Spørsmål om Benz pickuper

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
Etter det jeg leser om Benz er disse gjerne litt mørke, myke og behagelige i klangen og kanskje ikke spesielt dynamiske, men langt fra analytiske og skarpe. Er dette riktig, kunne det vært spennende å prøvd en Benz. Kunne kanskje passet mine sarte ører. Men hvor på prisskalaen bør en satse for å få mest valuta for pengene?

Er det kanskje andre tips til behagelig klingende pickuper? Noe i retning av Ortofon Rohmann?

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
73.040
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
K.H. skrev:
Etter det jeg leser om Benz er disse gjerne litt mørke, myke og behagelige i klangen og kanskje ikke spesielt dynamiske, men langt fra analytiske og skarpe. Er dette riktig, kunne det vært spennende å prøvd en Benz. Kunne kanskje passet mine sarte ører. Men hvor på prisskalaen bør en satse for å få mest valuta for pengene?

Er det kanskje andre tips til behagelig klingende pickuper? Noe i retning av Ortofon Rohmann?
Har sjøl en blå Ace som jeg er godt fornøyd med.Ingen vislende SSSer eller skarpe kanter.
Likevel ikke mørk på mitt anlegg i hvert fall.
Benz har bedre pick uper, men Ace går vel for å være ganske bra valuta for pengene.
Hvis du er interessert i Rohmann har du kanskje tenkt å legge litt mer i det?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.683
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dei tre Ace er veldig mykje for pengane. Du kan roe nervane, og har eigentleg svært så topp lyd frå dei, med dei kvalitetane Benz står for. Vel den med lågast output om han kan fungere på din riaa. Men det går veldig bra med dei to andre også.
Har innmari lyst på ein Gullwing, men det vert så mykje anna å ta omsyn til i den prisklassen....

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.012
Sted
Kongsberg
Hei.

Du får lese Fidelity 55 når det kommer. Der tester jeg en pickup (PS - ingen Benz)
jeg beskriver som "SuperRohmann" - og som antagelig er den beste pickupen jeg
noensinne har hørt. Ikke er den (veldig) dyr heller.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Har prøvet Benz LP ebony og synes den har kjempe fin bass, flott kropp og lyder varm og på samme tidspunkt dynamisk i en Kuzma Stogi arm. Det passer også svært godt i Kuzma armer, men synes også den benz lp mangler en del i øvre frekvensområdet i henhold til andre pu'er i samme prisklasse. Kunne godt tenkt meg å ha det som pu nr. 2 men det er altfor dyrt for dette.

Har ikke så mye erfaring med de andre modeller fra Benz.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

Du får lese Fidelity 55 når det kommer. Der tester jeg en pickup (PS - ingen Benz)
jeg beskriver som "SuperRohmann" - og som antagelig er den beste pickupen jeg
noensinne har hørt. Ikke er den (veldig) dyr heller.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Er det ei Lyra eller en svart Ortofon da Gunnar?

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Trives veldig godt med Benz ebony H (2,5 mv,trur æ..),avslappende og behagelig ;) 1kohm i riaa.
Skal jeg ha en mere nøyaktig lyd så brukers vDH ONE S (o,65mv),men e jo litt arbeid å bytte om samt justere inn.218ohm.
vDH mc2(ref Sample) er og god om det behøves en med hige-output (2,50mv) 47kohm.
Alle disse er kjøp brukt over et tidsperiode på hm...15år. Men holder seg bra,eneste mc2 som må inn snart å retippes.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
Takk for innspill. Det var jaggu ikke mange, så stakkars den som skal leve av å selge Benz her hjemme. Ser ut som det kan være lurt å søke andre steder, så jeg ser fram til å lese hva Gunnar Brekke skryter så av...

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
73.040
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ingen lever av å selge Benz pick uper i Norge, men hør med Arild,Hifi guiden, så får du t.o.m.noen gode råd på kjøpet :)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
bluesbreaker skrev:
Ingen lever av å selge Benz pick uper i Norge, men hør med Arild,Hifi guiden, så får du t.o.m.noen gode råd på kjøpet :)
Det var ikke så alvorlig ment. Mest et lite forsøk på å trykke på "erteknappen" overfor Benz eierene, ved nærmest å antyde at de er få og sitter med en lite attraktiv avtaster. Bare tull, slik er det selvfølgelig ikke...

Har ingen hast dette med pickup. Klarer meg lenge med de tre MC og to MM jeg har nå. Men det kunne som sagt vært spennende å sjekke ut Benz også. Aldri hørt dem.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
73.040
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke SÅ lett å erte opp.
Har jo sagt at jeg er fornøyd. :)
Fortsatt lykke til med dine 5 pick-uper du har fra før.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.793
Sted
Hus
Har en Benz MO 09 som jeg er meget godt fornøyd med. Kan sitte i timesvis uten å bli sliten i ørene av framstikkende hissig diskant. Blir nok en Benz neste gang oxo mens den jeg har er på retipp. :)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Min erfaring er at lyden fra Benz blir mykere og behageligere jo dyrere de er. De dyreste blir rett og slett for mye av det gode. Smak og behag selvfølgelig.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
ayaboh skrev:
Min erfaring er at lyden fra Benz blir mykere og behageligere jo dyrere de er. De dyreste blir rett og slett for mye av det gode. Smak og behag selvfølgelig.
Interessant. Hvor på skalaen ville du lagt deg om du nå skulle skaffet en Benz?

En av mine favoritter hittil har vært Ortofon Rohmann. Hvis du kjenner den og det i det hele tatt går an å sammenligne Rohmann med noe fra Benz, hva mener du da kan være nærmest av dem?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Jeg har spilt på Benz i mange år. Wood H2.0, Ruby 2 og LP. Synes det er gode PU'er som også passer bra i armene som har vært/er Linn Ekos2 og Ekos SE. Mangler sammenligningsgrunnlag fordi jeg ikke har brukt andre PU'er i eget anlegg på mange år.
Blir litt sløv etter hvert og holder meg til merker jeg synes passer meg godt; kun BMW'er siden '85 og mange år med Benz (ikke bil, nei)....
Men siden du har LP12 uten Keel ville jeg kjøpt det lenge før jeg la ut store penger på PU. Mye viktigere for lyden og en langt bedre investering imo. ("Ulempen" er at du trenger en Linn eller Naim arm). Ikke det du spør om, men uansett..............

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
K.H. skrev:
ayaboh skrev:

En av mine favoritter hittil har vært Ortofon Rohmann. Hvis du kjenner den og det i det hele tatt går an å sammenligne Rohmann med noe fra Benz, hva mener du da kan være nærmest av dem?
Ca. mitt på. Reference Silver er et godt tips. Friskere enn Ebony, Ruby, og LP, men fremdeles en Benz. Et godt hopp i kvalitet fra Ace og Glider.

Har aldri sammenlignet med Rohmann.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
FZ skrev:
Jeg har spilt på Benz i mange år. Wood H2.0, Ruby 2 og LP. Synes det er gode PU'er som også passer bra i armene som har vært/er Linn Ekos2 og Ekos SE. Mangler sammenligningsgrunnlag fordi jeg ikke har brukt andre PU'er i eget anlegg på mange år.
Blir litt sløv etter hvert og holder meg til merker jeg synes passer meg godt; kun BMW'er siden '85 og mange år med Benz (ikke bil, nei)....
Men siden du har LP12 uten Keel ville jeg kjøpt det lenge før jeg la ut store penger på PU. Mye viktigere for lyden og en langt bedre investering imo. ("Ulempen" er at du trenger en Linn eller Naim arm). Ikke det du spør om, men uansett..............
Jeg er godt fornøyd med min Jelco SA-750 D, circus-kit og Hercules PSU. For litt siden var jeg imidlertid i ferd med å ta skrittet fullt ut og investere i både Keel, Radikal og Ekos SE, men forhandleren ville ikke innrømme noen rabatt, så det ble med tanken. Slik min LP12 presterer nå, dvs. mer enn godkjent til mitt bruk og faktisk svært bra på de fleste plater, er jeg glad det endte slik. Å betale kr.26.000,- for et stålshassis, eller var det aluminium ;), er i overkant mye, uansett, synes jeg. Det samme gjelder for Ekos SE og Radikal, selv om sistnevnte kanskje ikke er så ille priset.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
10
ayaboh skrev:
K.H. skrev:
ayaboh skrev:

Ca. mitt på. Reference Silver er et godt tips. Friskere enn Ebony, Ruby, og LP, men fremdeles en Benz. Et godt hopp i kvalitet fra Ace og Glider.

Reference Silver er notert...Takk for tipset.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
73.040
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
ayaboh skrev:
K.H. skrev:
ayaboh skrev:

Et godt hopp i pris også!
ca 3ganger dyrere enn ACE.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Er LP-S en god match for SME V, eller bør jeg gå for den originale LP-en?
(Er ikke interessert i tipping og synsing ;))

Mvh. B

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Jeg har spilt på Benz H2, Rohmann og bruker for tiden en Ebony TR. H2 var noe "søtere" og en liten smule mindre avslepet i toppen enn Rohmann, men ellers veldig lik. Ebony TR er på den annen side tydelig mer raffinert og oppløst enn Rohmann, minst like god på dynamikk og, etter mitt skjønn, på alle måter en bedre pickup. Samtidig beholder den Benz' karakteristiske sødme, men i mindre grad enn H2. Jeg vil den er den mest nøytrale Benzen jeg har hørt, men altså fremdeles på den romantiske siden av det lydlige vannskillet. Heldigvis.

Topp Bunn