Spanskkurs?

N

nb

Gjest
Noen som har tips til gode spansskurs? Om de er basert på bok eller PC spiller mindre rolle. Som sønn av to tysklærere av den gamle skolen er jeg heller ikke redd for grammatiske termer og en dose formalia.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.765
Om du har muligheten ville jeg heller tatt noen ukers intensivkurs i for eksempel Nicaragua. For en beskjeden sum kan du i få en blanding av en-til-en og gruppeundervisning hvor du ganske sikkert vil lære mer på en uke enn du vil kunne klare på seks måneder med PC eller bokbaserte kurs. Så snart du har fått på plass den grunnleggende forståelsen, så er det forøvrig lett å tilsegne seg et økende spansk ordforråd på egen hånd.

N

nb

Gjest
noruego skrev:
Om du har muligheten ville jeg heller tatt noen ukers intensivkurs i for eksempel Nicaragua. For en beskjeden sum kan du i få en blanding av en-til-en og gruppeundervisning hvor du ganske sikkert vil lære mer på en uke enn du vil kunne klare på seks måneder med PC eller bokbaserte kurs. Så snart du har fått på plass den grunnleggende forståelsen, så er det forøvrig lett å tilsegne seg et økende spansk ordforråd på egen hånd.
Helt enig, men det må dessverre foregå på fritiden i Oslo

G

Gjestemedlem

Gjest
Av PC baserte kurs liker jeg Rosetta Stone best. Det er går ikke veien om oversettelser men bygger ord for ord med bilder og situasjoner som du selv må finne ut av. For mer formell undervisning med gramatikk er vel et kveldskurs på voksengymnas eller friundervisningen enklest vil jeg tro.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.765
nb skrev:
noruego skrev:
Helt enig, men det må dessverre foregå på fritiden i Oslo
Spørsmålet er jo hvilket formål du har med å ville lære spansk. Om det er for å kunne bestille Tapas i Benidorm så kan sikkert Voksenopplæringen være et greit alternativ. Om målet på sikt er å bli noenlunde flytende på spansk, så ville jeg søkt andre med samme ambisjoner. Kanskje UiO har noen forberedelseskurs for studenter som skal studere i spanskspråklige land? Utover hva du måtte bestemme deg for av læremidler, så vil mitt råd uansett være å eksponere deg så mye som mulig for spansk/latinmaerikansk språk og kultur mens du holder på. Det øker både motivasjon og læringskapasiteten.

N

nb

Gjest
noruego skrev:
Spørsmålet er jo hvilket formål du har med å ville lære spansk. Om det er for å kunne bestille Tapas i Benidorm så kan sikkert Voksenopplæringen være et greit alternativ. Om målet på sikt er å bli noenlunde flytende på spansk, så ville jeg søkt andre med samme ambisjoner. Kanskje UiO har noen forberedelseskurs for studenter som skal studere i spanskspråklige land? Utover hva du måtte bestemme deg for av læremidler, så vil mitt råd uansett være å eksponere deg så mye som mulig for spansk/latinmaerikansk språk og kultur mens du holder på. Det øker både motivasjon og læringskapasiteten.
Jeg ønsker på sikt å kunne si noe utover "Quanta costa plattfot a la gakk-gakk" og har heller ingen umiddelbare planer om å dra til Benidorm. Lese aviser, på sikt bøker og kunne ha en nonelunde intelligent samtale er vel målene. Jeg er sånn passe habil i fransk, så språk fra den delen av Europa er ikke helt fremmed for meg.

Forberedelseskurs var et bra tips, men de går neppe på kveldstid.

Voksenopplæring med middelaldrende kvinner i fargerike batikkskjørt som synest alt fra Latinamerika er fryktelig spennende klarer jeg meg uten;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
nb skrev:
Voksenopplæring med middelaldrende kvinner i fargerike batikkskjørt som synest alt fra Latinamerika er fryktelig spennende klarer jeg meg uten;)
Hva med makramé og østafrikansk trommekurs?

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Vil og anbefale Rosetta Stone. Beste PC baserte språkkurs jeg har vært borti

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hvorfor på fritiden?
Hvis språk er en relevans til jobben, så hvorfor ikke gå til arbeidsgiver å sjekke om muligheten for noen uker permisjon med lønn. Beste måten å lære språk på er jo oppholde seg i et relevant land for en periode.
Spania er jo ikke så langt unna, i tillegg snakker de fleste spanjakker utrolig dårlig engelsk, så du blir liksom litt nødt til å kommunisere på spansk.
F.eks noe som dette:
http://home.chello.no/~spansk/barcelona.htm
Er faktisk litt inne på tanken selv. Noen med erfaring til denne type opplegg?

Forøvrig kan tapas i Benidorm faktisk være veldig bra. Resten derimot....... ::)

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Hvorfor på fritiden?
Hvis språk er en relevans til jobben, så hvorfor ikke gå til arbeidsgiver å sjekke om muligheten for noen uker permisjon med lønn. Beste måten å lære språk på er jo oppholde seg i et relevant land for en periode.

Forøvrig kan tapas i Benidorm faktisk være veldig bra. Resten derimot....... ::)
Absolutt null relevans for jobb, ellers hadde jeg gjort som du sa.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.765
nb skrev:
noruego skrev:
Jeg ønsker på sikt å kunne si noe utover "Quanta costa plattfot a la gakk-gakk" og har heller ingen umiddelbare planer om å dra til Benidorm. Lese aviser, på sikt bøker og kunne ha en nonelunde intelligent samtale er vel målene. Jeg er sånn passe habil i fransk, så språk fra den delen av Europa er ikke helt fremmed for meg.

Forberedelseskurs var et bra tips, men de går neppe på kveldstid.

Ville uansett sjekket spanskmiljøet ved UiO for å se hvilke muligheter som finnes. Utover organiserte tilbud er det uansett en bra møteplass, hvor du også kan komme i kontakt med utvekslingsstudenter fra spansktalende land som kanskje kunne være interessert i å gi privattimer?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Min kone har noen ganger tilbudt private timer, men jeg vet ikke om hun har tid nå, jeg kan jo spørre henne om du er interessert. Du kan sende en pm hvis det er.
Ellers anbefales Folkeuniversitet, de holder vel til i Torggt. tror jeg, er det ved siden av Kid Interiør, tror det.

O

omholt

Gjest
Har tatt noen spansk kurs hos friundervisningen. Helt ok i forhold til muntlig tale, men gramatikk undervisningen er dårlig sammenlignet med forkurs i spansk på universitetet. Hovedfokuset er å praktisere muntlig. Hvor bra det blir avhenger en del av læreren og hvor bra nivået i klassen er. Kommer du sammen med gamle damer som skal lære noen gloser til sydenturen, går det rimelig tregt. Ellers kan det være bra.

Personlig har jeg mer utbytte av klasseundervisning enn kun egenlæring, men der er vi sikkert forskjellige.

Topp Bunn