Hei folkens!
Litt usikker på om dette blir riktig subforum men gi meg gjerne beskjed om denne tråden eventuelt hører til i ett annet område.
Vil si jeg har grunnleggende kunnskap rundt hifi og lyd men er litt usikker på hvordan jeg best mulig kan utnytte potensialet i mitt nye system, samt noen hendelser jeg har spørsmål til.
Har nettopp tilegnet meg følgende:
Rotel RB 1582 mk2 effektforsterker
Rotel RSP 1572 forforsterker
Infinity IRS Delta høytallere (to front-høytallere).
TV'en jeg bruker er en Samsung Q9FN (2018).
Spørsmål:
Mitt ønske er i hovedsak å få koblet dette opp, installert og samtidig utnyttet anlegget sitt fulle potensiale.
Setter stor pris på all tilbakemelding!
Litt usikker på om dette blir riktig subforum men gi meg gjerne beskjed om denne tråden eventuelt hører til i ett annet område.
Vil si jeg har grunnleggende kunnskap rundt hifi og lyd men er litt usikker på hvordan jeg best mulig kan utnytte potensialet i mitt nye system, samt noen hendelser jeg har spørsmål til.
Har nettopp tilegnet meg følgende:
Rotel RB 1582 mk2 effektforsterker
Rotel RSP 1572 forforsterker
Infinity IRS Delta høytallere (to front-høytallere).
TV'en jeg bruker er en Samsung Q9FN (2018).
Spørsmål:
- TV-boksen/TV'en er koblet til forforsterkeren med en optisk kabel. All lyd som blir spilt fra TVen blir altså sendt til forforsterkeren i èn kabel, uten at jeg trenger å bytte kanal på forforsterkeren dersom jeg for eksempel fyrer opp playstation eller bluray. Er dette "best" måte å gjøre det på, eller bør jeg koble alt av multimedia etc direkte inn i egne inputs i forforsterkeren?
- Noterte meg via innstillinger på playstation i går at jeg kan velge Dolby Digital men da må lyden via HDMI.
- I den forbindelse, vil det gi bedre kvalitet enn nåværende løsning (PCM) via optisk kabel?
- Kanskje bedre: Hvilken kabel er "best" å benytte for lyd, for å muliggjøre best mulig lydkvalitet?
- Registrerte at lyden egentlig var ganske lav. Jeg må ha den opp mot 40 (av 100) på volum-justeringen for at det skal være komfortabel lydnivå, og da er bassen ganske lav.
- Kan det være noe med innstillingene?
- Forsøkte å velge BITSTREAM på lyd-codec i playstation innstillingene. Da kom det masse forstyrrelser i høytallerene. De var høyfrekvente og høres på en måte ut som små smell.
- Disse forstyrrelsene dukker også opp gradvis dersom jeg har sett film/hørt musikk/spilt playstation i en periode. Hvis jeg har volum normalt høyt, blir forstyrrelsene så ille at jeg må skru av anlegget. Dersom det er vanskelig å svare på hva disse forstyrrelsene kan komme fra, kan jeg få tatt opp lyden på dem.
- Antar muligens forstyrrelsene kommer av feil lyd-codec\innstillinger. Samtidig har jeg kun to forskjellige å velge mellom på forforsterkeren når jeg bruker TV'en som kilde: 2CH eller Dolby PL2 (Pro Logic 2?). Disse står med Dolby PL2 som standard.
- Bak på høytallerne står det "Servo/non-servo". Fant ingenting om dette ved søk på nettet, og finner ikke manualen heller. Antar jeg muligens må kjøre non-servo, ettersom versjonen jeg har av høytallerne ikke har medfølgende servo-kontroller?
- Dette må vel kanskje en elektriker svare på: Etter ett par timer spilling i går på playstation, hørte jeg ett høyt smell (høyfrekvent i lyden), sikringen gikk og alt ble svart. Smellet var så høyt at jeg skvatt.
Slo på sikringen igjen, og alt fungerte, bortsett fra playstation som rett og slett nå er helt død. Er litt redd for at høytallerne, forsterkerne etc rett og slett krever for mye strøm, så de tok like så greit å drepte playstation ved å slå av sikringen, eller lignende? Når jeg skriver dette skjønner jeg samtidig at det hørtes ganske teit ut, men er jo bekymret for at dette skal skje igjen og da kanskje ta med seg en forsterker eller høytaller. Det har aldri skjedd før, og oppstod altså 7-8 timer etter bruk.
Mitt ønske er i hovedsak å få koblet dette opp, installert og samtidig utnyttet anlegget sitt fulle potensiale.
Setter stor pris på all tilbakemelding!