Spader vs Bananer?

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
Noen som har sammenlignet dette? Er det noen lydmessige forskjeller, eller går dette kun på smak og behag?

S

slowmotion4

Gjest
Så lenge begge variantene gjør jobben sin og sikrer god kontakt går det kun på smak og behag.
Etter min erfaring. Best kontakt over tid får man uten plugger, med kablene loddet direkte på plass.

;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.403
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes bananer er fryktelig praktisk. Jeg er nok ikke blandt dem som tar meg tid til å høre på plugger.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bananer er snedige greier. Ser ingen grunn til å bruke spader.

Mvh Vidar P

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
slowmotion4 skrev:
Best kontakt over tid får man uten plugger, med kablene loddet direkte på plass.
Og grunnen til det skal være?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
limvingen skrev:
slowmotion4 skrev:
Best kontakt over tid får man uten plugger, med kablene loddet direkte på plass.
Og grunnen til det skal være?
Lodding gir ikke overflateoksidering i kontaktpunktene på høyttalerkabler. Men det gir begrepet hifinerd en helt ny dimensjon.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Pluggene er jo uansett lodda. Ved å lodde rett inn slipper man en lodding i hver ende.. Men jeg hadde nok aldri brydd meg med det på en forsterker som ikke er DIY. ;)
Er man redd for overflateoksidering kan man jo bare ta en liten omgang med DeoxIt eller lignende en gang i blant.

Rowland effekten jeg har nå har bare spade-tilkobling bakpå, så der burde jeg nok hatt no spader. Bruker noen svære greier fra WBT, som jeg har skrudd bananpluggene inni.. Fulgte med.. :)

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Lodding gir ikke overflateoksidering i kontaktpunktene på høyttalerkabler.

Nei, men lodding kan fange fuktighet inne i selve loddingen, og dermed korrudere kontaktpunktet i fra innsiden. Overflate oksidering ser man iallfall og kan renske det bort.....

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Pengvim skrev:
Pluggene er jo uansett lodda. Ved å lodde rett inn slipper man en lodding i hver ende..
Spader og bananer er vel ikke uansett loddet? Min erfaring er at det brukes mere krymping/klemming til terminering.

S

slowmotion4

Gjest
Det verste er jo spader og bananer som er skrudd fast i kablene. Ren low-fi.

Krymping er overlegent hvis det er riktig utført.
Er man hysterisk slik som meg så krymper man først og lodder etterpå .... ;D

;)

L

lark

Gjest
Hvis du er hysterisk med hensyn til å ha god kontakt, så er spader tingen. Aller helst ringkabelsko. Bananplugger har p.g.a. buede kontaktfjærer et relativt lite kontaktpunkt.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
985
Torget vurderinger
18
Bruker bananplugger fordi det er mest praktisk, og fordi jeg har tilgode å høre forskjell på ulike kontakter...

L

lark

Gjest
SOA skrev:
Bruker bananplugger fordi det er mest praktisk, og fordi jeg har tilgode å høre forskjell på ulike kontakter...
Vissheten av at man har god kontakt gjennom hele signalveien gjør underverker med lyden ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg hadde ikke vært så viss hadde jeg vært deg, og brukt gullforgylte blekk-klumper i U-form som røvere selger som "beste kontakt" for høyttalerkabler. Bare for å uroe deg litt før natten mener jeg...  8)

Bananer ruler. De gode er enda bedre enn de dårlige; og i mitt smalsyn mener jeg å ha hørt forskjell på kjipe bananer med masse gods vs gode bananer med mindre godsmasse og større kontaktflate... for ikke å snakke om traktorplugger som av en eller annen uforståelig grunn er favorisert blant kubikk-klanen i US;
men jeg trenger vel denne "vissheten" for min nattesøvn :)

Mvh Vidar P

L

lark

Gjest
Vidar P skrev:
Jeg hadde ikke vært så viss hadde jeg vært deg, og brukt gullforgylte blekk-klumper i U-form som røvere selger som "beste kontakt" for høyttalerkabler. Bare for å uroe deg litt før natten mener jeg... 8)
Mvh Vidar P
Jeg bruker ringkabelsko i gullbelagt kobber, og sover godt om natten ;D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.403
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Hvis du er hysterisk med hensyn til å ha god kontakt, så er spader tingen. Aller helst ringkabelsko. Bananplugger har p.g.a. buede kontaktfjærer et relativt lite kontaktpunkt.
Jeg bruker bananplugger med stort kontaktpunkt. Og så sover jeg aldeles utmerket.

K

KindOfBlue

Gjest
Demo fra TV nylig:

Dersom man blåser opp en atomkjerne til den er like stor som en klinkekule, så vil første elektronbane i atomet ligge 300 kilometer fra kjernen.

D

dtddiver

Gjest
Skjønner jo at Naimgjengen like bananer best, lite lyd uten med Naimelektronikk.

For meg er det enkelt - Cyrus tar bare én type plugg, og i manualen til høyttalerne mine står det at spader er bedre enn bananer til terminalene.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
limvingen skrev:
Pengvim skrev:
Pluggene er jo uansett lodda. Ved å lodde rett inn slipper man en lodding i hver ende..
Spader og bananer er vel ikke uansett loddet? Min erfaring er at det brukes mere krymping/klemming til terminering.
Tenkte visst på RCA-plugger jeg.. Huff og huff. 8)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.403
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
Demo fra TV nylig:

Dersom man blåser opp en atomkjerne til den er like stor som en klinkekule, så vil første elektronbane i atomet ligge 300 kilometer fra kjernen.
Hvilket merke sykkelpumpe brukte de, og var det Schraeder- eller Dunlopventil på atomkjernen?

S

slowmotion4

Gjest
Foretrakk alltid bløte kobber ringsko til høytalerterminaler før.
De er jo mye bedre enn de vanlige gullforgylte greiene ... ;D

Nå foretrekker jeg bananer med loddeterminering . Med klar margin.
Og jeg sover ( vanligvis ) godt om natten. ;D

;)

K

KindOfBlue

Gjest
Valentino skrev:
KindOfBlue skrev:
Demo fra TV nylig:

Hvilket merke sykkelpumpe brukte de, og var det Schraeder- eller Dunlopventil på atomkjernen?
LHC

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jeg har prøvd en god del spader, alt fra low-fi som du får kastet etter deg, til sølvspadene som WireWorld bruker, også WBT sine 0680 som er i samma høye klasse som WireWorld..
Av bananer så tror jeg det er få merker/modeller som ikke er prøvd..

Mine erfaringer er som følger:
WBT 0680 er de eneste spadene som virkelig holder seg godt fast i normale og unormale terminaler..
Den fysiske kontakten er veldig viktig.!
Hvertfall for meg som kan få større problemer med rør amp om høyttaler kablene ramler av..

Den kanskje største lydmessige forskjellen jeg har hørt, var mellom sølvspadene til WireWorld og WBT 0645..
Sølvet var veldig sort, så jeg pusset litt på det for å få bedre elektrisk kontakt..
Men det laget så mye krøll i musikken, at det var en real opptur å sette på WBT pluggene..

Bananer som jeg kan anbefale, som her hos meg funker meget bra både elektrisk og fysisk:
WBT sine modeller 0645, 0644 og 0680 (sikkert flere som er gode også) ca 790,- for 4 stk av Cu modellene..
Eagle som Soundgarden selger for 195,- for 4 stk, et rimelig og godt alternativ i mine øyne..
Absolutt best på alt, Furutech FP-202 Rhodium ca 500,- for 4 stk..
FP-202 syns jeg også har best kvalitets inntrykk..
De har meget god fysisk og elektrisk kontakt med kabel og terminal..
Furutech er de eneste kontaktene jeg kunne bruke på 1 meters lengde av WireWorld Silver Eclipse, de som har prøvd de kablene VET at de setter enorme krav til kontakter.!
100cm av den kabelen der er virkelig en utfordring.!

Til sist så vil jeg si at poengene til Slowmotion er noe som man bør prøve og erfare selv.!
Aller best er det å koble effekt rett på delefilter uten kabler og kontakter, men det er svært få som kan skilte med den luksusen :p
Alt du putter inn, uansett hvor, har en betydning for lyden..
Pr dd så er det ingen kontakter eller kabler som ikke "bremser" for lyden, jo mer du kan fjerne, jo mer musikk vil du sitte igjen med..
Det er noen praktiske ting som man også må legge vekt på, hvertfall meg personlig, jeg må ha muligheten til å kunne bytte høyttalerkabel eller høyttalere uten å måtte lodde, så jeg velger å bruke bananer av den grunn..
Vi alle må ta et valg, ingen kan velge for oss, vi er herrer i eget lytterom..
Alt må ses på som tips/råd, ingen kan bestemme hva andre skal gjøre..
Så gode råd som bl.s Slowmotion kom med, det er meget gode råd..
Om du velger å prøve eller ikke, det er opp til deg..
Man trenger ikke å diskutere/analysere tips/råd..
De er der for de som måtte ønske å prøve selv, for å lytte seg frem til billigste og beste løsningen..
Kjell

Topp Bunn