Spørsmål til rør-folket

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
1
Jeg har et par spørsmål til dere Rør-DIY'erene her inne på tech-siden som virker meget kunnskapsrike
Selv er jeg vel inkarnert transistor og digital-fantast, men facinert over interessen for rør. Jeg har ikke vært helt happy over resultatet de få gangene jeg har lyttet til
rørforsterkere og har derfor ikke interessert meg spesielt for det.Jeg er derfor rimelig blank

Kunne dere fortelle litt om hvordan dere oppfatter forskjellen mellom rør og transistorer ? Oppleves forskjellen som større enn den egentlig burde være
rent teknisk ? Er det konsensus iblandt dere om hvilke løsninger som er de beste rentlydmessig ? (klasse A/AB, Single-ended/brokoblet o.s.v). Hva har skjedd på utviklingsfronten på rørsiden etter at rørene hadde sin gullalder ? Utvikles det nye rør og/eller topologier
ennå, eller er det meste funnet opp ? Er rørene fra gullalderen fortsatt de beste, eller er de nye produsentene på høyde ? Er rør først og fremst en greie for hornhøyttalere , eller er de for mer normale konstruksjoner også ? Hva er de beste utgangstrafoene ?
Hvordan opplever dere at komponentvalg som f.eks kondensatorer og motstander forandrer
sluttresultatet ? Hvordan er det å bruke rørforsterkere sammen med vanskelige laster.
Benytter dere rør på både signal og forsterkernivå ?

Som sagt, jeg håper først og fremst å høre litt fra dere rør-DIY'erene. Jeg kunne sikkert stilt dette spørsmålet på vintage-siden, men siden jeg er litt ute etter å høre
deres meninger om det rent tekniske også, velger jeg å poste her

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Du burde egentlig tatt deg en tur på RØRTREFFET 2006. Siden du er transistor fan..........er det kanskje ikke aktuelt.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Her er det mange som kan svare bedre enn meg, men siden jeg har bittelitt erfaring, og mange meninger så svarer jeg innfelt i ditt innlegg;

Jeg har et par spørsmål til dere Rør-DIY'erene her inne på tech-siden som virker meget kunnskapsrike
Selv er jeg vel inkarnert transistor og digital-fantast, men facinert over interessen for rør. Jeg har ikke vært helt happy over resultatet de få gangene jeg har lyttet til
rørforsterkere og har derfor ikke interessert meg spesielt for det.Jeg er derfor rimelig blank

Kunne dere fortelle litt om hvordan dere oppfatter forskjellen mellom rør og transistorer ? Oppleves forskjellen som større enn den egentlig burde være
rent teknisk ? JA egnetlig. Men dette tror jeg kommer av at rørkonstruksjoner generelt er rimelig bra konstruert. Ellers går det hardt ut over rørene om det spiller i det heletatt. Transistorbaserte er nok mer tilgivende. Men om man lytter til de virkelig gode klA transistorforsterkerne, så er da ikke forskjellen SÅ stor.Er det konsensus iblandt dere om hvilke løsninger som er de beste rentlydmessig ? (klasse A/AB, Single-ended/brokoblet o.s.v). Hva har skjedd på utviklingsfronten på rørsiden etter at rørene hadde sin gullalder ? Utvikles det nye rør og/eller topologier
ennå, eller er det meste funnet opp ? Om det konstrueres nye typer rør i dag....det er jeg usikker påEr rørene fra gullalderen fortsatt de beste, eller er de nye produsentene på høyde ?Mange regner vel de eldre rørene (NOS) som bedre, men produsenter som EAT (european audio team) har laget både KT88 og 300B rør som iflg. anmeldelser spiller bedre enn de antatt beste NOS rørene Er rør først og fremst en greie for hornhøyttalere , eller er de  for mer normale konstruksjoner også ? Det er vel bare snakk om konstruksjon og effekt. Tar du f. eks en CJ premier8 på 2x200W så driver nok den det aller meste av vanskelige høytalere.Hva er de beste utgangstrafoene ?Her vil du ikke finne neo entydig svar, da det som med mye annet er veldig delte meninger. Noen vil kanskje hevde Torroider i sølv fra VanderVeen, mens andre vil si noe custom fra Japan. Både AN og ISO (Tidligere Tango) lager svært gode trafoer
Hvordan opplever dere at komponentvalg som f.eks kondensatorer og motstander forandrer
sluttresultatet ?Et enkelt komponent i en hel rekke vil ikke altid la seg avsløre, men å oppgradere hele kjeden gir erfaringsmessig et mer åpent og samtidig fyldigere lydbilde Hvordan er det å bruke rørforsterkere sammen med vanskelige laster. Som med transistor.....krever dertil mye av forsterkerens trafo og PSU
Benytter dere rør på både signal og forsterkernivå ?ja men ikke i CD /DAC

Som sagt, jeg håper først og fremst å høre litt fra dere rør-DIY'erene. Jeg kunne sikkert stilt dette spørsmålet på vintage-siden, men siden jeg er litt ute etter å høre
deres meninger om det rent tekniske også, velger jeg å poste her

devildog

Medlem
Ble medlem
01.03.2006
Antall liker
0
Masse gode spørsmål:) Litt for mange :( Men jeg for min del er fascinert av den utrolig enkle måten rørene fungerer på. Jeg får lett problemer når ting blir kompliserte, så da er rørfysikken grei å forholde seg til;)
Det at en metalbit varmes opp og elektronene i metallet får energi til å forlate atomkjernen og legge seg som en sky rundt metalbiten er kult å tenke på. At de så svever i vakuum slik at det ikke finnes noe motstand er også fint. Disse frie elektronene vil så kunne styres vha et gitter som regulerer strømmen av elektronene til en annen metalplate, anoden. Det er jo så fett! Så ser de så kule ut da. Nå høres jeg flåsete ut, skal prøve å bli seriøs. Selv om jeg mener det jeg sålangt har sagt:)
Det er mange teorier på hvorfor rør låter bedre i noens ører enn transistor. En ting er de enkle kretsene som rør tillater, mange mener at jo færre trinn i singnalveien jo bedre. Rørene er såpass lineære at vi kan ha få trinn og null sløyfe tilbakekobling. Sløyfe tilbakekobling vil i manges ører drepe litt av livet i musikken. Men teorien jeg liker best sålangt, hvis jeg skulle si at det er lydmessige forskjeller - har ikke sagt det enda, er at i vakuum har vi tilnærmet null dialektrisk absorbasjon og det vil si det finnes ingen ladninger som 'holder igjen' på signalet. En transistor pakke er pakket inn i plast til sammenligning. Termisk er vel rør også mer konstante enn transistor, bortsett fra single ended klasse-A trinn. Tilsammen kan kanskje disse faktorene spille inn på lyden.
Jeg må ærlig talt si at jeg har hørt mange gode transistor forsterkere og er mest hekta på rør pga min fascinasjon av rørenes fysikk.
Jeg er for opptatt av selve kretsløsningene til å bry meg så mye om komponentvalg. Men jeg bruker kun komponenter av god kvalitet selvom jeg ikke går av skaftet. SCR polyprop kondiser er gode nok for meg. Hadde jeg hatt råd ville jeg nok kun brukt olje kondiser.
Det spørsmålet om komponentvalg er helt forskjellig fra person til person og uavhengig av om de driver med rør eller transistor.
Det lages faktisk nye rør idag. KR audio lager fantastisk flotte rør. JJ-electronic lager en ny versjon av 2A3 som tåler 40watt anodetap, de lager også ECC99 som er fine. Sovtek har kjøpt fabrikken som lager 6H30pi og 6C45pi, og de er vistnok helt rå. Russerne lager også tro kopier av Tung Sol rør. Så det er mye som skjer innen rør idag.
ht trafoer finnes det utallige produsenter. Men rett over grensen har vi Lundahl, www.lundahl.se , og de regnes som noe av det beste idag.
Jeg tror nok det finnes nok av kraftige forsterkere som kan drive hva som helts, så det er egentlig ikke et problem. Men for de fleste diy rør frelste så tror jeg det er de enkle kretsene som er mest populære, og da blir det få watt. Men med en rimelig følsom høyttaler, si 91-93dB/W, så holder det faktisk med overaskende få watt.
Jeg tror som Audiomix at du har godt av å komme til rørtreffet. Sees der:)

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
1
Du burde egentlig tatt deg en tur på RØRTREFFET 2006. Siden du er transistor fan..........er det kanskje ikke aktuelt.
Legg nå ikke for mye vekt på begrepet "transistor-fan".
Det kan utmerket være at det er i mangel av erfaring med andre ting. Slikt sett kan det godt hende at jeg kunne hatt godt av litt voksenopplæring i form av et DIY-treff (har savnet litt rene DIY-treff) . Det er dog et lite problem og det er at det er litt utenfor alfarvei og jeg er bruker at offentlig kommunikasjon for tiden

Topp Bunn