerat av meg sverger til LED og det er meget gode LED å få kjøpt nå som lyser helt kurant, noe hvitskjær er det dog, men det forskes jo mye på dette.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Vi kaster vel ikke pærene sammen med husholdningsavfallet vel..? Jeg samler batterier og lyspærer og leverer i butikk og steder hvor det er mottak for slikt.

Relatert, har dere sett The Light Bulb Conspiracy? Anbefales.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er helt normalt. Grunnen er at folk med varmepumpe gjerne har høyere innetemperatur enn før, de bruker den gjerne til kjøling om sommeren og sist men ikke minst bruker de mindre alternativ fyring med en slik i hus, så det er faktisk helt vanlig at strømforbruket går opp og ikke ned etter installasjon av en varmepumpe. Det er dog ikke fordi den ikke fungerer som påstått, men pga at før og etter ikke er helt sammenlignbart.
Min erfaring også. Har hatt pumpe i 12 år. Passer du på at særlig unger ikke kjører innetemperatur opp om vinteren og kjører AC om sommeren, er det faktisk godt med penger å spare.

lysberg

Medlem
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
2
Sted
Nord-Trøndelag
Ingen sparepærer i ampen min nei, jeg bruker 8 kt88, bruker litt støm ja ca 500w, Man må jo tømme kraft magasinene ellers renner de jo over, da går jo kraften til spille, go lyd er jo bedre en fulle elver.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sånn apropos varmepumper - fikk meg servert en liten teori på dette. Med mindre det er drepende varmt ute, ikke sett varmepumpa på "auto", men på "heat". Da benyttes det ikke unødig energi på å kjøle ned små avvik over ønsket temperatur...

Johan-Kr

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik

Hurra?
Det sløve, som er beskrevet andre steder, er jo nettopp at glødepærer varmer opp huset ditt, vel og merke i land/strøk der man har behov for det. Det går ikke energi til spille når disse benyttes inne. Og så serveres det drittpærer i tillegg som et pålegg. Ikke ferdig utvikede. Her burde det kanskje differensieres mellom land.

Skal vi si opp EØS-avtalen? :cool:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.488
Torget vurderinger
2
Min erfaring også. Har hatt pumpe i 12 år. Passer du på at særlig unger ikke kjører innetemperatur opp om vinteren og kjører AC om sommeren, er det faktisk godt med penger å spare.
Jeg gjorde en vitenskapelig logging av strømforbrukett med varmepumpe året før og etter, hvor det bla ble kompensert for graddager, dvs utetemperatur. Resultater var en nedgang i strømforbruk på 28% første år, 22% det neste. Ingen alternative fyringsmetoder ble brukt. Å bruke varmepumpen før kjøling om sommeren er uaktuelt i det herværende klima.

Pumpen går alltid på maks viftehastighet, noe som er nødvendig for å få høy COP/virkningsgrad. Innspart på 4 år, gått i 10..

Y

ymir

Gjest

Hurra?

Var det ikke slik at dette skulle spare energi på forbrukersiden,men det byråkratene i Brussel ikke visste er vel det at glødepærenes
erstattere påvirker nettet så negativt at produsenten må gi mer pådrag med vann,kull etc.

"Vinninga går opp i spinninga" og vi audiophile får dårligere spenningskvalitet.

Topp Bunn