Diverse Spørsmål om nytt oppsett (Rotel & Infinity)

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Hei folkens!

Litt usikker på om dette blir riktig subforum men gi meg gjerne beskjed om denne tråden eventuelt hører til i ett annet område.
Vil si jeg har grunnleggende kunnskap rundt hifi og lyd men er litt usikker på hvordan jeg best mulig kan utnytte potensialet i mitt nye system, samt noen hendelser jeg har spørsmål til.

Har nettopp tilegnet meg følgende:
Rotel RB 1582 mk2 effektforsterker
Rotel RSP 1572 forforsterker
Infinity IRS Delta høytallere (to front-høytallere).

TV'en jeg bruker er en Samsung Q9FN (2018).

Spørsmål:
  1. TV-boksen/TV'en er koblet til forforsterkeren med en optisk kabel. All lyd som blir spilt fra TVen blir altså sendt til forforsterkeren i èn kabel, uten at jeg trenger å bytte kanal på forforsterkeren dersom jeg for eksempel fyrer opp playstation eller bluray. Er dette "best" måte å gjøre det på, eller bør jeg koble alt av multimedia etc direkte inn i egne inputs i forforsterkeren?
  2. Noterte meg via innstillinger på playstation i går at jeg kan velge Dolby Digital men da må lyden via HDMI.
    1. I den forbindelse, vil det gi bedre kvalitet enn nåværende løsning (PCM) via optisk kabel?
    2. Kanskje bedre: Hvilken kabel er "best" å benytte for lyd, for å muliggjøre best mulig lydkvalitet?
  3. Registrerte at lyden egentlig var ganske lav. Jeg må ha den opp mot 40 (av 100) på volum-justeringen for at det skal være komfortabel lydnivå, og da er bassen ganske lav.
    1. Kan det være noe med innstillingene?
  4. Forsøkte å velge BITSTREAM på lyd-codec i playstation innstillingene. Da kom det masse forstyrrelser i høytallerene. De var høyfrekvente og høres på en måte ut som små smell.
    1. Disse forstyrrelsene dukker også opp gradvis dersom jeg har sett film/hørt musikk/spilt playstation i en periode. Hvis jeg har volum normalt høyt, blir forstyrrelsene så ille at jeg må skru av anlegget. Dersom det er vanskelig å svare på hva disse forstyrrelsene kan komme fra, kan jeg få tatt opp lyden på dem.
    2. Antar muligens forstyrrelsene kommer av feil lyd-codec\innstillinger. Samtidig har jeg kun to forskjellige å velge mellom på forforsterkeren når jeg bruker TV'en som kilde: 2CH eller Dolby PL2 (Pro Logic 2?). Disse står med Dolby PL2 som standard.
  5. Bak på høytallerne står det "Servo/non-servo". Fant ingenting om dette ved søk på nettet, og finner ikke manualen heller. Antar jeg muligens må kjøre non-servo, ettersom versjonen jeg har av høytallerne ikke har medfølgende servo-kontroller?
  6. Dette må vel kanskje en elektriker svare på: Etter ett par timer spilling i går på playstation, hørte jeg ett høyt smell (høyfrekvent i lyden), sikringen gikk og alt ble svart. Smellet var så høyt at jeg skvatt.
    Slo på sikringen igjen, og alt fungerte, bortsett fra playstation som rett og slett nå er helt død. Er litt redd for at høytallerne, forsterkerne etc rett og slett krever for mye strøm, så de tok like så greit å drepte playstation ved å slå av sikringen, eller lignende? Når jeg skriver dette skjønner jeg samtidig at det hørtes ganske teit ut, men er jo bekymret for at dette skal skje igjen og da kanskje ta med seg en forsterker eller høytaller. Det har aldri skjedd før, og oppstod altså 7-8 timer etter bruk.
Dette ble litt mye og jeg antar dette vil besvares i deler.
Mitt ønske er i hovedsak å få koblet dette opp, installert og samtidig utnyttet anlegget sitt fulle potensiale.

Setter stor pris på all tilbakemelding!

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.535
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ingen ekspert på hverken Infinity eller Rotel, men jeg ser med en gang at IRS Delta trenger en amp som er stabil ned i, eller under, 2 Ohm, mens det oppgis at RB 1582 mk2 (bruk linken og se under "More Specifications") ikke skal ha større last enn 4 Ohm.

"Alle" disse store, gamle høyttalerne fra Infinity er notorisk strømkrevende og krever heftige forsterkere for å yte maks og ikke forårsake den slags ting som du allerede har opplevd.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.511
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Slik jeg kjenner Infinity så trenger du nok mye mere forsterker en den du har fra Rotel.

mvh

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Takk for svar!

Det var veldig merkelig. Min far har brukt disse i flere tiår, smertefritt, og da med følgende oppsett
Rotel RB 991.
Rotel RB 993.
Rotel RSP 980.

Da har han i tillegg brukt Infinity Kappa 6.2 som bakhøytallere og en Infinity center-høytaller, da koblet inn via RB 991 og 993, videre inn i RSP 980.

Både RB991 og RB992 har jo samme spesifikasjon med 4 ohm som den nyere RB 1582 MK2...

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.535
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ikke vet jeg, men da er det trolig slik at spesifikasjonene ikke sier alt om hvordan de faktisk oppfører seg.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.231
Sted
Sølvbyen
Hmm, de er bare koblet vanlig inn i veggen.. Kan du utdype litt så kan jeg undersøke nærmere?
Se i sikringsskapet hvor mange ampere sikringen er på, og hvilken karakteristikk den har. F.eks. om det står A10 eller C15.

Hvis det ikke er forsterkeren som er problemet, så kan det være at strømkursen ikke godt nok dimensjonert og har en for rask sikring når forsterkeren krever mye strøm. Sånn roughly forklart, jeg er ingen ekspert på det men har opplevd at forsterkere har tatt sikringer før.

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Ikke vet jeg, men da er det trolig slik at spesifikasjonene ikke sier alt om hvordan de faktisk oppfører seg.
Kan jeg koble èn høytaller til f.eks venstre kanal på RB991, og èn høytaller til høyre kanal på RB 1582 for å løse ohms-utfordringen? Eller må begge høytallerne via samme effektforsterker?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.535
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Her melder jeg pass, men jeg tviler på at det er en god ide. Forhåpentligvis svarer noen som vet.

P

parafinoksen

Gjest
Jeg finner ikke impedanskurven til Delta, men her er en som antyder at den kanskje ligner kurven til IRS Beta: https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/impedance-curve-of-irs-delta-gamma.337032/ Han lenker til en Stereophile-test av IRS Beta, der det står:

The impedance of the mid/treble panel drops significantly below 4 ohms for much of the time, reaching minima of 3 ohms at 150Hz, 2.6 ohms at 720Hz, 1.5 ohms at 2750Hz, and approximately 1 ohm at 23kHz.

Det er laster som ligger langt utenfor kapasiteten til Rotel-forsterkeren din.

At det fungerte for faren din, antar jeg har med å gjøre at han kjørte et surround-oppsett med egen effektforsterker til Delta og egen til senter/bakhøyttalere.

Jeg har kun teoretisk kjennskap til Infinity, men av det jeg forstår, vil du være tjent med å skaffe deg mer moderne og mer lettdrevne høyttalere.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.535
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har kun teoretisk kjennskap til Infinity, men av det jeg forstår, vil du være tjent med å skaffe deg mer moderne og mer lettdrevne høyttalere.

Veldig enig. De låter flott (tror jeg, fryktelig lenge siden jeg hørte et sett nå) når de er drevet av kompetent forsterkeri, men det vil nok koste en del.... Vera Audio kanskje?

P

parafinoksen

Gjest
Kan jeg koble èn høytaller til f.eks venstre kanal på RB991, og èn høytaller til høyre kanal på RB 1582 for å løse ohms-utfordringen? Eller må begge høytallerne via samme effektforsterker?
Da ville jeg heller koblet 991 på bass-elementene (low pass) og 1582 på mellomtone/disktant (high pass). Men jeg tror likevel ikke du har nok strømreserver, i hvert fall ikke til å dra på litt.

1646230969498.png

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Se i sikringsskapet hvor mange ampere sikringen er på, og hvilken karakteristikk den har. F.eks. om det står A10 eller C15.

Hvis det ikke er forsterkeren som er problemet, så kan det være at strømkursen ikke godt nok dimensjonert og har en for rask sikring når forsterkeren krever mye strøm. Sånn roughly forklart, jeg er ingen ekspert på det men har opplevd at forsterkere har tatt sikringer før.
Det er 16A, så i følge en elektriker-venn ca 3600w? Det bør jo i så fall holde i massevis...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.231
Sted
Sølvbyen
Det er 16A, så i følge en elektriker-venn ca 3600w? Det bør jo i så fall holde i massevis...
Ja, burde det. Så du om det var f.eks. C16 også? C betyr at den løser ut tregere enn f.eks. A.

Men da har du fått eliminert det som årsak, antar jeg. :)

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Ja, burde det. Så du om det var f.eks. C16 også? C betyr at den løser ut tregere enn f.eks. A.

Men da har du fått eliminert det som årsak, antar jeg. :)
Står bare "type vern: B" i oversikten som er klistret i sikringsskapet. På selve sikringen tilhørende stuen står det egentlig ikke noe om det er A, B eller C. Står bare masse forskjellige nummer, f.eks "16/2B/003-A". Men ja, tror ikke problemet ligger der.

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
6.009
Husker datteren hadde veldig problemer med optisk ut fra en Samsung tv til en stereo pre (Yamaha) fikk det ikke til, verken med blu ray & playstation. Googling viste også at mange hadde problemer. Her ble det valgt å kjøre lyd rett i pre. Kjører du bare stereo er optisk greit nok. For 5.1 osv er hdmi å foretrekke for lossless.

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Jeg finner ikke impedanskurven til Delta, men her er en som antyder at den kanskje ligner kurven til IRS Beta: https://audiokarma.org/forums/index.php?threads/impedance-curve-of-irs-delta-gamma.337032/ Han lenker til en Stereophile-test av IRS Beta, der det står:

The impedance of the mid/treble panel drops significantly below 4 ohms for much of the time, reaching minima of 3 ohms at 150Hz, 2.6 ohms at 720Hz, 1.5 ohms at 2750Hz, and approximately 1 ohm at 23kHz.

Det er laster som ligger langt utenfor kapasiteten til Rotel-forsterkeren din.

At det fungerte for faren din, antar jeg har med å gjøre at han kjørte et surround-oppsett med egen effektforsterker til Delta og egen til senter/bakhøyttalere.

Stor takk for solid avklaring!
Det står på de tekniske spesifikasjonene til Infinity IRS delta at de er 4 ohms (Nominal impedance)(?). Og effektforsterkeren er jo 4 ohm. Da bør det vel fungere? Her er tekniske spesifikasjoner for høytallerne:
.

Det er dessverre ikke aktuelt å selge høyttalerne pr. nåværende tidspunkt da de har en stor sentimental verdi for meg. Pr. nå bor jeg i en leilighet med lav lydisolering mot naboer, så det å dra på skikkelig er heller uansett ikke aktuelt dessverre. Planen er at jeg på sikt, når jeg muligens om noen år har ett mer isolert/passelig rom/hus, kan oppleve høyttalerne slik de bør oppleves. Inntil videre nærmest oppbevarer jeg dem hjemme til den tid kommer, samtidig vil jeg jo naturligvis kunne nyte en god film, låt eller spill på høyttalerne uten at jeg må dra på skikkelig. Og nå har jeg nettopp flytta dem inn i stua her, så da er jeg litt tilbake til hovedpoenget med denne posten, nemlig at jeg ønsker å få dem koblet opp optimalt i forhold til at de faktisk fungerer. Foreløpig begynner jeg å forstå mer av hvordan ting henger sammen her etter gode råd fra dere, men må innrømme at jeg samtidig også føler meg svært lite kompetent.

'At det fungerte for faren din, antar jeg har med å gjøre at han kjørte et surround-oppsett med egen effektforsterker til Delta og egen til senter/bakhøyttalere.'
Ja, han benyttet RB991 for Delta og RB993 for bak+senter tror jeg. Men jeg forstår ikke hvorfor det da skal ha noen betydning når RB991 da uansett var dedikerte til Delta? Og 1582 mk2 effektforsterkeren er vel ikke svakere enn RB991?

Da ville jeg heller koblet 991 på bass-elementene (low pass) og 1582 på mellomtone/disktant (high pass). Men jeg tror likevel ikke du har nok strømreserver, i hvert fall ikke til å dra på litt.
Kan du forklare, som om jeg var 5, hvordan jeg gjør dette i praksis? Beklager min inkompetanse!
Kjører jeg da to kabler fra 991 til lowpass inputs på delta, og to kabler fra 1582 til high pass på delta?
Og hva mener du med strømreserver?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.535
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det står på de tekniske spesifikasjonene til Infinity IRS delta at de er 4 ohms (Nominal impedance)(?). Og effektforsterkeren er jo 4 ohm. Da bør det vel fungere?

Niks. Nominell impedanse betyr i realiteten at 4 Ohm er sånn ca gjennomsnittlig impedanse. Med andre ord kan den synke langt lavere og gå langt høyere. En jævlig teit spec som ofte ikke sier noe som helst.

Dine høyttalere går ganske sikkert ned til under 2 Ohm på det laveste.

Sist redigert:

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Niks. Nominell impedanse betyr i realiteten at 4 Ohm er sånn ca gjennomsnittlig impedanse. Med andre ord kan den synke langt lavere og gå langt høyere. En jævlig teit spec som ofte ikke sier noe som helst.

1646248612413.png

Her er det jo en fyr som har fått det til greit med bi-amping (om det er det det kalles?) med bass til en Adcom 565 og mid/highs til en Adcom 585.
Ett raskt google søk forteller meg at begge de forsterkerne også har minimum 4 ohms. Men det er kanskje andre variabler å ta hensyn til også..

P

parafinoksen

Gjest
Stor takk for solid avklaring!
Det står på de tekniske spesifikasjonene til Infinity IRS delta at de er 4 ohms (Nominal impedance)(?). Og effektforsterkeren er jo 4 ohm. Da bør det vel fungere? Her er tekniske spesifikasjoner for høytallerne:
.

Det er dessverre ikke aktuelt å selge høyttalerne pr. nåværende tidspunkt da de har en stor sentimental verdi for meg. Pr. nå bor jeg i en leilighet med lav lydisolering mot naboer, så det å dra på skikkelig er heller uansett ikke aktuelt dessverre. Planen er at jeg på sikt, når jeg muligens om noen år har ett mer isolert/passelig rom/hus, kan oppleve høyttalerne slik de bør oppleves. Inntil videre nærmest oppbevarer jeg dem hjemme til den tid kommer, samtidig vil jeg jo naturligvis kunne nyte en god film, låt eller spill på høyttalerne uten at jeg må dra på skikkelig. Og nå har jeg nettopp flytta dem inn i stua her, så da er jeg litt tilbake til hovedpoenget med denne posten, nemlig at jeg ønsker å få dem koblet opp optimalt i forhold til at de faktisk fungerer. Foreløpig begynner jeg å forstå mer av hvordan ting henger sammen her etter gode råd fra dere, men må innrømme at jeg samtidig også føler meg svært lite kompetent.

'At det fungerte for faren din, antar jeg har med å gjøre at han kjørte et surround-oppsett med egen effektforsterker til Delta og egen til senter/bakhøyttalere.'
Ja, han benyttet RB991 for Delta og RB993 for bak+senter tror jeg. Men jeg forstår ikke hvorfor det da skal ha noen betydning når RB991 da uansett var dedikerte til Delta? Og 1582 mk2 effektforsterkeren er vel ikke svakere enn RB991?

Kan du forklare, som om jeg var 5, hvordan jeg gjør dette i praksis? Beklager min inkompetanse!
Kjører jeg da to kabler fra 991 til lowpass inputs på delta, og to kabler fra 1582 til high pass på delta?
Og hva mener du med strømreserver?
1) Nominell impedans betyr, som @JMM sier, bare et slags gjennomsnitt. Som jeg viste i sitatet over her, så går IRS Beta helt ned i 1 ohm ved 23 Hz. Det vil si at forsterkeren må levere fire ganger så mye strøm ved den frekvensen enn den maksimalt er beregnet på. (Jo lavere impedans (ohm), dess mer strøm.)

2) Angående faren din så er antakelsen min at det funket fordi den totale arbeidsbelastningen ble fordelt på flere høyttalere og forsterkere. IRS og én forsterker trengte ikke gjøre hele jobben. Tror jeg.

3) Ja, tenkte L-utgang på 991 til low pass på venstre høyttaler, R-utgang på 991 til low pass på høyre høyttaler, og tilsvarende på 1582 til high pass på venstre og høyre høyttaler. Utfordringen blir kanskje å få sendt signalet fra forforsterkeren til begge effektforsterkerne.

4) Med strømreserver mener jeg forsterkerens evne til å levere strøm, at den er strømsterk. En indikasjon på dette er om antall watt dobler seg når impedansen halverer seg. Hvis forsterkeren er oppgitt til f.eks. 2x100 watt ved 8 ohm og 2x200 watt ved 4 ohm (og noen 2x400 watt ved 2 ohm), er den strømsterk. En Marantz jeg hadde, kunne yte 2x45 watt ved 8 ohm og 2x55 watt ved 4 ohm. Altså er den ikke strømsterk, men den fungerte helt fint med høyttalerne jeg hadde, som hadde nominell impedans på 8 ohm og aldri gikk lavere enn rundt 6 ohm.

P

parafinoksen

Gjest
3) Ja, tenkte L-utgang på 991 til low pass på venstre høyttaler, R-utgang på 991 til low pass på høyre høyttaler, og tilsvarende på 1582 til high pass på venstre og høyre høyttaler. Utfordringen blir kanskje å få sendt signalet fra forforsterkeren til begge effektforsterkerne.
Her kunne du kanskje brukt subwoofer-utgangene på forforsterkeren din til signal ut til 991, og front L og front R til signal ut til 1582?

Men det beste hadde nok vært å få tak i et par skikkelig strømsterke forsterkere og oppdrevet en original servoenhet fra Infinity. Tror det kan blir dyrt, det her :)

Sist redigert av en moderator:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.669
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er ikke snakk om 1 ohm ved 23Hz, men ved 23kHz.

Det er uansett ikke snakk om at det går så mye strøm fra 10kHz og oppover, da energiinnholdet i musikken så høyt er lavt, men forsterkeriet må være dønn stabilt.

Johan-Kr

P

parafinoksen

Gjest
Det er ikke snakk om 1 ohm ved 23Hz, men ved 23kHz.

Det er uansett ikke snakk om at det går så mye strøm fra 10kHz og oppover, da energiinnholdet i musikken så høyt er lavt, men forsterkeriet må være dønn stabilt.

Johan-Kr
Ja, for pokker. Jeg har blingset helt her. Takk for korreksen! 😳

Her er i alle fall impedanskurven for Beta, som ikke nødvendigvis er relevant for Delta/Gamma:

1646252188529.png

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Her kunne du kanskje brukt subwoofer-utgangene på forforsterkeren din til signal ut til 991, og front L og front R til signal ut til 1582?
Prøvde å lage en beskrivelse av hva jeg tenkte basert på forklaringen her men måtte ga opp, så det ble en tegning istedenfor!
Blir dette da riktig, og kan det oppstå noe tull dersom jeg kobler feil? For eksempel at en av forsterkerne eller delta blir ødelagt?

1646252002022.png

Men det beste hadde nok vært å få tak i et par skikkelig strømsterke forsterkere og oppdrevet en original servoenhet fra Infinity. Tror det kan blir dyrt, det her :)
Holder det ikke med èn skikkelig forforsterker, og hvorfor bør jeg ha en original servoenhet?
Dersom jeg selger RB991 og RB993 (nylig vært på service) og RB-1582 MK2 (4 mnd gammel), bør ikke dette sånn ca dekke beløpet til en ny effektforsterker som kan gjøre jobben?

Blir mange spørsmål her!

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Ja, for pokker. Jeg har blingset helt her. Takk for korreksen! 😳

Her er i alle fall impedanskurven for Beta, som ikke nødvendigvis er relevant for Delta/Gamma:

Vis vedlegget 796655
Slik jeg tolker den er det først på rundt ca 200hz at den går under 4 ohms, samt ca 800hz, 4khz og fra ca 11khz og oppover.
Fra 10-100hz (sub-bassen) er den jo aldri under 4 ohms, heller stikk motsatt?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.060
Sted
Holmestrand
Ingen ekspert på hverken Infinity eller Rotel, men jeg ser med en gang at IRS Delta trenger en amp som er stabil ned i, eller under, 2 Ohm, mens det oppgis at RB 1582 mk2 (bruk linken og se under "More Specifications") ikke skal ha større last enn 4 Ohm.

"Alle" disse store, gamle høyttalerne fra Infinity er notorisk strømkrevende og krever heftige forsterkere for å yte maks og ikke forårsake den slags ting som du allerede har opplevd.
Impedance of Infinity IRS Delta/Gama/Beta

And now a word from our "Better Late than Never" department:

I don't know where you can find any impedance curve info on the IRS Delta or Gamma, but here is a link to a Stereophile review of the IRS Betas which includes their impedance curve. Since the Delta/Gamma uses the exact same midbass (L-EMIM), mid (EMIM), tweeter (EMIT), and super-tweeter (SEMIT) drivers, I would suspect that they may have a simlar impedance curve. However, they certainly won't be exactly the same.

http://www.stereophile.com/content/infinity-irs-beta-loudspeaker-measurements

Per the article: "The impedance of the mid/treble panel drops significantly below 4 ohms for much of the time, reaching minima of 3 ohms at 150Hz, 2.6 ohms at 720Hz, 1.5 ohms at 2750Hz, and approximately 1 ohm at 23kHz."

BTW - This Sterophile review postulates that the unusually low impedence of the mids and high panels of the Betas (especially at higher frequencies) is at least partly to blame for them sometimes sounding steely, brash, or "sizzlely" in the mids and highs, especially with solid state amps instead of tube amps - the point being that since thier impedance tends to decrease as the frequency increases (basically), they tend to "pull more power" from the amp at higher frequencies, and in doing so slightly increase the volume of higher frequencies somewhat. Apparently, tube amps tend to handle this impedance anomolly beter that solid state - but we're on the edge of my understanding at this point so check out the artilce yourslef for better insight.

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo

Da gir det mer mening! Hva skjer dersom de går under 4 ohm, og forsterkerne ikke klarer mer? Slår alt seg av/oppstår det forstyrrelser?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.669
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du kan ikke bruke sub-utgangen på preamp, da den har delefilter som roter med funksjonen til høyttalernes innebygde filter. Du må bruke y-ledd.

Johan-Kr

P

parafinoksen

Gjest
Prøvde å lage en beskrivelse av hva jeg tenkte basert på forklaringen her men måtte ga opp, så det ble en tegning istedenfor!
Blir dette da riktig, og kan det oppstå noe tull dersom jeg kobler feil? For eksempel at en av forsterkerne eller delta blir ødelagt?

Vis vedlegget 796651

Holder det ikke med èn skikkelig forforsterker, og hvorfor bør jeg ha en original servoenhet?
Dersom jeg selger RB991 og RB993 (nylig vært på service) og RB-1582 MK2 (4 mnd gammel), bør ikke dette sånn ca dekke beløpet til en ny effektforsterker som kan gjøre jobben?

Blir mange spørsmål her!
Koblingene ser riktig ut for meg, men jeg garanterer ikke at det virker, eller at ingenting blir ødelagt! Edit: Se kommentaren til @Fenalaar over her om Y-ledd.

Grunnen til at jeg foreslo to kraftige forsterkere og servoen, er at det er det disse høyttalerne opprinnelig var beregnet på. Klikk på omtalen av IRS Gamma, som er Delta pluss Servo Control, nederst på denne siden: http://www.infinity-classics.de/mod...-Delta-Sigma-Epsilon-1988-95-98/index-IRS.htm Les gjennom dette, og se hva anmelderen sier om forsterkerkrav. Det er bøse greier.

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Koblingene ser riktig ut for meg, men jeg garanterer ikke at det virker, eller at ingenting blir ødelagt!

Grunnen til at jeg foreslo to kraftige forsterkere og servoen, er at det er det disse høyttalerne opprinnelig var beregnet på. Klikk på omtalen av IRS Gamma, som er Delta pluss Servo Control, nederst på denne siden: http://www.infinity-classics.de/mod...-Delta-Sigma-Epsilon-1988-95-98/index-IRS.htm Les gjennom dette, og se hva anmelderen sier om forsterkerkrav. Det er bøse greier.
Stor takk!

Satt nettopp og leste om det faktisk, om det er denne du sikter til, under "associated equipment"?
Ser ut som han benytter Perreaux PMF 3150 for bass, og Counterpoint SA-20 for høytoner.
Etter litt research ser jeg forøvrig at ingen av de forforsterkerne dekker mindre enn 4ohms?

P

parafinoksen

Gjest

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Dæven steike, se der ja. Ok, hmmm. Dette skulle ikke være så enkelt!

Samtidig tenker jeg tilbake på det faktum at min far har fått det til, med det samme utstyret jeg har til disposisjon her nå. Og han gønna virkelig på til tider, til den grad det ristet i veggene, uten at dette påvirket lydkvaliteten på noen måte.

Antar jeg bør få leid inn en ekspert av noe slag for å se på det og koblet opp skikkelig før jeg alternativt ser på mulig innkjøp av bedre forsterkere. Eller i verste fall selger dem, men det sitter langt inne altså.

Gir meg ikke helt enda :D

P

parafinoksen

Gjest
Du bør vel egentlig snakke med noen som virkelig kan Infinity. Jeg beklager at jeg drodlet i vei her og sågar ledet deg på et villspor med subutgangene ...

P

parafinoksen

Gjest
Samtidig tenker jeg tilbake på det faktum at min far har fått det til, med det samme utstyret jeg har til disposisjon her nå. Og han gønna virkelig på til tider, til den grad det ristet i veggene, uten at dette påvirket lydkvaliteten på noen måte.
Men kjørte han det noen gang bare med IRS og én forsterker?

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Men kjørte han det noen gang bare med IRS og én forsterker?
Mulig han koblet dem mot to forsterkere, men det var alltid RB991 og 993 og ikke noe mer (bortsett fra preamp). Samtidig snakket han ofte om hvor kravstore høyttalerne var og etter min mening hadde han stålkontroll på oppsettet, samt hvilke krav som måtte oppnås per kanal i watt og andre spesifikasjoner. Dessverre er han ikke her lenger men interessen og kunnskapen hans om lyd og hi-fi var meget solid. Da må jeg si det overrasker meg litt at det egentlig ikke burde gått, i henhold til informasjonen jeg har fått via denne tråden. Samtidig tenker jeg at det overrasker meg like mye at han faktisk har fått det til, i så mange år.

Du bør vel egentlig snakke med noen som virkelig kan Infinity. Jeg beklager at jeg drodlet i vei her og sågar ledet deg på et villspor med subutgangene ...
Ja, får ta en ringerunde til litt ulike forhandlere i morgen. Ser Neby har hatt noe historikk med Infinity, og de fører jo også Rotel.

Neida, setter stor pris på all hjelp jeg har fått av deg! Forstår dog ikke helt hvordan jeg skal koble det y-leddet, om sub pre-out ikke er aktuelt?

P

parafinoksen

Gjest
Neida, setter stor pris på all hjelp jeg har fått av deg! Forstår dog ikke helt hvordan jeg skal koble det y-leddet, om sub pre-out ikke er aktuelt?
Du trenger altså to Y-kabler. Jeg vil tro du må sette forforsterkeren i ren stereomodus, og så kjører du «fellespluggen» på en Y-kabel på en L-utgang (front L antakeligvis?) på forforsterkeren og så hver av forgreningene til L på hver av effektforsterkerne, og så R til R med den andre Y-kabelen.

Wowo89

Medlem
Ble medlem
14.02.2022
Antall liker
2
Sted
Oslo
Snakket med servicetekniker på Neby ( som forøvrig har en enorm kompetanse slo det meg), som mente at RB991/993/1572MK2 alene fint klarer å drive høytallerne. Han anbefalte også å forsøke bi-amp med high/low, men at en slik alene skulle klare det.

Det var først når en virkelig gønna på at forsterkerne ville hatt utfordringer, men det var ikke verre enn at det ville oppstå vrenging/distortion i lyden og at jeg da naturligvis måtte roe ned.

Når det gjaldt forstyrrelsene i form av små "smell" som oppleves når jeg har benyttet anlegget over en periode, regnet han med at dette kunne være noe feil i preampen.

Til informasjon :)

Gleder meg til å få dette opp og stå, selv om jeg så gjerne skulle hatt den servo-controlleren også. Men den tror jeg bare jeg kan glemme å få tak på.

Topp Bunn