N
nb
Gjest
Noen som har tips til gode spansskurs? Om de er basert på bok eller PC spiller mindre rolle. Som sønn av to tysklærere av den gamle skolen er jeg heller ikke redd for grammatiske termer og en dose formalia.
|
Helt enig, men det må dessverre foregå på fritiden i Oslonoruego skrev:Om du har muligheten ville jeg heller tatt noen ukers intensivkurs i for eksempel Nicaragua. For en beskjeden sum kan du i få en blanding av en-til-en og gruppeundervisning hvor du ganske sikkert vil lære mer på en uke enn du vil kunne klare på seks måneder med PC eller bokbaserte kurs. Så snart du har fått på plass den grunnleggende forståelsen, så er det forøvrig lett å tilsegne seg et økende spansk ordforråd på egen hånd.
Spørsmålet er jo hvilket formål du har med å ville lære spansk. Om det er for å kunne bestille Tapas i Benidorm så kan sikkert Voksenopplæringen være et greit alternativ. Om målet på sikt er å bli noenlunde flytende på spansk, så ville jeg søkt andre med samme ambisjoner. Kanskje UiO har noen forberedelseskurs for studenter som skal studere i spanskspråklige land? Utover hva du måtte bestemme deg for av læremidler, så vil mitt råd uansett være å eksponere deg så mye som mulig for spansk/latinmaerikansk språk og kultur mens du holder på. Det øker både motivasjon og læringskapasiteten.nb skrev:Helt enig, men det må dessverre foregå på fritiden i Oslonoruego skrev:Om du har muligheten ville jeg heller tatt noen ukers intensivkurs i for eksempel Nicaragua. For en beskjeden sum kan du i få en blanding av en-til-en og gruppeundervisning hvor du ganske sikkert vil lære mer på en uke enn du vil kunne klare på seks måneder med PC eller bokbaserte kurs. Så snart du har fått på plass den grunnleggende forståelsen, så er det forøvrig lett å tilsegne seg et økende spansk ordforråd på egen hånd.
Jeg ønsker på sikt å kunne si noe utover "Quanta costa plattfot a la gakk-gakk" og har heller ingen umiddelbare planer om å dra til Benidorm. Lese aviser, på sikt bøker og kunne ha en nonelunde intelligent samtale er vel målene. Jeg er sånn passe habil i fransk, så språk fra den delen av Europa er ikke helt fremmed for meg.noruego skrev:Spørsmålet er jo hvilket formål du har med å ville lære spansk. Om det er for å kunne bestille Tapas i Benidorm så kan sikkert Voksenopplæringen være et greit alternativ. Om målet på sikt er å bli noenlunde flytende på spansk, så ville jeg søkt andre med samme ambisjoner. Kanskje UiO har noen forberedelseskurs for studenter som skal studere i spanskspråklige land? Utover hva du måtte bestemme deg for av læremidler, så vil mitt råd uansett være å eksponere deg så mye som mulig for spansk/latinmaerikansk språk og kultur mens du holder på. Det øker både motivasjon og læringskapasiteten.
Hva med makramé og østafrikansk trommekurs?nb skrev:Voksenopplæring med middelaldrende kvinner i fargerike batikkskjørt som synest alt fra Latinamerika er fryktelig spennende klarer jeg meg uten![]()
Absolutt null relevans for jobb, ellers hadde jeg gjort som du sa.ErosLoveking skrev:Hvorfor på fritiden?
Hvis språk er en relevans til jobben, så hvorfor ikke gå til arbeidsgiver å sjekke om muligheten for noen uker permisjon med lønn. Beste måten å lære språk på er jo oppholde seg i et relevant land for en periode.
Forøvrig kan tapas i Benidorm faktisk være veldig bra. Resten derimot....... :![]()
Ville uansett sjekket spanskmiljøet ved UiO for å se hvilke muligheter som finnes. Utover organiserte tilbud er det uansett en bra møteplass, hvor du også kan komme i kontakt med utvekslingsstudenter fra spansktalende land som kanskje kunne være interessert i å gi privattimer?nb skrev:Jeg ønsker på sikt å kunne si noe utover "Quanta costa plattfot a la gakk-gakk" og har heller ingen umiddelbare planer om å dra til Benidorm. Lese aviser, på sikt bøker og kunne ha en nonelunde intelligent samtale er vel målene. Jeg er sånn passe habil i fransk, så språk fra den delen av Europa er ikke helt fremmed for meg.noruego skrev:Spørsmålet er jo hvilket formål du har med å ville lære spansk. Om det er for å kunne bestille Tapas i Benidorm så kan sikkert Voksenopplæringen være et greit alternativ. Om målet på sikt er å bli noenlunde flytende på spansk, så ville jeg søkt andre med samme ambisjoner. Kanskje UiO har noen forberedelseskurs for studenter som skal studere i spanskspråklige land? Utover hva du måtte bestemme deg for av læremidler, så vil mitt råd uansett være å eksponere deg så mye som mulig for spansk/latinmaerikansk språk og kultur mens du holder på. Det øker både motivasjon og læringskapasiteten.
Forberedelseskurs var et bra tips, men de går neppe på kveldstid.
Voksenopplæring med middelaldrende kvinner i fargerike batikkskjørt som synest alt fra Latinamerika er fryktelig spennende klarer jeg meg uten![]()