Spørsmål om HDMI

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Har nettoppp kjøpt ny TV , og skal for første gang plugge inn DVD-spilleren via HDMI. Og hva skjer? TVen mottar intet signal!

Jeg vet ikke all verden om HDMI og kompatibilitet, men kan problemet være at min DVD-spiller er fra 2006, og kun støtter HDMI ver. 1,1?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
1: Er begge enhetene bygd med støtte for HDCP?
2: Har du satt opp HDMI utgang i menyen på DVD-spilleren, at den skal være aktiv?
3: Prøvd en annen HDMI kabel?

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
DVD-spilleren (Denon DVD-2910) og TVen (en LG 42LE530N) er hdcp-kompatible.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at HDMI-utgangen på DVD-spilleren er aktiv som default - kan iallfall ikke finne noen bestemt måte å aktivere den på, kun valgmuligheter for innstillinger.

Har ingen annen HDMI-kabel i huset. Kan jo prøve å få lånt en.

Utrolig merkelig - og rimelig kjipt å måtte bruke scart...

7 Summits

Medlem
Ble medlem
30.11.2006
Antall liker
2
Hei
Prøv å oppskalere bildet ut fra din dvd-spiller til 720p eller 1080i, gjøres fra fronten av spilleren din vil jeg tro. (Jeg har selv en Denon A 11)
Jeg kjenner ikke tvèn din. men om det på den inngangen du har koblet spilleren til også finnes analoge tilkoblinger så må du kanskje inn i menyen på tvèn og aktivere den for hdmi.
Slik er det på min Pioneer fra 2004 og først når jeg gjorde det fikk jeg bilde fra min A 11.

N

nb

Gjest
-HP- skrev:
Jeg kan ikke skjønne annet enn at HDMI-utgangen på DVD-spilleren er aktiv som default - kan iallfall ikke finne noen bestemt måte å aktivere den på, kun valgmuligheter for innstillinger.
Det er den ikke så vidt jeg huske, det er en knapp på fjernkontrollen hvor du kan switche mellom hvilken oppløsning spilleren skal sende ut, der er det også et valg at HDMI/DVI er slått av.

Det er noen knaper som heter HDMI Select og HDMI Format eller noe slikt på fjernkontrollen. Trykk litt på de og se hva som skjer. De knappene er forsåvidt på fronten av spilleren også.

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
nb skrev:
-HP- skrev:
Det er den ikke så vidt jeg huske, det er en knapp på fjernkontrollen hvor du kan switche mellom hvilken oppløsning spilleren skal sende ut, der er det også et valg at HDMI/DVI er slått av.

Det er noen knaper som heter HDMI Select og HDMI Format eller noe slikt på fjernkontrollen. Trykk litt på de og se hva som skjer. De knappene er forsåvidt på fronten av spilleren også.
'

Det er helt riktig som nb sier her..

HDMI er ikke aktiv som standard. Trykk litt på de knappene som nb påpeker her.. :)

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Takk for alle tips og råd!

Jeg fikk det til å virke. Skrudde på da jeg kom hjem, nappet ut SCARTen, som jeg kobla til i går, i mangel av fungerende HDMI-signal. Og så valgte jeg HDMI Y Cr Cb, 1080i, og etter 1,5 sekunder hadde jeg bilde... Jeg vet ikke hvorfor det plutselig funka - mener jeg prøvde de samme tinga i går, men kanskje ikke like "systematisk".

Det ble en annen verden å få signalet igjennom en digital kabel. Genesis´ "When in Rome" fra 2007 ble plutselig enormt mye bedre;-)

S

Supertramp

Gjest
Spiller var muligens innstilt på 1080p ?
Hvis TV ikke kan vise 1080p (at den kun er HD-ready), må 1080i velges i spillermenyen (evt 720p)

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Kan faktisk ikke se at min spiller tilbyr 1080p, kun 1080i. Muligens fordi den nå er nærmere dem år gammel?

Topp Bunn