Spørsmål om xlr

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Sikkert et dumt spørsmål, men jeg fyrer løs:
Må jord (Pinne1) være "skjerm", eller går det fint med en vanlig leder lik + og - ?
( P.s Leder + og - og jord er 3 separate kabler med hver sin egen skjerm, inne i en nylonstrømpe )
Skjermen på de er ikke koblet til jord.
Er det ulemper m.h.t støy?
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
FAB skrev:
Sikkert et dumt spørsmål, men jeg fyrer løs:
Må jord (Pinne3) være "skjerm", eller går det fint med en vanlig leder lik + og - ?
( P.s Leder 1,2 og jord er 3 separate kabler med hver sin egen skjerm, inne i en nylonstrømpe )
Skjermen på de er ikke koblet til jord.
Er det ulemper m.h.t støy?
Hvis du spør om du kan bruke samme type "tråd" til +, - og jord er svaret "ja".
Det er normalt ikke nødvendig med en ekstra skjerm.
Hvis lederene flettes, tvinnes el. får du neppe problem med støy.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Jeg har 3stk coax kabler i nylonstrømpe og bruker bare lederne (tråden) i disse coax kablene
til + og - og Jord. Lederne er i sølv. Det var lettere og lage kablene slik,
uten å bruke skjerm til jord. Har ikke selv merket noe form for støy.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Ok, takk.
Jeg har forsåvidt koblet det slik, men brukt en Coax-leder mellom jord istedenfor skjerm mellom jord.
Åssen annen funksjon en å linke komponentene til jord er det skjermen har?
Så lenge skjermen er der, så motvirker den vel støy?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
FAB skrev:
Ok, takk.
Jeg har forsåvidt koblet det slik, men brukt en Coax-leder mellom jord istedenfor skjerm mellom jord.
Åssen annen funksjon en å linke komponentene til jord er det skjermen har?
Så lenge skjermen er der, så motvirker den vel støy?
For at skjermen skal være effektiv bør det tilkobles jord slik at støyen ledes/kortsluttes til jord. Dersom skjermen er flytende så har støyen som fanges opp av skjermen «ingen» steder å gjøre av seg og den kobles(kapasitivt) igjennom isolasjonsmaterialet til lederne i kabelen - dvs til signal. Det bør ikke være særløig mye jobb å koble skjermen i coax-kablene til jord. Ved balansert signaloverføring kan man velge å ikke ha gjennomgående jord mellom apparatene i kabelen, da signalet ikke er avhengig av en «global» jordreferanse, i dette tilfellet kobles evt. skjerm i kabelen til jord/chassis i mottakerenden.

mvh
KJ
 
L

lark

Gjest
KJ skrev:
Ved balansert signaloverføring kan man velge å ikke ha gjennomgående jord mellom apparatene i kabelen, da signalet ikke er avhengig av en «global» jordreferanse, i dette tilfellet kobles evt. skjerm i kabelen til jord/chassis i mottakerenden.

mvh
KJ
Kan det være en fordel?
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
ok, da har jeg en liten jobb foran meg.
Takk for infoen, mvh.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
lark skrev:
...
Kan det være en fordel?
Det kan være en fordel - i form av potensielt lavere common mode støy/spenning, spesielt i tilfelle av at kildekomponenten ikke forholder seg symetrisk ift jord - men det behøver ikke å være noen fordel. Hvordan dette virker avhenger bl.a. også av om og hvordan komponentene bruker nettjord, og om komponentene skiller internt mellom nettjord/chassis og signaljord.

mvh
KJ
 
L

lark

Gjest
Jeg har laget meg en kabel der jeg har RCA i sender-enden og XLR i mottaker-enden. Her er skjermen koblet til kun i mottaker-enden. Dvs. pin1 i XLR kontakten. Jeg syns faktisk at jeg får bedre lyd når denne kabelen brukes mellom ubalansert ut på CD-spilleren og balansert inn på forsterkeren, sammenlignet med balansert ut/balansert inn med vanlig XLR der skjermen er koblet til i begge ender. Det strider mot all fornuft ifølge alle "forståsegpåere", men jeg har sammenlignet mange ganger, og ender alltid opp med denne koblingen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Jeg har laget meg en kabel der jeg har RCA i sender-enden og XLR i mottaker-enden. Her er skjermen koblet til kun i mottaker-enden. Dvs. pin1 i XLR kontakten. Jeg syns faktisk at jeg får bedre lyd når denne kabelen brukes mellom ubalansert ut på CD-spilleren og balansert inn på forsterkeren, sammenlignet med balansert ut/balansert inn med vanlig XLR der skjermen er koblet til i begge ender. Det strider mot all fornuft ifølge alle "forståsegpåere", men jeg har sammenlignet mange ganger, og ender alltid opp med denne koblingen.
Smak og behag er så mangt. Det kan f.eks. hende at CD-spilleren gjør noe i ubalansert kobling som tiltaler deg, evt noe tilsvarende ift hvordan inngangen oppfører seg med et ubalansert signal, evt. noe med forskjeller i signalnivåer etc. Det kan også være at kombinasjonen av komponenter lager krøll på jordingen. Prøv evt å koble skjerm til jord i RCA-kontakten - den koblinge fungerer finfint hjemme hos meg.

mvh
KJ
 
L

lark

Gjest
KJ skrev:
Prøv evt å koble skjerm til jord i RCA-kontakten - den koblinge fungerer finfint hjemme hos meg.

mvh
KJ
Skjerm tilkoblet bare i senderenden av RCA/XLR-kabelen?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
lark skrev:
KJ skrev:
Prøv evt å koble skjerm til jord i RCA-kontakten - den koblinge fungerer finfint hjemme hos meg.

mvh
KJ
Skjerm tilkoblet bare i senderenden av RCA/XLR-kabelen?
Nei, med gjennomgående jord, dvs skjerm til jord i RCA og til pinne 1 i XLR, evt også chassis i XLR. Koble «minuslederen» fra jord i RCA til pinne 3.

mvh
KJ
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Da var det i orden :)
Etter 3timers jobb i går kveld.
Greit å gjøre det/samt vite at det er ordentlig.
Viktig med ordentlig verktøy, ikke lett å få det til ellers.
En jævli coax å jobbe med. Ekstremt stive ledere og dobbelt skjerm :eek:
Egentlig electrocompaniet sin xlr i sølv. Har gjort den om til RCA før,
og nå tilbake til xlr igjen ;)
Men en god kabel, det skal den ha.
Mvh
 
L

lark

Gjest
KJ skrev:
Nei, med gjennomgående jord, dvs skjerm til jord i RCA og til pinne 1 i XLR, evt også chassis i XLR. Koble «minuslederen» fra jord i RCA til pinne 3.

mvh
KJ
Hmm.... med denne koblingen som du forslår vil det jo være forbindelse mellom pin1 og pin3 på XLR-inngangen. Kan det være bra?
Koblingen jeg bruker er denne:
 

Vedlegg

Topp Bunn